Yleistynyt ilmiö. Nuoret aikuiset jäävät työkokeiluin ja kuntouttaviin vuosiksi. Tienaat, päivärahan ja 9€ päivälisän. Älkää alistoko tuohon
Minusta on törkeää, miten ihmisiä käytetään hyväksi.
Kommentit (142)
Hirvittävän ikävää että osa tavallisesta kansasta kannattaa uudistuksia, joilla tullaan heikentämään taloutta, hyvinvointia, työntekijöiden asemaa yms. Tietämättään vai jonkun mysteerisen psykoosin vuoksi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei sinne kukaan pakota, kun hakee ihan itse sen mielekkäämmän työpaikan tai lähtee opiskelemaan (työllistävää) alaa.
Harmi, että aikuiskoulutustuki poistetaan, niin yhä harvempi pääsee sitä alaa vaihtamaan.
Se on työssäolevien, ei työttömien tuki. Pitää olla kahdeksan vuoden työhistoria, kokoaikainen työpaikka ja vähintään vuoden historia ko. paikassa.
Jotkut ei tunnu ymmärtävän, että työkokeilu on täysin verovaroilla kustannettavaa toimintaa. Se tulee kalliimmaksi kuin se, ettei työtön tee mitään. Moni toki mieluummin sinne menee kuin on pitkään työttömänä, osa oikeasti kokeilemaan uutta alaa tai alan sopivuutta, suurin osa kun on pakko tai sen 9 euron rahan takia, varsinkin jos paikalle on lyhyt matka ettei matkoihin sitä rahaa mene.
Oon tällä hetkellä kuntouttavassa ja voisin tuommoseen osa-aikaseen työhön ehkä mennäkkin. Mutta en vuosikausiksi roikkumaan. Turha on itteään rääkätä ilmaistyöllä.
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ. Kun ne tavalliset työttömät on yliopistokoulutettuja, 5n kielitaitoisia, yritysjohtajia, jopa ent työministeri, ent kansanedustajat, opettajat kaikki kesällä. Mut valheellinen kuvitelma että ne ois jotain ammattitaidottomia, syrjääntyneitä, reppanoita jotka ei osaa heräyä aamulla tai pukeutua, jotain vammasia.
Onko tämä oikeasti sinun kokemuksesi? Olin itse 10 vuotta työttömänä ja 90% ihmisistä jotka oli työttömiä niin oli täysin lusmuja ja reppanoita. En meinaa tätä edes millään pahalla vaan oma kokemukseni ja tunsin sekä tiesin työttömiä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ajatella, että joillekin ihmisille joissain elämäntilanteissa nuo hommat toimivat? Vaikkei niistä mitään maan tapaa tai urapolkua kannata tietysti lähtökohtaisesti maalailla? Kun osa-aikatyötä ei ole tarjolla avoimilla työmarkkinoilla, niin nämä työt tarjoavat mahdollisuuden niille, jotka eivät kykene kokoaikatyöhön tavallisessa työssä, kukin mistäkin syystä.
Joillekin ihmisille ehkä toimii, mutta osallistumisen nimenomaan pitäisi olla vapaaehtoista. Nuo sopivat lähinnä sellaisille ihmisille, joilla ei ole mitään aiempaa työkokemusta tai ovat mielenterveyskuntoutujia.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä on tulevaisuus, katsokaa vaan dokkareita esim Thaimaa, Kiina yms. Teet hiki päässä töitä ehkä 1 euron palkalla per 20 tuntia töitä. MUTTA jokuhan saa hyvät rahat. Kokoomus välittää ja on välittänyt vain suuryrittäjistä, muut voi tehdä näitä hikipaja hommia.
Onko sinulle Uniparty-käsite tuttu? Se on Yksipuolue.
Yksipuolue johon kuuluu niin Kok, Kesk kuin SDP ja kaikki muutkin tulkut veivät yhdessä Suomen tilanteeseen jossa eettinen yritystoiminta ei ole kannattavaa. Yksinkertaistaen viherpunaiset pöhöttävät valtiota ja globalisaatiota sekä menoja. Sitten oligarkkien kätyrit ja myöskin sentralisoivaa globalisaatiota palveleva siniviherpunainen valeoikeisto tulee selittämään että on "pakko" vetää austerity-linjaa joka ei kyllä myöskään ole taloudellisesti loogista. Sitten tulee viherpunaiset taas kehiin tarjoamaan lisää menoja ja pöhöttymistä
Ja typerä kansa itkee samalla kun äänestää oman tuhonsa puolesta Yksipuoluetta joka ikinen kerta.
Kaikki eduskunnassa olevat ovat SYSTEEMIPUOLUEITA eli Yksipuolueessa.
Tietä ulos kurimuksesta ei sieltä löydy. Heillä ei ole ajatustakaan kokonaisille systeemisille muutoksille.
Hikipajat ja/tai Huxley-Orwellinen valtion alainen kansalaisuus ovat tulevaisuus.
Onneksi boomerit saavat eläkerahastot käytettyä ennen sitä joten Yksipuolueen pää-äänestäjäkunta jatkaa samaan malliin.
Ei hätää. Kohta ei tarvitse tyytyä 9 euroon, kohta hallitus tulee saksien kanssa ja leikkaa senkin.
Sillpäpä pääsette sitten siitäkin riesasta.
Ilon päivä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä on tulevaisuus, katsokaa vaan dokkareita esim Thaimaa, Kiina yms. Teet hiki päässä töitä ehkä 1 euron palkalla per 20 tuntia töitä. MUTTA jokuhan saa hyvät rahat. Kokoomus välittää ja on välittänyt vain suuryrittäjistä, muut voi tehdä näitä hikipaja hommia.
Onko sinulle Uniparty-käsite tuttu? Se on Yksipuolue.
Yksipuolue johon kuuluu niin Kok, Kesk kuin SDP ja kaikki muutkin tulkut veivät yhdessä Suomen tilanteeseen jossa eettinen yritystoiminta ei ole kannattavaa. Yksinkertaistaen viherpunaiset pöhöttävät valtiota ja globalisaatiota sekä menoja. Sitten oligarkkien kätyrit ja myöskin sentralisoivaa globalisaatiota palveleva siniviherpunainen valeoikeisto tulee selittämään että on "pakko" vetää austerity-linjaa joka ei kyllä myöskään ole taloudellisesti loogista. Sitten tulee viherpunaiset taas kehiin tarjoamaan lisää menoja ja pöhöttymistä
Mikä olisi sitten sinun ratkaisusi vaikeaan taloustilanteeseen?
Jos en olis työkokeilussa niin täällä kutsuttais laiskaksi paskaksi.
Ei sinne palkkatöihin niin vaan päästä.
Vierailija kirjoitti:
"
Yksinkertaistaen viherpunaiset pöhöttävät valtiota ja globalisaatiota sekä menoja. Sitten oligarkkien kätyrit ja myöskin sentralisoivaa globalisaatiota palveleva siniviherpunainen valeoikeisto tulee selittämään että on "pakko" vetää austerity-linjaa joka ei kyllä myöskään ole taloudellisesti loogista. Sitten tulee viherpunaiset taas kehiin tarjoamaan lisää menoja ja pöhöttymistä"
"Mikä olisi sitten sinun ratkaisusi vaikeaan taloustilanteeseen?"
Hyvin pitkä kirjoitus joka alkaa sanalla itsenäisyys.
Ensin ihmisen pitää tunnistaa ongelmat kokonaisuutena, sen osina ja laajentuen kaikkiin globaaleihin kytköksiin. Nykyisten valtavirran narratiivien kyseenalaistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tietysti sossupummiksi, kelarotaksi, mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kivempaa se on kuin olla yksin kotona 🤷
Minulle ainakin alkoi tuntua siltä, että elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi tällaiseen joutavuuteen. Sitten päätin kierrätyskeskuksen sijaan pyöräillä ulos yksinäisyyteen tarkkailemaan lintuja enkä ikinä mennyt takaisin.
Millä elit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ. Kun ne tavalliset työttömät on yliopistokoulutettuja, 5n kielitaitoisia, yritysjohtajia, jopa ent työministeri, ent kansanedustajat, opettajat kaikki kesällä. Mut valheellinen kuvitelma että ne ois jotain ammattitaidottomia, syrjääntyneitä, reppanoita jotka ei osaa heräyä aamulla tai pukeutua, jotain vammasia.
Onko tämä oikeasti sinun kokemuksesi? Olin itse 10 vuotta työttömänä ja 90% ihmisistä jotka oli työttömiä niin oli täysin lusmuja ja reppanoita. En meinaa tätä edes millään pahalla vaan oma kokemukseni ja tunsin sekä tiesin työttömiä paljon.
Ihan vain mielenkiinnosta, oletko seurannut nykyistä talouden syöksyä?
Yrityksiä on mennyt konkurssiin ja rakennusala on lähes jäissä.
Näissä yrityksissä työskennelleet ihmiset jäävät/jäivät työttömiksi!
Oletko siis sinä ja muut kaltaisesi todellakin sitä mieltä, että 90% noista ihmisistä on "täysiä lusmuja ja reppanoita" !
Ei millään pahalla, mutta kiipeä nyt jo ulos sieltä poterostasi!
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule sittenhän vasta haukutaan kun menee työkokeiluun! Se on jopa pahempi kuin kotona makaaminen.
"Tuet orjatyötä, viet oikeiden ihmisten työt, olet oikeiden palkollisten vaivana ja edessä ja tiellä, olet yksinkertaisesti TYHMÄ"
Ja nämä kaikki kuullut ja kokenut. Enää ei minua pakoteta työkokeiluun, olen lopuelämäni työtön mieluummin kuin kuuntelen jopa työpaikalla halveksuntaa työttömyydestä. Työttömänä riittää kun sulkee netin, loppuu haukkuminen. Työkokeilussa saa kokea halveksuntaa joka päivä muistuttamassa siitä mikä loinen yhteiskunnan mätäsäkki olet.
116/116 kirjoitti täysin oikein.
Silloin kun olet ns piilossa, työtön, muilta työläisiltä, olet turvassa, ja säilytät itsetuntosi rippeet edes. Mutta kun astut tukityöllistettynä yritykseen ja porukka saa kuulla mikä oikein olet, sen tunnet kyllä kohtelussa. Säälivin, pistävin silmin ja käytöksin.
Olen pitkäaikaistyötön. Sain kuntakokeilulta päätöksen, että saan opiskella perustutkinnon työvoimapula alalle. Opinnot ovat edenneet suunnitellusti, työssäoppimisjaksoilla olen saanut kehuja alalle soveltuvuudesta. Olen ollut hyvällä fiiliksillä, että nyt taitaa löytyä minulle paikka työelämässä.
Sain tänään kirjeen, jossa kerrotaan, että minut siirretään TYPin asiakkaaksi, ja tehdään monialainen työllisyyssuunnitelma.
Olen shokissa, vaaditaanko minua keskeyttämään opinnot?! Onko kellään kokemusta?
Miten ihmeessä omaehtoinen opiskelu ja työnhaku velvollisuuden täyttäminen ei riitä osoittamaan, että olen erittäin motivoitunut työllistymään?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kivempaa se on kuin olla yksin kotona 🤷
Minulle ainakin alkoi tuntua siltä, että elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi tällaiseen joutavuuteen. Sitten päätin kierrätyskeskuksen sijaan pyöräillä ulos yksinäisyyteen tarkkailemaan lintuja enkä ikinä mennyt takaisin.
Tuliko karenssi ja kuinka pitkä? Oletko nyt pelkällä tt-tuella mutta silti te-toimiston kirjoilla työnhakijana. Paljonko saat tt-tuen perusosaa? Mietin samaa ratkaisua.
Ei tullut karenssia ollenkaan (vuonna 2019), mutta seuraavalla tapaamisella työkkärissä sos. työntekijä ja työkkäri yhdessä uhkailivat karenssilla ja olivat sitä mieltä että minun tulisi uudelleen hakeutua kuntouttavaan työtoimintaan. Ehdin kuitenkin samana vuonna m
Mä pääsin kuntouttavasta pois menemällä palkkatuettuun työhön. Silloinkin oli hyvin nuivaa suhtautuminen lähtöaikeisiini. Piti oikein paperi allekirjoittaa että pääsen pois kuntouttavasta. Sitten sain nauttia rauhassa ansiosidonnaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule sittenhän vasta haukutaan kun menee työkokeiluun! Se on jopa pahempi kuin kotona makaaminen.
"Tuet orjatyötä, viet oikeiden ihmisten työt, olet oikeiden palkollisten vaivana ja edessä ja tiellä, olet yksinkertaisesti TYHMÄ"
Ja nämä kaikki kuullut ja kokenut. Enää ei minua pakoteta työkokeiluun, olen lopuelämäni työtön mieluummin kuin kuuntelen jopa työpaikalla halveksuntaa työttömyydestä. Työttömänä riittää kun sulkee netin, loppuu haukkuminen. Työkokeilussa saa kokea halveksuntaa joka päivä muistuttamassa siitä mikä loinen yhteiskunnan mätäsäkki olet.
Tää!
Työttömänä sua inhoo kaikki paitsi yleensä muut työttömät ymmärtää. Mutta kun menet työkokeiluun niin viimeisetkin inhoaa, koska vien paikan niiltä muilta työttömiltä tekemällä ilmaistyötä ja heitä ei palkata
Ei se välttämättä ole noin, koska monella tuet ovat jo samaa tasoa kuin pienimmät palkat ja lisäksi saa vielä tuon 9e per päivä siihen päälle, että jos menisivät "normaaliin töihn" niin lopputulos voisi olla, että saisivat tuon 9e päivässä vähemmän, tai jopa vielä vähemmän, kun tukien suuruus toki riippuu niin monesta asiasta.
Jos vaikapa tämä tapaus menisi töihin ja saisi tämän 5500e/kk päälle vielä 9e/päivä, niin en pitäisi orjatyönä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c