Äidin hautaaminen karjalaisittain? Mitä tulee tehdä. Ruuasta olen laittamassa karjalaiseen tyyliin makaroonilaatikkoa
Kommentit (52)
Äidistä tehdään hautajaisiin karjalaisenpaisti.
Kummitätini valkoinen arkku oli verhottu punamustaan lippuun. Upean näköinen. Lautasliinat oli punamustat lintukuvioin. Karjalaisten Käkipuodista voi tilata.
Itse kutoisin punamustat taivasmatkasukat, jos evakkoisäni hautajaiset olisivat edessä, aikoinaan en tämmöisistä tiennyt.
Otan osaa suruusi, leppeää matkaa Äidillesi tuonilmaisiin
Evakon tytär
Itkijänaisia muutamia kymmeniä. Joukahainen soittaa kanteletta ja laulaa vieraat suohon.
Paisti olisi juhlallisempi. Ei makaroonilaatikkoa.
Karjalanpaisti tai - piirakat mieluummin.
Makaronit eivät ole perinteinen karjalainen ruoka. Eivät edes ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti tai - piirakat mieluummin.
Itsetehdyt piirakat ohratäytteellä 🤤
Taitaa teikäläinen olla kaukana karjalaisista.
Sori, ap
Kun täällä moni kokee sopivaksi vinoilla surusi asialla
Minä en ainakaan vinoillut. Luulin aloitusta provoksi tuon makaronilaatikon takia. Olen pahoillani.
Makaronilaatikko ilman lihaa, karjalanpaisti ja kuoritut perunat. Salaatti. Perunapiiraat, munavoi.
Täytekakku, kahvi
Kaikki asiat ei oikeuta vitsailuun
Hautajaisiin koolle koko suku, naapurit, vanhat koulu- ja työkaverit sekä lähikorttelin väki. Muistotilaisuus väkimäärän mukaan seurojentalolla, vanhalla koululla tai seurakuntatalolla, jos sinne mahtuu 150 henkeä. Myös vpk:n talo voi käydä.
Tarjolle keitinperunoita, karjalanpaistia, (lihatonta)makaronilaatikkoa, maksalaatikkoa, savukalaa ja ainakin kahdenlaista salaattia. Juomina maito, piimä, kotikalja, punainen marjamehu ja vesi. Leipänä vaaleaa leipää ja ruisleipää. Lisäksi voi olla muna- tai piimäjuustoa.
Ruuan jälkeen pappi veisaa pari virttä ja luetaan ne 375 addressia ja muistokorttia.
Kahvin kanssa täytekakkua, tiikerikakkua tai maustekakkua, lettipullaa ja lusikkaleipiä sekä karjalanpiirakoita ja munavoita. Munavoissa EI ole raejuustoa eikä ruohosipulia, mutta koristeena yksi persiljatupsu. Lisäksi voi olla karnevaalikeksejä tai dominokeksejä ja vilhelmiinoja. Kahvia, teetä, mehua lapsille ja kermaa kahviin.
Koska ollaan karjalaisissa hautajaisissa, niin kaikkien pitää saada syödäkseen, joten yleisimmät erityisruokavaliot ( maidoton, sokeriton, gluteeniton ja munaton) on huomioitu jo automaattisesti. Pertti-Maaritin ton-ton-ton- ruokavalioon sopiva kakku on tilattu leipomosta.
Onko pitkä aika hautajaisiin? Mitä ehdit valmistella? Entä jos sisar ei suostu?
Nro 15 täydentää vielä.
Olen ollut varmaan liki 20 karjalaisissa hautajaisissa, ja tuo ylläoleva on sellainen keskiarvo niistä muistotilaisuuksista. Joissain on ollut lihakeittoa, joissain on ruuan kanssa vielä jälkiruokakin.
Joissain hautajaisissa on tarjolla myös alkoholia, kuohuviiniä tervetuliaismaljaksi ( kyllä) ja kahvin kanssa konjakit ( ei mitään liköörejä).
Yleensä myös joku Toora-täti laulaa väräjävällä äänellä joko Evakon laulun tai Karjalan kunnailla.
Siunaustilaisuudessa saattaa olla mukana veteraanit laulamassa Veteraanin iltahuudon, jos vainajalla oli veteraanistatus ( myös pikkulotat ja muut rintamalla työskennelleet naiset).
Evakkoisäni hautajaisissa laulettiin Partisaanivalssi ja On soitto taas vaiennut, viimeiset lähteneet on yön syliin pois
Ruumis viedään saunaan ja pestään. Puetaan vainajan ehkä itsetoivomaan pukuun. Kampaat ja puleeraat arvokkaasti. Arkku on auki.
Jos itkijänaisia, laulajia tai runonsiivujen taitajia löytyy, niin sitä sitten.
Ja lopuksi syödään, (juodaanko?), itketään ja lopuksi aina nauretaan. Vaikka läpi kyynelten.
Ilonjuhla Taivaaseen meno on.
200g per vieras riittää hyvin.
🇺🇦🇮🇱