Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten löysit oman kotiseurakuntasi?

Vierailija
09.03.2024 |

Olen ollut jonkin aikaa uskossa ilman seurakuntayhteyttä. Olen alkanut kaipaamaan seurakuntaa jossa voisi säännöllisesti käydä ja ehkä pitemmän päälle liittyä jäseneksi. Miten te muut samassa tilanteessa olevat olette löytäneet omanne? Mitä vinkkejä voisitte antaa minulle?

Kommentit (193)

Vierailija
141/193 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnista ei löydy muuta kuin riitaa. Ne ovat lähinnä "saatanan syngoogia".

Jumalan nimi on Raamatun mukaan yksi (ykseys) ja ykseys on rauhaa, joten ei Jumalaa löydy seurakunnasta vaan taivaasta. Jumala on taivaassa ja taivas on sisälläsi.

"Minä ja Isä olemme yhtä (ykseys)". Joh. 10:30

Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi. Sak. 14:9

Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta: 'Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani? Eikö minun käteni ole tätä kaikkea tehnyt?' Ap. t. 7:48,50

eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä". Luuk. 17:21

Mutta e

NNewAgelle haisevaa eksytys-tulkintaa.

Vierailija
142/193 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oliko siellä jotain parempia tai rikkaampia ihmisiä. Enemmän tuntui, että uskoontulokertomuksen tulisi olla jotenkin raflaava: ollaan rappiolla ja sieltä katuojasta noustaan Jumalan ihmeestä yhdessä päivässä. Sitten voidaan kovaan ääneen kiittää ja ylistää ja laulaa. Minun uskoontuloni on ollut hiljainen, ei siitä oikein otsikoita pääse repimään. Eikä laulaminenkaan oikein suju...

Neuvoni on siis, että käykää pitkään ja tutustukaa ihmisiin ENNEN KUIN LIITYTTE. Minä pidin liian kovaa kiirettä, eikä se ollut hyvä.

Miksi kynnyksen liittymiseen pitäisi olla kovin korkealla? Ainahan seurakunnasta voi erota jos huomaa tehneensä väärän valinnan.

Pienemmällä mielipahalla pääsee, jos tutkii ja harkitsee asiaa, eikä ryntää suinpäin liittymään. Tilaisuuksissahan saa käydä my

Tilaisuuksissa saa käydä, mutta miksi pitäisi tyytyä siihen? Esim. luterilaisessa kirkossa ei saa osallistua ehtoolliselle, ellei kuulu kirkkoon (tai johonkin muuhun seurakuntaan ja tietyt ehdot täyttyy). Siinä jää paljosta paitsi, jos vaan istuu penkillä eikä pääse nauttimaan Herran pyhää ehtoollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/193 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että nykyään enemmän ja enemmän piispoista on lesboja?

Vierailija
144/193 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnista ei löydy muuta kuin riitaa. Ne ovat lähinnä "saatanan syngoogia".

Jumalan nimi on Raamatun mukaan yksi (ykseys) ja ykseys on rauhaa, joten ei Jumalaa löydy seurakunnasta vaan taivaasta. Jumala on taivaassa ja taivas on sisälläsi.

"Minä ja Isä olemme yhtä (ykseys)". Joh. 10:30

Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi. Sak. 14:9

Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta: 'Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani? Eikö minun käteni ole tätä kaikkea tehnyt?' Ap. t. 7:48,50

eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällise

Nuo lainaukset on suoraan Raamatusta. Ei Raamattu ole mitään new agea.

Vierailija
145/193 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo lainaukset on suoraan Raamatusta. Ei Raamattu ole mitään new agea.

"Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi." (Matt. 27:5)

"Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."" (Luuk. 10:37)

Nämäkin lainaukset on suoraan Raamatusta. On se vaan mielenkiintoista, miltä kaikelta Raamatun tekstit saadaan näyttämään kun jakeita irrotetaan kontekstistaan ja muodostetaan niistä uusia kokonaisuuksia.

Vierailija
146/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai evlut kirkossa ei pääse ehtoolliselle ilman kirkon jäsenyyttä? Usko ei riitä? Ja kuitenkin kaikenlaiset harhaopit saavat rehottaa aivan vapaasti. Evlut ei ole etsimäni seurakunta.

Tuskin tämän ketjun kysymys kotiseurakunnan löytämisestä koskee evlut kirkkoa. Evlut seurakuntia on määrällisesti eniten, joka paikkakunnalla, se on jollain tavalla se itsestäänselvyys ja ensimmäiseksi mieleentuleva seurakunta. Kun kysytään vinkkejä kotiseurakunnan etsimiseen, käsitän sen että nimenomaan etsitään VAIHTOEHTOA evlut seurakunnalle. Että mistä muualta sen seurakuntayhteyden löytää.

Vierailija
147/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oliko siellä jotain parempia tai rikkaampia ihmisiä. Enemmän tuntui, että uskoontulokertomuksen tulisi olla jotenkin raflaava: ollaan rappiolla ja sieltä katuojasta noustaan Jumalan ihmeestä yhdessä päivässä. Sitten voidaan kovaan ääneen kiittää ja ylistää ja laulaa. Minun uskoontuloni on ollut hiljainen, ei siitä oikein otsikoita pääse repimään. Eikä laulaminenkaan oikein suju...

Neuvoni on siis, että käykää pitkään ja tutustukaa ihmisiin ENNEN KUIN LIITYTTE. Minä pidin liian kovaa kiirettä, eikä se ollut hyvä.

Miksi kynnyksen liittymiseen pitäisi olla kovin korkealla? Ainahan seurakunnasta voi erota jos huomaa tehneensä väärän valinnan.

Pienemmällä mielipahalla pääsee, jos tutkii ja harkitsee asiaa, eikä ryntää suin

Mitä vikaa harkitsemisessa on? Seurakuntaan liittyminen on mielestäni suuri ja tärkeä päätös, eikä sitä kannata tehdä hätiköiden. Kyllä sinne liitytään, jos seurakunta tuntuu oikealta.

Vierailija
148/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai evlut kirkossa ei pääse ehtoolliselle ilman kirkon jäsenyyttä? Usko ei riitä? Ja kuitenkin kaikenlaiset harhaopit saavat rehottaa aivan vapaasti. Evlut ei ole etsimäni seurakunta.

Tuskin tämän ketjun kysymys kotiseurakunnan löytämisestä koskee evlut kirkkoa. Evlut seurakuntia on määrällisesti eniten, joka paikkakunnalla, se on jollain tavalla se itsestäänselvyys ja ensimmäiseksi mieleentuleva seurakunta. Kun kysytään vinkkejä kotiseurakunnan etsimiseen, käsitän sen että nimenomaan etsitään VAIHTOEHTOA evlut seurakunnalle. Että mistä muualta sen seurakuntayhteyden löytää.

Ehtoollista ei tule jakaa kenelle tahansa, joka sanoo uskovansa kristinuskon Jumalaan. Jos et voi hyväksyä luterilaista ehtoolliskäsitykstä senkään vertaa, ev.lut. tai mikään muukaan luterilainen kirkko ei ole sinua varten.

Olen itse eronnut ev.lut. kirkosta jo vuosia sitten, koska pidän sitä aivan liian liberaalina. Arvostan silti sitä, että se yrittää edelleen pitää ehtoollisen pyhyydestä ja sakramentaalisuudesta kiinni edes jollain tavalla.

Vierailija
149/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää minusta on kristittyjen välinen aito yhteys kuin rituaalit ja sakramentit.

Vierailija
150/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpää minusta on kristittyjen välinen aito yhteys kuin rituaalit ja sakramentit.

Kaste ja ehtoollinen välittää pelastusta. Onko kristittyjen välinen aito yhteys, mitä se ikinä onkaan, todella tärkeämpää kuin pelastuminen?

Vierailija
151/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaste ja ehtoollinen välittää pelastusta. Onko kristittyjen välinen aito yhteys, mitä se ikinä onkaan, todella tärkeämpää kuin pelastuminen?

Pelastus tulee yksin uskosta. Ei ehtoollisesta tai kasteesta.

Vierailija
152/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Mutta vaikka olisit oikeassa, kaste ja ehtoollinen olisi silti äärimmäisen tärkeitä. Jumala nimittäin lahjoittaa kasteessa uskon ja ehtoollinen auttaa uskovaa pysymään uskossa.

Vierailija
153/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Mutta vaikka olisit oikeassa, kaste ja ehtoollinen olisi silti äärimmäisen tärkeitä. Jumala nimittäin lahjoittaa kasteessa uskon ja ehtoollinen auttaa uskovaa pysymään uskossa.

Kaste ja ehtoollinen ovat tärkeitä, mutta eivät välttämättömiä pelastuksen kannalta. Uskossa pysymistä vahvistaa ennen kaikkea rukous ja Raamatun lukeminen. Pyhää Henkeä voi pyytää rohkaisemaan ja avaamaan sydämen Jumalan sanalle.

Rituaaleihin luottaminen on magiaa ja siten epäkristillistä. Henkilökohtainen usko Jeesukseen on se, mitä Jumala meiltä odottaa, ei riitteihin osallistumista. Ei Israeliakaan pelastaneet uhrit ja temppelipalvelus.

Vierailija
154/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaste ja ehtoollinen ovat tärkeitä, mutta eivät välttämättömiä pelastuksen kannalta. Uskossa pysymistä vahvistaa ennen kaikkea rukous ja Raamatun lukeminen. Pyhää Henkeä voi pyytää rohkaisemaan ja avaamaan sydämen Jumalan sanalle.

Rituaaleihin luottaminen on magiaa ja siten epäkristillistä. Henkilökohtainen usko Jeesukseen on se, mitä Jumala meiltä odottaa, ei riitteihin osallistumista. Ei Israeliakaan pelastaneet uhrit ja temppelipalvelus.

Kaste ja ehtoollinen ei ehkä ole ehdottoman välttämättömiä, mutta en tarkoittanut sitä. Pelkkä usko ei pelasta ketään, vaikka olisi kastettu ja kävisi ahkerasti ehtoollisella.

Kuten Raamatussa sanotaan, usko ilman tekoja on kuollut.

Vierailija
155/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samassa tilanteessa kuin AP. Käyn silloin tällöin kirkossa ja tutkailen seurakunnan (ev lut, isossa kaupungissa seurakuntia ja kirkkoja on monta ja kaikissa erilaista toimintaa) mutta en oikein tiedä, mihin mennä mukaan. Tarjollahan olisi vaikka mitä salibandyvuoroista ja kuoroista raamattupiiriin. Olen itse nelikymppinen ja monet ainakin oman seurakuntani toiminnoista on suunnattu eläkeläisille ja pikkulapsiperheille - itse en kuulu kumpaankaan. Kaipaisin jotakin 90-luvun nuorten keskustelupiiriä tai hengellistä meditaatiota tms.  

Vierailija
156/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samassa tilanteessa kuin AP. Käyn silloin tällöin kirkossa ja tutkailen seurakunnan (ev lut, isossa kaupungissa seurakuntia ja kirkkoja on monta ja kaikissa erilaista toimintaa) mutta en oikein tiedä, mihin mennä mukaan. Tarjollahan olisi vaikka mitä salibandyvuoroista ja kuoroista raamattupiiriin. Olen itse nelikymppinen ja monet ainakin oman seurakuntani toiminnoista on suunnattu eläkeläisille ja pikkulapsiperheille - itse en kuulu kumpaankaan. Kaipaisin jotakin 90-luvun nuorten keskustelupiiriä tai hengellistä meditaatiota tms.  

Ihan tavallisista jumalanpalveluksista on hyvä aloittaa. Jos ne tuntuu tylsiltä, kannattaa perehtyä niiden sisältöön. Niistä saa paljon enemmän irti, jos ymmärtää mitä missäkin vaiheessa tehdään ja miksi.

Vierailija
157/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaste ja ehtoollinen ei ehkä ole ehdottoman välttämättömiä, mutta en tarkoittanut sitä. Pelkkä usko ei pelasta ketään, vaikka olisi kastettu ja kävisi ahkerasti ehtoollisella.

Kuten Raamatussa sanotaan, usko ilman tekoja on kuollut.

Ne teot eivät tarkoita ehtoollisella käymistä. Lue se Jaakobin kirje kokonaan, älä irroittele jakeita kontekstistaan.

Vierailija
158/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näinä.Se missä tuntee olonsa tervetulleeksi ja nähdyksi.Jossa siis oikeasti kukoistaa lähimmäisen rakkaus, kylmyys ei kuulu oikeaan uskoon, sillä Jumala on rakkaus.Missä on rakkautta, siellä on Jumala.Rituaalit ovat merkityksettömiä sinänsä.

Vierailija
159/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne teot eivät tarkoita ehtoollisella käymistä. Lue se Jaakobin kirje kokonaan, älä irroittele jakeita kontekstistaan.

Kuten sanoin, pelkkä usko ei pelasta vaikka olisi kastettu ja kävisi ehtoollisella. Oletko itse lukenut Jaakobin kirjeen kokonaan ilman vahvaa ennakko-oletusta siitä, että pelkkä usko pelastaa?

Vierailija
160/193 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan valtaosa seurakunnista on tosi huonoja markkinoimaan ja mainostamaan toimintaansa ja tapahtumiansa. Tiedottajille olisi sillä saralla töitä tarjolla, mutta en tiedä koska kirkko tämän tajuaa itse. 

Ei auta muuta kuin etsiä tietoa kiinnostavilta kuulostavista tapahtumista ja mennä paikanpäälle. Täytyy tietysti varautua siihen, ettei tunnukaan yhtään omalta jutulta, mutta tulipa kokeiltua. 

Eräs seurakunnan toiminnassa aktiivisesti mukana oleva työkaveri kertoi, että eri seurakunnissa on hyvin erilaista toimintaa ja eri kirkoissa saman seurakunnankin sisällä järjestetään hyvin erilaisia tapahtumia - Riippuen ihan kirkon henkilökunnan innostuksesta, kiinnostuksesta ja idearikkaudesta. Tämä siksi, että kaikki löytäisivät sieltä sen oman juttunsa. Jos asut kaupungissa niin kannattaa tsekkailla muutakin kuin sen oman lähimmän kirkon toimintaa. Maalla tietysti vaikeampaa jos ei ole kuin yksi seurakunta ja yksi kirkko.