Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on selityksesi sille, että et osaa ruotsia kunnolla? Tämä on kaksikielinen maa!

Vierailija
11.03.2024 |

Du ska lära dig svenska! 

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag tallar inte svenska. Ei kiinnosta ruotsin kieli. Englannista enemmän hyötyä esim. työelämässä. ja tajuaa asioita paremmin ympäröivästä maailmasta. 

Vierailija
162/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet etten osaa ruotsia kunnolla?  Osaan myös norjaa sujuvasti, ja englantia.

Asun Norjassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tienaan paremmin englantia, saksaa ja ranskaa osaamalla. Eikä todellakaan ole tarkoitus näivettyä päivääkään julkisen sektorin palveluksessa.

Vierailija
164/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä 52 vuoden aikana tarvinnut sitä mihinkään 

Sinut kuuluisi pakottaa ruotsin kielen kurssille. 

Itse asiassa työttömät voisi velvoittaa samoille kursseille. 

Ap

Olen työtön mutta osaan hyvin viittä kieltä. Tai ruotsia osasin hyvin mutta kun ei  ole ikinä tarvittu. Sehän se että vaikka miten turhalle kurssille. Lähtisin kyllä. Odotan mielenkiinnolla kun oli puhetta että TE- toimisto ehkä järkkää jonkun työkokeilupaikan...tässä iässä. Jos ei kunnon palkkaa saa niin eipä sitten paljon tapahdukaan.  Ja kun työllistämisvelvoite tulee takaisin kunnille. Mitähän mielenkiintoista ne keksii? Onhan noissa kursseissa mukava kun on kahvitauot ja ruokailut ja tapaa uusia ihmisiä. Taitaa vaan tämä hallitus leikata kaikenlaisesta että kait ne aloittaa kaikkein turhimmista ja älyttömimmistä jutuista.

Vierailija
165/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tarvinnut ruotsinkieltä. Somaliankielestäkin olisi enemmän hyötyä suomessa. Ruotsalaiset pysyttelevät omassa sosioekonomisessa porukassaan joten turha opiskella edes kieltä. Sekö teitä siinä harmittaa kun ette saa ruotsinkielistä palvelua joka paikassa? Ettekö itse osaa Suomea, mitä puhuu 95% väestöstä?

Osaamme, mutta kun suomi on niin ruma kieli. Ruotsia puhuu sivistyneistö. 

Ap

Tarkoitatko sitä muumiruotsia, jota eivät ymmärrä edes ruotsalaiset :D

Olen työskennellyt aikanaan vuosia Ruotsissa. Kyllä ymmärtävät

Vierailija
166/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaisit ruotsia kunnolla, voisit muuttaa sinne töitten perään. 30% halvemmat hinnat ja asumiskustannukset, vähemmän veroja ja paremmat palkat. Suomi on taas on pian katastrofaalisesssa tilanteessa. 

Ap

Aijaa, minä taas olen saanut se kuvan, että ruotsissa on vakava jengiytyminen käynnissä. En haluaisi asua siellä. 

Mamuksi Ruotsiin... ei ikinä. Lähes mihin muuhun länsieurooppalaiseen maahan tahansa mutta ei Ruotsiin kiitos.

Vierailija
167/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaisit ruotsia kunnolla, voisit muuttaa sinne töitten perään. 30% halvemmat hinnat ja asumiskustannukset, vähemmän veroja ja paremmat palkat. Suomi on taas on pian katastrofaalisesssa tilanteessa. 

Ap

Minä osaan ruotsia ja kaverini asuu Tukholmassa, ja olen oikeasti harkinnut sinne muuttamista. Olet aivan väärässä asumiskustannuksista. Jos myisin asuntoni Helsingin kantakaupungissa, en saisi vastaavaa ostettua Tuhkolmasta vaan pitäisi tyytyä paljon huonompaan laatuun tai syrjäisempään sijaintiin. Valuuttakurssitkin huomioiden on näin. Kruunun alamäki tarkoittaa, että matkustelu ja ulkomaiset tuotteet ovat ruotsalaisille kovin kalliita.

Muuten muuttaisin sinne kyllä oikein mielelläni.

Eiköhän ne aikanaan euroon liity niin hinnat sielläkin nousevat

Ei tule Ruotsi ikinä liittymään euroon. Pienen maan kannattaa pitää itsenäinen rahapolitiikka

Vierailija
168/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sitä alettiin opettamaan yläasteella jolloin olin kapinoiva teini joka kieltäytyi kaikesta mahdollisesta. 

Vierailija
169/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useita tekijöitä voi vaikuttaa siihen, miksi jotkut suomalaiset eivät puhu kunnolla ruotsia:

1. Vähäinen käyttö: Suurin osa suomalaisista ei ole päivittäisessä kosketuksessa ruotsinkieliseen ympäristöön, joten heillä voi olla vähän käytännön harjoitusta kielellä.

2. Kielitaidon opetuksen laatu: Opetusjärjestelmässä voi olla vaihtelua kielitaidon opetuksessa, ja osa opiskelijoista voi jäädä vaille riittävää kielitaidon kehittymistä.

3. Motivaatio: Jotkut suomalaiset eivät koe tarvetta oppia ruotsia, koska he eivät näe sitä tarpeellisena omassa elämässään tai ammatillisessa urallaan.

4. Dialektit: Ruotsin kielen puhujien erilaiset murteet ja dialektit voivat vaikeuttaa ymmärtämistä ja kommunikaatiota, mikä voi olla haastavaa suomalaisille, jotka ovat oppineet ruotsia kirjakielestä.

5. Kulttuurilliset erot: Ruotsin ja Suomen kulttuurien välillä voi olla eroja, mikä voi vaikuttaa siihen, miten ja miksi ihmiset oppivat kieltä.

Vierailija
170/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon niin tyhmä etten opi kieliä auts

Vierailija
171/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyn puhumasta orjuuttaja-alistajaa.

Vierailija
172/172 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin laiska pataluuska ja lopulta kielelle ei ollut käyttöä.

Pidän sitä säälittävää jäljellä olevaa opittua määrää yllä katsomalla Strömsöä ja Efter Nioa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi