Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yleistynyt ilmiö. Nuoret aikuiset jäävät työkokeiluin ja kuntouttaviin vuosiksi. Tienaat, päivärahan ja 9€ päivälisän. Älkää alistoko tuohon

Vierailija
08.03.2024 |

Minusta on törkeää, miten ihmisiä käytetään hyväksi. 

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työministeri Satonen on vielä johtanutkin firmaa, joka pyörii työ- kokeilijoilla.

Kokoomuksen moraali 

Vierailija
122/142 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en olis työkokeilussa niin täällä kutsuttais laiskaksi paskaksi.

Ei sinne palkkatöihin niin vaan päästä.

Voi kuule sittenhän vasta haukutaan kun menee työkokeiluun! Se on jopa pahempi kuin kotona makaaminen. 

"Tuet orjatyötä, viet oikeiden ihmisten työt, olet oikeiden palkollisten vaivana ja edessä ja tiellä, olet yksinkertaisesti TYHMÄ"

Ja nämä kaikki kuullut ja kokenut. Enää ei minua pakoteta työkokeiluun, olen lopuelämäni työtön mieluummin kuin kuuntelen jopa työpaikalla halveksuntaa työttömyydestä. Työttömänä riittää kun sulkee netin, loppuu haukkuminen. Työkokeilussa saa kokea halveksuntaa joka päivä muistuttamassa siitä mikä loinen yhteiskunnan mätäsäkki olet.

Minä yritin tätä selittää työkkäriin että millaista kohtelua on saanut. Täti selitti että no ei kai nyt sentään tuollaista. Nämä eivät ymmärrä todellisuudesta mitään.

Muistan kun olin yhdessä työkokeilussa ja tauolla toinen työntekijä kysyi että olitko se harjoittelija vai millä nimellä nykyään. Naureskeli että hän ei ikinä tekis yhdeksällä eurolla päivässä yhtään mitään että tyhmäähän se on. Niinpä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 2 vuotta töittä 9 eurolla päivässä. 3 kertaa ne lupais palkkatyöpaikan jos jään vielä 6 kuukaudeksi. Olin 6 kk aina kerralla. Minä tyhmä uskoin ja olin 2 vuotta sitten orjana enkä saanut palkkatöitä. Sitten kun en enää suostunut niin ne uantoi karenssin. Nauhoitin työkkärin käynnin miten ne uhkasi etten saa 12 kuukauteen rahaa. Sitten kerroin että olin nauhoittanut niitten puheet ja sanoin että mennään oikeuteen selvittämään asia. Olinkin oikeusaputoimistossa kysymässä neuvoa ja sain sieltä apua ja avustajan joka soitti työkkäriin ja sen jälkeen karenssi peruttiin.

Hyvä kun menit sinne oikeusaputoimistoon!  Todella törkeitä ihmisiä työskentelee te-palveluissa. Minulle olisi ilonpäivä jos kuulisin jonkun te-virkailijan olevan oikeusistunnossa. 

Niin paljon pahaa ovat saaneet aikaa työttömille!  Tuo uhkailu on pahinta.

Vierailija
124/142 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksittäinen virkailija päätä karenssista. 

Vierailija
125/142 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

116/116 kirjoitti täysin oikein.

Silloin kun olet ns piilossa, työtön,  muilta työläisiltä, olet turvassa, ja säilytät itsetuntosi rippeet edes. Mutta kun astut tukityöllistettynä yritykseen ja porukka saa kuulla mikä oikein olet, sen tunnet kyllä kohtelussa. Säälivin, pistävin silmin ja käytöksin. 

Olin kerran palkkatukityössä, ihan kamala kokemus. Mulla on kymmenien vuosien kokemus ns. normaaleista työsuhteista. Jos en sellaista enää saa, niin pitäkää tunkkinne. En koskaan ole voinut niin huonosti, kuin palkkatukityössä. Haluan säilyttää ihmisarvoni.

Vierailija
126/142 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

116/116 kirjoitti täysin oikein.

Silloin kun olet ns piilossa, työtön,  muilta työläisiltä, olet turvassa, ja säilytät itsetuntosi rippeet edes. Mutta kun astut tukityöllistettynä yritykseen ja porukka saa kuulla mikä oikein olet, sen tunnet kyllä kohtelussa. Säälivin, pistävin silmin ja käytöksin. 

Olin kerran palkkatukityössä, ihan kamala kokemus. Mulla on kymmenien vuosien kokemus ns. normaaleista työsuhteista. Jos en sellaista enää saa, niin pitäkää tunkkinne. En koskaan ole voinut niin huonosti, kuin palkkatukityössä. Haluan säilyttää ihmisarvoni.

Palkkatuessa saa sentään palkkaa mutta eipä silläkään kyllä kauan iloita. Mulla kans ihan hirveä kokemus: Ensimmäisenä päivänä heti kun esimies lähti niin alettiin huutamaan että mitä me sulle muka keksitään, työt on tehty juuri meille kolmelle. Vaikea nyt keksiä tekemistä ylimääräiselle.

127/142 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu on vain vuosi, puoli vuotta/yritys.

Vierailija
128/142 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin säveltäjä kirjoitti:

Työkokeilu on vain vuosi, puoli vuotta/yritys.

Puoli vuottakin on liikaa olla muiden halveksunnan kohteena. Mulle riitti kuukausi. Hyvä etteivät päälle sylkeneet. 

Työkokeilu voi jatkua kyllä loputtomiin koska yrityksiähän riittää.

Vierailija
129/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää saada suu auki ja sanoa siellä työkokeilupaikassa omistajalle/pomolle, että en tule huomenna ellet tee työsopimusta ja maksa palkkaa. 

Sanoo työnjohtajalle että 9 euroa on puolen tunnin liksa alakanttiin eikä siten edes päivämatkustelun väärti. Teen siis hommia 30min ja häippäsen. Vai mikä on oma liksasi ja alarajasi?

Kaikessa uhossa on hyvä muistaa miksi siellä työkokeilussa ollaan, kokeilemassa työntekoa. Kokeiluun lähtenyt on itse suostunut työskentelemään työpaikassa määräajan. Jos sen haluaa mokata, niin ura työkokeilijana ja kuntouttavan työtoiminnan asiakkaana on taattu. Jos taas saa työkokeilusta hyvän arvostelun, on se ainakin TE-palveluille singnaali työkykyisestä henkilöstä.

Riittääköhän tuo signaaliksi siitä että on työkykyinen.

Itse jäin joitakin vuosia sitten työttömiksi kun yt-neuvotteluissa puolet työntekijöistä irtisanottiin. Meitä oli yli 50. Työsuhteeni oli kestänyt ylli 10 v ja sain hyvän työtodistuksen.

Se ei riittänyt signaaliksi siitä että olen työkykyinen. Minulle ehdotettiin heti työttömyyden alkuun työkokeilua. Ilmeisesti koska virkailija ei ymmärtänyt alastani yhtään mitään. Hän selvästi vähätteli osaamistani ja kokemustani eikä edes peitellyt sitä. Onneksi sain oikeita töitä ennenkuin työkokeilu ehti alkaa.

Vierailija
130/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja työministeri Satonen on vielä johtanutkin firmaa, joka pyörii työ- kokeilijoilla.

Kokoomuksen moraali 

Kokoomus haluaa laajentaa tätä toimintaa. Siksi se nyt leikkaa pienipallkaisilta niin kovasti tukia. Haluaa, että jäävät työttömiksi kun ei raha riitä töissä käymiseen. Työttömiä voi sitten pakottaa lisäleikkausten uhalla kuntouttavaan ja työkokeiluun tai jollakin muulla nimellä kutsuttavaan ilmaistyöhön. Kaverin firmaan, tai omaan firmaan.

Olen kuullut sellaisia huhuja, että ilmaisesta työvoimasta olisi kovasti pulaa.

Vierailija
131/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi firmat maksaisi palkkaa töistä, joihin saadaan 9 euron työläinenkin?

Kilpailijafirma käyttää niitä kuitenkin, jos alalla se on mahdollista, ja tekee sitten parempaa tulosta ja voi myydä halvemmalla.

Vierailija
132/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 2 vuotta töittä 9 eurolla päivässä. 3 kertaa ne lupais palkkatyöpaikan jos jään vielä 6 kuukaudeksi. Olin 6 kk aina kerralla. Minä tyhmä uskoin ja olin 2 vuotta sitten orjana enkä saanut palkkatöitä. Sitten kun en enää suostunut niin ne uantoi karenssin. Nauhoitin työkkärin käynnin miten ne uhkasi etten saa 12 kuukauteen rahaa. Sitten kerroin että olin nauhoittanut niitten puheet ja sanoin että mennään oikeuteen selvittämään asia. Olinkin oikeusaputoimistossa kysymässä neuvoa ja sain sieltä apua ja avustajan joka soitti työkkäriin ja sen jälkeen karenssi peruttiin.

Ymmärrän, että se oli sinulle voitto, koska vältit karenssin, mutta tuli mieleen, että samat hyväksikäyttäjät tekee nyt asiaa varmaan tälläkin hetkellä muille hyväuskoisille. En nyt tiä voisivatko he vankilaan joutua valehtelusta ja orjuuttamisesta, mutta pitäisi nyt potkut ainakin tulla monelle jotka tuossa on mukana.

Tiedätkö, johtiko tilanne mihinkään oikeusprosessiin noin muuten. Ei varmaan, jos et itse sellaista nostanut? Voisit vinkata vaikka MOT-ohjelmaan aihetta ja jättää yhteystietosi? Luulisi että enemmistö ihmisistä kuitenkin olisi tällaista orjuuttamista vastaan. Jos ei muuten jo empatiaa jonka luulisi kaikilla terveillä ihmisillä oleven, niin sen vuoksi että oikeita työpaikkoja on sitten vähemmän, ja ihmisiä joilla rahaa ostaa eri firmojen tuotteita ja palveluita vähemmän.

Näihin on kohta yhtä vaikeampi puuttua miten pitemmälle ääroikeistn nousu saattaa edetä. Meillähän on jo työministeriksi päässyt henkilö, joka palkatonta työtä käyttää:

Työministeri teettänyt palkatonta työtä työttömillä yristen hyväksi

https://www.vauva.fi/keskustelu/5187559/tyoministeri-teettanyt-palkaton…

Näin kunta myy työttömiä firmojen alihankkijoiksi Sastamalassa Hikipajan hengessä voi tienata yhdeksän euroa päivässä

https://seura.fi/asiat/tutkivat/nain-kunta-myy-tyottomia-firmojen-aliha…

Vierailija
133/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen moraali 

Kokoomus haluaa laajentaa tätä toimintaa. Siksi se nyt leikkaa pienipallkaisilta niin kovasti tukia. Haluaa, että jäävät työttömiksi kun ei raha riitä töissä käymiseen. Työttömiä voi sitten pakottaa lisäleikkausten uhalla kuntouttavaan ja työkokeiluun tai jollakin muulla nimellä kutsuttavaan ilmaistyöhön. Kaverin firmaan, tai omaan firmaan.

Olen kuullut sellaisia huhuja, että ilmaisesta työvoimasta olisi kovasti pulaa.

Kuntouttavassa ja työkokeilussa on vain se ongelma tällä hetkellä, näissä et ole työsuhteessa. Eli tiukalla tulkinnalla kukaan yrityksessä ei voi pakottaa ihmistä tekemään mitään. TE-palvelut toki voi antaa karenssia tästä syystä.

Itse olen kokenut työkokeilut ja harjoittelut ihan hyvinä, sairaalan sähkärit tulivat harjoittelun viimeisenä päivänä jopa kiittämään ahkeruudestani. Valitettavasti esimiehelle tieto ei kai kulkenut, sillä mulla oli vakipaikka haussa samaan aikaan. Toisaalta kaikkiin työkokeiluihin olen itse halunnut, enkä mennyt pakotettuna.

Vierailija
134/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua TE-palvelu ohjeisti nimenomaan, että yli puolen vuoden kokeiluun vain ihan erikoistapauksessa, eikä missään nimessä yli vuotta.

Vierailija
135/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan itse en ole saanut helpotuksia opintolainan takaisinmaksuun koskaan työttömyydestäni huolimatta, joten ne rahat täytyy kaivaa jostain. Kun töitä ei ole, kulukorvaus parantaa talouttani sitä saadessani, koska esimerkiksi toimeentulotuessa ei ole ainakaan toistaiseksi voitu kajota siihen vaan ne saa pitää.

En pidä touhusta, mutta henkilökohtaisen talouteni lisäksi olen kiinnostunut myös tästä järjestelmästä ja sen ongelmista, joita riittää. Parhaiten typeryyden näkee itse osallistumalla ja on ollut ilo huomata, että touhu on vielä älyttömämpää kuin ikinä ajattelin. 

Vierailija
136/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeiluista ja kuntouttavista ei ole muuta kuin haittaa. CV:hen niitä ei kannata koskaan laittaa, jos aikoo saada oikeaa työtä. Tässä hyvä video Rosalta aiheen tiimoilta, jos kiinnostaa katsoa: https://www.youtube.com/watch?v=Kz7mKxqRtvc

Vierailija
137/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kivempaa se on kuin olla yksin kotona 🤷

Ikään kuin työtön olisi automaattisesti ystävätön ja ei mitään harrastuksia elämässään.

Hankala niitä ystäviä on tavata, kun ovat päivät töissä.

Vierailija
138/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin työkokeilijat teki ilmaiseksi töitä kunnan päättäjien asunnoilla remontoivat niitä ja siinä oli myös yhdityksen työntekijöiden asuntoja joita työttömät remontoi ilmaiseksi. Kun minä älähdin asiasta niin se touhu loppui koska kirjoitin siitä yleisö palstalle ja myös lehtine toimittajille kerroin ja ne halusi tehdä juttua asiasta.

Vierailija
139/142 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluista ja kuntouttavista ei ole muuta kuin haittaa. CV:hen niitä ei kannata koskaan laittaa, jos aikoo saada oikeaa työtä. Tässä hyvä video Rosalta aiheen tiimoilta, jos kiinnostaa katsoa: https://www.youtube.com/watch?v=Kz7mKxqRtvc

Jos en laittaisi kuntouttavaa tai työkokeilua CV:hen niin siinä olisi kuuden vuoden aukko tyhjää 

Vierailija
140/142 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua TE-palvelu ohjeisti nimenomaan, että yli puolen vuoden kokeiluun vain ihan erikoistapauksessa, eikä missään nimessä yli vuotta.

Minulle sanoi että tee 1kk sopimus ettei kannata tehdä kerralla monta kk jos ei olekaan hyvä paikka yms