Muita keski-ikäisiä joille henk koht hygieniasta huolehtiminen meinaa olla äärimmäisen raskasta?
Koko elämä pelkkää karvojen raakkaamista, hampaiden harjausta ja suihkussa käyntiä. Ja taas sama alusta. Ei jotenkin jaksaisi enää puupennin vertaa kiinnostella.
Kommentit (150)
Ehkä teet liikaa tai liian monimutkaisesti. Josko se vähemmälläkin?
Miten se on keski-iässä muuttunut yhdeksi karvojen raakkaamiseksi ym?
Ihan peruspakettia ilman sen kummempia ponnisteluja, käyn aamuin/illoin suihkussa, sauna lämpenee 3-4x/vkossa ja "karvoja raakkaan" ehkä 1x/vkossa, hampaiden pesu aamuin/illoin, ei ongelmaa.
Niin samaa mieltä. Hirveä savotta. Suihkussa käyminen joka päivä on jo ihan tarpeeksi työlästä ja siihen päälle kaikki karvojen, hiusten ja kynsien hoidot.
Mää käyn pesulla kerran viikossa ja hampaat pesen joka toinen päivä. Näin ei ole raskasta enää. Kesällä sit tarttee varmaan säärikarvat ajella.
Nelonen jatkaa, että tämä ei varmaankaan ole normaalia ajatella näin. Olisikohan minulla ja ap:lla jotain neurologista taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Nelonen jatkaa, että tämä ei varmaankaan ole normaalia ajatella näin. Olisikohan minulla ja ap:lla jotain neurologista taustalla?
Esim. ADHD?
Aivan sama juttu täälläkin. Se on niin pakollista ja vaivalloista hommaa.
Sama kehä vaan toistuu päivästä toiseen, ei mitään mieltä.
Pidän todella hyvää huolta hygieniastani, mutta kyllä tosiaan samanaikasesti suoraan sanoen vituttaa kuinka paljon aikaa siihen menee.
Keski-ikä ei sinänsä tee henkilökohtaisen hygienian huolehtimisesta raskaampaa, mutta siihen saattaa vaikuttaa monia muita tekijöitä, kuten terveysongelmat, elämäntilanteen muutokset ja stressi.
Joillekin ihmisille terveysongelmat, kuten nivelkipu tai väsymys, voivat tehdä tiettyjen hygieniarutiinien suorittamisen haastavammaksi. Lisäksi elämäntilanteen muutokset, kuten perheenlisäys tai vanhempien hoitaminen, voivat vaikuttaa ajan ja energian jakautumiseen, mikä saattaa vaikuttaa henkilökohtaiseen hygieniaan.
Stressi voi myös vaikuttaa siihen, kuinka paljon ja kuinka huolellisesti henkilö huolehtii hygieniastaan. Jos henkilö kokee paljon stressiä esimerkiksi työstä, perhe-elämästä tai muista tekijöistä, se saattaa heijastua myös hygieniakäytäntöihin.
On kuitenkin tärkeää pyrkiä ylläpitämään terveellisiä hygienia- ja hoitorutiineja keski-iässäkin, koska hyvä hygienia edistää terveyttä ja hyvinvointia. Tarvittaessa voi harkita ajan ja energian hallintaa, jotta löytää tasapainon henkilökohtaisen hygienian ja muiden elämänalueiden välillä. Lisäksi jos terveysongelmat vaikeuttavat hygieniasta huolehtimista, kannattaa hakea apua terveydenhuollon ammattilaisilta.
Naisen ei tarvitse käydä pesulla, miehen täytyy. Kolmen päivän jälkeen alkaa vaikka kuinka rapainen nainen kelpaamaan.
Tunnistan ilmiön. Olen laiskistunut sekä hygienian, että ehostuksen suhteen. Toki perusjutut teen, mutta se ei enää tapahdu vaivattomasti ja itsestäänselvästi, vaan pienellä pakolla ja nihkeällä asenteella. Muutos tapahtui n. 40-vuotiaana. Olen nyt 44.
Vierailija kirjoitti:
Miten se on keski-iässä muuttunut yhdeksi karvojen raakkaamiseksi ym?
Ihan peruspakettia ilman sen kummempia ponnisteluja, käyn aamuin/illoin suihkussa, sauna lämpenee 3-4x/vkossa ja "karvoja raakkaan" ehkä 1x/vkossa, hampaiden pesu aamuin/illoin, ei ongelmaa.
En sinusta tiedä, mutta vaikka olen nainen niin parta on kasvanut jo vuosikymmenen ja kyllä sen päivittäinen ajo ärsyttää.
Alapää ja hampaat kaksi kertaa päivässä, mutta jos on ylivoimaista niin on parasta mennä lääkärille.
Mulla ikuinen harmin aihe on pitkä, paksu, vaalennettu tukka, joka on aivan älyttömän high maintenance.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä ei sinänsä tee henkilökohtaisen hygienian huolehtimisesta raskaampaa, mutta siihen saattaa vaikuttaa monia muita tekijöitä, kuten terveysongelmat, elämäntilanteen muutokset ja stressi.
Joillekin ihmisille terveysongelmat, kuten nivelkipu tai väsymys, voivat tehdä tiettyjen hygieniarutiinien suorittamisen haastavammaksi. Lisäksi elämäntilanteen muutokset, kuten perheenlisäys tai vanhempien hoitaminen, voivat vaikuttaa ajan ja energian jakautumiseen, mikä saattaa vaikuttaa henkilökohtaiseen hygieniaan.
Stressi voi myös vaikuttaa siihen, kuinka paljon ja kuinka huolellisesti henkilö huolehtii hygieniastaan. Jos henkilö kokee paljon stressiä esimerkiksi työstä, perhe-elämästä tai muista tekijöistä, se saattaa heijastua myös hygieniakäytäntöihin.
On kuitenkin tärkeää pyrkiä ylläpitämään terveellisiä hygienia- ja hoitorutiineja keski-iässäkin, koska hyvä hygienia edistää terveyttä ja hyvinvointia. Tarvit
Terveisin ChatGPT
Mietin tuota jatkuvaa itsensä kynimistä ja ympäristönsä lian siivoamista ja elintilan järjestelyä. Että onko olemassa lajia joka ei käyttäisi koko elämäänsä itsensä sukimiseen, loisten poistoon ja elintilan hygieniasta ja järjestyksestä huolehtimiseen jollain tavoin? Tulin siihen tulokseen, että tämä on elämän tarkoitus.
Olen 30 ja omaan samat mietteet. Parasta aikaa kerään voimia, että jaksaisin mennä pesemään hampaat ja suihkuun. Hiukset päätin jo jättää harjaamatta, koska harjasin aamulla.
Varsinkin hampaiden pesua vihaan, kun moni kohta täytyy harjata erikseen hampaiden asennon takia. Olen jo päättänyt, että jos ja kun jo teininä paikatut hampaat alkavat vaivata, en halua paikkojen uusimista saati juurihoitoa vaan poiston.
En tunnista ongelmaa.