Yleistynyt ilmiö. Nuoret aikuiset jäävät työkokeiluin ja kuntouttaviin vuosiksi. Tienaat, päivärahan ja 9€ päivälisän. Älkää alistoko tuohon
Minusta on törkeää, miten ihmisiä käytetään hyväksi.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ajatella, että joillekin ihmisille joissain elämäntilanteissa nuo hommat toimivat? Vaikkei niistä mitään maan tapaa tai urapolkua kannata tietysti lähtökohtaisesti maalailla? Kun osa-aikatyötä ei ole tarjolla avoimilla työmarkkinoilla, niin nämä työt tarjoavat mahdollisuuden niille, jotka eivät kykene kokoaikatyöhön tavallisessa työssä, kukin mistäkin syystä.
Jos sen vapaaehtoisesti valitsee niin mikäpä siinä. Mutta ihmisiä pakotetaan tuhlaamaan aikaansa tuonne karenssin uhalla.
Sä olet ymmärtänyt jotain ihan väärin. Työttömällä alkaa oma aika virka-ajan ulkopuolella. Sitä ennen tämä on työvoimapoliittisten toimenpiteiden alaisena, eli hakee työtä tai tekee jotain johon työvoimaviranomainen tämän määrää/sijoittaa.
Ymmärrätkö, että ihmisellä joka vastaa itse omasta elatuksestaan, on sitä omaa aikaa - ei siis työttömällä. Tietenkään et saa minkäänlaista korvausta, jos et ole työvoimapalveluiden käytettävissä.
Huomaa hyvin miten pihalla ihmiset tänä päivänä ovat. Tämä on se syy, jonka takia työttömyyspäivärahat ja muut lusmu-korvaukset vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuoret terveet aikuiset laitetaan normaalin palkkatyön sijaan kuntoutumaan johonkin 9e päivä -työhön. Tuohan on sairasta markkinoita vääristävää hyväksikäyttöä jossa työllistäjä on mieleltään kuntoutuksen tarpeessa!
Kun kunnalta menee sakkomaksuja jos ei aktivoida. Kuinka joku työtön voi olla kymmenen vuotta aktivoimaton kun toiset eivät saa olla kuin vuoden pari vuotta rauhassa työttömänä kun niitä jo aktivoidaan kuntouttavaan ettei mene sakkomaksuja.
Eihän yli viisi vuotta työtöttömällä ole edes ammattitaitoa enää mihinkään eikä kukaan työnantaja ota töihinkään niin pitkäaikaistyötöntä. Eihän sellainen ole työkykyinen ollenkaan ja kuinka sellainen välttää kuntouttavan työtoiminnan.
No sen takia laitetaan johonkin jos ei ole onnistunut työllistymään. Auttaako se sitten kotona oleminen jos ei joudu mihinkään lähtemään.
Niin. Koko toimiston funktio onkin nykyään tämä sanktiomaksujen vältteleminen. Tuo kuntouttava on kyllä ihan orwellilaista uuskieltä, kun ei siellä kukaan kuntoudu mihinkään. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ajatella, että joillekin ihmisille joissain elämäntilanteissa nuo hommat toimivat? Vaikkei niistä mitään maan tapaa tai urapolkua kannata tietysti lähtökohtaisesti maalailla? Kun osa-aikatyötä ei ole tarjolla avoimilla työmarkkinoilla, niin nämä työt tarjoavat mahdollisuuden niille, jotka eivät kykene kokoaikatyöhön tavallisessa työssä, kukin mistäkin syystä.
Ehkä, mutta kaikki tuottava työ kuntouttavassa ja työkokeiluissa syö lopulta palkalliset työt pois. Oikeisto tavoittelee parhaillaan juuri tätä: ihmiset työskentelevät pienimmillä sosiaalituilla ilmaiseksi, oikeat palkalliset työt ovat harvinaisia ja varattu palkkioviroiksi oikeisiin piireihin kuuluville.
Syytän tilanteesta myös vasemmistoa, joka on typeryyttään ollut luomassa tätä nykyistä järjestelmää.
Olen ollut palkkatukityössä työvalmennussäätiöllä ja kuntouttavassa työtoiminnossa kunnalla eikä kummassakaan tilalleni olisi palkattu ketään vakituiseksi.
Sen verran huomasin kyllä työvalmennussäätiöllä ollessani, että paitsi sinne laitetaan kuntouttavaan, työkokeiluun ja palkkatukityöhön mielellään uudestaan ja uudestaan. Toisaalta se voi olla nuorenkin kannalta laitostuttavaa, sinne on helpompi mennä takaisin kuin oikeisiin töihin. Noilta ajoilta tuttu käy siellä edelleen pätkittäin.Vaikka itsekin tuolla hyvin viihdyin oli päätin etten mene sinne takaisin, tai se on loppu elämäni siellä.
Pitää saada suu auki ja sanoa siellä työkokeilupaikassa omistajalle/pomolle, että en tule huomenna ellet tee työsopimusta ja maksa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on jäätävä summa mikä menee tuohon 9 euron järjestelmään. Vähintään 2 miljardia vuodessa ja tuosta ei ole puhuttu säästökohteena. Näyttäkää mulle turhempi rahanmeno jos pystytte. Tuota ei voi millään perustella yhteiskunnan kannalta tärkeäksi. Työkokeilijoita yli 100 000 niin noin suuri määrä vääristää työmarkkinoita.
Tuota summaa kasvattaa eniten se hallinnon määrä mitä on tuossa järjestelmässä suomalaiseen tapaan paljon.
Niinpä. Tässä olis 2 miljardia, jotka vois helposti leikata.
9€/päivä ei kyllä kovin kummoista työpanosta saa. Itse vaivautuisin korkeintaan paikalle ja oleilisin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää saada suu auki ja sanoa siellä työkokeilupaikassa omistajalle/pomolle, että en tule huomenna ellet tee työsopimusta ja maksa palkkaa.
Uusi työkokeilija niskuroijan tilalle sitten vain.
Ei hätää, pian ette saa sitä yhdeksääkään euroa. Kyllä siitä pidetään huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kivempaa se on kuin olla yksin kotona 🤷
Ikään kuin työtön olisi automaattisesti ystävätön ja ei mitään harrastuksia elämässään.
Sehän se suhtautuminen on juurikin ihmisillä. Samaten että työtön olisi automaattisesti muutenkin elämänhallintakyvytön ja syrjäytynyt. Itselläni kun minut tungettiin kuntouttavaan alunperin, meni tilanne juurikin siellä huonommaksi. Alunperin ongelma oli vain palkkatyön puute.
Vierailija kirjoitti:
9€/päivä ei kyllä kovin kummoista työpanosta saa. Itse vaivautuisin korkeintaan paikalle ja oleilisin siellä.
Sellaista se käsittääkseni onkin. Siellä oleillaan. Mitään järkevää ei saa tehdä. Kuulemma ei edes opiskella.
Miettikääpä tulevaisuutta kun työelämäheikennykset menee läpi.. jo nyt nuoria käytetään sumeilematta hyväksi työelämässä. Mitä mahdollisuuksia on enää koskaan nuorella saada asiallista työtä ja palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Sanoo työnjohtajalle että 9 euroa on puolen tunnin liksa alakanttiin eikä siten edes päivämatkustelun väärti. Teen siis hommia 30min ja häippäsen. Vai mikä on oma liksasi ja alarajasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo työnjohtajalle että 9 euroa on puolen tunnin liksa alakanttiin eikä siten edes päivämatkustelun väärti. Teen siis hommia 30min ja häippäsen. Vai mikä on oma liksasi ja alarajasi?
Kova on huutelu. Tästähän sitten napsahtaa karenssi ja alennettu tt tuki. Jos haluaa tuet takaisin, pääsee yrittämään uudestaan työkokeilua, jos osaisi pitää päänsä kiinni tällä kertaa.
Oikea työ on liian stressaavaa ja olen aina joutunut alle kuukaudessa sairaslomalle lähinnä ihmisten vuoksi, kun sosiaalisuus kuormittaa. Jos ei töissä ole ihmisiä niin saan itse itseni burnoutiin jopa mainostenjakelussa kun panikoin löydänkö oikeat talot ja valittaako asiakkaat pomolle, tuleeko potkut jne.
On kuitenkin kiva saada jostain sen 200e extraa tukien päälle ilman sydämen pysähdystä tai aivoinfraktia.
Harmi ettei ole olemassa leppoisaa suht stressitöntä työtä jossa pärjäisi. Jäljelle jää vain kuntouttava tai työkokeilu.
Sanoin työkokeilussa pomolle, että olen tullut töihin enkä leikkimään ja työstä pitää maksaa palkkaa. Piaan tuli työsopimuksen kanssa 12€/h ei oo häävi mutta kelpas ja nyt olen 3 vuotta tehnyt varastomiehen hommia 👍
Vierailija kirjoitti:
Sanoin työkokeilussa pomolle, että olen tullut töihin enkä leikkimään ja työstä pitää maksaa palkkaa. Piaan tuli työsopimuksen kanssa 12€/h ei oo häävi mutta kelpas ja nyt olen 3 vuotta tehnyt varastomiehen hommia 👍
Minä olin työkokeilussa ja koko firmalla oli ongelmia ihmisten sairastumisien kanssa eikä sijaisia saatu oikein mistään. Kysyivät kerran että pärjäänkö nyt yksin kun työkaveri joutui lähtemään pois kesken päivän. Sanoin että no voi sentään kun eihän minua saa jättää yksin! Toi työsopimuksen sille päivälle ja tälle tuli jatkoa, tuurasin aina ja niin vaan yhtäkkiä olinkin vakituinen työntekijä 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa uhossa on hyvä muistaa miksi siellä työkokeilussa ollaan, kokeilemassa työntekoa. Kokeiluun lähtenyt on itse suostunut työskentelemään työpaikassa määräajan. Jos sen haluaa mokata, niin ura työkokeilijana ja kuntouttavan työtoiminnan asiakkaana on taattu. Jos taas saa työkokeilusta hyvän arvostelun, on se ainakin TE-palveluille singnaali työkykyisestä henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus ei ole vastikkeeton korvaus. Tämä tuntuu ihmisiltä jotenkin unohtuvan ja kuvittelevat maassa olevan perustulon.
Työkokeilut ja vastaavat ovat työvoimapoliittisia toimenpiteitä, ts velvoittavia toimenpiteitä. Lue EI vastikkeeton = velvoittavia toimenpiteitä.
Järkyttävää miten ihmiset valittavat ilmaisesta rahasta. Niin - kelle maksetaan elämässä kaikki ja joskus muutaman vuoden välein käyvät leikkimässä työntekoa.
Älkää valittako, jos rasittaa liikaa, voi aina etsiä sen työpaikan.
Ps. se työpaikka on aikuisen ihmisen ymmärrettävä ihan itse hakea. Jos työtä ei saa, kannattaa kouluttautua alalle, jolle sitä työvoimaa tarvitaan.
Työttömyyskorvauksella elää oikeasti todella paljon ihmisiä, jotka ovat vain osittain tai ei ollenkaa työkykyisiä. He eivät saa apua oikeisiin ongelmiinsa, joko eivät osaa hakea, tai useammin, avun tarvetta ei tunnisteta, tai oikeanlaista apua ei ole saatavilla. Tilannetta vaikeuttaa, että osa-aikatöitä on todella vähän suhteessa tarpeeseen eli siihen, paljonko olisi ihmsiä, jotka pystyvät vain sellaisia ja niitäkin sopivissa olosuhteissa tekemään.
Tuollainen "lisää keppiä" -asenne ei auta, haittaa vain tilannetta. Moni on käytännössä työkyvytön esim. uupumuksen takia, eikä sitä osata terveydenhoidossa hoitaa saati edes tunnistaa. Ne uupuneet ovat tsempanneet ja venyneet, kunnes on rajat tulleet vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin työkokeilussa ja koko firmalla oli ongelmia ihmisten sairastumisien kanssa eikä sijaisia saatu oikein mistään. Kysyivät kerran että pärjäänkö nyt yksin kun työkaveri joutui lähtemään pois kesken päivän. Sanoin että no voi sentään kun eihän minua saa jättää yksin! Toi työsopimuksen sille päivälle ja tälle tuli jatkoa, tuurasin aina ja niin vaan yhtäkkiä olinkin vakituinen työntekijä 😆
Taisit kuitenkin osoittaa tekeväsi töitä, etkä vain istuskellut, kuten ketjussa aiemmin on uhottu?
Kun kunnalta menee sakkomaksuja jos ei aktivoida. Kuinka joku työtön voi olla kymmenen vuotta aktivoimaton kun toiset eivät saa olla kuin vuoden pari vuotta rauhassa työttömänä kun niitä jo aktivoidaan kuntouttavaan ettei mene sakkomaksuja.
Eihän yli viisi vuotta työtöttömällä ole edes ammattitaitoa enää mihinkään eikä kukaan työnantaja ota töihinkään niin pitkäaikaistyötöntä. Eihän sellainen ole työkykyinen ollenkaan ja kuinka sellainen välttää kuntouttavan työtoiminnan.
No sen takia laitetaan johonkin jos ei ole onnistunut työllistymään. Auttaako se sitten kotona oleminen jos ei joudu mihinkään lähtemään.