Mikä on selityksesi sille, että et osaa ruotsia kunnolla? Tämä on kaksikielinen maa!
Kommentit (172)
Ei ole ollut ruotsin kielelle käyttöä koulujen jälkeen. Englanti on universaalimpi kieli jolla pärjää paremmin kuin ruotsilla.
Olen 65v enkä koskaan ole tarvinnut ruotsinkieltä. Englantia, ranskaa ja saksaa kyllä. Englanti tulee vastaan kaikkialla. Meillä käy ranskalaisia ja saksalaisia asiakkaita.
Olen suomenkielinen, se on "tekosyyni".
Vierailija kirjoitti:
Arvattavia vastauksia puusilmäisiltä ihmisiltä jotka eivät tarvitse ruotsin kieltä työssään. Ja siksi he kuvittelevat ettei kukaan muukaan saa sitä tarvita tai käyttää.
Minulla oli aikanaan kolleega joka oli kotoisin Keski-Suomesta. Häntä harmitti, että ei koulussa ymmärtänyt kuinka paljon ruotsinkielen taidosta olisi ollut hyötyä Helsingissä rahoitussektorilla työskennellessä. Olettko koskaan pohtineet, miksi suomenruotsalaisia on yritysten johtotehtävissä paljon enemmän kuin heidän osuutensa väestöstä on? Viiden pisteen vinkki: he osaavat ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ja se on tietenkin suomalaisen vika jos ei hommat onnistu, jos vauva palstan trollilta kysytään. Ehkäpä tasapuolisesti hekin voisivat suomea opiskella. "
Ei tässä ole kyse mistään tasapuolisuudesta tai reiluudesta vaan tosiasioiden hyväksymisestä. Ruotsi on Suomelle tärkeä kauppakumppani ja yhteistyökumppani ja niiden hoidossa on hyötyä jos osaa ruotsia. Voit kitistä maailman epäoikeudenmukaisuudesta loputtomiin mutta samaan aikaan ne jotka ottavat lusikan kauniiseen käteen ja opettelevat sen ruotsin hyötyvät siitä työelämässä ja muutenkin.
Ei sitä ruotsia tietenkään mihinkään tarvitse jos aktiivisesti väistää jokaisen tilanteen ja tilaisuuden jossa taitoa voisi tarvita.
kyllä se ihan kuule sakemanni on kummankien talous veturi ja sen kielen opiskelu hyödyttää paljon enemmän. Hetassakin nato harjoituksissa puhuttiin englantia, hyvä
Ja sinä voisit aloittaa suomen kielen opiskelun yhdyssanoista.
Vierailija kirjoitti:
Mikää ei ole niin itseään täynnä kuin suomenruotsalainen.
Mieheni ja perheensä on suomenruotsalaisia. Mukavempia ihmisiä saa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ruotsi on tämän maan alkuperäinen kieli. Täällä ollaan puhuttu ruotsia paljon aikasemmin kuin suomea.
Ap
Sen vainen valehteletkin!
Toisella kotimaisella kielellä pärjää Suomessa. Lisäksi tämä maa on Suomi loppujenlopuksi. Ei Ruotsi eikä Afghanistan. Täällä pärjää Suomella ja kaikkien pitäisi osata suomea ennenkaikkea.
" Olen työskennellyt useammassakin alunperin ruotsalaisessa isohkossa firmassa tai konsernissa mutta niidenkin käyttökieli oli englanti, ei ruotsi."
No syy on se kun on niin hankala saada ruotsia hyvin puhuvia ihmisiä töihin että on vain luovutettu. Jos ruotsia hyvin puhuvia olisi niin kyllä sitä käytettäisiin ja siitä olisi etua.
Suomalaisen elinkeinoelämän heikkous on juuri se että täällä tykätään mennä siitä missä aita on matalin. Miksi panostaa kun näinkin joten kuten pärjätään? No ei sitten kannata ihmetellä että ei pärjätä kilpailussa kun ei kerran ole halua panostaa edes kielitaitoon.
Täällä Tampereella puhutaan aika vähän ruotsia. Kun kieltä ei kuule, eikä joudu usein käyttämään - se unohtuu.
Toisaalta taas ruotsini on muuttunut Ruotsin ruotsiksi television takia. Mutta joudun miettimään ankarasti kun puhun. Sanat aina vähän hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit, kaksikielinen, ja minä olen valinnut Suomen.
Sinun kuuluu osata molemmat.
Ap
Miksi kaikki ruotsinkieliset ei vaivaudu opettelemaan hyvää suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ruotsalaiset asiakkaat puhuvat englantia, eivät edes kokeile ymmärtääkö joku meillä ruotsia, ymmärrän kyllä paljon, sanasto vaan puuttuu kun sitä ei ole tarvinnut käyttää joten parempi esittää ymmärtämätöntä. "
On aika varma että jos jonkun kilpailijanne leivissä on henkilö joka iloisesti juttelee asiakkaalle ruotsiksi niin se suhde muodostuu erilaiseksi kuin jäykemmin molemmille vierailla kielillä juttelevan. Ja tämä taas sitten vaikuttaa bisnessuhteisiin ja sitä kautta myyntiin.
Suomessa ei ruotsia tarvita työpaikoilla niin paljon siksi että niihin ihan tärkeimpiin paikkoihin valitaan suoraan suomenruotsalaiset niitä suhteita hoitamaan ja tämä sitten parantaa heidän työllistymistään ja tulotasoaan verrattuna niihin jotka eivät ruotsia puhu. Ja sitten suomalaiset ihmettelevät kun se ruotsinkielinen väestö voi paremmin.
svuden bisnekset on niin
Mutta kun ruotsalaiset yritykset pärjäävät paremmin kaikilla näillä markkinoilla. Suomi on pudonnut totaalisesti talouden kelkasta verrattuna vaikka Ruotsiin. Ei se ruotsalaistenkaan englanti ihmeellistä ole, mutta pesee nuhruisen rallienglantia änkyttävän suomalaisen mennen tullen. Olen asunut ja työskennellyt vuosia Ruotsissa ja myöhemmin myös Suomessa ruotsalaisen yrityksen palveluksessa. Ei olisi onnistunut ilman kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit, kaksikielinen, ja minä olen valinnut Suomen.
Sinun kuuluu osata molemmat.
Ap
Miksi kaikki ruotsinkieliset ei vaivaudu opettelemaan hyvää suomea?
Koska maailma ei ole reilu. Voit turhaan pullikoida sitä vastaan tai sitten vain hyväksyä sen.
Ruotsi ja sen kieli ovat menetettyjä. Voisivat vaihtaa lippunsa ristin kuunsirppiin ja tähteen sekä viralliseksi kieleksi arabian.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä. Somaliankielestäkin olisi enemmän hyötyä suomessa. Ruotsalaiset pysyttelevät omassa sosioekonomisessa porukassaan joten turha opiskella edes kieltä. Sekö teitä siinä harmittaa kun ette saa ruotsinkielistä palvelua joka paikassa? Ettekö itse osaa Suomea, mitä puhuu 95% väestöstä?
somalialaisethan vasta pysyttelevätkin omissa porukoissaan. det är bra.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä parasta anti-ruotsi osioo on se että kun puhut riikin ruotsia puhuville suomen ruotsia niin aika nopeasti keskustelu kieli muuttuu englanniksi. Jos kerran sitä ruotsia pitää kouluissa opettaa,opettakaa riikin ruotsia ei suomen ruotsia.
Sinun kannattaisi mennä kouluun opiskelemaan suomea. Jos minulle tulisi eteeni noin huonolla suomenkielellä kirjoitettu työhakemus, en vaivautuisi edes lukemaan sitä kokonaan.
En ole kertaakana tarvinnut lukiosta pääsyn jälkeen.
Ehkä voidaan kuitenkin olettaa, että nyt kun Ruotsi on NATO-kumppanina, ruotsia voisi tarvita enemmän. Mutta toisaalta voisivathan hekin opetella suomea tai jos vain puhutaan englantia..
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin Suomea kukaan ei puhu ruotsia, paitsi koulussa ruotsinkielen tunnilla.
Sielläpäin Suomea ei juuri kukaan haluakaan asua
Vierailija kirjoitti:
Olen panostanut mm. saksan, kiinan ja ranskan osaamiseen. Ja tietysti englanti on sujuva. Ruotsista sen sijaan en ole koskaan kokenut olevan oikein mitään hyötyä. Suomenruotsalaisille puhun suomea ja ruotsalaisille englantia.
Sama mutta saksa, ranska, venäjä, englanti ja se pakkoruotsi jotan en ole tarvinnut/ käyttänyt missään. Töissä on nyt jonkun verran hyötyä venäjän kielestä kun on tullut muutamia ukrainalaisia töihin. Ruotsinkielisten kanssa puhutaan englantia. Koulussa ruotsinmaikka antoi jokaiselle vähintään seiskan vaikka oli miten huono. Kait se pönkitti omaa egoaan. Oma numero oli ysi tai kymppi yleensä vaikka en kielestä tykännytkään mutta kielet olivat helppoja minulle. Eikä sitä ole pakko kenenkään osata vaikka opettaa on.