Taas etätyötä mollaava artikkeli ilman kommentointi mahdollisuutta
Miksi etätöitä aina halutaan haukkua?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/e1fcfe26-b248-4392-8e49-3406efbf4a44
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että eniten etätyötä haluaa tehdä ne laiskimmat ja heikoimmin kommunikoivat alaiset.
Tässä on taas hyvä esimerkki toimisto-Marjatasta, joka ei tiedä todellisuudesta yhtään mitään.
Paitsi että olen mies, esimies miesvaltaisella alalla ja on kyllä kokemusta todellisuudesta. Ymmärrän täysin miksi trendi on käämtynyt etätyötä vastaan.
Ymmärrän myös täysin miksi se on jostakin mukavaa. Nimenomaan mukavaa.
Minäpä olenkin mies naisvaltaisella alalla. Ainoa asia minkä takia voisin harkita lähityötä on seksi toimiston tyttöjen kanssa kuten ennen koronaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia se painavs syy on hyvä ottaa pois irtisanomisperusteista. Antaisin mieluusti potkut sellaisille jotka ei kykene lähityöhön.
Minä antaisin potkut mieluiten toimistolle kaipaaville. Jos kukaan ei tulis toimistolle niin säästyisi pitkä penni vuokrakuluissa kun toimiston virkaa voisi ajaa yhden neliön "postilaatikko"
No sinun prioriteetteja ei taida ollakaan työnantajan menestymineen vaan se, että sinulla on lokoisat oltavat.
Vierailija kirjoitti:
Minulle etätyö ei sovi, iso osa työn mielekkyyttä on mulle aina ollut se, että pääsee puhumaan työasioista saman pöydän ääreen tai erilaisiin tilaisuuksiin, näkee ihmisten reaktiot ja voi aistia tunnelmat, joita aihe synnyttää. Teams ei koskaan voi ainakaan minulle tuota puolta työelämästä korvata. Korona-ajalla työnkuvani muuttui käytännössä täydeksi etätyöskentelyksi, eikä ole siitä palautunut. Toimistotilat siirrettiin muualle, koska neuvottelut voidaan hoitaa Teamsilla. Etätyön yksinäisyys aiheuttaa minulle ahdistusta, ja epävarmuutta. Olen jopa miettinyt alan vaihtoa. Toki minulla on ihmiskontakteja, mutta heidän kanssaan ei voi puhua työstä.
Etätyön arvostelu ei kuitenkaan tunnu olevan suotavaa. Koetin puhua etätyön kokemuksistani esihenkilön kanssa, mutta asia sivuutettiin, koska kenelläkään muulla ei kuulemma ole vaikeuksia.
Eli he, joille etätyö sopii, heidän elämänlaatuaan pitäisi heikentää, jotta sinä voisit paremmin? Suosittelen sinulle vaihtamista itsellesi sopivampaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, minä tunnen oloni yksinäiseksi työpaikalla jossa on paljon ihmisiä. Kotona etätöissä yksin ollessani en tunne oloani yksinäiseksi ja viihdyn erinomaisesti.
Sama! Tästä ei minusta puhuta ollenkaan tai ainakin hyvin vähän, kun väitellään etätöistä. Toimistolla olen yksin ja yksinäinen vaikka ympärillä on kymmenen työkaveria. Eikä se johdu siitä että minua kiusattaisiin tai että työkaverini olisivat kamalia, se vain on niin, toimistolla olen joskus jopa ahdistunut koska ihmisiä on koko ajan ympärillä mutta kuitenkin olen yksinäinen ja se tuntuu tosi pahalta. Etätöissä pystyn olemaan oma itseni ja viihdyn etätöissä todella hyvin. Meillä on useampi videopalaveri viikottain ja koen siinä yhteydessä näkeväni ihan tarpeeksi työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia se painavs syy on hyvä ottaa pois irtisanomisperusteista. Antaisin mieluusti potkut sellaisille jotka ei kykene lähityöhön.
Minä antaisin potkut mieluiten toimistolle kaipaaville. Jos kukaan ei tulis toimistolle niin säästyisi pitkä penni vuokrakuluissa kun toimiston virkaa voisi ajaa yhden neliön "postilaatikko"
No sinun prioriteetteja ei taida ollakaan työnantajan menestymineen vaan se, että sinulla on lokoisat oltavat.
Mun firma toimii netissä kokonaan. Toimisto pakollinen paha josta olis kiva päästä eroon.
Mieli ry tykkää käsitellä yksinäisyys teemaa eri näkökulmista
Ne jotka etätöissä on hakeutuu myös kyseisiin tehtäviin
Moni valittelee kun haluasi etätyöhön mutta ei tule työnhaussa valituksi
Olen etätöissä, kotitoimisto super ja yksinäisyyttä en ole kokenut. Pitkin päivää henkilökunnan kanssa yhteydenpitoa ja saan valita teenkö työt toimistolla vai muualla. Mieluummin muualla
Kyllä jotkut "toimistotyöläiset" ovat niin pullamössöä että ihan huvittaa. Tuttavani juuri tuollainen valittaja. Aamulla voi heräillä kaikessa rauhassa työpäivään kahvikupposen äärellä. Sitten töitä ja kiireetön lounas kun itselle sopii. Työpäivän lomassa voi laitella pyykit ja käydä vaikka pienellä happihyppelyllä koiran kanssa. Töitä pitää tehdä tottakai mutta omaan tahtiin. Mutta eih, jotain puuttuu ja on niin raskasta. Pitää päästä toimistolle juoruamaan Pirjon tai Riston kanssa kun on niin yksinäistä. Teamssit ahdistaa, kokoukset ahdistaa. Voi tsiisus sentään. Nää vois mennä kuukaudeksi jonnekin teollisuuteen jossa aamu alkaa klo.06 ja töitä tehdään kellon tahtiin. On siellä työkavereita mutta juttelut täytyy hoitaa tauoilla jotka nekin kellotettu. Vois tulla ikävä kodin lämpöön kun skrapaa autoa 20 asteen pakkasessa 05 aamulla.
Jos se oma työ ei enää maistu niin ainahan voi vaihtaa alaa.
Aina vaan itketään sen takia että ihmisten terveys ja hyvinvointi kärsii etätöissä, mutta entä me joilla se kärsii lähityössä? Olemmeko me vähempiarvoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhelimen vaihtoon tai win11- päivitykseen tarvitsee tulla toimistolle tapaamaan jotain ihmistä jollain ihmeen ajanvarauksella? Itse hoidin juuri molemmat hommat etänä, puhelimen vain kävin hakemassa postituksesta vapaasti valitsemanani aikana.
Valitettavasti kaikki eivät ole teknisesti niin osaavia, että heiltä se onnistuisi. Kyse on oppilaitoksesta. Asennustapa millä koneet asennettiin, niin sitä ei olisi voinut tehdä etänä. Nykytilanne mihin yliheiton myötä siirryttiin mahdollistaisi sen, että käyttäjän koneen leasingsopimuksen loppuessa hänelle lähetettäisiin uusi kone, ja hän saisi uuden tilalle. Puhelimien kanssa tuo toimisi jo, mutta osalle työpuhelin on se ainoa puhelin, ja niistä valitettavasti joutuu siirtämään tavaraa uuteen puhelimeen. Olen tästä sanonut monta kertaa, että tämä touhu on idioottimaista ja lähinnä vaan vie aikaa.
No eipä siinä kummoista osaamista tarvittu. Meillä päivitys meni vain niin, että hyväksyttiin päivitys ja se tapahtui automaattisesti, sen kuin seurasi vierestä ja kirjautuu sisään. Ehkä kaikkien paikkojen it-tuessa ei sitten osata käyttää tällaisia päivitystapoja.
En ole kyllä ikinä ollut sellaisessa työpaikassa missä joku tukihenkilö kädestä pitäen siirtäisi vanhasta puhelimesta tiedot uuteen vaan itsehän se tehdään. Aivan kuten silloinkin kun vaihdetaan privaattipuhelin.
En yhtään ihmettele jos tällaisten takia ihmiset eivät viitsisi varta vasten lähteä toimistolle.
Tuntuu, että työnantaja jostain ihmeen syystä täytyy nykyään tehdä päinvastoin kun työntekijä itse haluaa/toivoo. Tykkään kovasti etätöistä (työpanoksesta ei olla valitettu), mutta sitä ei hauta minulle salllia. Toiselle tyypille, jolla on todettu adhd, ei jakseta tehdä sopivia olosuhteita konttoriin (meillä on avokonttori), joten hänelle on tarjottu etätyötä, vaikka hän ei sitä halua, koska hänelle tulee etätöissä yksinäinen olo.
Ihmiset ovat erilaisia, miksi ei oteta työntekijöiden omia toiveita huomioon niin pitkälle kuin mahdollista, vaan käytetään sekä työnantajan että etenkin työntekijöiden turhaa energiaa siihen, että yritetään vääntää ihmiset johonkin päinvastaiseen muottiin kun mitä on heille luontaista? Hommat tulee paremmin tehtyä, jos niitä saa tehdä itselle niin sopivissa olosuhteissa kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että työnantaja jostain ihmeen syystä täytyy nykyään tehdä päinvastoin kun työntekijä itse haluaa/toivoo. Tykkään kovasti etätöistä (työpanoksesta ei olla valitettu), mutta sitä ei hauta minulle salllia. Toiselle tyypille, jolla on todettu adhd, ei jakseta tehdä sopivia olosuhteita konttoriin (meillä on avokonttori), joten hänelle on tarjottu etätyötä, vaikka hän ei sitä halua, koska hänelle tulee etätöissä yksinäinen olo.
Ihmiset ovat erilaisia, miksi ei oteta työntekijöiden omia toiveita huomioon niin pitkälle kuin mahdollista, vaan käytetään sekä työnantajan että etenkin työntekijöiden turhaa energiaa siihen, että yritetään vääntää ihmiset johonkin päinvastaiseen muottiin kun mitä on heille luontaista? Hommat tulee paremmin tehtyä, jos niitä saa tehdä itselle niin sopivissa olosuhteissa kun mahdollista.
Meillä sama tilanne. Itse en halua esiinty missään tilanteessa mutta minua työnnetään aina lavalle esittelemään ties mitä monen sadan ihmisen yleisölle kun taas tiimikaverini joka on luontainen esillä olija ei ole kertaakaan saanut olla esillä.
Jos vielä kerran sanovat että pitää olla esillä niin otan loparit.
Mä ilmoittauduin kerran sairaaksi, jotta sain työni tehtyä kotona ja rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Maailman menestyneimmät yritykset Apple ym ovat luopuneet etätöistä joten teidän autistien on ihan turha ulista. Olette merkityksettömiä yrityksen kehitykselle siellä kotona suljetun kameran takana.
Tämän mukaan Applella on hybridimalli (toimistolla täytyy olla 3 pvää viikossa) https://buildremote.co/companies/return-to-office/
Vain lähityötä vaativat mm. ExxonMobile. Sehän kannattaa heidän omaa bisnestään, kun ihmiset käyttävät bensaa työmatkoihinsa, mutta se tuhoaa luontoa ja ilmastoa. 5 päivää viikossa lähityötä vaativat firmat ovat aika vähässä, mutta siihen kuuluvat mm. isot pankit, kuten JPMorgan ja Goldman Sachs. Kyseiset firmat ovat tunnettuja epäinhimillisistä työoloista. Näyttää aika selvältä millaiset firmat vaativat 100 % konttoriläsnäoloa. Kyseinen asenne nähdään myös yllä olevassa kommentissa "teidän autistien on ihan turha ulista...".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman menestyneimmät yritykset Apple ym ovat luopuneet etätöistä joten teidän autistien on ihan turha ulista. Olette merkityksettömiä yrityksen kehitykselle siellä kotona suljetun kameran takana.
Tämän mukaan Applella on hybridimalli (toimistolla täytyy olla 3 pvää viikossa) https://buildremote.co/companies/return-to-office/
Vain lähityötä vaativat mm. ExxonMobile. Sehän kannattaa heidän omaa bisnestään, kun ihmiset käyttävät bensaa työmatkoihinsa, mutta se tuhoaa luontoa ja ilmastoa. 5 päivää viikossa lähityötä vaativat firmat ovat aika vähässä, mutta siihen kuuluvat mm. isot pankit, kuten JPMorgan ja Goldman Sachs. Kyseiset firmat ovat tunnettuja epäinhimillisistä työoloista. Näyttää aika selvältä millaiset firmat vaativat 100 % konttoriläsnäoloa. Kyseinen asenne nähdään myös yllä olevassa kommentissa "teidän autistien on ihan turha ulista
Maailman menestynein yritys tällä hetkellä taitaa olla Nvidia. Heillä ei ole rajoituksia etätöiden suhteen:
https://www.theregister.com/2023/10/16/nvidia_working_from_home/
Vierailija kirjoitti:
Minulle etätyö ei sovi, iso osa työn mielekkyyttä on mulle aina ollut se, että pääsee puhumaan työasioista saman pöydän ääreen tai erilaisiin tilaisuuksiin, näkee ihmisten reaktiot ja voi aistia tunnelmat, joita aihe synnyttää. Teams ei koskaan voi ainakaan minulle tuota puolta työelämästä korvata. Korona-ajalla työnkuvani muuttui käytännössä täydeksi etätyöskentelyksi, eikä ole siitä palautunut. Toimistotilat siirrettiin muualle, koska neuvottelut voidaan hoitaa Teamsilla. Etätyön yksinäisyys aiheuttaa minulle ahdistusta, ja epävarmuutta. Olen jopa miettinyt alan vaihtoa. Toki minulla on ihmiskontakteja, mutta heidän kanssaan ei voi puhua työstä.
Etätyön arvostelu ei kuitenkaan tunnu olevan suotavaa. Koetin puhua etätyön kokemuksistani esihenkilön kanssa, mutta asia sivuutettiin, koska kenelläkään muulla ei kuulemma ole vaikeuksia.
Kuulostaa että olet epäsopivassa työssä. Esimiehen olisi hyvä pyrkiä löytämään työtä jossa pääset sosialisoimaan enemmän. Voi tietysti olla ymmärrettävästi hankalaa.
Ihmetyttää näitä tutkimuksia joiden mukaan etätyö "huonontaa yhteishenkeä" ja aiheuttaa enemmän lihassairauksia j.n.e., j.n.e. Oma työnantaja on kieltänyt kaikki etätyöt ja se on jotain aivan kammottavaa. Ihan taatusti olen enemmän sairaana kun olen 100 % siellä kauheassa avokonttorissa kun jos tekisin hybridityötä.
Kun nyt rupeaa myös erot näkymään mitkä työnantajat sallivat etätyätä (osittain tai kokonaan), niin näyttää myös selvältä, että etätyötä sallivien työnantajien palveluksessa keskitytään työtehtäviin ja ei-sallivissa keskitytään "sosiaalisuuteen" ja kyttäämiseen.
Etätyön vapaasti sallivat yritykset menestyvät tutkitusti paremmin kuin ne, joissa etätyötä on rajoitettu. On erikoista, että vaikka asiasta löytyy faktaa, silti useat yritykset haluavat rajoittaa etätyötä. Ikäänkuin johdolle olisi tärkeämpää "pöhinä", kuin tulokseni teko. Ehkä tässä on kyse siitä, että pomot eivät voi olla täysin etänä ja siksi eivät halua sallia sitä muillekaan. Heidän kannattaisi kuitenkin ymmärtää, että yrityksen menestys on heidän työpaikkansa jatkuvuuden kannalta olennaista ja tarjoamalla työntekijöille hyvät työolosuhteet ja mahdollisuuden valita itselle paras työtapa, pääsevät työntekijät parhaaseen tulokseen.
Mitähän vattua tuo nyt on. Itse olen tehnyt 100% etätyötä 10 vuotta enkä ole koskaan mitään työyksinäisyyttä kokenut. Elämänlaatuni on kyllä etätyön myötä ollut paljon parempi kuin ennen sitä. Ja kyllähän niitä työpaikkoja löytyy, joilla halutessaan "pääsee" toimistolle, ne jotka kaipaavat, ei mitään tarvetta yrittää muita sinne pakottaa. Menkööt ne toimistoille jotka ei kotona viihdy. (Omalla työpaikallani ei enää edes ole mitään toimistoa Suomessa)
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vattua tuo nyt on. Itse olen tehnyt 100% etätyötä 10 vuotta enkä ole koskaan mitään työyksinäisyyttä kokenut. Elämänlaatuni on kyllä etätyön myötä ollut paljon parempi kuin ennen sitä. Ja kyllähän niitä työpaikkoja löytyy, joilla halutessaan "pääsee" toimistolle, ne jotka kaipaavat, ei mitään tarvetta yrittää muita sinne pakottaa. Menkööt ne toimistoille jotka ei kotona viihdy. (Omalla työpaikallani ei enää edes ole mitään toimistoa Suomessa)
Juuri näin, mutta kun jotkut osaavat väittää, että "etätyön vaikutukset tulevat viiveellä" ja että "kyllä se työyhteisö luhistuu ajan kanssa etätöissä". Olen itse hyvin yli viisikymppinen, mutta meidän nelikymppiset päälliköt paasaavat tuollaista ja ovat kieltäneet kaikki etätyöt, myös osittainen etätyö. Ihme nasse menininki (ja myös varsin ammattitaidoton). Me teimme kaikki 100 % etätyötä koko pandemian läpi, mutta nyt edes hybridimalli on täysin mahdoton. Työn tuloksista ei ole ainakaan omalla kohdalla valitettu, mutta ilmeisesti uudet ja nuoremmat eivät (ainakaan päälliköiden mukaan) osaa tehdä etätyötä ja muut pitää olla siellä pitämässä heidät kädestä joka minuutti. Ymmärrän hyvin, jos toivotaan jonkun verran toimistolla työskentelyä, mutta 100 % on kohtuutonta.
Paitsi että olen mies, esimies miesvaltaisella alalla ja on kyllä kokemusta todellisuudesta. Ymmärrän täysin miksi trendi on käämtynyt etätyötä vastaan.
Ymmärrän myös täysin miksi se on jostakin mukavaa. Nimenomaan mukavaa.