Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä terapiaa

Vierailija
10.03.2024 |

Jos on vaikka todistanut jonkun itselleen vieraan ihmisen tekemän itsemurhan, niin mistä siellä keskustellaan? Ymmärrän toki että asia saattaa järkyttää hetken, mutta siis käytännössä miten siitä riittää keskusteltavaa vaikka kymmeneksi tai useammaksikin kerraksi? Tämä ei ole trolliviesti, en vaan oikeasti ymmärrä.

Kommentit (237)

Vierailija
141/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapia voi olla myös tosi julmaa. Kerron kokemuksesta et kyllähän toi hieman ärsytti ja nosti vihaa koko ammattikuntaa kohtaa kun sain kuulla olevani ihmisenä ihan täys perse.

Eikö siinä näin vuosien jälkeen oikeassa ne oli.

Hienoa kuulla että olet lopulta hyväksynyt totuuden, vaatii terapeutilta osaamista olla mahdollisimman rehellinen kohteliaalla tavalla. Rehellisyys täytyy kohdata ja hyväksyä jotta osaa muuttaa itseänsä ja tarvittaessa omaa käytöstänsä.

Vierailija
142/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

117. Monesti toi terapeutin homma on tosi helppoa. Ei tarvitse kuin kertoa miksi sä et saavuta jotain asioita ja ihminen tajuaa itsekkin. Ton jälkeen se on vaan itsestä kiinni jatkaako samaa vai muuttaako käytöstä.

Samaahan tehdään kotonakin mutta ei se ihminen vaan muutu jos ei se halua joten näitä ei voi oikein auttaa. Täytyy vain hankkiutua eroon näistä jos ei mene hommat yksiin niin sanotusti.

Siinä on hirveä ero joudutko sä selittää vieraalle ihmiselle vai tutulle käytöstäsi.

Ainakin itse olen kokenut vieraan puolueettoman ihmisen sanomiset paljon todellisimpina. Kuin vaikka vaimon. Pariterapia kokemuksella tämä vastaus.

Kyllä se riippuu tilanteesta. Kaikki eivät osaa keskustella rakentavasti tai aidosti tarkoituksena auttaa. Itse pyrin aina sanomaan tarvittaessa kaikki ongelmalliset asiat jotta sellaisia röykkiöitä ei kertyisi. Voi olla että tilanteessasi olet saanut apua sekä tukea terapeutiltasi myöskin vaimoasi vastaan ja joskus sellainen on tarpeellista. Niissä tilanteissa joissa kumppani tekee tietoista kiusaa tarkoituksena saada sadistista nautintoa ei mikään terapia auttaisi. Hän vain tuumaisi hymyillen että hän ei ymmärrä miksi leikistä pitää suuttua tai loukkaantua mutta omassa tapauksessani ei löytynyt vahvuutta kumppanilta terapiaan. Olisin ollut valmis sinne jos kerran hän on sitä mieltä että hänen käytöksensä on oikeutettua kuten hän väittää ja väittää samalla että hänen ei tarvitse muuttua. En usko että kukaan jaksaa sellaista lapsellista kiusanhenkeä koko loppuelämää joka on mustasukkainen lapsillekin annetusta huomiosta ja vie kaiken elämänilon vaatimalla koko ajan jotakin. Ei tykännyt mistään, ei halunnut käydä enää yhdessä missään eikä tehdä mitään. Nipotti koko ajan kaikesta, jopa iloisuudestani ja kaikista minun omista harrastuksistani. Alkoi tivaamaan työpaikkani asioita ja kyselemään kaikista somekavereistani jotka olivat osa myös työkavereita. Ja kaikkea muuta. En oikein ymmärrä miksi selkeä puhe ei mene perille eikä mikään vastaus. Mikään ei ollut enää hyvin ja lisäksi kyseli koko ajan kaikkea kummallista kuten aionko pettää häntä, etten nyt vain kuitenkin ajattele jättää häntä ja kaikkea muuta aivan järkyttävää ja aivan jatkuvasti. Siihenkin väsyy sekä kyllästyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkisin, että terapiasta voi olla apua, jos asiakkaalle on tapahtunut negatiivisia asioita hänen tiedostamattaan, esimerkiksi lapsuudessa, ja tästä seuraa jatkuvia tai samankaltaisina toistuvia ongelmia omassa elämässä. Toki myös silloin, kun ihminen ei paljon reflektoi tai mieti toimintansa syitä tai seurauksia.

Tiedostava ihminen ei juuri hyödy terapiasta ja voi korvata sen lukemalla self help-kirjallisuutta tai psykologian perusteita.

Jos tiedostava ihminen ei hyödy terapiasta niin miksi sitten terapiapalveluiden suurkuluttajia ovat yliopistoissa opiskelevat naiset? 

Yliopisto-opiskelu ei kylläkään ole missään määrin tae tiedostavuudesta.

Omalla kohdallani yliopistossa opiskelleena ja hyvän itsetuntemuksen omaavana naisena jouduin pettymään terapiaan karvaasti. Terapeutti jankkasi samoja asioita, jotka olin itsekin pystynyt jo päättelemään joko yksin tai ystävien tuella. Tietysti lopetin käynnit.

Arvelen, että masennuksen takia terapiaan hakeutuvista parhaiten tai lainkaan hyötyvät yksinäiset tai jollain tavalla sulkeutuneet henkilöt, joilla on heikko itsetuntemus.

Vierailija
144/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kumppani nauttii siitä että hän rähisee, haistattelee, on ilkeä ja alentava koko ajan niin miten tätä hei muutat? Sitten kun toteuttaa itsäensä tällä tavalla eikä ymmärrä kun menee yli koko ajan niin lopulta menee kaikki pieleen koska tämä ihminenhän nauttii tästä kaikesta kiusaamisesta eikä hän pidä siitä että hänelle sanotaan lopeta. Siitäkin pitää väännellä naamaa ja ilkkua, lisäksi vielä alkaa kettuilemaan jos tulee itku surusta sekä turhautumisesta. Mitä muuta keksitte kun eron? Ei halua terapiaan, kuulemma ei todellakaan ole tarvetta koska hänellä ei ole ongelmia koska näethän että hän voi hyvin ja nauttii elämästä? Niinpä.

No ilman terapiaakin toi on helppo. Ero miks sä seurustelet lapsen kanssa.

Kiitos, erosinkin siitä lapsesta. Kommentoin kokemuksella vanhasta parisuhteesta myöskin siksi että kukaan ei ymmärtänyt minua missään. Sinä ymmärsit, kiitos siitä.

Vierailija
145/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkisin, että terapiasta voi olla apua, jos asiakkaalle on tapahtunut negatiivisia asioita hänen tiedostamattaan, esimerkiksi lapsuudessa, ja tästä seuraa jatkuvia tai samankaltaisina toistuvia ongelmia omassa elämässä. Toki myös silloin, kun ihminen ei paljon reflektoi tai mieti toimintansa syitä tai seurauksia.

Tiedostava ihminen ei juuri hyödy terapiasta ja voi korvata sen lukemalla self help-kirjallisuutta tai psykologian perusteita.

Jos tiedostava ihminen ei hyödy terapiasta niin miksi sitten terapiapalveluiden suurkuluttajia ovat yliopistoissa opiskelevat naiset? 

Omalla kohdallani yliopistossa opiskelleena ja hyvän itsetuntemuksen omaavana naisena jouduin pettymään terapiaan karvaasti. Terapeutti jankkasi s

Tämäpä olikin hyvä vastaus. Osaan samaistua tähän hyvin pitkälle. Kun on hyvin tietoinen itsestänsä ja asioistansa niin ei se terapia auta ellei nyt vain halua sitten ajatella ääneen asioita tai purkaa vaikkapa turhautumista. Ei välttämättä tarpeellista jos ei koe tarvetta.

Vierailija
146/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan vastauksia. Ratkaisuja.

Mua ei kiinnosta velloa loputtomasti jossain menneessä. Ja mua ei tippaakaan helpota se että sanon "tämä tunne on nyt ahdistusta. Minä hyväksyn tämän tunteen." Ihan yhtä paljon ahdistaa sen jälkeen kuin ennen sitä.

En ymmärrä koko puppua.

Terapian vihollinen. Miksi sä et halua velloa menneessä? Koska sen menneisyyden käsittely on liian vaikeaa sulle. Tuo jo yksin kertoo sen että sulla on ongelma

Höpsis. Vellominen ja muistelu ovat eri asioita. Vellominen on turhaa, koska menneisyyttä ei voi muuttaa. Se pitää vain hyväksyä siitä riippumatta, millainen se on ollut.

Itseäni ei kiinnosta velloa menneissä, sillä elämä on tässä ja nyt, eikä menneissä roikkuminen ratkaise tämän hetken ongelmia. Toki voin menneisyydestäni kertoa ja keskustella tilanteen vaatiessa.

Eri

Vierailija
147/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan vastauksia. Ratkaisuja.

Mua ei kiinnosta velloa loputtomasti jossain menneessä. Ja mua ei tippaakaan helpota se että sanon "tämä tunne on nyt ahdistusta. Minä hyväksyn tämän tunteen." Ihan yhtä paljon ahdistaa sen jälkeen kuin ennen sitä.

En ymmärrä koko puppua.

Terapian vihollinen. Miksi sä et halua velloa menneessä? Koska sen menneisyyden käsittely on liian vaikeaa sulle. Tuo jo yksin kertoo sen että sulla on ongelma

Höpsis. Vellominen ja muistelu ovat eri asioita. Vellominen on turhaa, koska menneisyyttä ei voi muuttaa. Se pitää vain hyväksyä siitä riippumatta, millainen se on ollut.

Itseäni ei kiinnosta velloa menneissä, sillä elämä on tässä ja nyt, eikä menneissä roikkuminen ratkaise tämän hetken ongelmia. Toki voin menneisyydestäni kertoa ja keskuste

Hyvä vastaus, sama tilanne minullakin. Menneisyyteni on ollut myös hyvin opettava joten siksikin pystyn auttamaan senkin avulla muita. Asiat eivät miksikään muutu mutta niiden antama viisaus asuu minussakin aina. Koen että olen vahvistunut elämässäni paljon ja se ymmärrys joka minulle elämästä on siunaantunut on ehdottomasti hyvä asia. Sivusta tulin tukemaan tätä kommenttiasi.

Vierailija
148/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani yliopistossa opiskelleena ja hyvän itsetuntemuksen omaavana naisena jouduin pe

Mutta tässäkin taas ongelma. Sä voit olla tosi tietoinen itsestäsi. Eri asia pitääkö tämä tietoisuus paikkaansa.  Puolueeton ihminen voi sen kertoa.

Lähtökohtaisesti ei kukaan mene terapiaan jos ei ole ongelmaa.

Vierailija
149/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istuttakaa vaikka nalle sohvan nurkkaan, tai koira, ja puhukaa sielunne kyllyydestä. Ääneen.  Ajaa saman asian. Edullisempaakin ja vie vähemmän aikaa.

Kertooko tämä nalle sulle että sun käytös on epänormaalia? Saako nalle sut tajuamaan että sä pystyt itse muuttamaan tätä käytöstä?

Paraneeko sun elämänlaatu jos sä et enää ns sahaa omaa oksaa

Hyvä terapeutti ei kylläkään hauku kenenkään käytöstä epänormaaliksi. Terapia perustuu potilaan kokemuksen validointiin eli pohjimmiltaan siihen, että henkilö oppii hyväksymään itsensä.

Vierailija
150/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia pohjautuu psykologiaan.  Vaikka me ihmiset ollaan erilaisia. Meillä on silti hämmästyttävän paljon samanlaisia tapoja, ajatuksia, toimintamalleja ym ja tämä johtuu siitä että aivomme ovat identtisiä..

Kokenut/ hyvä terapeutti osaa kaivaa ne sun käyttäytymismallit/ virheet esiin ja saa sinut ymmärtämään itseäsi. Jolloin sinä voit korjata ongelmasi.

Ai oikein virheitä hän sielä kaivaa?

Sepäs mukavaa, pitänee varata aika.

No mun tarina. Pari pitkää suhdetta jotka on aina päättyneet siihen että akka alkaa valittaa/ mä alan dokaa ja erotaan tai mä petän ja erotaan.. En ole ikinä osannut ajatella mistä nää toimintamallit/ virheet johtuu. 

Muutama käynt

Minusta on täysin käsittämätöntä, että esimerkiksi tällaisen syy-yhteyden oivaltamiseen tarvitaan terapeuttia.

Vierailija
151/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani yliopistossa opiskelleena j

Tavallaan mutta joskus ne ongelmat ovat sellaisia joihin halutaan tukea molemmille. Vain leffoissa ehkäpä? 😆 Ei vaan, voisin itsekin toimia sellaisena puolueettomana terapeuttina koska olen rehellinen eikä minulla ole naisvihaa, kateutta, katkeruutta tai mitään epäadullista suhtautumisongelmaa ja lisäksi minulla on hyvä ihmistuntemus ja hyvä ymmärrys elämästä. Osaan myös taitavasti puhutella sekä puhuttaa ihmisiä. Olen luotettava ja turvallinen. Olisikohan tällaiselle tarvetta Suomessa nykyisin? Ongelma lienee se että en ole opiskellut alaa lainkaan eikä tässä iässä enää kannata lähteä muuta kuin töihin. Auttelen sitten elämässä muuten muita aina tarpeen tullen kuten ennenkin.

Vierailija
152/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istuttakaa vaikka nalle sohvan nurkkaan, tai koira, ja puhukaa sielunne kyllyydestä. Ääneen.  Ajaa saman asian. Edullisempaakin ja vie vähemmän aikaa.

Kertooko tämä nalle sulle että sun käytös on epänormaalia? Saako nalle sut tajuamaan että sä pystyt itse muuttamaan tätä käytöstä?

Hyvä terapeutti ei kylläkään hauku kenenkään käytöstä epänormaaliksi. Terapia perustuu potilaan kokemuksen validointiin eli pohjimmiltaan siihen, että henkilö oppii hyväksymään itsensä.

Kyllä voi sanoa eli haukkua epänormaaliksi, voisin tehdä itsekin niin mutta vain sellaiselle henkilölle joka pystyy ottamaan vastaan totuuden näin upealla rehellisellä sekä voimallisella tavalla. Kaikille ei voi puhua samalla tavalla ja vaatii pelisilmää toimia erilaisten ihmisten kanssa ja vieläpä terapeuttina. 

Vierailija
153/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia pohjautuu psykologiaan.  Vaikka me ihmiset ollaan erilaisia. Meillä on silti hämmästyttävän paljon samanlaisia tapoja, ajatuksia, toimintamalleja ym ja tämä johtuu siitä että aivomme ovat identtisiä..

Kokenut/ hyvä terapeutti osaa kaivaa ne sun käyttäytymismallit/ virheet esiin ja saa sinut ymmärtämään itseäsi. Jolloin sinä voit korjata ongelmasi.

Ai oikein virheitä hän sielä kaivaa?

Sepäs mukavaa, pitänee varata aika.

No mun tarina. Pari pitkää suhdetta jotka on aina päättyneet siihen että akka alkaa valittaa/ mä alan dokaa ja erotaan tai mä petän ja erotaan.. En ole ikinä osannut ajatella mistä nää toimintama

Se johtuu yleensä siitä että aika kultaa muistot. Ihminen ei halua ajatella negatiivisia asioita.

Siksi terapia onkin joidenkin ihmisten tapauksessa tosi helppoa.

Vierailija
154/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi sanoa eli haukkua epänormaaliksi, voisin tehdä itsekin niin mutta vain sellaiselle henkilölle joka pystyy ottamaan vastaan totuuden näin upealla rehellisellä sekä voi

Kyllä mäkin arvostan ihan hitosti tota terapeuttia kuka kertoi että mä olen ihmisenä ihan paska. Ja tulen kuolemaan yksin jos en herää..  Tosin olen sellainen ihminen joka pystyi kuulemaan tuon..

Jos olisi kaunisteltu ym tuskin olisin tajunnut.

Vierailija
155/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi sanoa eli haukkua epänormaaliksi, voisin tehdä itsekin niin mutta vain sellaiselle henkilölle joka pystyy ottamaan vastaan totuuden näin upealla rehellisellä sekä voi

Riippuu varmaan myös tilanteesta. On toimintamalleja ja "mieltymyksiä", jotka esimerkiksi rikkovat toisen koskemattomuutta. Sellaiselle voi sanoa, ja tottahan se onkin. Masentuneelle ja uupuneelle miellyttäjälle, joka ylisuorittaa, ja jolla on heikko itsetunto, hyvä terapeutti ei sano sellaista vaan tukee myötätuntoisesti potilasta hyväksymään oman rajallisuutensa ja "antaa luvan" olla väsynyt ja tuottaa pettymyksiä.

Vierailija
156/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi sanoa eli haukkua epänormaaliksi, voisin tehdä itsekin niin mutta vain sellaiselle henkilölle joka pystyy ottamaan va

Siis tuossahan juuri sanottiin että täytyy ymmärtää mistä on kyse ja sanoa oikeassa tilanteessa mutta ei nyt ehkä kaikille sovi tuokaan tapa. Toiset ovat taitavampia näissä terapia-asioissa asiakkaitten kanssa.

Vierailija
157/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi sanoa eli haukkua epänormaaliksi, voisin tehdä itsekin niin mutta vain sellaiselle henkilölle joka pystyy ottamaan va

Tosi hyvä jos oikeasti olet tätä mieltä. Joskus sitä joutuu kumppanillekin sanomaan suorat sanat. Oliko sinulla tämän terapeuttisi kanssa hyvä kaverillinen suhde? Jos sellainen luottamuksellinen kaverillinen suhde syntyy jossa sovitaan että puhutaan rehellisesti ja suoraan niin se voi toimia. Ymmärrän että työssä on aina riski luottamuksen rikkoutumiselle myöskin sen asiakkaan puolelta sillä asiakas saattaa kuitenkin loukkaantua joten ehkä ihan noilla sanoilla ei kannata sanoa vaan muotoilla toisin.

Vierailija
158/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toikun jotkut ihmettelee miksi ihmiset ei itse tajua mistä asiat johtuu..

Niin te ette tajua sitä koska olette eläneet normaalin hyvän elämän..

Esim lapsi joka näkee vaikka väkivaltaa koko lapsuuden. Voi kokea tämän täysin normaaliksi.

Tai muita sairaita asioita. Hänellä on iso riski alkaa toistaa kokemaan asioita. Koska hän ei pidä niitä epänormaalina. Miten ne vois olla epänormaalia ihmiselle joka on kokenut sitä koko elämänsä.

Vierailija
159/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, riittää että terapiassa kävijä itse sen ymmärtää. Sinun ei tarvitse. 

Eikö tän palstan yksi idea ole että voi kysyä asioita joita ei ymmärrä toiveena että joku selittäisi ne? Kukaan tässä ketjussa ei edelleenkään ole vastannut että mistä siellä terapiassa konkreettisesti keskustellaan tällaisessa tapauksessa kymmenen tai kymmenien tuntien ajan tai enemmän ja miten se keskustelu auttaa kun ei se tapahtunutta muuta miksikään. Itse en edes yrittämällä keksisi noin paljoa keskusteltavaa varmaan yhtään mistään 

olen itsekin yrittänyt kysyä tätä jo yli 10v sitten mutta ei ole kukaan terapiassa käynyt osannut yhtään sanoa mistä siellä puhutaan. Hokevat vain että kyllä se auttaa kyllä se auttaa, mutta kysyttäessä eivät osaa yhtään sanoa mitä terapeutti on puhunut tai mitä i

En todellakaan halua kertoa kenellekään, mistä olen terapiassa puhunut. Haluaisitko itse kertoa erittäin henkilökohtaisista ja kipeistä asioista jollekin uteliaalle kyselijälle? 

Vierailija
160/237 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toikun jotkut ihmettelee miksi ihmiset ei itse tajua mistä asiat johtuu..

Niin te ette tajua sitä koska olette eläneet normaalin hyvän elämän..

Esim lapsi joka näkee vaikka väkivaltaa koko lapsuuden. Voi kokea tämän täysin normaaliksi.

Tai muita sairaita asioita. Hänellä on iso riski alkaa toistaa kokemaan asioita. Koska hän ei pidä niitä epänormaalina. Miten ne vois olla epänormaalia ihmiselle joka on kokenut sitä koko elämänsä.

Ei tämä ole mahdollista, jokainen lapsi Suomessa elää muuallakin kuin kotona. Jotenkin tuo sinun oma ajatusmaailmasi on hieman epäterve. Miksi te selittelette käytöstänne tai valintojanne sun muita asioita näin epätervein tavoin?