Kuolemaan johtavia ruohonleikkurionnettomuuksia tapahtuu noin kerran kesässä Pohjanmaan poliisin alueella.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010632397.html
"Kuolemaan johtavat ruohonleikkurionnettomuudet ovat Appelin mukaan harvinaisia, mutta niitä tapahtuu lähes joka kesä.
Suurin piirtein kerran vuodessa niitä on sattunut Pohjanmaan poliisin alueella."
Öö, olenko se vain minä, mutta miksi tuntuu että lähes jokakesäinen päältä ajettavan ruohonleikkurin aiheuttama kuolemantapaus on erittäin hälyttävä asia noiden turvallisuuden kannalta. Ja kun kyse ei ole edes koko Suomesta vaan vain Pohjanmaan poliisin alueesta! Kuinka paljon noita edes on yksityiskäytössä? Oletan että puhutaan korkeintaan tuhansista.
Kommentit (26)
No meillä on maatilalla kaksi päältäajettavaa/traktoriruohonleikkuria. /P-Savo
Loukkaantumisia luulisi lisäksi sattuvan ainakin 10 kertaa enemmän kuin kuolemantapauksia.
Kuulostaa joltain Stephen Kingin kauhunovellilta, ihmisiä saalistava ja silppuava ruohonleikkuri🤯.
Päältä ajettavat ruohonleikkurit ovat kyllä yleisiä täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jossa tontit ovat suurempia. Itse en tiedä ketään ruohonleikkurionnettomuudessa kuollutta tai edes pahasti loukkaantunutta.
Lienevät uhkarohkeampia tuolla Pohjanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on maatilalla kaksi päältäajettavaa/traktoriruohonleikkuria. /P-Savo
Riski on runko-ohjattava leikkuri ja rinteet/ojanpenkat. Siinä kun käännät väärään suuntaan niin se kippaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkurin ajokortti.
Turvakaaresta olisi enemmän iloa.
Ihmettelin myös tuota kerran vuodessa pohjanmaan alueella. Mä olin siinä käsityksessä että tuollaiset onnettomuudet on harvinaisia. Onko ne varmasti onnettomuuksia jos joka kesä joku kuolee niin? Eikä tuo nyt ole niin suuri/asukasrunsas alue.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin myös tuota kerran vuodessa pohjanmaan alueella. Mä olin siinä käsityksessä että tuollaiset onnettomuudet on harvinaisia. Onko ne varmasti onnettomuuksia jos joka kesä joku kuolee niin? Eikä tuo nyt ole niin suuri/asukasrunsas alue.
Kerran kesässä on aika paljon. Ettei tässä olisi vaan samantyyppinen keissi kuin se sarjahukuttaja? Sarjaruohonleikkurisarjamurhaaja Pohjanmaalla?
Vierailija kirjoitti:
Ruohonleikkurin ajokortti.
Tietenkin koska valtio tarvitsee rahaa. Liukkaan kelin eli talvikortti lisäksi. Turha selittää ettei talvella ole nurmikon leikkausta. Ilmasto lämpenee ja kuitenkin leikit sillä vehkeellä lumessa. Ei meitä hämätä. Maksat tai itket ja maksat.
Miten siinä on kuolemanriski? Leikkuri kaatuu päälle, ei kai se niin painava edes ole?
Aika kurja kuolema joutua ruohonleikkurin silpomaksi.
Sama juttu se on mönkijöiden kanssa noin 15 kuolee vuodessa, kun vehje kaatuu päälle, moottorikelkoilla ajetaan puuhun, puhumattakaan pilkkijöistä, jotka eivät lähetä anoppia edellä ensijäille.
Normaalitouhua.
Kuoleehan mönkijäonnettomuuksissakin ihmisiä. Vähän vanhempi juttu, mutta täällä dataa:
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä on kuolemanriski? Leikkuri kaatuu päälle, ei kai se niin painava edes ole?
Kone murskaa esim. rintakehän, tai sitten uhri lyö päänsä pahasti kaatuessaan.
Se on vasta yksi alue. Muissakin tapahtuu?
Ajat ruohikkoa liian läheltä ojan reunaa tai liian jyrkkää rinnettä ylös/viistosti, niin ei siihen muuta tarvitse, kun leikkuri kaatuu päälle.
ps. päältä ajettavissa ruohonleikkureissa on oikean käden kohdalla paikka, johon voi laskea virvoitusjuoman ruohonleikkauksen aikana.
Ei taida olla Suomessa kymmeniä tuhansia päältä ajettavia ruohonleikkureita. Mikähän on todennäköisyys kuolla sen takia?