Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki julkisen puolen terapiat on tällaisia?

Vierailija
10.03.2024 |

Siellä joku psykologi tai psykiatrian sairaanhoitaja kuuntelee tunnin eikä sano mitään.  Jos jotain kysyy, niin sanoo, että sun on itse ratkaistava kyseinen asia. 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska terapia on tuota. Joku kuuntelee ja sanoo kerro lisää. Huuhaata typerille naisille. 

Vierailija
22/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/25624e55-82d9-4fc9-8030-c1dd4c3d1a56

Lukekaapa tuo juttu. On aivan älytöntä että suurin osa todennäköisesti hyötyisi nimenomaan traumaterapiasta (toki on huonojakin traumaterapeuttejakin ihan varmasti) mutta sitä on äärimmäisen vaikea saada ja suurin osa koulutettavista terapeuteista kouluttautuu psykodynaamiseksi tai kognitiiviseksi terapeutiksi. Suomessa on myös erittäin harvinaista saada PTSD diagnoosi, lähes aina annetaan diagnoosiksi se epävakaa persoonallisuushäiriö/ahdistus/masennus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska ei ne voi ratkoa sun ongelmia sisäisesti tai jos on muita ihmisiä kyseessä niin eivät voi ihmisten välisistä asioista tietää ainakaan jos niistä ei puhuta. Miksi käytte sitten siellä? Valittamassa, murjottamassa sekä tukea hakemassa muita vastaanko? Jotkut ainakin tekevät niinkin.

Vierailija
24/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta yhtään normaalilta, vaihda terapeuttia.

Tuo sopisi jos haluaa vain pohtia ääneen jollekin ja joku vain kuuntelee tai jopa antaa hyviä vinkkejä jos sellaisia tulee mieleen. Ongelmien ratkaisemiseksi kuulostaa toki hieman erikoiselta mutta tiedän että joskus se ääneen kelaaminenkin avaa riittävästi. Saman voi tehdä yksinkin ääneen tai mielessään.

Vierailija
25/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ei ole terapeutteja. Oikeasta psykoterapiasta joudut maksamaan ainakin omavastuun jos kela korvaa muuten.

Juujuu, raha ratkaisee. Itse en varmana osaisi olla hiljaa, puhuisin ääneen kaikki neuvot mitä tulee mieleen. 😂

Vierailija
26/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kanssa saa mitään terapiasta irti. Olen käynyt monilla psykologeilla ja psykoterapeuteilla. Ihan sama, kun juttelisi jonkun tutun kanssa. Lisäksi olen analyyttinen luonne ja aina miettinyt omaa elämääni syvällisesti. Mitään herätystä tai uutta tietoa en ole saanut kaivettua esille. Joku kuitenkin mättää, koska minulla keho reagoi voimakkaasti strssiin ja toisinaan ahdistaa. 

Ei tosiaankaan mätä. Sellainen ihmiskeho on että se reagoi stressiin ja tosiaan ahdistus on yksi peruskokemus ihmisellä eikä mikään ongelma. 

Vierailija
27/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti ei voi ihan joka asiaan kommentoida, koska hän ei saa johdattaa tiettyihin päätöksiin, siks saattaa sanoa ratkaise itse.

Periaatteessa joo mutta senkin voi sanoa jotta sen ymmärtää. Tämä koko asia jonka kirjoitit tulee ymmärtää oikein jotta osaisi toimiakin oikein. Valitettavasti nykyisin monet ovat hieman erikoisia terapeutteja, nauttivat myös kiusaamisesta ja ovat aika ehdottoman oloisia. Se ei ole ihan niin hyvä asia mutta heille ei voi sanoa yhtään mitään. Kateus on sitten paha lisä jos sitä ilmenee.

Vierailija
28/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä voit tietää, että kaikki ovat tuollaisia? Oletko käynyt kaikilla? Toisaalta tottahan se on, että itse on ongelmat ratkaistava ja lopettava turha märinä. Ikävän kuuloista, mutta jos haluaa parantua ja apua, noin se vaan on tehtävä. Toinen vaihtoehto on kärsiä pitkään ja olla itse tekemättä mitään. 

Vierailija
29/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa tuo juttu. On aivan älytöntä että suurin osa todennäköisesti hyötyisi nimenomaan traumaterapiasta (toki on huonojakin traumaterapeuttejakin ihan varmasti) mutta sitä on äärimmäisen vaikea saada ja suurin osa koulutettavista terapeuteista kouluttautuu psykodynaamiseksi tai kognitiiviseksi terapeutiksi. Suomessa on myös erittäin harvinaista saada PTSD diagnoosi, lähes aina annetaan diagnoosiksi se epävakaa persoonallisuushäiriö/ahdistus/masennus. 

Höpöjuttu. Puserossa olevat tekstit jo kertovat kaiken oleellisen. Kyllä tässä on muillakin ongelmia ja menneisyydessä epäonnistumisia, mutta ei niitä auta jäädä loputtomiin vatvomaan. 

Vierailija
30/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ei ole terapeutteja. Oikeasta psykoterapiasta joudut maksamaan ainakin omavastuun jos kela korvaa muuten.

Juujuu, raha ratkaisee. Itse en varmana osaisi olla hiljaa, puhuisin ääneen kaikki neuvot mitä tulee mieleen. 😂

Toisaalta sinua ei kukaan varmasti jaksaisi kuunnella tai jos kuuntelisi, huomaisi hyvin pian, että olet niin sekaisin ja tyhmä, ettei sinua kannata kuunnella.

Vierailija
31/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota samaa paskaa se on joka paikassa.

Ei ne osaa auttaa ja monesti vain haluavat urkkia yksityisasioita. Eivät myöskään ymmärrä ihmisten erilaisuudesta. Voisihan sinne mennä istumaan tunniksi ja marmattaa kaikki oma mielipaha ulos ja syytellä muita kaikista omista ongelmista. Sitten luodaan illuusio joistakin ihmisistä ja aletaan kiusaamaan lisää vaikka ei saisi koska pitäisi ymmärtää kyseenalaistaa se kaikki että onko se edes totta. Tämä vaikuttaa meillä Suomessa valitettavan vahvasti nuortenkin kohdalla, huoltajia aletaan pitämään pahoina ihmisinä jos nuoret vain valittavat ja valehtelevat omista perheenjäsenistä kaiken oman mielipahansa ohessa. Siellä on katsos helppo vain puhua, "mitä väliä" sanoo nuori sitten kotona. 

Vierailija
32/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska terapia on tuota. Joku kuuntelee ja sanoo kerro lisää. Huuhaata typerille naisille. 

Tosi mielekästä työtä varmasti. 😂

Vierailija
33/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä osaisin auttaa vaikka koulutusta ei olekaan. Terveydelliset asiat ovat tietysti ne jotka täytyy lääkärin pakeilla hoitaa, se on selvä. Muuten osaan itsekin.

Vierailija
34/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kanssa saa mitään terapiasta irti. Olen käynyt monilla psykologeilla ja psykoterapeuteilla. Ihan sama, kun juttelisi jonkun tutun kanssa. Lisäksi olen analyyttinen luonne ja aina miettinyt omaa elämääni syvällisesti. Mitään herätystä tai uutta tietoa en ole saanut kaivettua esille. Joku kuitenkin mättää, koska minulla keho reagoi voimakkaasti strssiin ja toisinaan ahdistaa. 

Ei tosiaankaan mätä. Sellainen ihmiskeho on että se reagoi stressiin ja tosiaan ahdistus on yksi peruskokemus ihmisellä eikä mikään ongelma. 

Kyllä, täysin totta.

Vierailija
35/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sinua ei kukaan varmasti jaksaisi kuunnella tai jos kuuntelisi, huomaisi hyvin pian, että olet niin sekaisin ja tyhmä, ettei sinua kannata kuunnella.

Höpsis, päinvastoin. Osaan kaiken tarvittavan. :)

Vierailija
36/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä kysyt et eroatko vaikka väkivaltaisesta suhteesta niin terapeutti varmasti kannustaa siihen. Ihan asiasta kiinni miten terapeutti voi asioihin reagoida. 

Monesti ovat epävarmoja. Ei kenenkään ole pakko erota mutta väkivaltaan on puututtava. Tämähän on muuten sama asia kuin täälläkin huudeltu "jätä se sika"-kommentointi. Ei ole osaamista ihmisten kanssa ja sitä paitsi sanoisin että minulta et voi kysyä pitääkö erota mutta voimme keskustella siitä miksi sinä mietit tätä kysymystä ja lähteä siitä eteenpäin. Tukea voivat monet tarvita, tiedon sekä tuen siihen että väkivaltaa ei todellakaan tarvitse sietää vaikka omassakin käytöksessä olisi parantamisen varaa mutta itsekin on tehtävä niitä töitä asioiden eteen ja jos omassa käytöksessä on vikaa niin sen eteen on velvollisuus tehdä myöskin töitä koska se vaikuttaa tilanteisiin. Simppeliä. 

Vierailija
37/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kehoaspekti on hieman eri asia eikä siihen se asioiden väkinäinen kaivelu auta eikä se auta ketään muutakaan välttämättä, lähinnä menisi ehkä vain yleiseksi keskusteluksi mutta samaahan sitä voi tehdä kenen kanssa vain vaikka kahvitauolla töissä. Keho on keho kuitenkin ja reagoi stressiin sekä ahdistukseenkin kuten kaikkeen energiaan myöskin. 

Vierailija
38/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmisille on tullut sellainen järjetön ajatus, että ei saisi stressata tai ahdistaa? Stressaavassa tai ahdistavassa tilanteessa kuuluu stressata tai ahdistaa. Koittakaa oppia elämään normaalien tunteidenne kanssa!

Vierailija
39/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutin tehtävä on istua pää kallellaan ja sanoa "yhm". Jos haluat vastauksia keskustele papin tai filosofin kanssa.

Kateutta voi olla tai sitten et ole juuri sopiva asiakas. Kaikki terapeutit eivät halua kaikenlaisia asiakkaita ja heillä monilla on itsellänsä nykyisin ongelmia itsensä kanssa eivätkä aina ole ihan niin älykkäitä ihmisiä hekään.

Vierailija
40/69 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti ei keksi sinulle vastauksia, vaan keksii kysymyksiä, joiden avulla voit itse keksiä ratkaisun ongelmiisi. Se kun puhut turhanpäiväisesti jollekkin niin samalla itse käyt tilanteita uudestaan läpi ja ehkä tajuat miten asiat oikeasti menevätkään.

Kyllä voi terapeuttikin keksiä tai antaa vastauksia, riippuu täysin koko asiasta.