Miten löysit oman kotiseurakuntasi?
Olen ollut jonkin aikaa uskossa ilman seurakuntayhteyttä. Olen alkanut kaipaamaan seurakuntaa jossa voisi säännöllisesti käydä ja ehkä pitemmän päälle liittyä jäseneksi. Miten te muut samassa tilanteessa olevat olette löytäneet omanne? Mitä vinkkejä voisitte antaa minulle?
Kommentit (193)
Minut pakkoliitettiin siihen kun olin puolustuskyvytön lapsi. Vanhemmiten havahduin iskostamisyrityksiin ja erosin.
Vierailija kirjoitti:
Mut heitettiin pihalle, kun menin paikalle puserossa, missä luki rinnuksessa "Väkivalta lopettaa vittuilun" ja selässä "Kaikki liha tottelee kuria".
Porvoossa sattuu ja tapahtuu vaikka mitä.
Sinulla on hyvät lähtökohdat. Olet löytänyt yhteyden Jumalaan ja etsit kriittisesti tietäsi eteenpäin. Kerron oman "tarinani" mutta korostan että tämä on vain miten itse olen asian ymmärtänyt.
Olin itse ennen samassa tilanteessa. Mietin eri kirkkokuntia. Ymmärsin ortodoksisuuden, katolisuuden ja protestanttisuuden eroavan suuresti toisistaan mutta en löytänyt mitään älyttömiä eroavaisuuksia protestanttisten suuntien välillä. Itse siis ajattelen että sillä ei ole pelastuksen kannalta väliä valitsetko baptismin vai anglikaanisuuden vai minkä seurakunnan (ellei se nyt ole selkeästi epäraamatullinen). Minusta suurimmat erot näissä ovat että toiset vain painottavat eri asioita. Helluntailaiset painottavat uskon näkymistä armolahjoina, baptistit aikuiskastetta ja seurakuntien itsemääräämisoikeutta, metodismi painottaa yksilön omaa suhdettaan Jumalaan. Toki kaikki nämä suuntaukset hyväksyvät em. asiat mutta kyse on eroista miten näitä asioita painotetaan seurakunnissa. Adventisteilla on ehkä suurimmat erot, he eivät usko että kuoltuaan ihminen menee välittömästi helvettiin tai taivaaseen vaan että kaikki ihmiset ovat kuoltuaan tiedottomassa tilassa ja kun lopulta Jeesus tulee, hän lopettaa nykyisen maailmanjärjestyksen kokonaan, herättää kuolleet henkiin ja heistä ja niistä jotka eivät tässä maailmanjärjestyksessä ehtineet vielä kuolla, tuomitsee osan taivaaseen ja osan helvettiin. He uskovat myös sapattiin ja painottavat terveitä elämäntapoja. Toki osassa seurakunnista on käytössä lapsikaste ja osalla aikuiskaste joka on melko suuri ero.
Itse liityin baptistikirkkoon koska kaikissa käymistäni eri kirkoista, parhaammaksi ja raamatullisimmaksi osoittautunut sattui vain olemaan baptistikirkko.
Huom! Jos minulla tuli virheitä joista joku ei kykene millään pääsemään ylitse niin pahoittelen! Toivon että jaksaisitte mainita virheistäni niin opin samalla itsekin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on hyvät lähtökohdat. Olet löytänyt yhteyden Jumalaan ja etsit kriittisesti tietäsi eteenpäin. Kerron oman "tarinani" mutta korostan että tämä on vain miten itse olen asian ymmärtänyt.
Olin itse ennen samassa tilanteessa. Mietin eri kirkkokuntia. Ymmärsin ortodoksisuuden, katolisuuden ja protestanttisuuden eroavan suuresti toisistaan mutta en löytänyt mitään älyttömiä eroavaisuuksia protestanttisten suuntien välillä. Itse siis ajattelen että sillä ei ole pelastuksen kannalta väliä valitsetko baptismin vai anglikaanisuuden vai minkä seurakunnan (ellei se nyt ole selkeästi epäraamatullinen). Minusta suurimmat erot näissä ovat että toiset vain painottavat eri asioita. Helluntailaiset painottavat uskon näkymistä armolahjoina, baptistit aikuiskastetta ja seurakuntien itsemääräämisoikeutta, metodismi painottaa yksilön omaa suhdettaan Jumalaan. Toki kaikki nämä suuntaukset hyväksyvät em. asiat mutta kyse on eroista miten näitä
Eri kirkkokuntien väliset erot ei todellakaan rajoitu mihinkään painotuseroihin, kuten väität. Otetaan esimerkiksi kaste ja ehtoollinen: Luterilaiset uskoo, että kasteella on pelastava vaikutus ja ehtoollisaineet muuttuu tiettyjen ehtojen täyttyessä Kristuksen todelliseksi ruumiiksi ja todelliseksi vereksi, jotka myös välittää pelastusta. Monet muut protestantit puolestaan uskoo, että kaste on uskoontulon jälkeen suoritettava "tyhjä" rituaali (ja vauvana kastetut kastetaan uudelleen) ja ehtoollinen on pelkkä "tyhjä" muistoateria. Miten näinkin merkittäviä erimielisyyksia voi väittää pelkiksi painotuseroiksi? Kyse ei ole mistään vähäpätöisistä pikkuasioista vaan kummassakin tapauksessa ollaan suoraan kristinuskon ytimessä: Kyse on merkittävistä eroista siinä, miten ihmisen uskotaan pelastuvan.
Arvasin että jollakulla menee tunteisiin virheeni. Kuten sanoin, en väittänyt mitään, sanoin vain pintapuolisesti miten olen itse ymmärtänyt asian.
"Itse siis ajattelen että sillä ei ole pelastuksen kannalta väliä valitsetko baptismin vai anglikaanisuuden vai minkä seurakunnan (ellei se nyt ole selkeästi epäraamatullinen)."
Mitä tarkoitat selkeästi epäraamatullisella?
"Itse liityin baptistikirkkoon koska kaikissa käymistäni eri kirkoista, parhaammaksi ja raamatullisimmaksi osoittautunut sattui vain olemaan baptistikirkko."
Eiköhän suurin osa protestanteista ole sitä mieltä, että juuri hänen seurakuntansa/kirkkokuntansa on se kaikkein raamatullisin. Tai ainakin niistä protestanteista, jotka on itse valinnut seurakuntansa eikä ole pelkästään tyytynyt siihen jonka parissa on kasvanut lapsesta asti. Se onkin protestanttisuuden suuri tragedia: Oikeasta Raamatun tulkinnasta ei päästä millään yksimielisyyteen, vaan protestanttisuus on hajaantunut tuhansiin kuppikuntiin joista lähes jokainen uskoo olevansa oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että jollakulla menee tunteisiin virheeni. Kuten sanoin, en väittänyt mitään, sanoin vain pintapuolisesti miten olen itse ymmärtänyt asian.
Miksi kuvittelit, että virheesi meni jotenkin tunteisiini? Lopetit viestisi näihin sanoihin: "Toivon että jaksaisitte mainita virheistäni niin opin samalla itsekin enemmän." Etkö tarkoittanut mitä sanoit vai miksi suhtaudut noin hyökkäävästi siihen kun kerroin missä olit väärässä ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelit, että virheesi meni jotenkin tunteisiini? Lopetit viestisi näihin sanoihin: "Toivon että jaksaisitte mainita virheistäni niin opin samalla itsekin enemmän." Etkö tarkoittanut mitä sanoit vai miksi suhtaudut noin hyökkäävästi siihen kun kerroin missä olit väärässä ja miksi?
Siksi koska aloit hyökkäävästi ja töykeästi puhumaan miten minä valehtelin ja johdin harhaan vaikka mainitsin erittäin yksiselitteisesti että oma kokemukseni ei ole ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska aloit hyökkäävästi ja töykeästi puhumaan miten minä valehtelin ja johdin harhaan vaikka mainitsin erittäin yksiselitteisesti että oma kokemukseni ei ole ainoa oikea.
En väittänyt sinua valehtelijaksi vaan väitin, että olet väärässä, kuten olitkin. Pidin ja pidän edelleen täysin mahdollisena, ettet valehdellut vaan olit vain ymmärtänyt jotakin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut heitettiin pihalle, kun menin paikalle puserossa, missä luki rinnuksessa "Väkivalta lopettaa vittuilun" ja selässä "Kaikki liha tottelee kuria".
Porvoossa sattuu ja tapahtuu vaikka mitä.
Porvoossa? En ole käynyt tuolla suunnalla vuosiin. Viimeksi, kun kävin, niin kävin frisbeegolfia pelaamassa.
Olen tutustunut tänä talvena helluntaisrk:aan. En kuitenkaan tunne sitä omakseni, koska "kielilläpuhuminen" ym. outoja vaatimuksia. Kun kävin elokuvissa ja oopperassa, sitä pidettiin pahana. En ymmärrä miksi?
Nyt kun ev.lut. ei enää ole kirkkoni, kaipaisin uutta tervehenkistä kristillistä seurakuntaa.
Lestadiolaiset on ev.lut. kirkon sisällä oleva herätysliike. Heidän korostuksensa ovat perin kotikutoisia Lars Leevin mietteitä, toki jnkv. myös Raamattuun perustuvia.
Paljon lapsia pitää synnyttää, ja ainoastaan he itse pelastuvat, muut eivät. Korvakorut paha synti ja telkkari myös.
Aloitus on ajankohtainen, koska evl.kirkko ei enää noudata Jumalan Sanaa. Moni etsii nyt omaa seurakuntaa sen tilalle. Kristillisiä yhteisöjä on Suomessa useitakin ja kaikilla omat "mausteensa", joskus aika erikoisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on ajankohtainen, koska evl.kirkko ei enää noudata Jumalan Sanaa. Moni etsii nyt omaa seurakuntaa sen tilalle. Kristillisiä yhteisöjä on Suomessa useitakin ja kaikilla omat "mausteensa", joskus aika erikoisetkin.
Kannattanee käydä, katsella ja kuunnella ensin, ennenkuin liittyy. Ettei tule yllätyksiä.
Mielestäni tuo, missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä, on riittävä.
Eri seurakuntien kesäjuhlilla on ihanaa käydä laulamassa yhdessä!
Käyn kotikaupunkini ev.kut seurakunnassa ja toimintaa on laajasti vauvoista vanhuksiin. Nämä hellarit, vapaaseurakunnatkin on nähty eikä ne ole mua varten. Tykkään olla perusihminen siellä penkissä ilman vaatimuksia ja odotuksia olla tietynlainen. Erään helluntaiseurakunnan ovesta kun menin sisälle, hyökkäsi ensimmäinen näkemäni ihminen kyselemään olenko pelastettu? Käännyin ovesta ulos ja menin sinne missä uusi tyyppi saa ihan rauhassa olla ja seurata mitä tapahtuu. Myöskään opilliset riidat ja oikeassa oleminen eivät ole minulle oleellinen asia ja vaatimukset miten pukeudutaan ja käyttäydytään.
Erosin ev.lut. kirkosta jo vuosia sitten, kun olin saanut tarpeekseni sen liberalisoitumisesta. Nykyään olen ortodoksi enkä ole katunut päätöstäni hetkeäkään. Ortodoksinen kirkko on hengellinen sairaala, jossa minua ohjataan keskittymään omiin synteihini ja omaan kilvoitteluuni sen sijaan, että pyörittelisin jatkuvasti mielessäni naispappeutta, homoavioliittoja ja muita ev.lut. kirkon kiistakysymykset. Muiden tuomitseminen on vakava synti, johon minäkin sorrun liian usein. Tarvitsen hengellistä sairaalaa ja rippi-isää, jonka ohjauksessa on turvallista olla.
Menin 5 vuotta sitten erään ystäväni kanssa Jehovan todistajien valtakunnansalille tilaisuuteen - ihan uteliaisuuden vuoksi. Ihmiset olivat ystävällisiä mutta eivät tunkeilevia. Puheet ja laulut olivat myös miellyttäviä. Ystäväni ei lähtenyt toista kertaa mutta minä menin heti seuraavalla viikolla uudestaan. Tunsin kotiutuneeni ja löytäneeni totuuden. Fyysiset kokoontumiset loppuivat pitkäksi aikaa pandemian aikana mutta koko ajan saimme hengen ravintoa etäkokousten avulla. Nykyään kerron ihmisille totuudesta kastamattomana julistajana, aion kasteelle ensi kesänä.
- Marjatta57
Vierailija kirjoitti:
Menin 5 vuotta sitten erään ystäväni kanssa Jehovan todistajien valtakunnansalille tilaisuuteen - ihan uteliaisuuden vuoksi. Ihmiset olivat ystävällisiä mutta eivät tunkeilevia. Puheet ja laulut olivat myös miellyttäviä. Ystäväni ei lähtenyt toista kertaa mutta minä menin heti seuraavalla viikolla uudestaan. Tunsin kotiutuneeni ja löytäneeni totuuden. Fyysiset kokoontumiset loppuivat pitkäksi aikaa pandemian aikana mutta koko ajan saimme hengen ravintoa etäkokousten avulla. Nykyään kerron ihmisille totuudesta kastamattomana julistajana, aion kasteelle ensi kesänä.
- Marjatta57
Mitenkään väheksymättä sinua, totean että Jehovan todistajat eivät usko Jeesukseen Kristukseen. Heidän mukaansa Taivaaseen pääsee vain pieni määrä seurakuntalaisista, en tiedä miten muille sitten käy.
Jeesus opetti, ettei kukaan pääse Isäni luokse Taivaaseen kuin minun kauttani eli usko Jeesukseen on pelastumisen ehto,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Marjatta57
Mitenkään väheksymättä sinua, totean että Jehovan todistajat eivät usko Jeesukseen Kristukseen. Heidän mukaansa Taivaaseen pääsee vain pieni määrä seurakuntalaisista, en tiedä miten muille sitten käy.
Jeesus opetti, ettei kukaan pääse Isäni luokse Taivaaseen kuin minun
Kyllä he uskovat Jeesukseen Kristukseen. Se on keskeinen asia heidänkin opissaan, en tosin tiedä onko kaikkein keskeisin. He viettävät Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa joka kevät, tarkka ajankohta vaihtelee kuten kirkon pääsiäisenkin koska perustuvat juutalaiseen kalenteriin.