Lapsen kaveri matkii kaikessa. Onko normaalia?
11-vuotiaista kyse tällä hetkellä, mutta tätä on jatkunut koko alakoulun koko ajan enenevässä määrin. Harrastukset on ainoa, joissa ei matki, mutta muuten tekee kaiken perässä. Tavallaan ymmärrän sen yhteenkuuluvuuden pointin, että halutaan olla samanlaisia, mutta on outoa, miten tämä tyttö hankkii kaikki samat jutut aina meidän tytön perässä kerta toisensa jälkeen. Pari kertaa olisi voinut mennä sattumana, mutta ei kaikki nyt kun tätä on jatkunut vuosia. Ja osa jutuista on tosi kalliitakin ja saa ne aina muutama viikko meidän lapsen jälkeen. Esim. nyt ostettiin lapselle hajonneen tilalle uusi puhelin(iPhone 14) ja meni vain pari viikkoa, kun tällä kaverilla oli tasan sama puhelin saman värisenä ja samoilla kuorilla.
Miten vanhemmat voivat olla ok tällaisen kanssa ja vaan ostella aina kaikkea mitä lapsensa keksii pyytää heti, kun kaverilla on?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 11 vuotiaalla käy kavereita. Tiedän vain etunimet tai joskus kysyn kuka toi oli. Enkä tiedä tai katsele millaisia puhelimia niillä on, minkä merkkiset kengät tai takit. Outoa olisi kyylätä. Kerran yks kaveri unohti puhelimen meille. Valikosta löyty vanhemman numero, soitin ja kerroin et puhelin on meillä tallessa, lapseni tuo sen seuraavana päivänä kouluun. Enkä tähän päivään muista minkä merkkinen puhelin tai minkä värinen.
No, mun 11-vuotias nykyisin kommentoi, että tällä kaverilla oli taas heti joku sama juttu. Kyllä se vaan häiritsee, kun ihan kaikessa matkitaan. Kukaan muu kaveri ei tällä mittapuulla tee samaa. Ap
Eikö tämä ole ihan normaali juttu. Ihmiset käyttävät samoja merkkejä ja tuotteita, mitä kaupoissa on tarjolla, jopa vessapaperia myöten.
Sinulla ja monella muulla menee pointti ohi niin, että viuhuu. Kyse ei ole siitä, etteikö voisi olla samoja juttuja joskus. Mutta tämä kaveri systemaattisesti ostaa samat jutut lähes heti perään, kun lapseni saa jotain. On täysin eri asia, että sattumalta on samoja juttuja. Tätä on jatkunut vuosia, joten ei ole kyse sattumasta. Mitä vanhemmaksi tytöt tulevat, sitä enemmän tätä tapahtuu. Tytärtäni on alkanut häiritsemään tämä ja minua lähinnä kummastuttaa vanhempien näkökulmasta, että joku mahdollistaa tuollaisen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä se 13-vuotiaanne tekee iPhone14 -puhelimella?
11-vuotiasta tarkoitin siis. Miksi lapsen on pakko saada iPhone14?? Ei minullakaan, aikuisella työssäkäyvällä ihmisellä, ole sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että haluaa matkia on ihan normaalia. Se, että kaikki turhakin ostetaan, kun pitää matkia ei sitten ole ehkä järkevää. No jos on varaa niin mikäs siinä. Ei toki ole kasvatuksellisesti ihan fiksua. Meillä 6 vuotiaalla on paljon kaikenlaista. No nyt oli just kaverilla jolla oli kymmenenkertainen määrä Nintendopelejä. Nyt olisi pakko saada se ja se peli, kun on niin epäreilua kun hänellä ei ole. No en osta, meillä on pelejä ihan reilusti ja yhden pelin saa synttärilahjaksi sitten...Joku kohtuus voi olla.
Meillä myös lapsi mankuu milloin minkäkin perään, jos kavereillakin on. Ei kyllä ikinä osteta mitään sillä perusteella, vaikka varaa olisikin. Minusta on typerä opettaa lapsia siihen, että ihan jokainen mieliteko ja halu pitäisi toteuttaa. Ap
Eli te ostatte järkevästi ja harkiten, mutta matkija ostaa samat asiat näyttämisen halusta? Mitä jos matkija olisikin sattumalta ostanut kalliimman puhelimen kuin lapsesi?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varastamista.
Jos menet puhelin ostoksille, niin noita samaja malleja myyjät tyrkyttävät jokaiselle asiakkaalle, oli kauppa mikä tahansa. Ja niitä puhelin malleja on todella vähän.
Jos haluaa mallin, jota muilla ei ole, se pitäisi ostaa ulkomailta ja sellainen malli, mitä ei tuoda Suomeen.
Melko vaikeaa on jollekin esim. 11v ostaa kenkiä, etteikö niitä muilla ole, kun kaupat ostavat sitä samaa tavaraa kauppoihinsa. Ei kaupoissa myydä unikkia, vaan massaa
Kyllä on ihan tavallista. Jos näkee vaikka teinityttökaksikon, on uusin ihan 100% samanlaiset vaatteet. Yllättävän nopeasti teinit myös imuroi tyylinsä uudet jutut, tietyt Adidakset jne. Myös pienempiä urheiluporukoita näen silloin tällöin ja aina on kaikilla sat kengät, samanlaiset trikoot ja untsikat. Kun itse olin nuori, tietyt asiat kuten farkkutakki, Dr Martensit jne oli must ja kyllähän ne sen hetken oli ihan kaikilla. Myös bilevaatteet oli aina tosi samaa tyyliä.
Mutta mitäpä sanotte, kun aikuinen ihminen tekee tätä samaa. Kummallisesti aina ilmestyy samanlainen vaatekappale tai sama harrastus kuin minulla. Alkaa olemaan jo koomista. Tällä ihmisellä ei ole ollenkaan omia mielipiteitä, kaikki on muilta matkittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että haluaa matkia on ihan normaalia. Se, että kaikki turhakin ostetaan, kun pitää matkia ei sitten ole ehkä järkevää. No jos on varaa niin mikäs siinä. Ei toki ole kasvatuksellisesti ihan fiksua. Meillä 6 vuotiaalla on paljon kaikenlaista. No nyt oli just kaverilla jolla oli kymmenenkertainen määrä Nintendopelejä. Nyt olisi pakko saada se ja se peli, kun on niin epäreilua kun hänellä ei ole. No en osta, meillä on pelejä ihan reilusti ja yhden pelin saa synttärilahjaksi sitten...Joku kohtuus voi olla.
Meillä myös lapsi mankuu milloin minkäkin perään, jos kavereillakin on. Ei kyllä ikinä osteta mitään sillä perusteella, vaikka varaa olisikin. Minusta on typerä opettaa lapsia siihen, että ihan jokainen mieliteko ja halu pitäisi toteuttaa. Ap
Eli te ostatte järkevästi ja harkiten, mutta matkija
En ole puhunut näyttämisen halusta yhtään mitään. Minulle olisi ihan se ja sama, vaikka ostaisivat lapselleen minkä puhelimen. Se puhelin oli vain esimerkki kaikista mahdollisista jutuista mitä on tässä vuosien varrella ostettu meidän tyttären perässä parin viikon sisään. Ap
Itse olin vähän tuollainen lapsena ja nuorena, koska kotona ei ollut asiat kunnossa. En ihan tuohon pisteeseen asti, koska ei ollut rahaa riittävästi, mutta porukkaan sopiminen tuntui tosi tärkeltä kun oma itsetunto oli tuhottu ja kiusaamisen jälkeen saatu uskomaan, että kaikki mitä tein ihan vaan omasta tahdosta oli väärin. Ehkä lapsesi on se porukan suosittu, jota kaikki muut kopioi ja joka sanelee normit, tai sitten kaveri on epävarma itsestään. Ärsyyntymisen sijaan varmaan empatia olisi parempi reaktio. Kyllä tuo loppuu kun terve itsetunto kasvaa ja identiteetti lähtee löytymään.
Sitten tosi harvinaisissa keisseissä tietysti voi olla joku psykopaatti, joka yrittää varastaa toisen identiteetin itselleen jne, mutta tuossa iässä en kyllä ensimmäiseksi olisi sellaista epäilemässä.
Eikö muoti ihan kokonaisuudessaan ole juuri toisten matkimista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitäpä sanotte, kun aikuinen ihminen tekee tätä samaa. Kummallisesti aina ilmestyy samanlainen vaatekappale tai sama harrastus kuin minulla. Alkaa olemaan jo koomista. Tällä ihmisellä ei ole ollenkaan omia mielipiteitä, kaikki on muilta matkittua.
Aikuisen kohdalla kyse voi olla esimerkiksi borderline persoonallisuushäiriöstä. Voi toki olla muitakin syitä, mutta tämä on heillä aika yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan lapsesi kaveri kertoo aina kotona että kavereillakin on, mun tarttee saada kans ja vanhemmat ostavat että oma lapsi ei tuntisi oloaan ulkopuoliseksi.
Itse en kylkä materiaa ostaisi vaan sen takia kun kavereillakin on.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli joskus tällainen opiskelukaveri. Oltiin molemmat n. 30v silloin, niin lähinnä huvitti. Piti koko opiskeluajan samanlaista hiustyyliä kuin minä ja vaatteet oli koko ajan hyvin samantyyliset/samat. Opiskeluiden jälkeen muutin takaisin kotipaikkakunnalleni ja olen somessa sen jälkeen nähnyt ainakin kolme versiota tästä opiskelukaverista. Kaikki klooneja hänen sen hetken parhaasta ystävästään.
Meidänkin 11-vuotiaalla tytöllä on ollut noita matkijakavereita, ja varsinkin aiemmin matkiminen häiritsi meidän tyttöä kovasti. Hänestä tuntui ikävältä, että jos hänellä oli vaikka uusi vaate, niin ihan järjestään joku kaveri sai heti samanlaisen. Tai esim. kuvistunnilla muut katsoivat, mitä hän piirsi, ja matkivat perässä.
Puhuttiin tuosta paljon meidän tytön kanssa ja sanoin hänelle, että matkiminen on yleensä merkki jonkinlaisesta ihailusta - jos muut pitäisivät häntä tosi nolona tyyppinä, niin tuskin he haluaisivat matkia häntä. Lisäksi toin esiin, että jokaisella on oikeus (lain sallimissa rajoissa) hankkia sellaisia tuotteita kuin haluaa ja muutenkin jäljitellä toista, vaikka se kuinka ärsyttävältä tuntuisikin. Asialle ei voi mitään, joten kannattaa vain yrittää olla välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä to haittaa? Jos ei ole mielipiteitä, niin sitten ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 11 vuotiaalla käy kavereita. Tiedän vain etunimet tai joskus kysyn kuka toi oli. Enkä tiedä tai katsele millaisia puhelimia niillä on, minkä merkkiset kengät tai takit. Outoa olisi kyylätä. Kerran yks kaveri unohti puhelimen meille. Valikosta löyty vanhemman numero, soitin ja kerroin et puhelin on meillä tallessa, lapseni tuo sen seuraavana päivänä kouluun. Enkä tähän päivään muista minkä merkkinen puhelin tai minkä värinen.
No, mun 11-vuotias nykyisin kommentoi, että tällä kaverilla oli taas heti joku sama juttu. Kyllä se vaan häiritsee, kun ihan kaikessa matkitaan. Kukaan muu kaveri ei tällä mittapuulla tee samaa. Ap
Eikö tämä ole ihan normaali juttu. Ihmiset käyttävät samoja merkkejä ja tuotteita, mitä kaupoissa o
Samaa mietin ap! Nämä kommentoijat eivät vissiin ole kokeneet sitä, kun joku haluaa toistuvasti juuri sen saman kuin sullakin on. Joka kuukausi (useamminkin), ja vuosia jatkuen. Kirjoitin aiemmin autismin kirjolaisesta, joka matki lastani. Ei kyse edes ole aina kallista jutuista. Esimerkkejä: lamppu, vaaterekki, hajuvesi, muistikirja, useampi vaate, takki, synttäripinjata, pleikkaohjain, harrastus, viherkasvi, useampi ruoka, useampi juoma, kirjoja, juliste, valokuva itsestä samalla lailla otettuna. En edes muista kaikkia.
Kyllä, on hauska sattuma, jos on työkaverilla sama puhelin ja samanlaiset kuoret tai jollain sama mekko pikkujouluissa. Se, että joku tarkoituksella hommaa vuodesta toiseen joka pikkujouluihin saman mekon kuin sinulla on vain ahdistavaa.
Omalla saman ikäisellä on myös tuollainen kaveri. Aika pitkään tyttö vakuutteli, että ei häiritse, vaikka kaveri kopioi käytännössä kaiken. Nyt sitten oltiin hiihtolomalla lomareissussa Amerikassa ja tyttö shoppaili hirvittävän määrän vaatteita reissusta saatesanoilla Nyt Anni ei ainakaan voi ostaa samanlaisia.
Matkiminen on yksi ihailun muoto, mutta rajansa kaikella.
Minulla oli yksi kaveri joka aina matki. Muistan miten ärsytti kun hän osti ihan samanlaiset lenkkarit ja repun kuin minä. En ole ikinä käsittänyt ihmisiä joilla ei ole omaa makua ja mielipiteitä. Lapsenakin tuo jo ärsytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole ihan normaali juttu. Ihmiset käyttäv
Samaa mietin ap! Nämä kommentoijat eivät vissiin ole kokeneet sitä, kun joku haluaa toistuvasti juuri sen saman kuin sullakin on. Joka kuukausi (useamminkin), ja vuosia jatkuen. Kirjoitin aiemmin autismin kirjolaisesta, joka matki lastani. Ei kyse edes ole aina kallista jutuista. Esimerkkejä: lamppu, vaaterekki, hajuvesi, muistikirja, useampi vaate, takki, synttäripinjata, pleikkaohjain, harrastus, viherkasvi, useampi ruoka, useampi juoma, kirjoja, juliste, valokuva itsestä samalla lailla otettuna. En edes muista kaikkia.
Kyllä, on hauska sattuma, jos on työkaverilla sama puhelin ja samanlaiset kuoret tai jollain sama mekko pikkujouluissa. Se, että joku tarkoituksella hommaa vuodesta toiseen joka pikkujouluihin saman mekon kuin sinulla on vain ahdistavaa.
Joku sentään tajuaa pointtini. Samaa meilläkin ollut. Remontoitiin tytön huonetta ja halusi sinne palmuja, tietyn värisen seinän ja tietyt julisteet. Hetken päästä kaverin huone remontoitiin samalla tyylillä ja sinne tuli palmut ja samat julisteet. Meidän tytölle laitettiin toiset korvareiät, kaveri sai heti perään myös. Käytiin viikonloppureissulla Tallinnassa ja lapsi osti Kaubamajasta hatun ja vaatteita. Parin viikon päästä kaverin perhe kävi Tallinnassa ja kaveri osti tasan samat jutut. Näitä esimerkkejä olisi oikeasti kymmeniä ja ihan kaikkia en edes muista. Ylittää kyllä normaalin rajat, kun on jatkunut ensimmäisestä luokasta saakka. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli yksi kaveri joka aina matki. Muistan miten ärsytti kun hän osti ihan samanlaiset lenkkarit ja repun kuin minä. En ole ikinä käsittänyt ihmisiä joilla ei ole omaa makua ja mielipiteitä. Lapsenakin tuo jo ärsytti.
Siis miten voi harmittaa, jos jollakin on samanlaiset lenkkarit ja reppu? Aika monella on varmaan samanlaiset lenkkarit.
Eikö iPhone 14 myydä joka kaupassa tarjouksena ja vaikea olla huomaamatta, kun niitä markkinoidaan kaikkialla. Tämän havannon tein, kun äskettäin ostin puhelimen.