IS: Pääkirjoitus: Nelivaiheinen rekrytointiprosessi perustöihin on järjetöntä
"Jos osa-aikatöitä hakevan on sitouduttava viikoiksi rekrytointiin, se antaa työmarkkinoista todella omituisen kuvan."
Osa-aikaisiin perustöihin on satoja hakijoita ja viikkokausien monivaiheinen rekrytointiprosessi, johon kuuluu niin henkilöhaastatteluja, ryhmähaastatteluja, psykologisia testejä, videohakemuksia kuin joissain tapauksissa jopa työnäytteitä. Olin kerran tämmöisessa monivaiheisessa rekryssä mukana ja meidän piti käydä tekemässä, tietenkin palkaton, parin tunnin työrupeama siellä yrityksessä osana rekrytointiprosessia ja siihen kuului myös psykologinen testi. Kyseessä oli silloinkin osa-aikainen suorittavan tason ns. hanttihomma. Monta viikkoa haaskattiin monien ihmisten aikaa eikä lopulta edes vaivauduttu ilmoittamaan hakijoille henkilökohtaisesti valinnan tuloksesta, vaan piti soittaa perään ja kysyä.
Rekrytointiprosessit eivät ole millään tavalla oikeassa suhteessa itse työhön. Nykyään on myös työsuhteissa lakisääteinen 6kk koeaika, joten ei ole mitään syytä sille, että rekrytoinneista on tehty näin monimutkaisia ja hankalia, koska jos valinta menee pieleen, tekijästä kyllä pääsee eroon.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryprosessit ovat monille HR-firmoille loistavaa bisnestä. He aktiivisesti markkinoivat näitä heidän palvelujaan muille yrityksille tietysti.
En tiedä kuinka paljon rahaa tuhlataan turhiin rekryprosesseihin Suomessa, mutta varmasti todella paljon.
Kuinka paljon teetetään esim. pelkästään kokonaisen päivän kestäviä psykologisia testejä ja kuinka paljon noihin upotetaan rahaa?
Ja ei tarvitse tosiaan olla mikään huiipputason työtehtävä että noita testejäkin teetetään.
Koko meidän yhteiskunta alkaa täyttyä tällaisella turhalla soopalla, jota syöttävät muka-asiantuntijat. Työpaikoilla järjestetään jonninjoutavia kehitys- ja ryhmäytymispäiviä mukahauskan ohjelman ryydittäminä, ja työkkärit ostavat konsulteilta lapsellisia ja turhaakin turhempia pupukursseja.
Missä vaiheess
HR-päälliköstä tulee mieleen lähinnä kivat ryhmäleikit pikkujouluissa :D Ehkä sen jollain keinolla täytyy todistaa olevansa palkkansa arvoinen
Kysyisin rekryfirmasta ne jotka uskalsivat sanoa että ei saatana ja palkkaisin mieluummin sieltä tyypin.
Minut suorastaan repi töihin erään rekryfirman tj , ja samantien alkoi keikkaa pukkaamaan. Tekipä vielä mulle CV: n siinä samalla.
Eipä ole tarvetta minkäänlaisiin Kela- tukiin ym. Ja säästötkin pysyvät koskematta. Ikää 60 vuotta ja työn teko on mukavaa ja rahaakin jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvin paljon yrityksestä tai jopa yksiköstä yrityksen sisällä miten vaikeaksi tekevät rekrytoinnin.
Olen hakenut suureen teknologia-alan yritykseen, yhdessä yksiköstä olisi haastattelun jälkeen pitänyt mennä psykologisiin testeihin 200km päähän, en kuitenkaan päässyt jatkoon. Hain toiseen paikkaan samaan firmaan ja siinä oli vain lyhyt nettitesti missä testattiin loogista päättelykykyä, teki kotona 5 minuutissa, sitten haastettelu ja viikon päästä tarjottiin paikkaa minulle. Hakemuksesta kesti alle 1kk kunnes paikkaa tarjottiin minulle. Molemmat paikat oli asiantuntijatehtäviä, ei mitään johtotehtäviä.
Kyllä firmat voi halutessaan hoitaa rekrytoinnin myös nopeasti.
Niin. Rekryn voi hoitaa nopeasti ja helposti. Silloin on isompi riski että nopeus kostautuu virherekrytoinnin muodossa. Silti jotkut sen riskin ottavat, toki, eikä riski kaikkien kohdalla realisoidu.
Kuitenkin jotkut yritykset ennemmin hallitsevat riskejä kuin päätyvät tekemään virheitä. Silloin rekryyn käytetään enemmän aikaa ja rahaa, jotta se onnistuisi mahdollisimman hyvin. Jokainen varmasti ymmärtää ettei yksikään yritys ei käytä omia resurssejaan vain kiusatakseen työttömiä työnhakijoita. Kun rekryprosessit ovat pitkiä ja hankalia, ne ovat myös kalliita yrityksille. Jokainen voi miettiä miksi yritys katsoo tarpeelliseksi käyttää tähän asiaan rahaa.
Tämähän riippuu täysin alasta. Itse olen semiautistinen ohjelmoija, ja rekryprosessi ei ole ikinä ollut muuta kuin hakemus + yksi haastattelu, portfolioksi on kelvannut joskus netissä olevat työt ja joskus on pitänyt tehdä erillinen rekrytehtävä. Ja haastatteluun voi mennä tukka pystyssä änkyttäen ja sössöttäen, todennäköisesti meriiteillä pääsee silti töihin.
En silti ymmärrä sitä mikä pointti on siinä että käyttää paljon rahaa rekryprosessiin, jos kyseessä on matalan tason suorittava työ. Onkohan siitä paljon haittaa jos työntekijöiden vaihtuvuus on suurta.
Tämä kertoo vain, että Finnkinolla ole maassa kilpailua, joten sen ei tarvitse pyrkiä kustannustehokkuuteen. Se määrittelee lippujen hinnat tarpeen mukaan. Työnantajan kustantamat kulttuuri- ja hyvinvointiedut eivät paranna tilannetta, koska katsojakaan ei maksa lippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisia töitä ei tee kukaan.
Kohta ei teekään, kun hallitus leikkasi osa-aikaisilta tuet pois. Ei ole enää varaa. Eikä yritykset palkkaa täysillä tunneilla vakkariksi myöskään. Mitäs sitten?
Pitäisikö osa-aikaisen työn teettämisestä tehdä laitonta, velvoittaa lailla palkkaamaan jokainen osa-aikainen kokoaikaiseksi?
No ei pidä. Kaikki lapset ovat opintojen lisäksi töissä 1-2 päivää viikossa ja heille se sopii oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisia töitä ei tee kukaan.
Kohta ei teekään, kun hallitus leikkasi osa-aikaisilta tuet pois. Ei ole enää varaa. Eikä yritykset palkkaa täysillä tunneilla vakkariksi myöskään. Mitäs sitten?
Pitäisikö osa-aikaisen työn teettämisestä tehdä laitonta, velvoittaa lailla palkkaamaan jokainen osa-aikainen kokoaikaiseksi?
Tai lopettaisi tukien miettimisen ja hakisi vaikka toisen työpaikan?Muualla se on itsestään selvä asia eikä mietitä työn lopettamista,
tuet ovat liian hyvät vieläkin näköjään kun voi vaan lopettaa työnteon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomeritkin joutuvat myöntämään, että enää ei eletä aikoja, joina töihin voi vaan yksinkertaisesti mennä. Koputtaa oveen ja sanoa, että nyt tulin tänne tekemään hommia.
Itsehän taistelette juuri niistä työpaikosta joihin tuommoiset hakukriteerit on. On myös paikkoja joihin haetaan ihan normaalin hakuprosessin kautta, mutta ne ei teille kelpaa
Ja on myös työpaikkoja johon voi päästä vain kysymällä jos sattuu olemaan sopiva kyseiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on niin nurinkurista, että samanaikaisesti kun näitä temppuratoja pyöritetään ja käytetään kaikenmaailman rekrytointikonsultteja, yritykset valittaa jatkuvasti osaajapulaa. Ilmeisesti näistä ei ole mitään hyötyä siltä kannalta, että saataisiin ne oikeat osaajat töihin. Onko jopa mahdollista, että älyttömät temppuradat ja viikkokausien rekrytointiprosessit karkoittaa ne hyvät tekijät?
Kyllä varmaan näin on, että temppurata karkottaa mahdollisesti parhaat.
Itse aikanaan kävin koodariksi monivaiheisen haastattelun. Ehdin jo saada kirjeen, ettei valittu. Paras hakija oli kuitenkin kyllästynyt odotteluun, ja oli saanut toisen paikan.
Sitten soittivat minulle. Tarinan kuulin, kun työsuhde alkoi. Kesti 10 vuotta.
Työelämä on pelkkää sirkusta ja rekrytoijat pellejä.
Ei ole tosiaan pelkästään Finnkinon rekrystä kyse, vaan tuntuu olevan lähes kaikkiin suorittavan tason hommiin nykyään. Olen hakenut ihan ruokakaupan kassalle tuollaisessa nelivaiheisessa haussa. Satoja hakijoita oli siihenkin ja osa-aikaista hommaa...
Itse sain jalan oven väliin Treamerilla. Alkuun en meinannut saada mitään vuoroja, mutta kun onnisti niin sen jälkeen niiden saaminen helpottui. Sitä kautta tuli vähän kokemusta kaupan alalta ja pääsin sinne kaupan kassalle...
Olin toki koko ajan opiskelija. Opiskelija työllistyy huomattavasti helpommin kuin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryprosessit ovat monille HR-firmoille loistavaa bisnestä. He aktiivisesti markkinoivat näitä heidän palvelujaan muille yrityksille tietysti.
En tiedä kuinka paljon rahaa tuhlataan turhiin rekryprosesseihin Suomessa, mutta varmasti todella paljon.
Kuinka paljon teetetään esim. pelkästään kokonaisen päivän kestäviä psykologisia testejä ja kuinka paljon noihin upotetaan rahaa?
Ja ei tarvitse tosiaan olla mikään huiipputason työtehtävä että noita testejäkin teetetään.
Koko meidän yhteiskunta alkaa täyttyä tällaisella turhalla soopalla, jota syöttävät muka-asiantuntijat. Työpaikoilla järjestetään jonninjoutavia kehitys- ja ryhmäytymispäiviä mukahauskan ohjelman ryydittäminä, ja työkkärit ostavat konsulteilta lapsellisia ja turhaakin tur
Vallankäyttöähän tämän on ja oman aseman pönkittämistä.
En ole koskaan ollut rekrytoivassa asemassa, mutta näin työntekijän näkökulmasta haluan väittää, että ei pitkät rekrytointiprosessit palvele ketään. Rekrytointifirmat vetävät oman osuutensa pitkän prosesin välissä ja ei saada palkattua sen kummoisempaa henkilöä, kuin joka oltaisiin voitu parin haastattelukierroksen jälkeen palkata. Yleensä kun on tarve palkata henkilö, toiveena on että se työntekijä saadaan mahdollisimman nopeasti töihin.
Minulla on monenlaisia haastattelukokemuksia. Usein on erillinen rekrytointitaho pitänyt ensimmäisen karsintakierroksen, mikä on hankaloittanut työnhakua siinä mielessä, että yrityksestä ulkopuolinen rekrytoija ei osaa vastata kaikkiin työhön liittyviin kysymyksiin. Kerran menin tämmöisen haastattelun jälkeen siihen hakemani paikan tiimihaastatteluun ja en ollut vieläkään ihan varma, mitä se minun hakemani työ edes koskee. Lopulta kävi niin, että yritys ei ollut ilmeisesti itse osannut kommunikoida rekrytoijan kanssa ja koko rekrytointiprosessi meni uusiksi eikä ketään valittu työhön. Minusta tuntuu, että jos yritys itse tietää, mitä osaamista ja minkälaista työntekijää he tarvitsevat, on aika helppoa laittaa työilmoitus pystyyn ja haastatella itse ne hakijat. Jos hakija pystyy haastattelutilanteessa kertomaan työtä varten oleelliset asiat ja mitä työtehtäviä hän esimerkiksi odottaa saavansa, ollaan jo hyvin lähellä löytämässä se oikea työntekijä. Ihan ilman mitään kolmansia osapuolia. Mutta sitten jos yritys ei itsekään ole varma mitä tarvitaan, niin joku HR emäntä ei välttämättä auta asiaa yhtään ja palkataan joku, joka nyt suoriutui vain kaikista parhaiten testeistä ja ei kyllästynyt rekrytointiprosessin aikana odotteluun.
Työnhakijan näkökulmasta pitkä rekrytointi on myös hankala tilanne. Usein voi olla monia samanaikaisia työhakuja meneillään hakijalla. Voi olla todella hankala valmistautua useisiin haastattelukierroksiin ja tutustua eri firmoihin. Puhumattakaan jos ne työilmoitukset on laatinut joku, joka ei itsekään ymmärrä mitä se työ koskee. Näin on usein esim teknologia-alalla, valitettavasti. Mutta ylipäätään, jos työtä hakeva on jo työelämässä, ei välttämättä ole lainkaan aikaa tehdä työpäivän jälkeen ylimääräisiä case tehtäviä jonkun työpaikan hakuun varten. Tämän takia olisi kaikista reiluinta, jos siinä työpaikkailmoituksessa jo kerrottaisiin alustavasti, että tämä rekrytointi kestää sitten oikeasti kuukauden päivät ja sisältää x määrän eri haastattelukierroksia. Se voisi helpottaa rekrytoijien työtä myös, kun laiskimmat hakijat jättävät hakematta.
Minulle kerran kävi niin, että kuulin vasta toisella haastattelukierroksella, että seuraavaksi tulee sitten yksi tehtävä, johon on viikon päästä deadline. Käytännössä minulla oli viikonloppu aikaa suorittaa se tehtävä. Onneksi kerkesin saamaan sen viikon sisällä toisen paljon mieluisemman työpaikan. Ei olisi ollut nimittäin mahdollista ottaa päivätyöstä vapaata tai tehdä kevennettyä viikkoa, että olisin saanut sen tehtävän tehtyä kunnolla loppuun, koska viikonloppu ei todellakaan riittänyt. Mainittavaa tässä oli se, että haettavaan asiantuntijan tehtävään ei ollut yhtä tiettyä koulutustaustaa tai osaamista vaadittu, tai sitä ei oltu osattu mainita, joten en sanoisi että olisin ollut automaattisesti alisuoriutuja siinä tehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvin paljon yrityksestä tai jopa yksiköstä yrityksen sisällä miten vaikeaksi tekevät rekrytoinnin.
Olen hakenut suureen teknologia-alan yritykseen, yhdessä yksiköstä olisi haastattelun jälkeen pitänyt mennä psykologisiin testeihin 200km päähän, en kuitenkaan päässyt jatkoon. Hain toiseen paikkaan samaan firmaan ja siinä oli vain lyhyt nettitesti missä testattiin loogista päättelykykyä, teki kotona 5 minuutissa, sitten haastettelu ja viikon päästä tarjottiin paikkaa minulle. Hakemuksesta kesti alle 1kk kunnes paikkaa tarjottiin minulle. Molemmat paikat oli asiantuntijatehtäviä, ei mitään johtotehtäviä.
Tästä tuli mieleen, että usein asiantuntijan tehtäviin on aika selkeät vaatimukset, mitkä pitää hakijan täyttää. On helppo karsia siis oikeasti pätevät hakijat ja jos heitä on monta, sitten se hakijan motivaatio ja muu lässynlää ehkä vaikuttaa palkataanko vaiko ei. Mutta sitten taas nämä kaupankassat ja leffalippujen myyjät. Onko heille ihan oikeasti vaatimuksia? Kielitaito joo, pitää osata olla ystävällinen ja palvelualtis, mutta noin niinkuin muuten? Aika vaikea erottua hakijana siitä massasta, joka täyttää kaikki nuo yksinkertaiset kriteerit. Koitappa siinä sitten änkyttää, mitenkä on motivoitunut myymään leffalippuja Finnkinossa. En tarkoita, että tämän takia pitää olla monta eri haastattelukierrosta, mutta varmaan joku ryhmähaastattelu voi olla ihan hyvä. Muistan, että joskus lukioaikana hain S ryhmään töihin ja siellä oli yksi haastattelupäivä, jossa S-ryhmän sisällä eri esimiehet haastattelivat ryhmässä hakijoita. Oli siis kaikki hyllyttäjät, kaupan kassat ja ravintolaesimiehet siinä arvostelemassa, vaikka olin hakenut vain kaupan puolelle töihin. Samantapainen, vähän jopa stressaava tilanne, voi itseasiassa olla ihan järkevä haastattelukeino kun on monta sataa hakijaa työhön, johon ei vaadita peruskoulutaitoja ja käytöstapoja enempää.
Ne "sohvilla makaavat" pitkäaikaistyöttömät eivät edes selviäisi näistä monivaiheisista rekryistä video cv:ineen. Takaisin vanhan ajan suorittavat hanttihommat joihin vain käveltiin, niihin nämä "sohvilla makaajat" ennen muinoinkin työllistyivät. Automatisoitumisen myötä ei vaan taida kauaa enää olla tarvetta hanttihommalaisille. Mihinkähän nämä ihmiset sitten joutuvat kun yhteiskunnan tukiakaan ei pian saa?
Rekryprosessit eivät todellakaan ole suhteessa työn luonteeseen eikä edes sen hintaan.
Parikymppinen poikani haki vuoden alussa osa-aikatyötä opintojen oheen. Kolmivaiheisen prosessin jälkeen häntä onnisti ja heltisi paikka. Tuntipalkka noin 10 e, 4 kk koeaika ja 1 kk irtisanomisaika.
Minä kävin samaan aikaan läpi "rekryprosessin" (lainausmerkeissä, koska olen yrittäjä). Siihen kuului yksi puhelinsoitto, ei muuta. Tuntipalkka on yli 10-kertainen poikani tuntipalkkaan nähden ja yritys sitoutui sopimukseen 15 kuukaudeksi. Ei koe- tai irtisanomisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on samaa. Esimerkiksi jos hakijoita on kultasepän linjalle tai taidekouluun. Hullua. Aika harva pääsi. Toisaalta harrastusten kautta osa ehkä etenee eri kautta, jos on rahaa.
Tuohan kertoo vain siitä, että hakijoista on valtavasti ylitarjontaa. Samalla logiikalla, ei meillä ole mitään työvoimapulaa. Koska jos olisi, otettaisiin kaikki jotenkuten kykenevät vaan menemällä töihin. Noin se meni suurten ikäluokkien aikaan. Kaikille oli hommia ja se oli menemisestä kiinni.
Suurten ikäluokkien nuoruudessa kilpailu niin työ kuin opiskelupaikoista oli kovaa, tekijöitä kun oli niin paljon. Sen takia monet sinne ruotsiin muuttivatkin, kun Suomessa ei töitä kaikille riittänyt.
Hyvä vain, että Suomen työmarkkinoiden realismi iskee vasten kasvoja jo heti nuorena, niin kenties herää ajatus lähteä luomaan uraa ulkomaille. Paljon vaikeampi se on enää joskus kolmi-nelikymppisenä, saati vielä vanhempana, tehdä rohkeita siirtoja elämässään.