Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelmallinen naapuri, joka pyytää ambulanssia soittamaan.

Vierailija
17.04.2025 |

Asun pien kerrostalossa ja kyseessä iäkäs rouva. Hän on tullut useamman kerran illalla ja yöllä ovelleni.

Hän sanoo, että viitsitkö soittaa ambulanssin, todella paha ja huippaava olo.

Kuitenkin hän vaikuttaa varsin hyvä kuntoiselta lähtemään edes päivystykseen ja saattaa jäädä juoruamaan ihan muina puhelun jälkeen ja sitten kävelee omin jaloin vastaa ovelle.

Hän on yleensä viimeistään seuraavana päivänä takaisin.

Olen alkanut epäillä, että onko tämä ihan aiheellista.

Kinkkinen tilanne, koska ei oikein voisi kieltäytyäkään..myös käynyt mielessä, että miksi ei soita itse.

En sitten ole kysynyt. Kohta minä saan syytteen jostain häriköinnistä.

Apua

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä avaa ovea. Jos tuollaista tekee niin ihan oma syy. Turhia soittoja nuo ovat. Anna soittaa itse.

Vierailija
2/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysyt, että oliko edellinen soitto aiheellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne voi olla se että kyseinen rouva on soitellut itse sitä ambulanssia niin paljon, että eivät enää lähetä sitä. Siksi tulee sinun luoksesi. Jos vaikuttaa hyväkuntoiselta ja ei ole akuuttia hätää, niin soita hänelle taksi päivystykseen. Jos rouva kieltäytyy, hänellä ei tosiaan ole mitään hätää.

Vierailija
4/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se harrastaa tota sun piikkiin. Ei voi saada syytettä häiröstä, kun ei itse soita.

Vierailija
5/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei soita itse, jos se on jo monesti tehnyt niin 

Vierailija
6/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pyytävät joskus toisia soittamaan, koska ovat itse soittaneet jo niin monta kertaa, että kukaan ei ota enää vakavasti.

Vierailija
7/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en välttämättä edes avais ovea enää.  Tee huoli ilmoitus.

Vierailija
8/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu. Ei ambulanssia edes soiteta tuon kuntoisille. Silloin mennää taksilla sairaalaan. Voit sanoa, että taksin voin soittaa, mutta ambulanssia en. 

Vierailija
9/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä suostu. Ei ambulanssia edes soiteta tuon kuntoisille. Silloin mennää taksilla sairaalaan. Voit sanoa, että taksin voin soittaa, mutta ambulanssia en. 

Ei tarvitse soittaa mitään. Rouva voi hyvin soittaa ihan itse. Mä sanoisin ihan suoraan että iltaisin ja öisin ei tulla soittelemaan meidän ovikelloa, kun sulla on itselläkin puhelin jolla voit soittaa.

Vierailija
10/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin olla, että hän käyttää tuota taktiikkaa päästäkseen sisään sairaalaan. Voi olla, että päivystyksen vastaanotossa käännytetään pois.

Kuitenkin vanha ihminen lanssissa ja valittaa huonoa olo, on vähän pakko tutkia.

Eli ongelmahan tuossa kuitenkin on jokin muu, kuin kiirellinen hoidontarve.

Vierailija
11/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä avaa ovea, jos ilmestyy oven taakse voit syyttää kotirauhan häirinnästä. Sinuna tekisin myös huoli ilmoituksen sossuun ehkä he voisivat auttaa, koska tuo vaikuttaa enemmän siltä, että on yksinäinen.

Vierailija
12/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten hätä tila

Vierailija
13/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee hänestä huoli-ilmoitus sossuun, vaikuttaa kärsivän enemmän yksinäisyydestä ja kyvytömyydestä tehdä asialle itse mitään, joten hakeaa huomiota ja seuraa sitten tekaistulla hätätilalla

Vierailija
14/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häke edes lähetä ambulanssia kävelevälle ihmiselle, joka valittaa huomausta. Silloin ei tarvitse ambulanssia, jos pystyy käveleen, puhumaan ym. 

Vierailija
15/16 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo huoli-ilmoitus sossuun, kuten joku jo aiemmin vastasikin. Näitä on paljon yksinäisiä vanhuksia, joilla joku vahva turvattomuuden tunne päällä. Alkava muistisairaus tai psyykeongelmaa tai vain sitä yksinäisyyttä tai kaikki nämä päällekkäin. 

Harmi on se, että aika pitkälle saa ongelmat päästä ennen kuin joku taho tajuaa, että henkilö tarvitsee rurvarannekkeen ja kotipalveluita. Tai, jos ne ovat jo käytössä, ei kustannussyistä saada ihmistä ajoissa tarvittavien palveluiden piiriin. 

Mitä enemmän sitä viestiä vaikkapa huoli-ilmoitusten muodossa viedään eteenpäin niin sosiaalipalvelut saa tiedon, että toistuvaa pärjäämättömyyttä. 

Päivystyksessä kun ei valitettavasti hoideta kuin se akuutti asia monesti, vaikka pitäisi kyllä herkemmin tarttua tällaisiin tapauksiin. 

Vierailija
16/16 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko keskustelun aloittaja sattumalta Loviisassa? Itse juuri olen muuttanut tänne ja kuulostaa tutulle, kun naapurin iäkäs rouva soittanut useita kertoja ambulanssin meidän reilun viikon asumisen aikana