Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aiotko erota lakkoilevasta ammattiliitostasi?

Vierailija
08.03.2024 |

Jatkuvasti lakkoilevat ammattiliitot vievät Suomen taantumaan. Työpaikat kärsivät ja lisää työttömiä tulee näiden vastuuttomien ay-liikkeiden järjettömästä toiminnasta. Tuhannet ovat jo ymmärtäneet erota ammattiliitosta ja liittyneet pelkkään työttömyyskassaan. Mikä on oma valintasi?

Ammattiliitto vai työttömyyskassa?

Vaihtoehdot

Kommentit (267)

Vierailija
141/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on ainakin liiton puolesta tiettyjä etuja.  On vapaa-ajan tapaturma vakuutus.

Alennuksia tiettyihin vakuutisyhtiöihin ja hotellihin.  Mukava etu kun lomailee Suomessa.

Lisäksi hyvin edulkiset viikot Lapin mökeissä syksyllä, talvella ja keväällä.

Myös kesämökkejä vuokratravana edullisesti meren rannalla.

Eipä sitä jäsenmaksua juuri edes palkasta huomaa, kun on koko työhistorian ajan sen maksanut.

Se on vain yksi meno palkasta, niinkuin muutkin ne täysin pakolliset menot.

Luulet, että ovat etuja, mutta maksat niistä joka kk, joten eivät ole etuja. Vakuutukset ei maksa paljon mitään ja nuo muut on yhtä tyhjän kanssa, et voi edes valita mitä oikeasti haluat ja milloin.

Vierailija
142/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä eroon. Loimaan kassa odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin nyt näiden hallitusten toimien vuoksi liittoon, vaikka en ole aiemmin kuulunut. Mitähän vielä.

Vierailija
144/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yliopistoaikoina liiton jäsen. Ketutti maksaa tietty osuus palkasta liitolle, jonka ainoa näkyvä toiminta oli ohut vihkonen, jossa ensi sivuilla dimitrin palstalla syötettiin myrkkyä työnantajapuolta kohtaan. Kivempi maksaa kassalle tasasumma per vuosi kuin kuukausittain kommaripuheista liitolle.

Enkä erityisesti halua lakkoilla varsinkaan AKT:n rinnalla. AKT ei aja varsinkaan kuljetusyrittäjien etuja. Heille tärkeintä on voida painostaa hallituksia ahtaajien avulla.

Sinulle onkin selvästi tätkeintä, että pääset loisimaan sopimusten yleissitovuuden kautta muiden sinulle neuvottelemista eduista ilmaiseksi. Älä itke, jos liittoon kuuluvat istuvat sinut lakkojen jälkeen pihalle. Siinähän olet sitten omillasi.

mutta siihenhän yhteiskunta perustuu. Toiset tekevät työt.

Vierailija
145/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunut noihin kommariliittoihin. Kuvottavia pöhöttyneiden äijien neukkujäänteitä. 

Vierailija
146/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mennyt sellaiseen yritykseen töihin, jossa meillä on toimitusjohtajan kanssa molemminpuolinen luottamus. Näin voi saada hyviä etuja. Olen saanut aina tessiä parempaa palkkaa. Lisäksi minulla on työpaikan auto aina myös omassa ajossa. Työpaikan työvälineet, koneet ja ajoneuvot ja kaikki hallitilat ovat vapaasti käytettävissä. TES on tietysti alunperin toiminut yhteisten sopimusten pohjana, mutta hyvän työntekijän kanssa voi myös sopia paikallisesti. Kyllä hyvistä työntekijöistä halutaan pitää kiinni ja niille maksetaan ja annetaan muita etuja sen mukaan mitä ne ansaitsevat. Tämä on varmaan ay-liikkeelle kova paikka, kun he haluaisivat tarkkaan määrittää kaikki työntekijä tietyn tessin mukaiseen muottiin. Kannatan paikallista sopimista, en lakkoilua.

Vierailija
147/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki eroamme liitosta, mikäli he eivät lakkoile ja pidä puoliamme.

Jos nykyiset ehdotukset menevät läpi, kukaan ei tarvitse enää liittoja puolia pitämään, kun ei ole mitään, minkä puolta pitää, kun kaikesta on jo luovuttu.

Vierailija
148/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EK-mafia ja sen kätyrit pitää lakkauttaa ja jäsenet tuomita vankilaan loppuiäksi.

Vierailija
149/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yliopistoaikoina liiton jäsen. Ketutti maksaa tietty osuus palkasta liitolle, jonka ainoa näkyvä toiminta oli ohut vihkonen, jossa ensi sivuilla dimitrin palstalla syötettiin myrkkyä työnantajapuolta kohtaan. Kivempi maksaa kassalle tasasumma per vuosi kuin kuukausittain kommaripuheista liitolle.

Enkä erityisesti halua lakkoilla varsinkaan AKT:n rinnalla. AKT ei aja varsinkaan kuljetusyrittäjien etuja. Heille tärkeintä on voida painostaa hallituksia ahtaajien avulla.

Sinulle onkin selvästi tätkeintä, että pääset loisimaan sopimusten yleissitovuuden kautta muiden sinulle neuvottelemista eduista ilmaiseksi. Älä itke, jos liittoon kuuluvat istuvat sinut lakkojen jälkeen pihalle. Siinähän olet sitten omillasi.

Näkis vaan.

Vierailija
150/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, kaikilla on oikeus valita mihin kuulun vai mihinkään. Loisiminen on ihan jotakin muuta, jos yhtään aivopesun uhrina osaat mitään edes ajatella. Omillaan olet sinäkin, kun potkut tulee, joten pärjäile. Liittosi ei sinusta välitä pätkääkään.

Vierailija
151/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eroaisin. Liityin liittoon reilu vuosi sitten. Liiton tarjoamat edut on hyvät ja liitto pitää puoliani nytkin, kun hallitus on ruvennut työmarkkinaosapuoleksi. Olen tyytyväinen liittoon.

Vierailija
152/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Miksi eroaisin? Siinä ei ole mitään järkeä edunvalvonnan kannalta. 

Vierailija
153/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on ainakin liiton puolesta tiettyjä etuja.  On vapaa-ajan tapaturma vakuutus.

Alennuksia tiettyihin vakuutisyhtiöihin ja hotellihin.  Mukava etu kun lomailee Suomessa.

Eipä sitä jäsenmaksua juuri edes palkasta huomaa, kun on koko työhistorian ajan sen maksanut.

Luulet, että ovat etuja, mutta maksat niistä joka kk, joten eivät ole etuja. Vakuutukset ei maksa paljon mitään ja nuo muut on yhtä tyhjän kanssa, et voi edes valita mitä oikeasti haluat ja milloin.

Ottaisit ensin asioista selvää ettei tarvisi tänne tulla 💩 jauhamaan. Sitäpaitsi, mitä se sinulle kuuluu, miten joku toinen rahansa käyttää?

Vierailija
154/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä eroon. Loimaan kassa odottaa.

Toivottavasti ei kyllästy odottamaan 😂

Vierailija
155/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuulunut noihin kommariliittoihin. Kuvottavia pöhöttyneiden äijien neukkujäänteitä. 

Pikku k*sipääyrittäjänä ei ole ollut tarvetta? 

Vierailija
156/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta siihenhän yhteiskunta perustuu. Toiset tekevät työt.

Ja toiset neuvottelevat työlle ehdot, jotta loisetkin voivat nauttia eduista. 

Vierailija
157/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hävettäisi kuulua johonkin ammattiliittoon, siksi en kuulu. Aivan sama vaikka tappelevatkin noista eduista, hyödynpähän sitten minäkin niistä laittamatta tikkua ristiin asian tiimoilta.

Vierailija
158/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin ammattiliittoon, kun töissä sanoivat että siihen pitää liittyä jos on täällä töissä. Mieluummin kuuluisin YTK:hon, mutta sanoivat että jos joudun työttömäksi niin olen kusessa. Ärsyttää kuitenkin maksaa koko ajan yli prosentti palkasta sinne liittoon. YTK olis n. 100e/vuosi 🤔

Vierailija
159/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen mennyt sellaiseen yritykseen töihin, jossa meillä on toimitusjohtajan kanssa molemminpuolinen luottamus. Näin voi saada hyviä etuja. Olen saanut aina tessiä parempaa palkkaa. Lisäksi minulla on työpaikan auto aina myös omassa ajossa. Työpaikan työvälineet, koneet ja ajoneuvot ja kaikki hallitilat ovat vapaasti käytettävissä. TES on tietysti alunperin toiminut yhteisten sopimusten pohjana, mutta hyvän työntekijän kanssa voi myös sopia paikallisesti. Kyllä hyvistä työntekijöistä halutaan pitää kiinni ja niille maksetaan ja annetaan muita etuja sen mukaan mitä ne ansaitsevat. Tämä on varmaan ay-liikkeelle kova paikka, kun he haluaisivat tarkkaan määrittää kaikki työntekijä tietyn tessin mukaiseen muottiin. Kannatan paikallista sopimista, en lakkoilua.

Noinhan se ihannemaailmassa toimii. Ja jos yritykset toimisivat kautta linjan noin, niin ammattiliittojen olemassaolo olisi pelkkä muodollisuus. Mutta sitten on näitä purria, satosia ja orpoja, jotka väen väkisin haluavat joidenkin yritysten ja oman ideologiansa kautta työntää lusikkansa soppaan, vailla mitään vastuuta seurauksista. Jälki on sen mukaista ja liitot reagoi. Liittojen päätehtävä on työntekijöiden edunvalvonta. Siitä nauttii TES:ien yleissitovuuden myötä, mikä myös on ay:n saavuttama etu, ytk;n loiset.

Vierailija
160/267 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisit ensin asioista selvää ettei tarvisi tänne tull

Ay onkin tosi hyvä sijoitus. Jatka vaan samaa rataa.