Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rakentaa yhteyttä exän uuteen vaimoon?

Vierailija
10.03.2024 |

Meidän erosta on jo useampia vuosia. Exäni jäi asumaan meidän yhteiseen taloon, mikä on upea juttu, koska lapsilla säilyi oma tuttu koti. He olivat eron tullessa 7- ja 9-vuotiaita. Aina ovat viettäneet minun luonani suurimman osan viikonlopuista ja usein ovat myös viikolla yön tai pari. Exän kanssa tuo on sujunut ihan hyvin. Ei olla ystäviä, mutta lasten asioista on pystytty laittamaan viestiä. Jos on tullut äitiä ikävä, ovat voineet käydä yötä minun luona toisessa kodissaan, mutta silti se vanha tuttu koti on heille tärkein.

Nyt kun exäni on uusissa naimisissa, minusta tuntuu tosi pahalta, kun uusi rouva on niin töykeä. Jokin aika sitten vein lapsia (11 ja 13 v.) sinne ja yritin auttaa laukut sisälle, kuten ennenkin. Se ei mennyt kovin hyvin, koska uusi rouva ei ihan tykännyt, että tulisi eteiseen. Hän teki jo viime kesänä outoja juttuja. Kun toivat lapset minun luo ja olivat autossa pihalla, moikkasin tietysti molempia. Tämä uusi rouva oli silloin naisystävä, kun eivät olleet naimisissa. Hän ei tervehtinyt takaisin ja uppoutui puhelimeen. Ihan kuin olisin jotenkin loukannut, vaikkei mitään riitaa ole ollut. Hänen lapset suhtautuu minuun myös kuin olisin ilmaa. Olen ymmärtänyt, ettei lapset varsinaisesti asu exäni talossa, vaan käyvät viikonloppuisin. Ehkä on huonosti kasvatettuja, jos ei ole opetettu tervehtimään, mutta jotenkin aistin, että en ole hyväksytty.

Millä tavalla pitäisi tai voisi rakentaa yhteyttä, että kaikki olisi helpompaa? Hänellä ei ole syytä mustasukkaisuuteen, koska exäni ja minun parisuhde kuoli jo ennen eroa ja viimeinen vuosi yhdessä oli niin vaikea kummallekin, että ero oli lopulta helppo ratkaisu eikä jäänyt tunteita kummallekaan.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää väkisin yrittää rakentaa jotain välejä? Sinä hoidat lastesi asiat eksäsi kanssa, anna uuden rouvan olla rauhassa äläkä varsinkaan arvostele ja analysoi hänen lapsiaan.

Jäin ihmettelemään, että miksi sinun pitää tuppautua muiden kotiin jos ei erikseen pyydetä? Ja miksi otat niin suurena luokkauksena jos uuden rouvan lapset eivät sinua huomioi? Kuka oikeasti jaksaa tuollaisia juttuja mietiskellä ja analysoida.

No voi hyvä ihme sentään. Yleensä on hyvä opetella peruskäytöstavat. Minusta sellaiset ihmiset, jotka nakkelevat niskojaan, jättävät tervehtimättä ja olla möllöttävät toisten seurassa nyrpeinä ovat yksinkertaisesti moukkia. Aikuisten keskenhän ei mitään ongelmaa olisi, kun sellaiset tyypit voi heivata elämästään ihan surutta. Kun mukana on lapsia, jotka imevät vaikutteita ja käytösmalleja vanhe

Eiköhän se ole sen puolison tehtävä puuttua asiaan, jos haluaa eikä puolison eksän. 

Vierailija
22/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna niiden olla rauhassa

Näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää väkisin yrittää rakentaa jotain välejä? Sinä hoidat lastesi asiat eksäsi kanssa, anna uuden rouvan olla rauhassa äläkä varsinkaan arvostele ja analysoi hänen lapsiaan.

Jäin ihmettelemään, että miksi sinun pitää tuppautua muiden kotiin jos ei erikseen pyydetä? Ja miksi otat niin suurena luokkauksena jos uuden rouvan lapset eivät sinua huomioi? Kuka oikeasti jaksaa tuollaisia juttuja mietiskellä ja analysoida.

No voi hyvä ihme sentään. Yleensä on hyvä opetella peruskäytöstavat. Minusta sellaiset ihmiset, jotka nakkelevat niskojaan, jättävät tervehtimättä ja olla möllöttävät toisten seurassa nyrpeinä ovat yksinkertaisesti moukkia. Aikuisten keskenhän ei mitään ongelmaa olisi, kun sellaiset tyypit voi heivata elämästään ihan surutta. Kun mukana on lapsia, jotka imevät vaikutteita ja käytösmalleja vanhe

Hohhojaa, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kaikki ei aina pyöri teidän ammattiloukkaantujien pillin mukaan?

Ihmisillä on muutakin tekemistä kuin ihan jatkuvasti huomioida muita, huomio voi tosiaan välillä olla kiinnittynyt johonkin muuhun kuin teidän olemassaoloon.

Vierailija
24/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvä ihme sentään. Yleensä on hyvä opetella peruskäytöstavat. Minusta sellaiset ihmiset, jotka nakkelevat niskojaan, jättävät tervehtimättä ja olla möllöttävät toisten seurassa nyrpeinä ovat yksinkertaisesti moukkia. Aikuisten keskenhän ei mitään ongelmaa olisi, kun sellaiset tyypit voi heivata elämästään ihan surutta. Kun mukana on lapsia

Juu, tiedostan kyllä, että maailma ei mene minun pillini mukaan, vaikka en kyllä ammattiloukkaantuja olekaan. Enkä ole myöskään ap. Siksi heivaankin elämästäni ankeuttajat pois, enkä tuppaa ikinä vihamieliseen seuraan itseäni.

Vierailija
25/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää väkisin luoda mitään yhteyttä ihmiseen, joka ei selkeästi sitä halua? Ei siinä tarvitse olla mitään sen ihmeempää katkeruutta, toisille vaan kumppanin eksät aiheuttaa huonoa mieltä ja se on täysin inhimillistä ja ok ettei silloin tarvitse olla missään tekemisissä. Jos kumppanini eksä yrittäisi tunkea eteiseemme minkä tahansa tekosyyn varjolla, reagoisin ihan samoin - kuten keneen tahansa muuhunkin kutsumattomaan vieraaseen, joka yrittäisi tulla kotiini sisälle.

Pääasia, että kohtelee lapsia hyvin ja varmaan kohtelee, kun lapset haluavat siellä asua eivätkä ole ilmeisesti sinulle kertoneet tai vihjanneet mistään ikävästä kohtelusta.

Jokainen, joka lapsia hankkii yhdessä toisen ihmisen kanssa, joutuu silloin ottamaan sen riskin, että joskus tulee ero ja lasten toisen vanhemman kautta lasten elämään tulee joku ihan sinulle vieras ihminen, joka ei halua rakentaa mitään yhteyttä. Jos ei sitä kestä, ei kannata hankkia lapsia tai sitten hankkii ne yksin hedelmöityshoidoilla.

Vierailija
26/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaa kokemusta uusperhekuvioista mutta...

Itse en edes yrittäisi rakentaa mitään suhdetta exän nyxään jos hän on noin vaikea. Yrittäisin olla tekemisissä mahdollisimman vähän ja käyttäytyä neutraalisti.

Vierailija
27/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin suutuin, kun tulin töistä ja kotona oli exä puolisonsa kanssa. Heidän piti tuoda lapsi sovitusti klo 15, olivatkin tulleet jo 14.30 ja menneet lapsen avaimilla sisälle, koska "onhan se lapsenkin koti".

Vierailija
28/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Jos hän ei ole kiinnostunut, ei ole. Asioiden ei tarvitse mennä sinun haluamallasi tavalla. Lasten asioissa olet yhteydessä heidän isäänsä.

Vierailija
29/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en edes yrittäisi rakentaa mitään suhdetta exän nyxään jos hän on noin vaikea. Yrittäisin olla tekemisissä mahdollisimman vähän ja käyttäytyä neutraalisti.

Mistä ihmeestä me voidaan tietää onko kyseinen henkilö vaikea, tässä oli vaan apn versio. Voihan se olla että ap itse on rajaton ja vetää herneet nenään kun kaikki ei mene niinkuin hän haluaa? Tuollaisia ihmisiä on yllättävän paljon.

Vierailija
30/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nuorenparin olla rauhassa. Lasten asioista sovit heidän isänsä kanssa. Älä arvostele nyksää saatikka hänen lapsiaan.

Vierailija
31/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä me voidaan tietää onko kyseinen henkilö vaikea, tässä oli vaan apn versio. Voihan se olla että ap itse on rajaton ja vetää herneet nenään kun kaikki ei mene niinkuin hän haluaa? Tuollaisia ihmisiä on yllättävän paljon.

No voi jeesus taas. Korjaan... Itse en yrittäisi rakentaa suhdetta ihmisen kanssa joka ilmiselvästi ei sitä halua....

Periaatteena on aina ollut " Ei tupata jos ei tykätä"

Vierailija
32/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan tuo ikävä tilanne. Ja nimenomaan lasten kannalta. Itse varmaan olisin mennyt koputtamaan auton ikkunaan ja kysymään, että mitä kuuluu ja onko lapsiin liittyen jotain. Ja hymyillyt korostetun ystävällisesti. Ja sitten vaan toivottanut mukavaa päivän jatkoa. Tsempit Ap:lle.

Vierailija
33/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yrittänyt rakentaa suhdetta lasteni isän uuteen puolisoon. Tervehdin,jos osuimme vastakkain.

Lasten asiat hoidimme lasten isän kanssa. Parkkipaikkaa lähemmäksi en heidän kotiaan mennyt. 

Kaikki sujui hyvin ja riidattomasti. 

Vierailija
34/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusioperheet ovat luonnottomia, lapset siinä kärsii. Luonnollisesti uudelle olisi kaikista paras, jos sinua ei olisi olemassakaan, eli minimoi kaiken sinun kanssa tekemisissä olon, ihan luonnollista. Toiset haluaa olla tekemisissä, toiset eivät.

Vierailija
35/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan tuo ikävä tilanne. Ja nimenomaan lasten kannalta. Itse varmaan olisin mennyt koputtamaan auton ikkunaan ja kysymään, että mitä kuuluu ja onko lapsiin liittyen jotain. Ja hymyillyt korostetun ystävällisesti. Ja sitten vaan toivottanut mukavaa päivän jatkoa. Tsempit Ap:lle.

Mitä ihmettä? 😂 Et taida käydä ihan täysillä, ei millään pahalla.

Vierailija
36/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yrittänyt rakentaa suhdetta lasteni isän uuteen puolisoon. Tervehdin,jos osuimme vastakkain.

Lasten asiat hoidimme lasten isän kanssa. Parkkipaikkaa lähemmäksi en heidän kotiaan mennyt. 

Kaikki sujui hyvin ja riidattomasti. 

Juuri näin. Asiat toimii kun ei käyttäydytä rajattomasti. Lasten asiat sovitaan eksän kanssa, mutta muuten eksän tekemisiin ja eksän uuteen liittoon ei puututa.

Vierailija
37/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin ihmettelemään, että miksi koet niin suurta tarvetta "rakentaa yhteyttä" eksäsi nykyisen vaimon kanssa? Hän ei selkeästi sellaista kaipaa, mikä on mielestäni ihan ymmärrettävää, ja hänellä on varmaan omat ystävät ja piirit?

Eikö se riitä, että eksäsi kanssa asiallisesti hoidatte yhteisiin lapsiinne liittyvät asiat? Ehkä eksäsi vaimon käytös on tylyä siksi, että sinä et vaan suostu hyväksymään ettei hän koe tarvetta kaveerata?

Vierailija
38/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin exä sekoili ihan huolella, sitten piti mykkäkoulua, ja lopulta tuli naamatusten pyytämään anteeksi. Ex ilmeisesti kuvitteli että nyt sitten voidaan ruveta kavereiksi. No, ei voida.

Ei ole tosiaan asiaa kotini kynnyksen yli, kuten ei muillakaan tuntemattomilla. Mies ei ota häntä vastaan edes ovella, vaan menee aina ulos ja laittaa oven lukkoon. Kertonee ehkä jotain tästä eksästä... En keskustele hänen kanssaan hänen lapsistaan enkä mistään muustakaan. Minulla on ihan riittämiin tärkeitä ja mukavia ihmisiä ympärilläni, en kaipaa miehen eksää siihen. Jos olisi jotain todella kiireistä lapsiin liittyvää, voisin hyvin soittaa eksälle, tai moikata kaupassa ja se siitä. Ja ei, en ole mustasukkainen eikä lapsista ole minulle mitään haittaa, he ovat vallan ihana osa perhettäni. Heidän äidillään vain ei ole mitään merkityksellistä sijaa minun elämässäni.

Exälle tuosta kaveeraamisesta tuli jokin pakkomielle. Kertoo lapsillekin etten pidä hänestä, eikä edes moikkaa tullessan vastaan, koska en halunnut ryhtyä kaveriksi ja sopimaan lastensa asioita hänen kanssa. Lapsilla on kuitenkin olemassa oikein hyvä isä.

Vierailija
39/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanen kysyä mitä ihmettä oikein kuvittelet, jos yrität änkeä sisälle viemään laukkuja?

Ymmärrä nyt muutama asia: exäsi on mennyt eteenpäin elämässään. Sinä olet muuttanut pois. Sinne on muuttanut uusi ihminen. Et voi lasten laukkujen varjolla kävellä enää kutsumatta kynnyksen yli eteiseen. Sen lisäksi exän uusi ei halua tutustua sinuun ja miksi pitäisikään, koska olet vain hänen puolisonsa lasten äiti, et hänen ystävänsä. Anna hänen siis olla ja keskity siihen, että pidät hyvät välit lastesi isään ja pysy yhteyksissä vain lasten asioissa. 

Rajattomuutesi saattaa olla syy, miksi naista ei kiinnosta. Itsekin kavahtaisin jos ex alkaisi tumpata itseään sisälle tai yrittäisi liian innokkaasti ottaa kontaktia. Voin kertoa, että minua ei kiinnosta. 

Äläkä turhaan moiti lapsia tervehtimisen puutteesta. Heidän ei tarvitse eivätkä he todennäköisesti ajattele sinusta yhtään mitään, korkeintaan että vieras ihminen. 

Vierailija
40/68 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitää väkisin luoda mitään yhteyttä ihmiseen, joka ei selkeästi sitä halua? Ei siinä tarvitse olla mitään sen ihmeempää katkeruutta, toisille vaan kumppanin eksät aiheuttaa huonoa mieltä ja se on täysin inhimillistä ja ok ettei silloin tarvitse olla missään tekemisissä. Jos kumppanini eksä yrittäisi tunkea eteiseemme minkä tahansa tekosyyn varjolla, reagoisin ihan samoin - kuten keneen tahansa muuhunkin kutsumattomaan vieraaseen, joka yrittäisi tulla kotiini sisälle.

Pääasia, että kohtelee lapsia hyvin ja varmaan kohtelee, kun lapset haluavat siellä asua eivätkä ole ilmeisesti sinulle kertoneet tai vihjanneet mistään ikävästä kohtelusta.

Jokainen, joka lapsia hankkii yhdessä toisen ihmisen kanssa, joutuu silloin ottamaan sen riskin, että joskus tulee ero ja lasten toisen vanhemman kautta lasten elämään tulee joku ihan sinulle vieras ihminen, joka ei halua rakentaa mitään yht

Juurikin näin. Ihmettelen myös, miksi sinne toisen kotiin pitää yrittää väkisin ängetä, ja siihen on ehkä syynsä miksi nykyinen puoliso suhtautuu niin varovasti exään. 

OIen myös ihminen, joka suhtautuu puolisonsa exään siten, että joku veti jo päätelmät että olen mustasukkainen. Voinen nyt kaikille anonyymisti kertoa, että olen oikeasti täysin viileä siksi, että minua ei kiinnosta. En ignoraa häntä tahallani vaan keskityn täysin ihan muihin juttuihin ja mieluiten sellaisiin asioihin joihin voin vaikuttaa. Parasta oli, etten muistanut edes sen naisen nimeä kysyttäessä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän