IS: Pääkirjoitus: Nelivaiheinen rekrytointiprosessi perustöihin on järjetöntä
"Jos osa-aikatöitä hakevan on sitouduttava viikoiksi rekrytointiin, se antaa työmarkkinoista todella omituisen kuvan."
Osa-aikaisiin perustöihin on satoja hakijoita ja viikkokausien monivaiheinen rekrytointiprosessi, johon kuuluu niin henkilöhaastatteluja, ryhmähaastatteluja, psykologisia testejä, videohakemuksia kuin joissain tapauksissa jopa työnäytteitä. Olin kerran tämmöisessa monivaiheisessa rekryssä mukana ja meidän piti käydä tekemässä, tietenkin palkaton, parin tunnin työrupeama siellä yrityksessä osana rekrytointiprosessia ja siihen kuului myös psykologinen testi. Kyseessä oli silloinkin osa-aikainen suorittavan tason ns. hanttihomma. Monta viikkoa haaskattiin monien ihmisten aikaa eikä lopulta edes vaivauduttu ilmoittamaan hakijoille henkilökohtaisesti valinnan tuloksesta, vaan piti soittaa perään ja kysyä.
Rekrytointiprosessit eivät ole millään tavalla oikeassa suhteessa itse työhön. Nykyään on myös työsuhteissa lakisääteinen 6kk koeaika, joten ei ole mitään syytä sille, että rekrytoinneista on tehty näin monimutkaisia ja hankalia, koska jos valinta menee pieleen, tekijästä kyllä pääsee eroon.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvin paljon yrityksestä tai jopa yksiköstä yrityksen sisällä miten vaikeaksi tekevät rekrytoinnin.
Olen hakenut suureen teknologia-alan yritykseen, yhdessä yksiköstä olisi haastattelun jälkeen pitänyt mennä psykologisiin testeihin 200km päähän, en kuitenkaan päässyt jatkoon. Hain toiseen paikkaan samaan firmaan ja siinä oli vain lyhyt nettitesti missä testattiin loogista päättelykykyä, teki kotona 5 minuutissa, sitten haastettelu ja viikon päästä tarjottiin paikkaa minulle. Hakemuksesta kesti alle 1kk kunnes paikkaa tarjottiin minulle. Molemmat paikat oli asiantuntijatehtäviä, ei mitään johtotehtäviä.
Kyllä firmat voi halutessaan hoitaa rekrytoinnin myös nopeasti.
Niin. Rekryn voi hoitaa nopeasti ja helposti. Silloin on isompi riski että nopeus kostautuu virherekrytoinnin muodossa. Silti jotkut sen riskin ottavat, toki, eikä riski kaikkien kohd
Tietysti tuon ymmärtää silloin kun työ on vaativaa asiantuntijatyötä, pitää olla puhdas rekisteri, todistetusti luottamustoimia tehnyt, tietoturvasta ja salassapidosta ymmärtävä jne. Mutta kun sama rekrypelleily periaate on myös jossain lipunmyynnissä tai hyllytyksessä, se on puhdasta kiusaamista ja yrityksen rahojen tuhlaamista. Ennen kaikkea rahojen hukkaan heittämistä.
Olen ollut mukana näissä prosesseissa. Usein niissä kestää niin kauan että työpaikka ehtii löytyä muualta. Harmittaa vaan kun menee aikaa niihin psykologisiin ym. testeihin ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvin paljon yrityksestä tai jopa yksiköstä yrityksen sisällä miten vaikeaksi tekevät rekrytoinnin.
Olen hakenut suureen teknologia-alan yritykseen, yhdessä yksiköstä olisi haastattelun jälkeen pitänyt mennä psykologisiin testeihin 200km päähän, en kuitenkaan päässyt jatkoon. Hain toiseen paikkaan samaan firmaan ja siinä oli vain lyhyt nettitesti missä testattiin loogista päättelykykyä, teki kotona 5 minuutissa, sitten haastettelu ja viikon päästä tarjottiin paikkaa minulle. Hakemuksesta kesti alle 1kk kunnes paikkaa tarjottiin minulle. Molemmat paikat oli asiantuntijatehtäviä, ei mitään johtotehtäviä.
Kyllä firmat voi halutessaan hoitaa rekrytoinnin myös nopeasti.
Niin. Rekryn voi hoitaa nopeasti ja helposti. Silloin on isompi riski että nopeus kostautuu virherekrytoinnin muodossa. Silti jotkut sen riskin ottavat, toki, eikä riski kaikkien kohd
Koeaika on olemassa sitä varten että jos hakija on sopimaton hommaan, voi työsuhteen purkaa. Pitkät rektyrointiprosessit on perusteltuja töihin joissa tarvitaan enemmän osaamista. perustyössä tällainen rekrytointi ei palvele ketään muuta kuin rekryfirmaa! siihen täytyy mennä niin paljon rahaa että menee jo järjettömyyden puolelle.
Nuorella menee paljon tunteja prosessiin. Sitten firma ei aina edes vaivaudu lähettämään vastausta siitä saiko töitä vai ei! Ei nuorten pidä lähteä moiseen mukaan. Minä en ainkaan ikinä tule mitään videoita itsestäni laittamaan mihinkään, johan se on yksityisyysasia. Naurettavaksi pelleilyksi mennyt.
Niin kauan kun johtajat, työnantajat, yrittäjät on työssään huonoja ja heikkoitsetuntoisia, niin kauan he sälyttävät rekrytoinnin näille firmoille ja maksavat monen kuukauden palkan verran parin viikon työstä.