IS: Pääkirjoitus: Nelivaiheinen rekrytointiprosessi perustöihin on järjetöntä
"Jos osa-aikatöitä hakevan on sitouduttava viikoiksi rekrytointiin, se antaa työmarkkinoista todella omituisen kuvan."
Osa-aikaisiin perustöihin on satoja hakijoita ja viikkokausien monivaiheinen rekrytointiprosessi, johon kuuluu niin henkilöhaastatteluja, ryhmähaastatteluja, psykologisia testejä, videohakemuksia kuin joissain tapauksissa jopa työnäytteitä. Olin kerran tämmöisessa monivaiheisessa rekryssä mukana ja meidän piti käydä tekemässä, tietenkin palkaton, parin tunnin työrupeama siellä yrityksessä osana rekrytointiprosessia ja siihen kuului myös psykologinen testi. Kyseessä oli silloinkin osa-aikainen suorittavan tason ns. hanttihomma. Monta viikkoa haaskattiin monien ihmisten aikaa eikä lopulta edes vaivauduttu ilmoittamaan hakijoille henkilökohtaisesti valinnan tuloksesta, vaan piti soittaa perään ja kysyä.
Rekrytointiprosessit eivät ole millään tavalla oikeassa suhteessa itse työhön. Nykyään on myös työsuhteissa lakisääteinen 6kk koeaika, joten ei ole mitään syytä sille, että rekrytoinneista on tehty näin monimutkaisia ja hankalia, koska jos valinta menee pieleen, tekijästä kyllä pääsee eroon.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryprosessit ovat monille HR-firmoille loistavaa bisnestä. He aktiivisesti markkinoivat näitä heidän palvelujaan muille yrityksille tietysti.
En tiedä kuinka paljon rahaa tuhlataan turhiin rekryprosesseihin Suomessa, mutta varmasti todella paljon.
Kuinka paljon teetetään esim. pelkästään kokonaisen päivän kestäviä psykologisia testejä ja kuinka paljon noihin upotetaan rahaa?
Ja ei tarvitse tosiaan olla mikään huiipputason työtehtävä että noita testejäkin teetetään.
Koko meidän yhteiskunta alkaa täyttyä tällaisella turhalla soopalla, jota syöttävät muka-asiantuntijat. Työpaikoilla järjestetään jonninjoutavia kehitys- ja ryhmäytymispäiviä mukahauskan ohjelman ryydittäminä, ja työkkärit ostavat konsulteilta lapsellisia ja turhaakin turhempia pupukursseja.
Missä vaiheessa suomalaisilta katosi järki ja arvostelukyky? Miss
Niin ehkä liittyy samaan, mutta oli asia miten vähäpätöinen tahansa, uutisiin raahataan aina joku keppitieteen dosentti kertomaan mielipiteensä asiasta, koska eihän vähäpätöisempi voi tietenkään edes maalaisjärjellä tietää asiasta yhtään mitään.
Presidentiksi kyllä pääsee lyhyen matematiikan A:lla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryprosessit ovat monille HR-firmoille loistavaa bisnestä. He aktiivisesti markkinoivat näitä heidän palvelujaan muille yrityksille tietysti.
En tiedä kuinka paljon rahaa tuhlataan turhiin rekryprosesseihin Suomessa, mutta varmasti todella paljon.
Kuinka paljon teetetään esim. pelkästään kokonaisen päivän kestäviä psykologisia testejä ja kuinka paljon noihin upotetaan rahaa?
Ja ei tarvitse tosiaan olla mikään huiipputason työtehtävä että noita testejäkin teetetään.
Koko meidän yhteiskunta alkaa täyttyä tällaisella turhalla soopalla, jota syöttävät muka-asiantuntijat. Työpaikoilla järjestetään jonninjoutavia kehitys- ja ryhmäytymispäiviä mukahauskan ohjelman ryydittäminä, ja työkkärit ostavat konsulteilta lapsellisia ja turhaakin turhempia pupukursseja.
Niinpä. Varmaan se tuottavuuskin paranisi, jos luovuttaisiin turhasta hölynpölystä ja annettaisiin ihmisten keskittyä olennaiseen, eli siihen työhön. Mutta tämäkin on jenkkihapatusta, miltei kaikki valveillaoloaika kuuluu viettää "töissä", mutta ei siellä tehdä töitä vaan kaikkea aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan viisivaiheista rekrytointia. Otetaan vielä pituushyppykilpailu viimeiseksi vaiheeksi.
Orpon hallitustaipaleen alkua seurattuani kannatan monivaiheista rekrytointiprosessia, kun valitaan ministereitä. Psykologiset testit ehdottoman välttämättömiä.
Orpon hallitukselle ei varmasti ole tehty mitään psykologisia testejä, tai ainakaan eivät ole niitä läpäisseet?
Vierailija kirjoitti:
Sekin on niin nurinkurista, että samanaikaisesti kun näitä temppuratoja pyöritetään ja käytetään kaikenmaailman rekrytointikonsultteja, yritykset valittaa jatkuvasti osaajapulaa. Ilmeisesti näistä ei ole mitään hyötyä siltä kannalta, että saataisiin ne oikeat osaajat töihin. Onko jopa mahdollista, että älyttömät temppuradat ja viikkokausien rekrytointiprosessit karkoittaa ne hyvät tekijät?
Todennäköisesti. Aina ne hyvät työntekijät on soitettu töihin. Ne hyvät työntekijät, joilla on kokemus, maine ja työhistoria, ovat jo töissä.
Huvittaa aina kun joku sanoo että rekrytointi on kallista. Kai se on kallista kun siitä on tehty tuollainen sirkus. Hommansa osaava ja ihmistuntemusta omaava esimies tietää 10 sekunnissa onko haastateltava sopiva tyyppi duuniin. Eikä maksa mitään koska kuuluu toimenkuvaan.
Työnäytteiden laatimisen vaatiminen osana rekryä on minusta hyvin epäilyttävää. Esim. itse olen opettaja ja minua on pyydetty osana rekryprosessia suunnittelemaan joku kurssikokonaisuus jonka perusteella valittaisiin henkilöt hakuprosessin seuraavaan vaiheeseen, en todellakaan alkanut suunnitella mitään ilmaista materiaalia oppilaitokselle jolle en kenties edes pääsisi töihin :D
(Eri asia on siis jos haluaa/kokee tarpeelliseksi toimittaa hakemuksen yhteydessä näytteitä omista aiemmista töistä jotka jollain tavalla tuovat omaa osaamista esille.)
Vierailija kirjoitti:
Työnäytteiden laatimisen vaatiminen osana rekryä on minusta hyvin epäilyttävää. Esim. itse olen opettaja ja minua on pyydetty osana rekryprosessia suunnittelemaan joku kurssikokonaisuus jonka perusteella valittaisiin henkilöt hakuprosessin seuraavaan vaiheeseen, en todellakaan alkanut suunnitella mitään ilmaista materiaalia oppilaitokselle jolle en kenties edes pääsisi töihin :D
(Eri asia on siis jos haluaa/kokee tarpeelliseksi toimittaa hakemuksen yhteydessä näytteitä omista aiemmista töistä jotka jollain tavalla tuovat omaa osaamista esille.)
Niin no, tuossa on vähän puun ja kuoren välissä. Jos et suostu, niin et varmasti saa paikkaa. Jos suostut, niin mikä estää, ettei tuottamaasi materiaalia oteta käyttöön ja vaan jätetä maksamatta siitä?
Mun lapsilla on ollut näitä monivaiheisia siksi, että rekryfirma on etsinyt sitä "aurinkoista" ja unohtanut kysyä työtehtävän osaamisen kannalta oleellisen. Lopulta siis ko. firma on sitten kuitenkin itse joutunut tekemään uudelleen haastattelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko tässä ole kyse jostain "vaatimustenmukaisuuden" täyttymisestä tms. soopasta sijoittajille, hallitukselle jne. suuntaan? Kyseinen jargonihan on suorastaan räjähtänyt silmille ihan kaikessa 2000-luvun aikana viitekehysviidakkoineen ja vaativien asiantuntijoiden paltsumaratoneineen.
Eli näillä "rautaisten HR-ammattilaisten" sirkuskiertueilla yritetään todistella ylimmille tasoille että meidänpä firma minimoi henkilöstöriskit aivan timanttisella rekrytointiprosessilla joka ei jätä mitään arvailun varaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan viisivaiheista rekrytointia. Otetaan vielä pituushyppykilpailu viimeiseksi vaiheeksi.
Orpon hallitustaipaleen alkua seurattuani kannatan monivaiheista rekrytointiprosessia, kun valitaan ministereitä. Psykologiset testit ehdottoman välttämättömiä.
Ja valinta ehdollisena eli äänestäjä voi vetää äänestyspäätöksensä takaisin koska tahansa koko eduskuntakauden aikana tai vaihtoehtoisesti ainakin koeaika, että äänestäjä voi nähdä, että mitenkä ne lupaukset lunastetaan.
Se 4 vaiheinen hakuprosessi pitäis saada kaikkialle. Eihän sitä voi muuten tietää yhtään että minkälaisen ihmisen sitä palkkaa? Nyt tässä hommassa on sentään järki mukana. Eipä ollut ennen kun käveltiin vaan, esiteltiin itsensä.
Epäsopivasta työntekijästä ei oikeasti pääse eroon riittävän helposti, vaikka ap muuta väitätkin. Oletko koskaan ollut itse siinä asemassa että työyhteisössä on ollut joku riippakivi, joka ihan tietoisesti teeskentelee ahkeraa koeajan päättymiseen asti ja sen jälkeen alkaa vetää lonkkaa? Minä olen ollut. Tilanne jatkui vuosia. Sinä aikana kun itse olin tuolla töissä, tätä henkilöä pystytty irtisanomaan, koska tilalle ei olisi voinut palkata uutta työntekijää. Jos irtisanottu työntekijä olisi riitauttanut asian, ei voitu etukäteen sanoa miten kiista päättyisi ja kuinka paljon yrityksen resursseja sen hoitamiseen olisi kulunut. Siksi irtisanominen ei onnistunut vaikka paperilla sen olisi pitänytkin olla mahdollista.
Hallituksen uudistuksista ainakin tämä irtisanomisen helpottaminen on mielestäni kaikkien järkevien ja vastuullisten kansalaisten edun mukaista. Sen jälkeen tuollaisen systeemiä hyväksikäyttävän tapauksen tilalle saa palkata kunnollisen työntekijän, joka ei jatkuvasti sälytä hommiaan kollegojen niskaan.
Varmasti sama uudistus vaikuttaa myös siihen, että rekryjen onnistumisesta ei tarvitse stressata niin tolkuttomasti, mikä sitten helpottaa työnhakua myös työntekijän kannalta.
Tietäisittepä vaan mitä rahasampoja nuo rekryfirmat on 😙
Rekryyminen työllistää usean henkilön byrohommiin.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa aina kun joku sanoo että rekrytointi on kallista. Kai se on kallista kun siitä on tehty tuollainen sirkus. Hommansa osaava ja ihmistuntemusta omaava esimies tietää 10 sekunnissa onko haastateltava sopiva tyyppi duuniin. Eikä maksa mitään koska kuuluu toimenkuvaan.
Ai että sinä näet ihmisestä 10 sekunnissa, muuttuuko hänen käytöksensä työpaikalla 6 kk:n koeajan jälkeen ratkaisevasti? Alapa myydä osaamistasi konsultointipalveluna. Pystyt laskuttamaan tuosta helposti vähintään 100 000 euron tuntipalkkion, eli 1670 € / 10 sekuntia. Ja ALV päälle.
Mun mielestä finnkinolta pitäisi kenkiä pois se tyyppi joka vastaa työntekijöiden palkkauksesta. Jos ei yhtä osa-aikaista osaa valita työtehtävään ilman rekryfirmaa niin ei ole mitään osaamista!
Vierailija kirjoitti:
Boomeritkin joutuvat myöntämään, että enää ei eletä aikoja, joina töihin voi vaan yksinkertaisesti mennä. Koputtaa oveen ja sanoa, että nyt tulin tänne tekemään hommia.
Itsehän taistelette juuri niistä työpaikosta joihin tuommoiset hakukriteerit on. On myös paikkoja joihin haetaan ihan normaalin hakuprosessin kautta, mutta ne ei teille kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Tietäisittepä vaan mitä rahasampoja nuo rekryfirmat on 😙
Varmasti ovatkin. Kun huonosta työntekijästä ei pääse eroon ilman valtavia kustannuksia, on järkevää yrittää välttää virheellisiä rekrytointeja vaikka sitten rahalla. Etukäteen tiedossa olevat kustannukset ovat helpommin hallittavia kuin virherekrystä seuraavat yllättävä kustannukset, joiden ajoitusta ei voi valita.
On valtion kannalta järkevämpää helpottaa irtisanomista, jolloin myös työntekijän palkkaamisen kynnys madaltuu. Rekrykonsultit jäävät siinä nuolemaan näppejään, mutta toivon mukaan hekin keksivät tilalle jotain tuottavampaa tekemistä, jolla saadaan kansantalous paremmin pyörimään.