Taas etätyötä mollaava artikkeli ilman kommentointi mahdollisuutta
Miksi etätöitä aina halutaan haukkua?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/e1fcfe26-b248-4392-8e49-3406efbf4a44
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Jankkaaja kirjoitti:
Mainoksissa harvemmin on kommentointimahdollisuutta... ;)
Mene jo vidduu jankkauksesi kanssa
Ei se ole jamkuttamista että useampi toteaa sen faktan että tuo on mainos. Moni tajuaa jo linkistä sen.
HULLU kirjoitti:
MINÄ VAADIN KAIKKIIN MAINOKSIIN KOMMENTOINTIMAHDOLLISUUDEN!
Oo jo jankkaaja hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankkaaja kirjoitti:
Mainoksissa harvemmin on kommentointimahdollisuutta... ;)
Mene jo vidduu jankkauksesi kanssa
Ei se ole jamkuttamista että useampi toteaa sen faktan että tuo on mainos. Moni tajuaa jo linkistä sen.
Kaikki tajuaa että se on mainos mutta etätyön mollaus on oikia asia ja sitä pitää vastustaa. Jos sinä oot lähityö Marjatta niin mene pöhisee sinne työpaikallesi.
Aijaa, minä tunnen oloni yksinäiseksi työpaikalla jossa on paljon ihmisiä. Kotona etätöissä yksin ollessani en tunne oloani yksinäiseksi ja viihdyn erinomaisesti.
Ilmeisesti yritetään parittaa keskenään epäsopivat ihmiset yhteen toimistolle vastentahtoisesti. Muuta syytä tuolle tuskin löytyy.
Tutkimusten mukaan KESKIMÄÄRIN etätyö ensin parantaa työhyvinvointia, mutta jonkin ajan kuluttua se lähtee laskemaan. Luulen että nyt elämme tuota laskuvaihetta, kun koronasta ja etätöistö on muutama vuosi. Yksin puurtaminen alkaa kyllästyttää ja uusien perehdyttäminen etänä on haastavampaa.
Kuitenkin tutkimustulokset on yleisesti ottaen keskimääräisiä, joten on ihmisiä jotka hyötyvät etätöistä ja ihmisiä jotka hyötyvät lähitöistä. Oliskin hyvä jos jokainen voisi työskennellä omaa hyvinvointiansa edistäen. Tulee myös huomata, että työhyvinvointi on kokonaishyvinvoinnin osa-alue. Etätyö voi heikentää työhyvinvointia mutta samaan aikaan parantaa vapaa-ajan hyvinvointia niin paljon, että kokonaishyvinvointi menee plussan puolelle. Toki myös päin vastoin voi tapahtua.
Eikö ilmastokriisiä olekaan? Etätyö ratkaisisi kaiken!
Työnantajan tehtävä ei ole parittaa ihmisiä yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan KESKIMÄÄRIN etätyö ensin parantaa työhyvinvointia, mutta jonkin ajan kuluttua se lähtee laskemaan. Luulen että nyt elämme tuota laskuvaihetta, kun koronasta ja etätöistö on muutama vuosi. Yksin puurtaminen alkaa kyllästyttää ja uusien perehdyttäminen etänä on haastavampaa.
Kuitenkin tutkimustulokset on yleisesti ottaen keskimääräisiä, joten on ihmisiä jotka hyötyvät etätöistä ja ihmisiä jotka hyötyvät lähitöistä. Oliskin hyvä jos jokainen voisi työskennellä omaa hyvinvointiansa edistäen. Tulee myös huomata, että työhyvinvointi on kokonaishyvinvoinnin osa-alue. Etätyö voi heikentää työhyvinvointia mutta samaan aikaan parantaa vapaa-ajan hyvinvointia niin paljon, että kokonaishyvinvointi menee plussan puolelle. Toki myös päin vastoin voi tapahtua.
Siksi lähityöpakkoa ei saisi olla vaan sinne menisivät vain ne jotka siitä kokevat jotain saavansa. Mulle tulis vain ajan hukkaa, kuluja ja työtehon laskua. Lisäksi oikeaa työtä ehtisin tehdä vain tunnin tai kaksi toimistolla, kotona 8 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän toimistolle tuli lähityöpäivät pakolliseksi 3 pv viikossa. Käytännössä kaikki käy eri päivinä ja jos sattuu samalle päivälle niin porukka menee vaikka vessaan tekemään etänä.
Tämä se on, kun Suomessa täytyy aikuisia ihmisiä holhota kuin päiväkoti-ikäisiä. Liekö nuo valittajat edes työkuntoisia, pois vaan ja tilalle uudet itsenäiseen työskentelyyn kykenevät aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ilmastokriisiä olekaan? Etätyö ratkaisisi kaiken!
Mistä ihmeestät selität?
Onhan se tosi että liikenteen päästöt vähenisivät, ruokaa menisi vähemmän hukkaan, vaatteita ostettaisiin vähemmän ja lapsia syntyisi paljon vähemmän jos kaikki maailmassa olisivat etätöissä kuten ennen vanhaa maailmassa kaikki olivat.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, minä tunnen oloni yksinäiseksi työpaikalla jossa on paljon ihmisiä. Kotona etätöissä yksin ollessani en tunne oloani yksinäiseksi ja viihdyn erinomaisesti.
Sanoitit sen, mikä mua ilmeisesti konttoripäivissä ahdistaa. Se, etten koe kuuluvani porukkaan, tunnen olevani yksinäinen työpaikalla. Ihan kivoja ihmisiähän sielläkin on, voi muutaman sanan vaihtaakin, mutten tunne muuta yhteyttä heidän kanssaan. Pahimpia ovat "pakolliset" kahvitauot, jossa koko porukka ahtautuu samaan tilaan ja puheliammat pälättää, muut pälyilee, ehkä kuuntelee keskustelua tai pakenee lehden lukuun. Mutta pitää olla paikalla, että ollaan yhteisöllisiä edes kerran kuussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoitit sen, mikä mua ilmeisesti konttoripäivissä ahdistaa. Se, etten koe kuuluvani porukkaan, tunnen olevani yksinäinen työpaikalla. Ihan kivoja ihmisiähän sielläkin on, voi muutaman sanan vaihtaakin, mutten tunne muuta yhteyttä heidän kanssaan. Pahimpia ovat "pakolliset" kahvitauot, jossa koko porukka ahtautuu samaan tilaan ja puheliammat pälättää, muut pälyilee, ehkä kuuntelee keskustelua tai pakenee lehden lukuun. Mutta pitää olla paikalla, että ollaan yhteisöllisiä edes kerran kuussa!
Ja työpalavereissa kyllä puhun, osallistun ja imnostun. Pahimpia ovat juuri ne kahvitauot tai muut keinotekoiset yhteisölliset hetket.
Onneksi itselläni on sellainen työ, että tiimini jäsenet ovat kolmella eri paikkakunnalla niin toimistolle menoon ei edes voida pakottaa, kun ollaan joka tapauksessa kaikki etänä toisiimme nähden.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itselläni on sellainen työ, että tiimini jäsenet ovat kolmella eri paikkakunnalla niin toimistolle menoon ei edes voida pakottaa, kun ollaan joka tapauksessa kaikki etänä toisiimme nähden.
Joissain firmoissa riemuidiootit pakottaa kaltaisessasi tilanteessa olevatkin lähitöihin eli toimistolle jossa ei oman tiimin jäseniä edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Maailman menestyneimmät yritykset Apple ym ovat luopuneet etätöistä joten teidän autistien on ihan turha ulista. Olette merkityksettömiä yrityksen kehitykselle siellä kotona suljetun kameran takana.
En minä ihan merkityksetön ole. Kuluneella viikolla kotiutin maailmalta Suomeen yli 10 000 € etätöitä tekemällä. Joka kuukausi kotiutan Suomeen rahaa moninkertaisesti palkkakulujeni verran. Mikä sinun nettotuottosi Suomelle on?
Etätyömahdollisuuksia pitäisi laajentaa. Asiakaspalvelua voi hoitaa kotoakin, puhumattakaan veturinkuljettajista ja bussikuskeistä. Lentoemännät voisivat ohjata palvelurobotteja ja lomailijat innostuisivat suuresti kun lentäjä ilmoittaisi olevansa kotona etätyössä simulaattorin ääressä.
Lähitöissä pitäisi olla hyvät olosuhteet toimistolla eikä joku järkyttävä meluisa avokonttori. Meillä esimerkiksi ei ole edes omia paikkoja enää, sermejä ei ole, kaikki huutavat puhelimeen ympäri toimistoa, sisäilma on tunkkainen, työpisteet ja yleiset tilat epäsiistejä ja täynnä pölyä ja epämääräistä rojua.
En näe yhtään syytä miksi menisin sinne kun kotonani on monta kertaa paremmat työskentelyolosuhteet, siistimmät ja rauhallisemmat.
Itse ainakin huomannut, että moni asia vaan hoituisi paljon ripeämmin jos ihmiset olisivat useammin paikalla. Osaa ihmisistä ei tahdo saada tulemaan edes paikalle, vaikka olisi tarve. Otetaan esimerkiksi tilanne, että henkilön puhelin pitäisi vaihtaa, koska leasingaika on loppumassa. Ei vaan oikein huvittaisi tulla paikalle, ja kertaalleen varattuja aikoja siirrellään jatkuvasti. Meillä on ollut jo pidemmän aikaa menossa kaikkien koneiden päivittäminen Win10:stä -> Win11:sta. Aika loppusuoralla aletaan olemaan, mutta rippeitä löytyy jatkuvasti. Syy, ihmiset eivät tule paikalle, eivätkä reagoi lähetettyihin hyvinkin tiukkasanaisiin viesteihin. Itse teen etätöitä vaihtelevasti, koska oma työnkuva ei salli jatkuvaa etänä olemista. Työkaverin kanssa sovitaan, että jos itse olen alkuviikolla päivän tai kaksi etänä, niin hän on loppuviikolla. Tämäkin vain silloin, jos ei ole sovittuja laitevaihtoja, asennuksia tai jotain sellaista työtä, mikä täytyy tehdä paikan päällä. Aiemmassa työpaikassa tein todella paljon etätöitä, ja lopulta se alkoi kyllästyttää. Tämä ei kuitenkaan ollut syy, miksi vaihdoin työpaikkaa, syyt olivat ihan muut.
Miksi et tapaa aikuisia lievänä? Minulla ainakin on paljon enemmän jaksamista, sekä kaksi tuntia päivässä enemmän aikaa, tavata muita kun teen etätöitä. Mikä siis on tekosyysi ettei tapaa muita?