Miten löysit oman kotiseurakuntasi?
Olen ollut jonkin aikaa uskossa ilman seurakuntayhteyttä. Olen alkanut kaipaamaan seurakuntaa jossa voisi säännöllisesti käydä ja ehkä pitemmän päälle liittyä jäseneksi. Miten te muut samassa tilanteessa olevat olette löytäneet omanne? Mitä vinkkejä voisitte antaa minulle?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut käsityksen, että "pyhimys" ja "pyhä" olisi eri asia. Noissa Uuden testamentin kohdissa kai tarkoitettiin pyhillä kristittyjä. Katolisen kirkon pyhimysjärjestelmä ei tarkoita ketä vaan tavallista kristittyä.
Tästä voisi vääntää vaikka kuinka paljon, alkaen siitä ketkä on kristittyjä. Jokainen kastettu ihminen on kristitty, mutta onko jokainen kastettu ihminen pyhä?
Sorry, pitkä vastaus. Jaa-a, kysyt vaikeita. Joku teologi ehkä tietäisi? Kastettu ihminen on kristitty, kyllä. Mutta jos hän ei usko Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä omalla kohdallaan, niin en tiedä, voiko hän olla pyhä?
Tulee mieleen konfirmaatio. Wikipedia tietää: "Konfirmaation juuret ovat kastetapahtumassa. Suomessa evankelis-luterilaisessa rippikoulussa annettavan kasteopet
Kun puhutaan katolisesta kirkosta ja sen pyhimyksistä, siihen ei pidä sekoittaa luterilaista käsitystä siitä että ihminen pelastuu yksin uskosta.
Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä, kun olen luullut, että evlut seurakunta määräytyy automaattisesti asumispaikan mukaan? Eli etsiikö jotkut itselleen hyvää seurakuntaa ja sitten muuttavat sen alueelle?
En ole kuullut kenestäkään, joka olisi valinnut asuinpaikkansa sen mukaan mikä kuuluu jonkun hyvän seurakunnan alueelle. Mikään ei estä osallistumasta naapuriseurakunnan toimintaan, jos sattuu asumaan sellaisen seurakunnan alueella joka ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä, kun olen luullut, että evlut seurakunta määräytyy automaattisesti asumispaikan mukaan? Eli etsiikö jotkut itselleen hyvää seurakuntaa ja sitten muuttavat sen alueelle?
En ole kuullut kenestäkään, joka olisi valinnut asuinpaikkansa sen mukaan mikä kuuluu jonkun hyvän seurakunnan alueelle. Mikään ei estä osallistumasta naapuriseurakunnan toimintaan, jos sattuu asumaan sellaisen seurakunnan alueella joka ei miellytä.
Tervehdys Puerto de la Cruzista Teneriffalta!
Meillä on täällä suomalainen ev.lut seurakunta. Mutta koska sen toiminta on olemattoman surkeaa, olemme siirtyneet pitkälti Turistikirkon vapaiden suuntien tilaisuuksiin.
Siellä pääsiäisohjelmaakin on taas tulossa runsaasti, onhan se kristikunnan suurin juhla. Olemme suuresti ihmetelleet, miksi ev lut. srk ei järjestä mitään, vaikka palkatut pappi ja kanttori ovat paikalla. Kaiketi leipääntynyt leipäpappi ja kanttori kyseessä.
Loputkin (uskovat) ihmiset tulevat eroamaan ev.lut kirkosta lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täällä suomalainen ev.lut seurakunta. Mutta koska sen toiminta on olemattoman surkeaa, olemme siirtyneet pitkälti Turistikirkon vapaiden suuntien tilaisuuksiin.
Siellä pääsiäisohjelmaakin on taas tulossa runsaasti, onhan se kristikunnan suurin juhla. Olemme suuresti ihmetelleet, miksi
Uuden homppelilain myötä evl kirkosta lähtee paljon porukkaa pois. Miten mahtaa sitten töitä enää papeille ym. kirkon työntekijöille riittää? Joutuuko piispatkin kortistoon?:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä pääsiäisohjelmaakin on taas tulossa runsaasti, onhan se kristikun
Joutavat kortistoon kyllä. Kirkko hajoaa ja uskovat perustavat uuden seurakunnan. Tai liittyvät näihin jo olemassa oleviin...
Miten lestadiolaiset suhtautuvat homoja ja lesboja vihkivään kirkkoon? Hyväksyvätkö, vai jättävätkö lutterin kirkon?
Oma seurakunta hakusessa. Käyn Hellareissa, mutta en uskalla liittyä, koska pelkään sitten alkavan painostuksen. Nyt on hyvä kun saan vapaasti olla oma itseni ja käydä tilaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Oma seurakunta hakusessa. Käyn Hellareissa, mutta en uskalla liittyä, koska pelkään sitten alkavan painostuksen. Nyt on hyvä kun saan vapaasti olla oma itseni ja käydä tilaisuuksissa.
Minäkin kävin ja liityinkin. Ei ollut painostusta, päin vastoin. Ei ne edes huomanneet, että olin siellä. En tutustunut kehenkään, vaikka pitkään kävin, eikä pastorikaan ehtinyt juttelemaan. Petyin ja lopetin käymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin ja liityinkin. Ei ollut painostusta, päin vastoin. Ei ne edes huomanneet, että olin siellä. En tutustunut kehenkään, vaikka pitkään kävin, eikä pastorikaan ehtinyt juttelemaan. Petyin ja lopetin käymisen.
Vai sellaista. Noh, ei tuokaan hyvältä vaikuta, etteivät edes huomaa oman seurakunnan jäsentä. On tullut sellainen käsitys kyllä, että heillä on ns. paremmat ihmiset näkyvillä paikoilla, jotka saavat arvostusta. Rahakin taitaa näytellä suurta osaa heillä. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai sellaista. Noh, ei tuokaan hyvältä vaikuta, etteivät edes huomaa oman seurakunnan jäsentä. On tullut sellainen käsitys kyllä, että heillä on ns. paremmat ihmiset näkyvillä paikoilla, jotka saavat arvostusta. Rahakin taitaa näytellä suurta osaa heillä. Ei hyvä.
"Viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi."
- sanoo Jeesus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko siellä jotain parempia tai rikkaampia ihmisiä. Enemmän tuntui, että uskoontulokertomuksen tulisi olla jotenkin raflaava: ollaan rappiolla ja sieltä katuojasta noustaan Jumalan ihmeestä yhdessä päivässä. Sitten voidaan kovaan ääneen kiittää ja ylistää ja laulaa. Minun uskoontuloni on ollut hiljainen, ei siitä oikein otsikoita pääse repimään. Eikä laulaminenkaan oikein suju...
Neuvoni on siis, että käykää pitkään ja tutustukaa ihmisiin ENNEN KUIN LIITYTTE. Minä pidin liian kovaa kiirettä, eikä se ollut hyvä.
Seurakunnista ei löydy muuta kuin riitaa. Ne ovat lähinnä "saatanan syngoogia".
Jumalan nimi on Raamatun mukaan yksi (ykseys) ja ykseys on rauhaa, joten ei Jumalaa löydy seurakunnasta vaan taivaasta. Jumala on taivaassa ja taivas on sisälläsi.
"Minä ja Isä olemme yhtä (ykseys)". Joh. 10:30
Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi. Sak. 14:9
Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta: 'Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani? Eikö minun käteni ole tätä kaikkea tehnyt?' Ap. t. 7:48,50
eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä". Luuk. 17:21
Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä (ykseyttä), niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä (ykseyttä), niinkuin me olemme yhtä (ykseys) minä heissä, ja sinä minussa että he olisivat täydellisesti yhtä (ykseyttä), niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. Joh. 17:20,23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko siellä jotain parempia tai rikkaampia ihmisiä.
Ymmärrän mitä tarkoitat. Olen samaa mieltä, että kannattaa pidempään ja kunnolla tutustua, ennen kuin liittyy mihinkään seurakuntaan.
Omalle kohdalleni olen ajatellut parhaimmaksi käydä vain vierailevana sanankuulijana. Usko on sydämen asia, eikä pakota kuulumaan mihinkään lahkoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten lestadiolaiset suhtautuvat homoja ja lesboja vihkivään kirkkoon? Hyväksyvätkö, vai jättävätkö lutterin kirkon?
Jos tarkoitat vanhoillislestadiolaisia, en näe mitään syytä miksi homovihkimiset olisi ongelma ainakaan niin kauan kun jokaisella papilla on oikeus kieltäytyä itse vihkimästä homopareja. Sen sijaan esim. ruotsinkielisten lestadiolaisten (LFF:n) keskuudessa on ollut viime vuosina enenevässä määrin halukkuutta irtaantua ev.lut. kirkosta ja perustaa oma kirkko, ja homovihkimiset varmasti vauhdittaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko siellä jotain parempia tai rikkaampia ihmisiä. Enemmän tuntui, että uskoontulokertomuksen tulisi olla jotenkin raflaava: ollaan rappiolla ja sieltä katuojasta noustaan Jumalan ihmeestä yhdessä päivässä. Sitten voidaan kovaan ääneen kiittää ja ylistää ja laulaa. Minun uskoontuloni on ollut hiljainen, ei siitä oikein otsikoita pääse repimään. Eikä laulaminenkaan oikein suju...
Neuvoni on siis, että käykää pitkään ja tutustukaa ihmisiin ENNEN KUIN LIITYTTE. Minä pidin liian kovaa kiirettä, eikä se ollut hyvä.
Miksi kynnyksen liittymiseen pitäisi olla kovin korkealla? Ainahan seurakunnasta voi erota jos huomaa tehneensä väärän valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama ongelma. Haluaisin käydä eri seurakunnissa tutustumassa mutta liika ujous on tiellä. Olen harkinnut myös ortodoksista ja katolista kirkkoa. Antaisin sellaisen vinkin että tutki Raamattua ja mieti että kumpi kaste on raamatullinen: vauvakaste vai upotuskaste. Sen perusteella on helppo karsia osa pois.
Ortodoksiset ja Katolinen kastaa vauvoja myös.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu kuuluu vielä luopiokirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kynnyksen liittymiseen pitäisi olla kovin korkealla? Ainahan seurakunnasta voi erota jos huomaa tehneensä väärän valinnan.
Pienemmällä mielipahalla pääsee, jos tutkii ja harkitsee asiaa, eikä ryntää suinpäin liittymään. Tilaisuuksissahan saa käydä myös ei-jäsenenä.