Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korvien puhdistuttaminen terveysasemalla, mitä on hyvä tietää?

Vierailija
10.03.2024 |

Toisessa korvassa tukkiutumiseen viittaavia oireita, esim. suihkussa käytyä jää vettä hulisemaan korvakäytävän useiksi tunneiksi. Toisessa korvassa tinnitusta. Joudun käyttämään korvatulppia joka yö, se aiheuttanut korvavahan kertymistä?

Kokeilin remowax-tippoja muutama kuukausi sitten, ei apua.

Mitä siihen kuuluu kun yrittää varata aikaa korvien puhdistukseen terveysasemalla?

Pistetäänkö ajanvarauksessa vastaan ja kehotetaan vain käyttämään remowaxia tms?

Tekeekö puhdistuksen terveydenhoitaja vai lääkäri? 

Jos oireita on (tinnitus, kuulo-ongelmat, paineentasausongelmat), tutkitaanko korvat/ katsotaanko korviin jollain vekottimella? Tapahtuuko tutkimus ennen vai jälkeen puhdistuksen?

Muuta?

Kiitos.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy kyllä itsekin huuhtelemaan. Osta apteekista lääkeruisku 10ml. 

Laita yöksi remowaxia tai käy vain kunnon löylyissä. Kraanasta lämmintä vettä ruiskuun, pää kenoon vaikka tiskialtaan päälle ja ruiskit vettä sinne korvakäytävään. Vähän voi joutua hakemaan sitä missä kulmassa sitä vettä sinne ruiskii. 

Vierailija
22/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvat puhdistetaan vedellä ja imulla terveysasemalla. Soita sinne ja varaa aika.

Eivät antaneet aikaa, Helsinki. Itse huuhdeltava Removaxin jälkeen. Huono juttu, kun ei sitten tiedä jos koko vahatulppa on tullut ulos, vai ei. 

T. eri

Minulla oli viimeksi korvat niin pahasti tukossa että kotona niitä ei olisi hoitajan mukaan saanut  auki, yön aikana toinen korva meni tukkoon ja en kuullut sillä korvalla mitään.

Eivät välitä täälläpäin vaikka kuulo menisi. Terv keskukset eivät toimi täällä Pk seudulla ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvat puhdistetaan vedellä ja imulla terveysasemalla. Soita sinne ja varaa aika.

Eivät antaneet aikaa, Helsinki. Itse huuhdeltava Removaxin jälkeen. Huono juttu, kun ei sitten tiedä jos koko vahatulppa on tullut ulos, vai ei. 

T. eri

Korvalääkäri kielsi Removaxin käytön.

Älä viitsi valehdella.

Vierailija
24/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle korvalääkäriin, jos on rahaa. Korvalääkärillä on imuri. Terveyskeskuksissa ei ole.

Riippuu kunnasta. Joissakin on imuri ihan tk:ssa. Säästää aikaa. 

Vierailija
25/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kantasuomalaiset tuollaiseen luxuspalveluun pääse. Yksityiselle on otettava aika. 

Sulla pitää olla runsas pigmentti naamassa, niin sitten palvellaan kuin kuningasta.

Vierailija
26/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hoitoon pitäisi päästä jos on maksanut veroja?

Vierailija
27/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kaksi kertaa korvat huuhdeltu terkkarissa.

Kummallakin kerralla terveydenhoitaja.

Eka oli kouluaikoina. 

Ja toinen vuosia sitten aikuisiällä. Se aikuisiällä tehty, siitä se terkkari sanoi, että olisi pitänyt laittaa sitä remowaxia ennen huuhteluun menoa.

Mulla on tätä nykyä sellaiset keltaiset pehmeät tulpat korvissa 24/7. Ja mulle ei kyllä näiden käytön aikaan mitään vahatulppia ole korviin kertynyt. Toki kannattaa pitää huoli, että tulpat ovat puhtaat. Muuten alkaa korvakäytävien iho tulehtua.

Vierailija
28/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän terveyskeskukseen eivät anna aikaa korvahuuhteluun vaan käskevät ostamaan apteekista Remowaxia ja 50ml:n ruiskun. Näillä olen itse saanut pahasti tunkkeutuneen korvan auki. Parina aamuna joutui huuhtelemaan. Sillä pallopumpulla ei tee mitään.

Vierailija
29/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän kerran viikossa  removaxia jatkuvasti, niin ei vaikku pysyy pehmeänä ja tulee ulos luonnollisesti. On pienet korvakäytävät ja menee helposti tukkoon.

Korvanappien tilalle kannattaa varmaan hankkia vaikka jotkut kevyet kuulokkeet.

Vierailija
30/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kantasuomalaiset tuollaiseen luxuspalveluun pääse. Yksityiselle on otettava aika. 

Kyllä pääsee. Varaa aika hoitajan vastaanotolle, tosin en tiedä onko jonoa paljon. Lääkäriit et pääse

Vierailija
31/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja ne huuhtelee. Ei siihen mitään lääkäriä tarvita. Ainakaan jos tärykalvot ja niin edespäin ovat ehjät.

Vierailija
32/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle korvalääkäriin, jos on rahaa. Korvalääkärillä on imuri. Terveyskeskuksissa ei ole.

Ihan terveyskeskuksessa kävin ja korvat imuroitiin. Mitä höpiset?

Vierailija
33/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. eri

Kyllähän sinä tiedät, luuletko paremmin huuhtelun jälkeen vai ei. Ja itsellä ainaki tuli kunnon vahaköntsä ulos.

Vierailija
34/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla pitää olla runsas pigmentti naamassa, niin sitten palvellaan kuin kuningasta.

Itse olen ihan valkoihoinen ja lääkäri imuroi korvani. Miksi tätä pidetään niin ihmeenä? Aivan tavallista toimintaa terveyskeskuksessa. 

Vierailija
35/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja ne huuhtelee. Ei siihen mitään lääkäriä tarvita. Ainakaan jos tärykalvot ja niin edespäin ovat ehjät.

Edeltävästi pitää laittaa se pehmittävä remowax. 

Sitten ainakin pääsee huuhteluun, jos on selkeästi jokin vaiva. Esim. jossakin leukaperällä alkaa tuntua omituista kipua korvan seutuvilla. 

Vierailija
36/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pääsee. Varaa aika hoitajan vastaanotolle, tosin en tiedä onko jonoa paljon. Lääkäriit et pääse

Ei pääse joka kaupungissa edes hoitajan vastaanotolle. Itse pitää huuhdella.

Vierailija
37/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvien puhdistamiseen terveysasemalla/ työterveydessä hyvä muistaa että alapää pesty ja alushousut vaihdettu. Tämä vaikuttaa tutkimukseen ja korvatutkimukseen että diagnoosiin. 

Vierailija
38/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä siinä korvien huuhtelussa pelottaa. 50ml:n ruiskulla huuhtelee korvan seinämää kohti. Monella on varmasti kotona joku apuna, jos ei itse osaa. Vaikun pehmitykset ensin Remowaxilla. Itse olen monesti huuhdellut itse enkä ole terveydenhuollon ammattilainen. Sieltä tulee ihan selvästi ruskeaa silminnähtävää tavaraa ulos.

Vierailija
39/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin hyvinvointialueesi tilanteesta, otetaanko työikäisiä korvahuuhteluun, vai käsketäänkö itse kotona hoitaa.

Terveyskeskuksessa korvahuuhtelussa katsotaan ensin lampulla korvaan, että onko korvassa kaikki ok. Tämän jälkeen käden lämpöisellä vedellä ruiskulla truutataan vettä korvaan niin kauan, kunnes vaikut tulevat ulos. Ei ole vaikea toimenpide, ja tämän suorittaa sairaanhoitaja.

Helpoimmalla pääsisit, kun itse hakisit apteekista lääkeruiskun ja huljuttelisit vaikut sillä pois. Muista vain käyttää kädenlämpöistä vettä, sillä liian kylmällä tulee huimausta. Ja vedät korvanlehteä ylös takaviistoon.

Vierailija
40/43 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kommentoija ei lukenut aloitusta. Ap kertoi käyttäneensä remowaxia eikä siitä ollut apua. Veden tunne korvassa voi johtua myös tulehduksesta. Siinä tapauksessa kosteus tulee korvan sisältä eikä ole mennyt ulkoa sisään. Neuvon varaamaan ajan lääkärille ennen kuin mitään puhdistusyrityksiä tehdään. Saattaa olla tulehdusoire.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi