Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, jotka saanu korjattua haitallisen minäpuheen? Masennuksesta siis kyse.

Vierailija
10.03.2024 |

Ihan virallisesti en ole käynyt millään psykologilla/psykiatrilla. Pari vuotta sitten kävin kaupungin terveydenhuollon mielenterveyspuolella juttelemassa näistä. Mainitsin ihan suoraan, että taidan olla masentunut, ja sitten keskustelut lähti liikkeelle tästä. Kävin muutamia kertoja, mutta en saanut minustä mitään niistä kerroista. Päätin kokeilla sitten netissä toimivaa tukinet- sivustoa, kun anonyymisti kynnys avoimempaa jutteluun on paljon pienempi. Hyviä keskusteluja oli, ja pystyin avautumaan asioista mielestäni ihan hyvin. Tämänkin jälkeen kuitenkin koin, että tilanne ei ollut sen parempi.

Haitallisella minäpuheella tarkoitan omassa tilanteessa: En kehu itseäni koskaan (miksi kehuisin?), vähättelen jatkuvasti, ulkonäössä jatkuvasti vikaa jne. Mokailut otetaan suurennuslasin alle.

Miten itsensä kanssa saa rauhan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia?

t: Aloittaja

Vierailija
2/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt katsomassa Omaolo.fi-valmennuksia? Tarvit vain nettipankkitunnukset. Siellä on vaikka minkälaisia valmennuksia. Ihmiset eivät osaa vain etsiä kun luulevat Omaolon olevan joku koronaoiresivusto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla lääkitystä masennukseesi?

Vierailija
4/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi kasvattivat sinut huonosti, koska sinulle ei kehittynyt tervettä itsetuntoa. Myöhäistä taitaa olla enää tehdä mitään (jos olet aikuinen). Loppuelämä kärsimystä.

Vierailija
5/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Muutin oman minäpuheen pari vuosikymmentä sitten. Ei se hetkessä muuttunut, mutta pikkuhiljaa. Joka kerta, kun huomast puhuvasi itsellesi negatiivisesti niin ensiinäkin tiedosta se. Sen jälkeen puhu ääneen, mielellään katso samalla peilistä itseäsi silmiin, itsellesi toisin.

Mustaa ei voi muuttaa valkouseksi, vaan muutos tapahtuu harmaan kautta. Jos on vaikeaa sanoa peilikuvalleen, että olet ihana ihminen, niin sano, että olisi mukavaa, jos voisin sanoa itsellesi näin. Kun sen sanominen, viikkojen, kuukausien, jälkeen tulee automaatioksi, niin sitten sano, että joku päivä olet ihana ihminen. Kun sen sanominen ei enää tunnu tukalalta, niin sitten vasta siirry suoraan kehumasn itseäsi.

ja muista kiitollisuuspäiväkirja: joka ilta kirjoita kolme ihan pienen pientä asiaa ylös, joista olet kiitollinen. Pieniä juttuja.

Vierailija
6/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelyn ja oman ulkonäön haukkumisen olen saanut lopetettua. Tärkein vaan on alkaa oppia "kuuntelemaan"/observoimaan ajatuksiaan, eli pysymään tietoisena niistä, joten silloin voi saada itsensä kiinni tekemästä noita. Ja kun huomaa tekevänsä niin, niin tietoisesti voi päättää millä haluaa korvata sen ajatuksen. Hienoa, että oot kiinnostunut tästä, koska kyseessä voi olla oikeasti suuresti hyvinvointiin vaikuttava tekijä, joka vaan vaatii toistoja 

Vierailija
7/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten itsensä kanssa saa rauhan?

Siihen on yksi ratkaisu.

Vierailija
8/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi asiaa. Ensinnäkin jos olet masentunut on joku asia josta olet kiukkuinen mutta et salli itsellesi tiedostaa sitä. Missä asiassa tai asioissa annat kävellä ylitsesi? Mitä teet muiden mielen mukaan vaikka saa et oikeasti haluaisi, missä asiassa perustapeesi jäävät toteuttamatta? 

Toiseksi. Unohda noi että pelin edessä vakuuttelet itsellesi että olet ihana, se on toksista positiivisuutta joka ei auta. Toistele siellä peilin edessä että minun ei tarvitse olla ihana. Se mitä olen riittää ja rakastan itseäni sellaisena kuin olen.  Olen itse itselleni puuttumaan jäänyt hyvä vanhempi joka sanoo että minä riitän vähän vähemmän ihananakin. Opettele sanomaan ei, ihmiset kunnioittaa ihmistä joka kunnioittaa itse itseään.

Vierailija
9/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi asiaa. Ensinnäkin jos olet masentunut on joku asia josta olet kiukkuinen mutta et salli itsellesi tiedostaa sitä. Missä asiassa tai asioissa annat kävellä ylitsesi? Mitä teet muiden mielen mukaan vaikka saa et oikeasti haluaisi, missä asiassa perustapeesi jäävät toteuttamatta? 

Toiseksi. Unohda noi että pelin edessä vakuuttelet itsellesi että olet ihana, se on toksista positiivisuutta joka ei auta. Toistele siellä peilin edessä että minun ei tarvitse olla ihana. Se mitä olen riittää ja rakastan itseäni sellaisena kuin olen.  Olen itse itselleni puuttumaan jäänyt hyvä vanhempi joka sanoo että minä riitän vähän vähemmän ihananakin. Opettele sanomaan ei, ihmiset kunnioittaa ihmistä joka kunnioittaa itse itseään.

Itsesuggestio tutkitusti auttaa. 

Vierailija
10/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsesuggestio voi auttaa vähän, mutta lopullisen avun saa opettelemalla tuntemaan kaikki tunteet ja opettelemalla rakastamaan itseään radikaalisti vikoineen kaikkineen. Kun itseään rakastaa, ei myöskään suostu tulemaan kohdelluksi huonosti. Tiedän omasta kokemuksesta, 15 vuotta kestänyt masennus loppui kuin seinään kun ymmärsin nuo.

Vierailija
12/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsesuggestio voi auttaa vähän, mutta lopullisen avun saa opettelemalla tuntemaan kaikki tunteet ja opettelemalla rakastamaan itseään radikaalisti vikoineen kaikkineen. Kun itseään rakastaa, ei myöskään suostu tulemaan kohdelluksi huonosti. Tiedän omasta kokemuksesta, 15 vuotta kestänyt masennus loppui kuin seinään kun ymmärsin nuo.

Olen tuo, joka ehdotti peiliin katsomista. 

olen 100 % samaa mieltä kanssasi. Mutta tänne ei voi kirjoittaa novellia, tai minulla ei ainakaan siihen ole aikaa, joten vastasin vain ap:n kysymykseen: miten muuttaa minäpuhetta. On kuitenkin fakta, että todellinen muutos tapahtuu vasta, kun kykenee hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Mutta tämä on tavallaan eri prosessi tuon minäpuheen muuttamisen kanssa. Riippuu vähän, mikä ongelma on.

Vierailija
13/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä sen ihan konkreettisesti tarkoittaa? Voin nyt ajatella, että hyväksyn itseni tällaseinään, mutta mikään ei oikeasti muutu.

Mitä tarkoitat tuolla "opettelemalla tuntemaan kaikki tunteet" ?

t: aloittaja

Vierailija
14/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa myös mindfulness osaksi arkea. Esimerkiksi https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/harjoitukset/mindfulness-ha… löytyy "Itsemyötätunto-harjoituksia".

Vierailija
15/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä sen ihan konkreettisesti tarkoittaa? Voin nyt ajatella, että hyväksyn itseni tällaseinään, mutta mikään ei oikeasti muutu.

Mitä tarkoitat tuolla "opettelemalla tuntemaan kaikki tunteet" ?

t: aloittaja

Konkreettisesti tarkoitti minun kohdalla sitä etten sallinut itselleni esimerkiksi kiukun ja vihan tunteita. Päin vastoin kuvittelin että olen niin hyvä ihminen, etten koskaan edes ole kiukkuinen vaan olen aina kiva ja hyväntahtoinen. Väärin. Mun paraneminen masennuksesta alkoi sillä sekunnilla kun ymmärsin että olen pantannut kiukkuani  ja myötäillyt myötäilemästä päästyäni muita ihmisiä.

Vierailija
16/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfulnessia suosittelen minäkin. Minua auttoi se mielikuva että sen sijaan että räpistelisin virrassa tunteen vietävänä, osa minusta nousee rannalle tarkkailemaan itseäni räpistelemässä. Vaikka tunne tekee kipeää, hyväksyn sen radikaalisti, en yritä muuttaa mitään. Tunne ei ole koskaan väärä, vain teko voi olla väärä. Tosin omalla kohdallani tämä ei ollut niinkään masennuksen apu vaan muiden ahdistavien tunteiden. Jos masentaa, se on sitä tukahduttamista vielä ja polun alku. Kun masennuksen takaa paljastuu tukahdutettu kipeä tunne, mindfulnes auttaa sen juuritunteen radikaalissa hyväksymisessä. 

Vierailija
17/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi kasvattivat sinut huonosti, koska sinulle ei kehittynyt tervettä itsetuntoa. Myöhäistä taitaa olla enää tehdä mitään (jos olet aikuinen). Loppuelämä kärsimystä.

Ei todellakaan myöhäistä!

Itseään voi oppia rakastamaan ja arvostamaan, se vaatii vain harjoittelua. Ja itsensä rakastaminen on eri asia kuin itserakkaus.

Huonon tai puuttuvan itsetunnon voi sanoa olevan yksi yleisimmistä suomalaisista kansantaudeista vaikka se ei sairaus olekaan.

Hyvin yleinen suomalainen kasvatus perustuu siihen, että lapsi lannistetaan, latistetaan ilo ja leikki. Et saa kuvitella että osaat. Et saa luulla olevasi hyvä. On rumaa iloita onnistumisestaan, se on ylpeyttä!  

Sinun täytyy uskoa että olet ruma. Et kelpaa.  Jotain on koko aja vialla. Olet liian sitä ja liian tätä ja liian vähän tuota ja katso nyt miten nuo lapset ovat kilttejä ja kauniita ja sinä vaan ...... jne. Lue vaikka tätä palstaa. Kuulostaako tutulle!?

Tukinet on varmasti hyvä paikka keskustella näistä. Psykoterapia - mutta siihen ei kaikilla ole mahdollisuutta korkean hinnan vuoksi.  Etsi netistä aiheesta, sieltä löytyy vaikka miten paljon.  Voit myös itse aktiivisesti  ja määrätietoisesti kääntää negatiivista minäpuhettasi positiivisemmaksi.  Älä ainakaan luule että kaikki on menetetty! 

Vierailija
18/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän keskustelun avauksesta.

Kärsin paljon itsekin hyvin haitallisesta haitallisesta minäpuheesta. Ajattelen järkyttävän usein, että minut pitäisi panna ikuiseen uneen, vaikka olen mielestäni parantunut masennuksesta jo yli kymmenen vuotta sitten.  

Kaikkea hyvää sinulle! 

Vierailija
19/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä ja tee asioita joista pidät. Maailman yksinkertaisimmat neuvot mutta pirskatin vaikeita noudattaa masentuneena. Kun aurinko paistaa, mene ulos ja istu vaikka penkille jos et muuta jaksa. Lakkaa yrittämästä liikoja, ole vain. Mulla kesti kolme vuotta ennen kuin tajusin. 

Vierailija
20/23 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mistä kannattaa pyrkiä eroon on itsensä muuttamisen addiktiokierre. Se menee niin että voi ei, olen surkea, nyt muutun, päätös muuttua tekee olon hetkeksi paremmaksi, muutos ei onnistu, masentaa entistä enemmän kunnes päätän että nyt saa riittää, nyt muutun, päätös muuttua tekee olon hetkeksi paremmaksi....

Paradoksaalisesti itsen muuttamisen lopettaminen ja ehdoton hyväksyntä on se joka muuttaa sinut ilman ponnistelua, luonnostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme