Helsinkiläisen urheiluseuran kahvilaan on ollut vaikeaa saada sopivia työntekijöitä
"Hän ihmettelee, eivätkö osa-aikaiset ja suhteellisen matalapalkkaiset työt enää kiinnosta"
"Sellainen mentaliteetti tuntuu kasvaneen, että lähdetään töihin vain, jos saa riittävän hyvää palkkaa"
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Miksei toimittelija kysynyt että lähtisikö herra itse töihin, jos hommia olisi tarjolla vain lyhyt pätkä pienellä tuntipalkalla josta otetaan vielä siivu veroina. Juhannuksen ja syksyn välinen aika näet on sellainen, että vuokra ja muut laskut on maksettava silloinkin. Kukaan ei halua harrastella työntekoa silkasta hyväntekeväisyydestä vaan siitä pitää saada riittävä elanto. Eikä tässä ole mitään väärää tai kyseenalaista.
Tätä voisi aina kysyä, kun suomalainen valittaa hinnasta. Aina. Ei pelkästään työvoiman hinnasta vaan kaiken hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ja miksi Suomesta on tullut yhteiskunta, joka näyttää olevan ainoastaan varakkaita ja heidän omaisuutensa entisestään kasvattamista varten? Mikä ihmeen hiljainen vallankaappaus täällä on tapahtunut?? Miksi kaikista muista on tehty ö-luokan kansalaisia, jotka eivät saisi odottaa tai vaatia yhtään mitään (kuten kilpailukykyistä palkkaa työpanoksesta) vaan pitäisi kiltisti tyytyä murusiin joita tarjoillaan "jalomielisen" työnantajan toimesta?
Ja tätähän on nyt lisää tarjolla nykyisen hallituksen toimesta näillä " paikallisilla sopimisilla", ja että voi irtisanoa " pärsäkertoimen perusteella", ja " lakko- oikeu poistetaan" , ja " vientiteollisuus määrittelee palkkatason" - Eli toisinsanoen EK määrää nyt , miten duunarit tanssii. Duunareista tehdään nyt orjia. Jos sama tahti jatkuu, niin seuraavaksi poistuu pyhälisät, lomakorvaukset, työaika pitenee, lomat lyhenee...
Sitten vain englanti yhdeksi viralliseksi kieleksi ja kas, Pohjolan pikku-Amerikka on nähnyt päivänvalon. Tämä erittäin huolestuttava kehitys on viemässä meitä todella kauas pohjoismaisen ja tasa-arvoisen hyvinvointivaltion ideasta. Ollaan toisin sanoen luisumassa kohti autoritäärisen ja jyrkkiin luokkiin jakautuneen yhteiskunnan mallia tyyliin Pohjois-Korea tai Venäjä. Enpä olisi uskonut vielä parikymmentä vuotta sitten että näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla on pilvin pimein 30 h sopimuksia. Miksi? Siksikö, että on helpompi alistaa ja kyykyttää työntekijöitä, jotka jatkuvasti ruinaavat lisätunteja? Miksi ei voi tarjota kokoaikatyötä?
Julkisella puolella on 0-sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan voisi sopia lähistöllä asuvalle eläke-läiselle, jolla on aikaa ja tarvetta lisärahalle. Itse olen työ-kyvyttömyys-eläkkeellä ja olen katsellut hommia, joita pystyisin terveyden puolesta tekemään ja joissa on tarpeeksi vähän tunteja. Eipä löydy, kun työnantajat etsivät vain parasta mahdollista. Joskus selitellään, että tämä työ voi joskus muuttua koko-aikaiseksi, mutta kaikki tietää, että niin ei käy ikinä.
Uusi yritys, kun joku noista sanoista meni sensuuriin.
Sopisi mainiosti, mutta eläkeläinen tuskin olisi kelvannut. Jutussa korostui, että nuori olisi pitänyt olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan voisi sopia lähistöllä asuvalle eläke-läiselle, jolla on aikaa ja tarvetta lisärahalle. Itse olen työ-kyvyttömyys-eläkkeellä ja olen katsellut hommia, joita pystyisin terveyden puolesta tekemään ja joissa on tarpeeksi vähän tunteja. Eipä löydy, kun työnantajat etsivät vain parasta mahdollista. Joskus selitellään, että tämä työ voi joskus muuttua koko-aikaiseksi, mutta kaikki tietää, että niin ei käy ikinä.
Sopisi mainiosti, mutta eläkeläinen tuskin olisi kelvannut. Jutussa korostui, että nuori olisi pitänyt olla.
No niin minä arvelinkin. Toivottavasti kuitenkin eläkeläisten armeija hakee tuonne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin minä arvelinkin. Toivottavasti kuitenkin eläkeläisten armeija hakee tuonne töihin.
No eihän tuo nyt eläkeläistä kurttunaamaa tuonne töihin ota. Nuori ja nätti fitnesspylly sen pitää olla
Ei sitä ehkä lukenut, mutta urheilullisuus varmaan plussaa. Työhaastatteluun urheilutrikoot tai verkkarit ja jos ei lösö olemus, niin ehkä natsaa. Veikkaan että "Yli 30-vuotiaat, älkää vaivautuko."
Vierailija kirjoitti:
Yli- ikäiset, eli + 50- vuotiaat eivät kelpaa enää minnekään.
Kyseinen yrittäjä kun maksaa palkkaa sen 3000e-4000e kuukaudessa niin eiköhän se sinne työntekijöitä saa. Yrittäjät eivät vaan ymmärrä sitä että palkka on se asia millä työntekijä houkutellaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ainut työpaikka minkä itse löysin kyseiseltä kahvilalta ja sen haku on päättynyt jo keväällä 2022. Mutta tosiaan osa-aikainen ja varsinkaan tästä eteenpäin voi olla vaikeaa saada työntekijää koska hallituksen toimet.
"Haemme kahvilatyöntekijää määräaikaiseen työsuhteeseen äitiysloman sijaiseksi. Työn voi aloittaa nopeastikin tai sopimuksen mukaan. Työ on osa-aikainen ja kestää juhannukseen saakka. Tarvittaessa voi olla mahdollisuus jatkaa töitä myös syksyllä. Työntekijä toimii Tapanilan Urheilukeskuksen Mosahallin Kahvila Erätauon kahvilamyyjänä. Kahvila on auki arki-iltaisin klo 16-20 välillä sekä viikonloppuisin, joten työ sopii hyvin esimerkiksi "
Jos kahvila aukeaa klo 16, työvuoro alkaa kyllä jo ennen sitä, sillä kahvilan tarjoilut pitää laittaa valmiiksi ennen aukeamista. Opiskelijat harvemmin pääsee töihin esim. klo 15.30, koska koulupäivä voi kestää sinne asti ja aikaa pitää varata työmatkaan. Työttömät taas ei yrittäjälle kelpaa.
Oho, ihanko tosi? Että sellainen mentaliteetti, että palkalla pitäisi elää? Aivan uutta työnantajalle!
Miksi kukaan nuori haluaisi "kesä"työtä joka loppuu jo juhannuksena? Marketteihin, hautausmaalle, kausiapulaiseksi, marjamyyjäksi, pikaruokaloihin yms. pääsee koko kesän ajaksi, joten on selvää että nämä vaihtoehdot menevät kirkkaasti edelle.
Eikö muka herran omien verkostojen kautta löydy tuttavan 16-18-vuotiasta jälkikasvua, joka voisi ottaa tuon kahvion hoitamisen asiakseen. Teini asuu vielä kotona joten osakesätyö toisi vähän taskurahaa, ja lopun loma-ajasta voisi ottaa rennosti ennen kuin kouluvuosi taas alkaa.
Minulle on yksi eläkeläinen hakenut töihin ja palkkasin sen. Ei ollut huonompi kuin kolmikymppiset.
Ehkä en olisi palkannut, jos pitäisi sairastelemisesta maksaa, mutta ne olen pitänyt aina kaikkien työntekijöiden omalla vastuulla. Olen vain töistä maksanut ja palkka tietysti osaamisen mukaan.
Toimii miesten alalla, miehet osaa ottaa vastuuta omasta elämisestä. Jos olen aistinut, että ei ole miehekäs tyyppi, en ole ottanut töihin.
Kunnon miehelle tietysti kunnon palkka.
Vierailija kirjoitti:
Oho, ihanko tosi? Että sellainen mentaliteetti, että palkalla pitäisi elää? Aivan uutta työnantajalle!
Tuskin kukaan kuvittelee, että kukaan elää osa-aikaisella kahvilatyöntekijän palkalla. Et varmaan sinäkään väitä, että pitäisi voida.
Se on lähinnä kakkostyö tai kakkostulonlähde.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen yrittäjä kun maksaa palkkaa sen 3000e-4000e kuukaudessa niin eiköhän se sinne työntekijöitä saa. Yrittäjät eivät vaan ymmärrä sitä että palkka on se asia millä työntekijä houkutellaan töihin.
Lakkautetaan rahan hassaaminen koulutukseen. Keskipalkka tulee saada ilman koulutusta. Omalla rahalla voi kouluttautua se, joka haluaa nähdä turhaa vaivaa omaksi ilokseen, vaikka sille ei mitään tarvetta ole.
Kuka hullu tuollaisille pikku kojuille enää menee, jonka omistaa jokin ahne vanha pariskunta, jotka eivät tunne lainsäädäntöjä ja nuoria työntekijöitä voi retuutella kuin sätkynukkeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ainut työpaikka minkä itse löysin kyseiseltä kahvilalta ja sen haku on päättynyt jo keväällä 2022. Mutta tosiaan osa-aikainen ja varsinkaan tästä eteenpäin voi olla vaikeaa saada työntekijää koska hallituksen toimet.
"Haemme kahvilatyöntekijää määräaikaiseen työsuhteeseen äitiysloman sijaiseksi. Työn voi aloittaa nopeastikin tai sopimuksen mukaan. Työ on osa-aikainen ja kestää juhannukseen saakka. Tarvittaessa voi olla mahdollisuus jatkaa töitä myös syksyllä. Työntekijä toimii Tapanilan Urheilukeskuksen Mosahallin Kahvila Erätauon kahvilamyyjänä. Kahvila on auki arki-iltaisin klo 16-20 välillä sekä viikonloppuisin, joten työ sopii hyvin esimerkiksi "
Jos kahvila aukeaa klo 16, työvuoro alkaa kyllä jo ennen sitä, sillä kahvilan tarjoilut pitää laittaa valmiiksi ennen aukeamista. Opiskelijat harvemmin pääsee töihin esim. klo 15.30, koska koulupäivä voi kestää sinne asti ja aikaa pitää varata työmatkaan. Työttömät taas ei yrittäjälle kelpaa.
Eli työhön valittavalla täytyy olla hygieniapassi, mutta kuinka monella nuorella alta 2-kymppisellä sellainen on valmiiksi? Kustantaako työnantaja passin kokonaan tai osittain. Jutusta tulee jotenkin kuva että kahvilan valmisteluun kuluvasta ajasta ei maksettaisi palkkaa, toivottavasti olen väärässä. Tämänkö takia halutaan nimenomaan oikeuksistaan ehkä tietämätön nuori työntekijäksi?
Yleensä urheiluseurojen kahviloita pyöritetään jäsenten talkoovoimin ja tuotot menee seuran toimintaan
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yrityksessä ei kuukauden myynti ole 3000-4000 euroa.
Tekopyhät vasemmistolaiset. Miten köyhiä voitte olla, että kadehdittu aina vaan jotain suomalaisia pikkuyrittäjiä, mutta pyllistelette heti kun maailman rikkaimmat ja muut orjakauppiaat haluaa myydä teille halpaa ihanaa tavaraa ja ihanaa halpaa ah ah kaikkea. Ihanaa ja halpaa. Kunhan on halpaa.
Siinä kahvilassakaan ette varmaan kävisi, niillä hinnoilla mistä palkasta täällä mesoatte.