Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on selityksesi sille, että et osaa ruotsia kunnolla? Tämä on kaksikielinen maa!

Vierailija
11.03.2024 |

Du ska lära dig svenska! 

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Ruotsista sen sijaan en ole koskaan kokenut olevan oikein mitään hyötyä. Suomenruotsalaisille puhun suomea ja ruotsalaisille englantia. "

No olisihan siitä selvästi hyötyä kun olet tekemisissä ruotsia puhuvien kanssa. On aina ihan eri puhua jonkun äidinkieltä kuin yhteistä vierasta kieltä.

Jaa no sitten niiden ruotsalaisten varmaan kannattaisi opiskella suomea, jos hyödyt ovat niin merkittävät? 

Onko hurreilla muuten sitten pakko suomea koulussa? jos ei, niin miksi he eivät opiskele suomea?

Ruotsi ei ole kaksikielinen kuten Suomi. Sitä voi valittaa loputtomiin mutta se ei tätä faktaa muuta.

Ruotsi on kyll käytännössä kaksikielinen, toi

Käytäntö ja virallisuus ovat kaksi eri asiaa. Suomi oli vuosikymmenet ehdottomasti eniten puhuttu vieras kieli Ruotsissa mutta ei siitä silti virallista tullut.

Vierailija
122/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ja se on tietenkin suomalaisen vika jos ei hommat onnistu, jos vauva palstan trollilta kysytään. Ehkäpä tasapuolisesti hekin voisivat suomea opiskella. "

Ei tässä ole kyse mistään tasapuolisuudesta tai reiluudesta vaan tosiasioiden hyväksymisestä. Ruotsi on Suomelle tärkeä kauppakumppani ja yhteistyökumppani ja niiden hoidossa on hyötyä jos osaa ruotsia. Voit kitistä maailman epäoikeudenmukaisuudesta loputtomiin mutta samaan aikaan ne jotka ottavat lusikan kauniiseen käteen ja opettelevat sen ruotsin hyötyvät siitä työelämässä ja muutenkin.

Ei sitä ruotsia tietenkään mihinkään tarvitse jos aktiivisesti väistää jokaisen tilanteen ja tilaisuuden jossa taitoa voisi tarvita.

kyllä se ihan kuule sakemanni on kummankien talous veturi ja sen kielen opiskelu hyödyttää paljon enemmän. Hetassakin nato harjoituksissa puhuttiin englantia, hyvää yhteistyötä oli, siinä olet kyllä oikeassa. Ehkäpä sinä voit painua sinne unelma maahasi, eli ruotsiin, mikä estää? sinne vain ja pysyt siellä vaikka loppuikäsi. katoaa ujelluksesi/trollauksesi kuin tuuleen täällä vauva palstoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvattavia vastauksia puusilmäisiltä ihmisiltä jotka eivät tarvitse ruotsin kieltä työssään. Ja siksi he kuvittelevat ettei kukaan muukaan saa sitä tarvita tai käyttää.

Vierailija
124/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät suomenruotsalaisetkaan osaa suomea. Ja pitävät meitä toisen luokan kansalaisina. Ahvenanmaan voisi antaa Ruotsille.

Venäläisille sen voisi antaa.

Vierailija
125/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan ihan riittävästi. Tuli aikoinaan yo-kirjoituksissa ruotsista hyvä arvosana.

Vierailija
126/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvattavia vastauksia puusilmäisiltä ihmisiltä jotka eivät tarvitse ruotsin kieltä työssään. Ja siksi he kuvittelevat ettei kukaan muukaan saa sitä tarvita tai käyttää.

Englanti toimii, kannattaa sinunkin hakea työelämään.

Vierailija
127/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Englannilla vain pärjää työelämässä ruotsalaisten kanssa"

Pärjää kun ei muuta osaa. Ne paremmat henkilökohtaiset bisnessuhteet luodaan sitten niiden kanssa jotka sitä ruotsia osaavat.

Tuosta olen vähä erimieltä, myös henkilö kemiat on tässä suuremmassa osissa, et taida olla työelämässä etkä ole sen mitään palavereja vetänyt paikanpäällä kenenkään kanssa eri maissa.

Tietenkin henkilökemiat vaikuttavat myös mutta kyllä asiakkaan äidinkielltä sujuvalla ihmisellä on aina lähtökohtaisesti etulyöntiasema sellaiseen nähden joka ei puhu. Siinä sitten pitää aina kompensoida sitä osaamattomuutta muilla asioilla. Jos siis on kaksi muuten samanlaista ihmistä joista toinen puhuu sujuvasti vaikkapa ruotsia ja toinen ei niin kyllä siinä on ensimmäisellä aika iso etu.

Kirjoitin aiemmin siitä, että osaisin ruotsia paljon paremmin jos sitä saisi opiskella vapaavalintaisena kielenä, koska opetus olisi silloin paljon korkeatasoisempaa. Olen kanssasi samaa mieltä siitä että suhteiden muodostaminen on helpompaa jos puhutaan samaa kieltä. Lopputulos on se, että minä muodostan helpoiten suhteita englantia ja ranskaa puhuvien ihmisten kanssa. Näitä kieliä kun on Suomessa sallittua opiskella tehokkaasti. Saksan osaamiseni on suunnilleen samalla tasolla ruotsin kanssa, koska aloitin saksan opinnot vasta lukiossa.

Vierailija
128/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen ja osaan vain suomea. Rimaa hipoen aikanaan pääsin ylioppilaaksi matematiikan linjalta, kun vielä oli pakko kirjoittaa ruotsi ja englanti. Englantia toki osaan jonkin verran kirjoittaa ja ymmärrän tekstiä ja puhetta, mutta itse en englantia puhu. Kielet eivät jostain syystä ole minulle helppoja oppia. Ruotsinkielen tunneilta muistan vain sen tunteen, kun opettaja luokan edessä nöyryytti huonoja koevastauksia antaneita lukemalla niitä ääneen ja nauraen päälle. Toivoisin, että Suomessa minulle riittäisi suomenkielen käyttö.

Vierailija
129/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sitten lukion tarvinnut ruotsia yhtään mihinkään.

Palstalle kirjoittavilla pitäisi olla vähintään syventävät opinnot suomen kielestä.

Vierailija
130/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse osata, työelämässäkin kommunikoidaan Ruotsin kollegojen kanssa Englanniksi. Ehkä virkamies tasoilla voi sitä Ruotsia osata, mutta muuten ei kun Englanti toimii

Kyllä. Olin hiljattain isohkossa teollisuuden rakennusprojektissa. Työmaalla oli paljon eri kansallisuuksia ja erikielisiä. Jopa eräs laitteiden iso toimittaja oli Ruotsista. Keskenään heidän asentajansa puhuivat ruotsia mutta muiden kanssa englantia niinkuin me kaikki muutkin.

Vierailija
131/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman rumin kieli jolla ei tee yhtikäs mitään, en myöskään kumartele muutaman prosentin porukoita.

Vierailija
132/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja heti ollaan haukkumassa, no sepä yllätti herrakansalta.

Vierailija
133/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mihin tuota ruotsia tarvitaan, niin kuin nyt oikeesti? evvk

pakkoruotsi pois ja vaikka valinnainen pakkovaihtoehto: kiina/espanja/ranska/venäjä

Mua hämmästyttää suomalaisten nihkeys venäjän opiskeluun. Siitä olisi niin valtavasti hyötyä, aivan erityisesti nykyajassa. Viime vuosina on näkynyt entistä enemmän sitä että Venäjältä uutiset välittyy tehokkaimmin tavallisten suomenvenäläisten kautta somessa, koska suurin osa toimittajista ei osaa sanaakaan venäjää. 

Venäjä ei ehkä vähään aikaan ole kovinkaan keskeinen kieli suomalaisille, toki maailma voi muuttua nopeasti. Ruotsi sen sijaan on keskeinen osa historiaamme. Jos on koko ikänsä elänyt Pähkinäsaaren rauhan rajan väärällä puolella niin maailma voi näyttää erilaiselta. Suomi-ruotsi-englanti-saksa~ranska~venäjä. Neljällä ensimmäisellä kykenen keskustelemaan sujuvasti, kahdella jälkimmäisellä pärjään kaupassa, taksissa, jne. Kolmessa noista maista olen asunut. Kaikesta kielitaidosta on hyötyä.

Vierailija
134/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Ruotsista sen sijaan en ole koskaan kokenut olevan oikein mitään hyötyä. Suomenruotsalaisille puhun suomea ja ruotsalaisille englantia. "

No olisihan siitä selvästi hyötyä kun olet tekemisissä ruotsia puhuvien kanssa. On aina ihan eri puhua jonkun äidinkieltä kuin yhteistä vierasta kieltä.

Jaa no sitten niiden ruotsalaisten varmaan kannattaisi opiskella suomea, jos hyödyt ovat niin merkittävät? 

Onko hurreilla muuten sitten pakko suomea koulussa? jos ei, niin miksi he eivät opiskele suomea?

Ruotsi ei ole kaksikielinen kuten Suomi. Sitä voi valittaa loputtomiin mutta se ei tätä faktaa muuta.

Tukholmassa on ollut suomenkielinen vähemmistö jo keskiajalta lähtien

Vierailija
135/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaisit ruotsia kunnolla, voisit muuttaa sinne töitten perään. 30% halvemmat hinnat ja asumiskustannukset, vähemmän veroja ja paremmat palkat. Suomi on taas on pian katastrofaalisesssa tilanteessa. 

Ap

He he...osaan viittä kieltä vähintään tyydyttävästi, ruotsia hyvin. Siltikään en sinne varsinkaan töiden perässä muuttaisi. Vielä tylsempi maa kuin Suomi. Ruotsia tuli luettua muiden kielten ohessa lukioaikana mutta siihen se jäi. Ikinä en ole kieltä tarvinnut enkä käyttänyt kuin muutaman päivän Ruotsin lomareissuilla. Sillloinkin jos joku asiakaspalvelija on ollut englanninkielentaidoton ummikko.

Vierailija
136/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oon nelikymppinen enkä ole rehellisesti ikinä tarvinu ruotsia,"

Eipä kieliä kannata opiskella vain siksi että olisi joku polttava jokapäiväinen tarve niitä käyttää. Sen "tarpeen" voi ihan itse luoda seuraamalla sen kielisiä elokuvia, ohjelmia, kirjoja, YouTube-videoita jne. Samalla maailmakin avartuu sen englanninkielisen maailman ulkopuolelle.

No siinä tapauksessa ehdoton ei ruotsin opiskelulle, sen ylläpitäminen maksaa paljon ja jos se on vaan jotain omaehtoista harrastelua ja näpertelyä niin sitä voi opetella keskenään.

Vierailija
137/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä ymmärrät empatia kyvyttömyyden ja epäreilun tulkinnan kun MUUT tekee sitä sulle?

Ttu sä olet surkea otus.

Vierailija
138/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut kyseistä kieltä sen jälkeen, kun koulusta pääsin työelämään. Ruotsissa asioin englanniksi ja toimii hyvin. Tällä hetkellä tuntuu töissä siltä, että tarvitsisi osata venäjää tai ukrainaa. Onneksi on google kääntäjä.

Vierailija
139/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen ja osaan vain suomea. Rimaa hipoen aikanaan pääsin ylioppilaaksi matematiikan linjalta, kun vielä oli pakko kirjoittaa ruotsi ja englanti. Englantia toki osaan jonkin verran kirjoittaa ja ymmärrän tekstiä ja puhetta, mutta itse en englantia puhu. Kielet eivät jostain syystä ole minulle helppoja oppia. Ruotsinkielen tunneilta muistan vain sen tunteen, kun opettaja luokan edessä nöyryytti huonoja koevastauksia antaneita lukemalla niitä ääneen ja nauraen päälle. Toivoisin, että Suomessa minulle riittäisi suomenkielen käyttö.

Nyky-yhteiskunnassa on pakko osata englantia, jos haluaa opiskella yliopistossa tai tehdä yhtään vaativampaa työtä. Tieteelliset julkaisut ovat käytännössä kaikki englanniksi, tai sitten niillä ei ole oikein mitään virkaa. Sama koskee monia muitakin elämänalueita. Suomi on niin pieni kieli, että jos ainoastaan käyttää suomenkielisiä lähteitä on auttamattoman pihalla lähes minkä tahansa alan kehityksestä.

Vierailija
140/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman rumin kieli jolla ei tee yhtikäs mitään, en myöskään kumartele muutaman prosentin porukoita.

Viittaat siis suomenkieleen. Samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän