Lapsen kaveri matkii kaikessa. Onko normaalia?
11-vuotiaista kyse tällä hetkellä, mutta tätä on jatkunut koko alakoulun koko ajan enenevässä määrin. Harrastukset on ainoa, joissa ei matki, mutta muuten tekee kaiken perässä. Tavallaan ymmärrän sen yhteenkuuluvuuden pointin, että halutaan olla samanlaisia, mutta on outoa, miten tämä tyttö hankkii kaikki samat jutut aina meidän tytön perässä kerta toisensa jälkeen. Pari kertaa olisi voinut mennä sattumana, mutta ei kaikki nyt kun tätä on jatkunut vuosia. Ja osa jutuista on tosi kalliitakin ja saa ne aina muutama viikko meidän lapsen jälkeen. Esim. nyt ostettiin lapselle hajonneen tilalle uusi puhelin(iPhone 14) ja meni vain pari viikkoa, kun tällä kaverilla oli tasan sama puhelin saman värisenä ja samoilla kuorilla.
Miten vanhemmat voivat olla ok tällaisen kanssa ja vaan ostella aina kaikkea mitä lapsensa keksii pyytää heti, kun kaverilla on?
Kommentit (97)
No mitäs se sitten haittaa, jos lapsilla on samanlaiset puhelimet, ap?
Oota kun lapsesi pääsee yläasteelle. Sillon pitää olla samanlaiset kengät kun muillakin.
Itse kyllä huolestuisin, jos oma tytär pyytäisi jatkuvasti samoja juttuja mitä kaverilla on. Tietyssä määrin on normaalia, että haluaa samistella, mutta ei nyt ihan joka asiassa.
Tuli mieleen, että onko kyse myös vanhempien kilpavarustelusta. Jos ap ostaa kalliin puhelimen lapselleen ja kaverilla on heti sama perässä, niin vaikuttaa mielestäni enemmän kilpavarustelulta kuin matkimiselta. Ja siinä tapauksessa ei ole ihme, että lapsi matkii, kun vanhemmatkaan eivät halua jäädä huonommaksi.
Mulla ja mun veljellä on molemmilla samanlaiset puhelimet. Tykätään pienistä puhelimista. Luulen että ollaan molemmat tyytyväisiä siitä että ollaan jostain samaa mieltä, niin paljon on riidelty.
Vierailija kirjoitti:
Mun 11 vuotiaalla käy kavereita. Tiedän vain etunimet tai joskus kysyn kuka toi oli. Enkä tiedä tai katsele millaisia puhelimia niillä on, minkä merkkiset kengät tai takit. Outoa olisi kyylätä. Kerran yks kaveri unohti puhelimen meille. Valikosta löyty vanhemman numero, soitin ja kerroin et puhelin on meillä tallessa, lapseni tuo sen seuraavana päivänä kouluun. Enkä tähän päivään muista minkä merkkinen puhelin tai minkä värinen.
Mikä oikeus sinulla on tutkia toisen puhelinta? Olisit antanut lapsesi ja lapsen kaverin sopia puhelimen hakemisen keskenään.
Mulla taas huvittaa ku meillä kolmella työkaverilla on samanlaiset kuoret puhelimissa, mut eri väriset. Ja omani ostin näkemättä muita. Yks alotti uutena ja kappas, kun on tutut kuoret. Eikä näitä myydä kaupoissa. En menny puolisolle itkee, et yhyy ei ookkaan uniikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 11 vuotiaalla käy kavereita. Tiedän vain etunimet tai joskus kysyn kuka toi oli. Enkä tiedä tai katsele millaisia puhelimia niillä on, minkä merkkiset kengät tai takit. Outoa olisi kyylätä. Kerran yks kaveri unohti puhelimen meille. Valikosta löyty vanhemman numero, soitin ja kerroin et puhelin on meillä tallessa, lapseni tuo sen seuraavana päivänä kouluun. Enkä tähän päivään muista minkä merkkinen puhelin tai minkä värinen.
Mikä oikeus sinulla on tutkia toisen puhelinta? Olisit antanut lapsesi ja lapsen kaverin sopia puhelimen hakemisen keskenään.
Miten? Jos puhelin jäi, soitin et saavat nukutuksi, eikä hiuksiaan revi missä katuojassa puhelin on vai pitääkö liittymä sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas huvittaa ku meillä kolmella työkaverilla on samanlaiset kuoret puhelimissa, mut eri väriset. Ja omani ostin näkemättä muita. Yks alotti uutena ja kappas, kun on tutut kuoret. Eikä näitä myydä kaupoissa. En menny puolisolle itkee, et yhyy ei ookkaan uniikit.
Sattumana varmasti ihan hauskaa. Mutta jos työkaverit 4-5v putkeen ostaisi aina kaiken mitä sinäkin, niin ehkä saattaisi huvituksen lisäksi alkaa ärsyttää?
Tuo, että haluaa matkia on ihan normaalia. Se, että kaikki turhakin ostetaan, kun pitää matkia ei sitten ole ehkä järkevää. No jos on varaa niin mikäs siinä. Ei toki ole kasvatuksellisesti ihan fiksua. Meillä 6 vuotiaalla on paljon kaikenlaista. No nyt oli just kaverilla jolla oli kymmenenkertainen määrä Nintendopelejä. Nyt olisi pakko saada se ja se peli, kun on niin epäreilua kun hänellä ei ole. No en osta, meillä on pelejä ihan reilusti ja yhden pelin saa synttärilahjaksi sitten...Joku kohtuus voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumana varmasti ihan hauskaa. Mutta jos työkaverit 4-5v putkeen ostaisi aina kaiken mitä sinäkin, niin ehkä saattaisi huvituksen lisäksi alkaa ärsyttää?
Ihan sivusta sanon, että oikeasti puhelin ei ole millään muotoa se asia, mikä tekee minusta minut. Ja jos joku haluaa opetella ompelemaan ja neulomaan vaatteita yhtä hyvin kuin minä, olen iloinen ja autan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan ärsyttäisi. Jokainen pukee mitä haluaa ja saa matkia halutessaan. Eri
Meillä oli myös samanlaista. Lapsen kaveri matki lastani kaikessa. Nyt kun yläkoulussa kaveruus on hiipunut, osittain tämän matkimisen takia, ei enää niin matki häntä. Sitä en tiedä matkiiko jotakuta muuta. Mielenkiintoista, että joku nosti esiin aspergerin (tai autismin kirjo niinkuin nykyään kuuluu sanoa). Tämä matkijatyttö on autismin kirjolainen. Hänellä on muissakin asioissa vaikeuksia tietää mikä on missäkin tilanteessa sosiaalisesti hyväksyttävää. Vaikuttaa siksi aika paljon ikäistään nuoremmalta. Häneltä tulee siis usein sellaisia lasten sutkautus tyylisiä totuuksia vielä yläkouluiässä, mikä on muuten aika harvinaista, koska sen ikäiset yleensä osaa jo suodattaa sanomisiaan. Minulle jäi kuva, että matkimisella pyrki kuulumaan joukkoon, ei ehkä osannut muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että haluaa matkia on ihan normaalia. Se, että kaikki turhakin ostetaan, kun pitää matkia ei sitten ole ehkä järkevää. No jos on varaa niin mikäs siinä. Ei toki ole kasvatuksellisesti ihan fiksua. Meillä 6 vuotiaalla on paljon kaikenlaista. No nyt oli just kaverilla jolla oli kymmenenkertainen määrä Nintendopelejä. Nyt olisi pakko saada se ja se peli, kun on niin epäreilua kun hänellä ei ole. No en osta, meillä on pelejä ihan reilusti ja yhden pelin saa synttärilahjaksi sitten...Joku kohtuus voi olla.
Meillä myös lapsi mankuu milloin minkäkin perään, jos kavereillakin on. Ei kyllä ikinä osteta mitään sillä perusteella, vaikka varaa olisikin. Minusta on typerä opettaa lapsia siihen, että ihan jokainen mieliteko ja halu pitäisi toteuttaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? Jos puhelin jäi, soitin et saavat nukutuksi, eikä hiuksiaan revi missä katuojassa puhelin on vai pitääkö liittymä sulkea.
Kaveri huomaa kotona jättäneensä puhelimen teille - tulee kämpällenne, soittaa ovikelloa ja hakee puhelimen.
Mitä se 13-vuotiaanne tekee iPhone14 -puhelimella?
Tuo matkiminen on ihan sairasta.
Kaveri täytyy laittaa johonkin laitokseen!
T.Sonja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun 11-vuotias nykyisin kommentoi, että tällä kaverilla oli taas heti joku sama juttu. Kyllä se vaan häiritsee, kun ihan kaikessa matkitaan. Kukaan muu kaveri ei tällä mittapuulla tee samaa. Ap
Eikö tämä ole ihan normaali juttu. Ihmiset käyttävät samoja merkkejä ja tuotteita, mitä kaupoissa on tarjolla, jopa vessapaperia myöten.
Jos ei halua muilla kavereilla olevan samaa tavaraa tai esim. puhelinta, se pitäisi ostaa ulkomailta ja sellainen malli, jota ei myydä Suomessa, Sama vaatteissa ja kengissä. Eihän noissa puhelimissa ole kaupoissa edes kovin paljon eri malleja, vaan aina jollakin sattuu olemaan sama malli.
Ja kirjoitan tämän aikuisen näkökulmasta esim. minulla ja veljelläni on samalainen puhelin ja ostimme sen toisistaan tietämättä, eikä kumpikaan matkinut mitään, kun emme edes tieneet toistemme puhelin ostoista.
11-vuotiaalle, iPhone 14?
Morjens...
Tyytyväisiä ja onnellisia kun saavat materiaa?
Taitaa olla tämän 13-vuotiaan kaverin kirjoitus.