Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin tarvitaan työperäistä m-muuttoa, jos suomalaisillekaan ei löydy töitä?

Vierailija
09.03.2024 |

Mihin tarvitaan työperäistä m-muuttoa, jos suomalaisillekaan ei löydy töitä? 

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana.

Kommentit (180)

Vierailija
81/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha haaveilla tuottavuuden noususta, jos tarjolla on halpaa työvoimaa matalapalkka-aloille. Näillä aloilla on myös turha haaveilla paremmista palkoista ja työolosuhteista.

Toki hyötyjiä on, heitä ovat esimerkiksi ne, jotka eivät joudu kilpailemaan m-muuttajien kanssa, esimerkiksi toimittajat. Lopputulos on luokkayhteiskunta. Siinä voivat hyvin korkeatuloiset ja -koulutetut.

Toimittajien kirjoitustaso on nykyään niin huonoa suomenkieltä, että olen epäillyt, että jutut tehdään AI:n avulla, lisäksi samoja juttuja toistellaan tai juttujen aiheet haetaan julkkisten ig-tileiltä. Kukaan koulutettu ei voi kirjoittaa niin huonosti. Lisäksi jos näihin puututaan, saa vastaukseksi että kirjoita itse paremmin. Eli tavallisen tallaajaan pitäisi tehdä toimittajan työ paremmin kuin toimittaja itse? Mitä jos muissakin ammateissa alettaisiin sanoa samoin? 

Vierailija
82/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset tekevät todella vähän töitä.  Tutun mies, espanjalainen, ihmetteli kun kaikki lähtevät toimistolta, työpaikoiltaan niin aikaisin, iltapäivällä.  Kuka harrastuksiin, lasten hakuun jne.  Tämä oli jo ennen koronaa ja etätöitä.

Toivottavasti ymmärsit kertoa, että täällä ei pidetä keskellä päivää 2 tunnin siestaa, joten voimme lähteä vastaavasti pois töistä 2 tuntia aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivoojat järjestään ulkomaalaisia. Siivousfirma haluaisi palkata hyviä kotimaisia, mutta kun ei ole tulijoita. 

Samaa olen kuullut, että halua olisi palkata kotimaisia. Miksi nämä työttömät eivät mene siivousfirmoihin?

Onko nyt niin, että se ei ole koulutusta vastaavaa työtä, vai onko oikeasti siivoaminen jotenkin epäarvostettava ammatti?

No, itsehän en siis asu pääkaupunkiseudulla, mutta tässä on siivousalan kokemukseni keskisuuren kaupungin alueelta.

Lähetin hakemuksia kaikkiin mahdollisiin siivouspaikkoihin. Useimpiin en saanut mitään vastausta. Monissa oli jo ilmoituksessa vaatimuksena oma auto, alan koulutus ja/tai alan kokemus, joten niihin jätin hakematta.

Yhdestä isosta firmasta soitettiin, pidettiin puhelimitse pieni haastattelu, ja haastatteleva henkilö sanoi, että hän soittelee myöhemmin jos työmahdollisuuksia tulee. Siitä on nyt about 10 kuukautta, eikä ole soittanut. Yritin itse vielä soittaa ja lähettää asian tiimoilta sähköpostia, mutta niihin ei ole vastattu. Minut ghostattiin.

Yhteen pikkufirmaan haettiin myymäläsiivoojaa. Arkisin 1,5h per aamu. Tuollahan nyt ei kukaan elä, mutta hain paikkaan kuitenkin, koska minulle olisi kelvannut mikä tahansa työ. Pääsin haastatteluun asti, jossa minulle kerrottiin, että aamuvuoro alkaa siis neljältä aamulla (ensimmäiset bussit kulkevat viiden-kuuden aikaan). Kysyin olisiko mitenkään mahdollista aloittaa vasta kuudelta, koska myymälähän aukeaa vasta yhdeksältä. Ei kuulemma ole. Kehoitti hankkimaan oman auton, niin saa siivoustöitä paremmin.

Yhteen hotelliin pääsin viimein siivoojaksi. Syynä työvoimapulaan oli epäilemättä hotellin syrjäinen sijainti, mutta itse pääsen sinne pyörällä, joten win-win. Tai näin luulin. 8 kuukauden aikana olen saanut työtunteja yhteensä 10. Näiden jälkeen piti kieltäytyä, kun olisi tarvittu seuraavaksi aamuksi sijaista enkä päässyt koska olin työkeikalla muualla, ja sen jälkeen minut ghostattiin. Minun olisi siis ilmeisesti pitänyt olla valmis odottelemaan passissa nollasopimuksella työtunteja joita tuli noin 5 per kuukausi, jotta olisin heille kelvannut.

Vierailija
84/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska kokkareet ei halua maksaa palkkaa. Suomalaiset ovat tottuneet saamaan tekemästään työstä palkkaa. Siinä se ongelman ydin. Tämän takia lakotkin. 

Lakot on kyllä siksi, että ay-liikkeen mukaan pitää maksaa etuuksia enemmän kuin palkkaa, jotta ei tarvitse tehdä töitä.

Eli palkat ovat liian pienet. Kyllä palkan pitää olla reilusti minimi toimeentulotukea isompi. Vai onko tavoitteena yhteiskunta missä työtä teetetään ilmaiseksi ja työttömät, sairaat ja eläkeläiset joutuvat kadulle koska ei ole varaa asuntoon, ruokaan ja lääkkeisiin? Nytkin on näitä vilunkiyrittäjiä jotka keinottelemalla maksavat alhaista palkkaa varsinkin ulkomaisille tekijöille ja näin saavat itselleen etua markkinoilla. Mitä siinä on että se työntekijä on aina syyllinen kaikkeen mutta yrittäjien varsin härskeissä toimissa ei ole mitään vikaa. Veronkierto ja pimeä talous vain kukoistaa.

Vierailija
85/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen tarvitaan halpatyövoimaa kalliiden suomalaisten tilalle. Suomen palkat ovat Euroopan korkeimpien joukossa.

Se on kyllä totta, että Suomessa on Tanskan ja Hollannin tasoiset palkat, vaikka Suomen talous ja syntyvyys on noita maita selvästi heikompi. 

Suomalaisten täytyisi nyt olla valmiita palkanalennuksiin, jotta se vastaisi taloustasoamme.

Varmasti tulee tähän kommenttiin monta dislikea, kun eihän kukaan halua palkkaansa alentaa, mutta joskus täytyisi miettiä hiukan nenäänsä pidemmälle. 

Ja mitä palkkoja halutaan laskea? Matalapalkkaisten alle 2000e kuussa saavien?

Näin yksin asuvana joka asuu, tampereen lähialueiden mittakaavassa, halvassa vuokrakämpässä, käyttää julkistaliikennettä eikä käytä rahaa kuin pakollisiin menoihin niin voin sanoa ettei alle 12e/h palkalla ole kannattavaa edes käydä töissä. Tästä puhuttiin työkaverien kanssa että melkein pitäisi ottaa lisätyö tähän päälle jos haluaa jotain saada säästöön eikä riittäisi mikään 2h siivoojan keikka pari kertaa viikossa. Pitäisi periaatteessa ottaa kokopitkä iltatyö päivätyön lisäksi enkä usko että mielenterveydelle se tekee hyvää jos arki koostuu 16h työnteosta. Varsinkin jos nämä työt eivät ole mikään unelmien täyttymys muutenkaan.

Vaikka saataisiin Euroopan korkeimpia palkkoja niin me olemme myös Euroopan kallein maa ettei se korkein palkka lämmitä yhtään mieltä.  

Siitä olen kuitenkin samaa mieltä että ihmisiä pitää patistaa hakemaan töitä. Tiedän aivan liian monta jotka ovat vuoden tai useamman viettäneet työttöminä eivätkä suostu hakemaan niitä matalapalkkaisia tuotanto/tehdas/siivous hommia koska ei kiinnosta tai sitten hakevat vain niitä oman alan töitä joita on muutenkin vähän. Sitten valitetaan kuinka töitä ei vain ole, vaikka totuus on että töitä kyllä on, muttei niitä heidän haluamiaan. En minäkään halua tehdä näitä tehdashommia matalalla palkalla mutta elanto on jostain saatava. Tässä sivussa voi sitten opiskella iltaisin toisen ammatin...

Vierailija
86/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse olen kuullut, kun työskentelen näiden palkattujen kanssa, niin esim. rakennusalalla virolaiset firmat palkkaa itäeurooppalaisia, maksavat oman maansa mukaan tai eivät maksa ollenkaan. Siivousalalle palkataan tekemään pari tuntia päivässä, työmatkaan menee jo melkein sama pari tuntia julkisilla. Hoitotyöhön myös otettaisiin kaikki, mutta monet juuttuu amikseen liian vaikeisiin opintoihin. 

Mutta palkataan ne, jotka halvalla tekee. Työehdot on vähän sinnepäin, mutta niin kauan kuin kukaan ei tutki tai valita, ei tarvii välittää. 

Kun itse olin nuori ja opiskelin, eli 90-luvulla, me opiskelijat tehtiin nämä huonot työt, eli siivosin, olin kaupan kassalla, ravintolassa kiireapuna. 

Vierailija
87/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkojen polkemiseen, joku persuhan jo ehdotti suomalaisten ahtaajien korvaamista kiinalaisilla

Vierailija
88/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on aivan älytön juttu. Miksi työttömiä suomalaisia ei kouluteta bussikuskeiksi, vaan siihen tarvitaan muualta tulleita?

Siis. Miksi suomalainen työtön ei hakeudu koulutukseen, jossa koulutetaan bussikuskeja, ratikkakuskeja, metrokuskeja, hitsareita, metallityöntekijöitä, kahvilatyöntekijöitä, tarjoilijoita, lähihoitajia?

Kun elokuvateatteriin haetaan työntekijää rynnii sinne tuhat työnhakijaa, hitsarin paikkaan ei yhtäkään 

No tämä on erittäin hyvä kysymys. Minulla ei ole vastausta. Maksaako tuo ratikkakuskikoulutus liikaa? Onko tarjoilijan työ liian rankkaa? 

Olen oikeasti kuullut, että tarjoilijoista on pulaa pääkaupunkiseudulla. Miksi eivät hakeudu sinne, vaan leffateatteriin?

Ratikkakuskin työ on raskasta ja vaarallista sekä tylsää. Tarjoilu se vasta rankkaa on ja palkka huono. Molemmissa on ikävät työajat ja asiakkaat. Leffateatterissa on suhteessa hyvä palkka, siisti työympäristö ja saat myydä lippuja ja popcornia iloisille ihmisille. Jos olisin vielä nuori hakisin toki leffateatteriin.

Vierailija
89/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ap asian ytimessä.

Ei tuohon ole muita syitä kuin suomalaisten työhaluttomuus.

Toinen tietysti ettei suomalaisen miehen kapasiteetti riitä edes dösäkuskiksi.

Miten niin "edes dösäkuskiksi"? Kyllä monen kymmenen ihmishengen turvallisesti kuljettaminen säässä kuin säässä kaikissa tilanteissa vaatii ihmisestä aika paljon.

Vierailija
90/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi väestönkasvua halutaan pitää keinotekoisesti yllä? Kun suuret ikäluokat poistuvat niin tämän paljon puhuttu huoltosuhde korjaa itse itsensä. 

Vierailija
91/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on aivan älytön juttu. Miksi työttömiä suomalaisia ei kouluteta bussikuskeiksi, vaan siihen tarvitaan muualta tulleita?

Siis. Miksi suomalainen työtön ei hakeudu koulutukseen, jossa koulutetaan bussikuskeja, ratikkakuskeja, metrokuskeja, hitsareita, metallityöntekijöitä, kahvilatyöntekijöitä, tarjoilijoita, lähihoitajia?

Kun elokuvateatteriin haetaan työntekijää rynnii sinne tuhat työnhakijaa, hitsarin paikkaan ei yhtäkään 

No tämä on erittäin hyvä kysymys. Minulla ei ole vastausta. Maksaako tuo ratikkakuskikoulutus liikaa? Onko tarjoilijan työ liian rankkaa? 

Olen oikeasti kuullut, että tarjoilijoista on pulaa pääkaupunkiseudulla. Miksi eivät hakeudu sinne, vaan leffateatteriin?

Tarjoilijalta vaaditaan koulutus kyseiseen työhön. Pitää olla hygieniapassit ja tietämystä allergioista. Elokuvateatterissa ei varmaan ole mitään tiettyä pohjakoulutusvaatimusta. 

Vierailija
92/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas pitäisi ottaa vastaan mitä ei tarjota

mennä mihin ei päästetä

oikeiston sanaseppoilua.

Mutta se, että ravintolat valittavat, etteivät saa tarjoilijoita ja terveydenhuolto, että eivät saa hoitajia.

Ja kantasuomalaisia on vaikka kuinka paljon työttöminä. 

Onko tämä vaan niin, että heillä on jokin mt-ongelma, eikä heitä voi siksi palkata, vai onko tosiaan niin vaikea esim. valtion kustantaa heille koulutus aloille, joilla on työvoimapula.

Minä jäin pois hoitoalan töistä, koska en jaksa sitä, että kannan vastuun ja hoidan työtehtäviä kielitaidottomienkin puolesta. Ilman mitään korvausta tietenkin. 

En aio palata alalle vaan teen nykyään töitä meidän perheyrityksessä.

Vierailija
93/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan paljon työttömiä ja köyhiä, jotta palkat pysyy matalina ja jotta työoloihin ja johtamiseen ei tarvii panostaa.

Vierailija
94/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesta syystä:

1. Halpatyövoima. Kun joissakin kulttuureissa kelpaa että koko suku asuu samassa kaksiossa niin tekevät pienpalkkaisiakin hommia.

2. Työnantajat saa heti sen 10v kokemuksen omaavan jossain harvinaisessa tehtävä-alueella, ei tarvi antaa suomalaisille vastavalmistuneille korkeakoulutetulle kokemusta tai käyttää aikaa heidän opettamiseen.

3. Väestön vaihto. Edistää punavihreää ideologiaa siitä että valkoiset hävitetään maapallolta.

Vierailija
95/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset tekevät todella vähän töitä.  Tutun mies, espanjalainen, ihmetteli kun kaikki lähtevät toimistolta, työpaikoiltaan niin aikaisin, iltapäivällä.  Kuka harrastuksiin, lasten hakuun jne.  Tämä oli jo ennen koronaa ja etätöitä.

Suomalainen on espanjalaista paljon tehokkaampi työntekijä. Ei sitten tarvitse iltamyöhään olla toimistolla. Siestaakaan ei vietä keskellä päivää eikä kuluta työaikaa turhaan juoruiluun. Taisi olla vähän hömelö tuo tuttusi mies. 

Vierailija
96/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei voi pakottaa lukemaan ja laskemaan, bussiakaan ajamaan. Suomi on kuulemma demokraattinen maa, jokainen saa itse valita ja päättää mitä puuhastelee. Tämä on meidän nuorisolle päähän taottu, muuta sinne ei mahdu. Suurin huoli taitaa olla onko pili vai pimppi, vai molemmat.

Onko demokratiia,  että värvätään tänne ihmisiä Woltin ja Foororan reppua varvastossuissa pakkasella polkemaan. Polkevat mättöä työttömille lekotteijoille ja me veronmaksajat maksamme.

Emme me kaikki voi vain bailata, liihottaa ja lennellä ympäri palloa näyttäytymässä. Jonkun on mentävä sorvin tai ratin ääreen.

Vierailija
97/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi väestönkasvua halutaan pitää keinotekoisesti yllä? Kun suuret ikäluokat poistuvat niin tämän paljon puhuttu huoltosuhde korjaa itse itsensä. 

Suuret ikäluokat eivät ole loppumassa kun väki vain vanhenee eikä lapsia synny. 

Vierailija
98/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koska kokkareet ei halua maksaa palkkaa. Suomalaiset ovat tottuneet saamaan tekemästään työstä palkkaa. Siinä se ongelman ydin. Tämän takia lakotkin. 

Tämähän se on. Alat, joilla on työvoimapula, on johdettu huonosti niin että työntekijät kuolee stressiin ja palkat on niin pienet ettei riitä elämiseen.

Vierailija
99/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha haaveilla tuottavuuden noususta, jos tarjolla on halpaa työvoimaa matalapalkka-aloille. Näillä aloilla on myös turha haaveilla paremmista palkoista ja työolosuhteista.

Toki hyötyjiä on, heitä ovat esimerkiksi ne, jotka eivät joudu kilpailemaan m-muuttajien kanssa, esimerkiksi toimittajat. Lopputulos on luokkayhteiskunta. Siinä voivat hyvin korkeatuloiset ja -koulutetut.

Toimittajien kirjoitustaso on nykyään niin huonoa suomenkieltä, että olen epäillyt, että jutut tehdään AI:n avulla, lisäksi samoja juttuja toistellaan tai juttujen aiheet haetaan julkkisten ig-tileiltä. Kukaan koulutettu ei voi kirjoittaa niin huonosti. Lisäksi jos näihin puututaan, saa vastaukseksi että kirjoita itse paremmin. Eli tavallisen tallaajaan pitäisi tehdä toimittajan työ paremmin kuin toimittaja itse? Mitä jos muissakin ammateissa alettaisiin sanoa samoin? 

Aiemmin toimittajat osasi sentään kirjoittaa vaikkei järki hirveästi päätä kaikilla pakottanutkaan. Nyt ne kokeneemmat toimituksen "järjet" on ohjattu ulos muihin hommiin ja jäljelle jääneet somekoukussa olevat ei osaa edes kirjoittaa kun kone siistii tekstit. Logiikkaa ja harkintaa se kone ei valitettavasti artikkeleihin tyhjästä luo. 

Vierailija
100/180 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottaa, kuinka eläkkeellä olevia solvataan ja ruikutetaan sohvalla ettei me saada koskaan noin hyvää eläkettä. Ne sinitukta vie meidän eläkkeet.

Jos on tehnyt pitkän työuran vaikka bussikuskina, ilman  chillailu vuosia, eläkettä kertyy niin että sillä tulee toimeen.

Mulla on vieläkin maapallo kietämättä, eikä mulla ole tohtorin titteliäkään, mutta pärjään vallan mainiosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä