Korvien puhdistuttaminen terveysasemalla, mitä on hyvä tietää?
Toisessa korvassa tukkiutumiseen viittaavia oireita, esim. suihkussa käytyä jää vettä hulisemaan korvakäytävän useiksi tunneiksi. Toisessa korvassa tinnitusta. Joudun käyttämään korvatulppia joka yö, se aiheuttanut korvavahan kertymistä?
Kokeilin remowax-tippoja muutama kuukausi sitten, ei apua.
Mitä siihen kuuluu kun yrittää varata aikaa korvien puhdistukseen terveysasemalla?
Pistetäänkö ajanvarauksessa vastaan ja kehotetaan vain käyttämään remowaxia tms?
Tekeekö puhdistuksen terveydenhoitaja vai lääkäri?
Jos oireita on (tinnitus, kuulo-ongelmat, paineentasausongelmat), tutkitaanko korvat/ katsotaanko korviin jollain vekottimella? Tapahtuuko tutkimus ennen vai jälkeen puhdistuksen?
Muuta?
Kiitos.
Kommentit (43)
Korvat puhdistetaan vedellä ja imulla terveysasemalla. Soita sinne ja varaa aika.
Mene yksityiselle korvalääkäriin, jos on rahaa. Korvalääkärillä on imuri. Terveyskeskuksissa ei ole.
Osta kertakäyttöiset tulpat, vaihda puhtaat joka yö.
Sairaanhoitaja tekee korvahuuhtelun, kotona kannattaa pehmittää korvavahaa esim removaxilla ennen huuhtelua. Sairaanhoitaja katsoo korviin ennen huuhtelua, pitää sanoa jos huuhtelu sattuu.
https://www.oloapteekki.fi/audispray-ultra-20-ml?utm_source=google&utm_…
Tää toimii tosi hyvin
Vierailija kirjoitti:
Korvat puhdistetaan vedellä ja imulla terveysasemalla. Soita sinne ja varaa aika.
Ei nykyään enää tarvitse soittaa vaan ajan voi varata muullakin tavalla. Olet pahasti aikaasi jäljessä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kantasuomalaiset tuollaiseen luxuspalveluun pääse. Yksityiselle on otettava aika.
Mulla on ahtaat korvakäytävät ja tukkeutuminen on säännöllinen riesa. En saa itse huuhdeltua hyvin korvia.
Terveyskeskuksessa on ohjeistettu käymään puolen vuoden välein korvahuuhtelussa hoitaja käynnillä. Removaxia edellis iltana kunnolla korviin kun on korvahuuhteluun aika varattu. Kyllä sen ajan saa kun soittaa. Eihän siitä tule mitään jos ei kuule ja/tai humistaa vaan korvissa. Ei ne kunnallisellakaan voi olla varaamatta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiseen ei nykyisin yleensä aikaa saa. Remowaxia ym vain useita päiviä ja itse voi huuhdella esim sillä remowaxin "pallolla".
Runsas vuosi sitten korvissani alkoi olla voimistuvaa jatkuvaa elämää jo haittaavaakin tinnitusta ja omasta mielestäni kuuloni oli heikentynyt ja minä sain melko vaivatta julkisen sektrorin omahoitajan kautta ajan ensin kuulotutkimukseen, jossa tarkastettiin kuulon tutkimisen lisäksi ettei korviin ollut kertynyt vahaa jonka jälkeen varattiin vielä aika terveyskeskuslääkärille, joka katsoi tutkimustensa jälkeen aiheelliseksi varata minulle aika korvapolille. Minua pyydettiin varautumaan jopa vuodenkin pituiseen odotukseen ennen kuin aika ruuhkaiselle korvapolille järjestyisi, mutta yllättäen aika tulikin jo parin kuukauden päästä. Korvapolilla päädyttiin kuulokojeen tarpeellisuuteen ja n. 3 kuukauden kuluttua tästä minä sain kuulokojeet.
Reilu viikko sitten kävin terkkarissa korvien puhdistuksessa. Ennen operaatiota piti kahtena iltana kotona tunkea korvat täyteen remowaxia ja laittaa pumpulitupot korviin estämään sen aineen poistumista korvista.
Varsinaisessa operaatiossa hoitaja huuhteli korvat, kunnes kaikki vaikku oli poissa.
Kotona tehty remowax käsittely pehmensi tukoksia hyvin, joten varsinainen puhdistus kävi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Eivät antaneet aikaa, Helsinki. Itse huuhdeltava Removaxin jälkeen. Huono juttu, kun ei sitten tiedä jos koko vahatulppa on tullut ulos, vai ei.
T. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät antaneet aikaa, Helsinki. Itse huuhdeltava Removaxin jälkeen. Huono juttu, kun ei sitten tiedä jos koko vahatulppa on tullut ulos, vai ei.
T. eri
Käy yksityisellä, ei se paljoa maksa kun menee yleislääkärille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Minulla oli viimeksi korvat niin pahasti tukossa että kotona niitä ei olisi hoitajan mukaan saanut auki, yön aikana toinen korva meni tukkoon ja en kuullut sillä korvalla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Korvalääkäri kielsi Removaxin käytön.
Minulla korvien tukkeutumistaipumus ja lievät korvasäryt vähenivät radikaalisti mahdollisimman gluteenittoman dieetin aloitettuani. Samalla korvavaha muuttui vähän rasvamaisesta nimensä mukaiseksi eli vahamaiseksi. YMMV, of course!
Se huuhtelu huimaa ihan hirveästi ja huono olo kestää jonkin aikaa.
Audispray-suihketta vaan pari kertaa päivässä ja vaikka parin viikon ajan. Se ei ole ns. lääke, vaan lähinnä kait suolavettä. Sitä voi huoletta vähän vaikka ylikäyttää. Uskon että varmasti auttaa. Ei se korvan vaha mitään liimaa ole. Kyllä se sköntsä sieltä liukenee, kun vaan jaksaa säännöllisesti hoitaa. Näissä tän tyyppisissä terveysjutuissa on vaan se, että ihmiset on kärsimättömiä. Jos ei joku juttu kolmessa päivässä toimi, niin ollaan huutamassa lääkäriä apuun. Sama kun esim. pahanhajuinen hengitys. Että jos joku SB12 ja hampaiden pesu kolmessa päivässä auta, niin ollaan jo tyyliin nielukirurgilta aikaa varaamassa. Eli malttia nyt. Kokeile mitä neuvoin ja jos ei kolmessa viikossa (niin ettet yhtenäkään päivänä ole unohtanut suihkuttaa) ole ongelma kadonnut, niin sitten sitä terveyskeskusta apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. eri
Käy yksityisellä, ei se paljoa maksa kun menee yleislääkärille
Ei olisi oikein varaa, kun joutunut jo muutenkin terveystilanteen takia maksamaan paljon terveyskuluja. Leikkaus tulossa myös. Eli ei ole varaa laittaa rahaa nyt mihinkään korvahuuhteluun. Yritettävä itse vaan.
T. Tk - eläkeläinen Helsingistä
Tuollaiseen ei nykyisin yleensä aikaa saa. Remowaxia ym vain useita päiviä ja itse voi huuhdella esim sillä remowaxin "pallolla".