Isä menehtyi alkoholin takia ja nyt äiti ryyppää taas kolmatta päivää ;(
Että kun ottaa taas tunteisiin. Olisi kai tuon jo pitänyt herätellä kun äiti näki kuinka isän menehtyminen tapahtui ja miten suuri suru luonnollisesti siitä seurasi.
Ei muuta tapojaan. Juo vaan ihan hirveästi ja pelkään koska hänkin tuosta sitten kuolee. On nyt 59v.
Eivät isäni kanssa enää olleet yhdessä mutta elämäntavat samat.
Soitti juuri kännissä ja halusi avautua tunteistaan, että hänestä tuntuu kuin lapsena etääntyisi hänestä entisestään. Sanoin, että lopettaisi juomisen, pelkään koska hänkin kuukahtaa ja raivosin, että taas pitää kolmatta päivää ryypätä ja huomenna hänellä työpäivä.
Sanoi vain, että "Just tätä mä tarkotin, te vaan..." ja löin luurin kiinni. En jaksa kuunnella kun mukamas oikeuttaa juomista syyttämällä muita. Niin paljon ollaan häntä tuettu ja autettu elämässä ja rakastettu, etten pysty venymään enempää. Pelkään vain, että kauan hänelläkään enää on aikaa.
Nyt tuli känniviestikin häneltä, että pyytää ehdotonta rakkautta ilman vaatimuksia mutta siihenkään me emme pysty..
Voi saatana sanon vaan. Mä vaan haluaisin olla äidin kanssa tekemisissä ja mennä kylään mutta kun alkoholin ehdoilla mennään enkä jaksa katsella häntä humalassa niin hankala suunnitella kyläilyä.
Kommentit (36)
Alkoholismi on sairaus, joka vaikuttaa hyvin paljon läheisiin ihmisiin. Monelta eri kantilta. Jos joku syö sipseillä itsensä kuoliaaksi, se on varsin harmi juttu, mutta ei millään lailla verrattavissa alkoholistin ihmissuhteisiin.
Alkoholismi on elämäntapavalinta eikä mikään sairaus 💩 Heittäkää hyvät ihmiset nämä itsekkäät luuserit ulos omasta elämästänne. Lapsilla ei ole mitään velvollisuutta sietää näitä ääliöitä. Valitettavasti nämä luuserit ei koskaan ole hedelmättömiä, päinvastoin, lisäännytään hirveästi, koskaan ei ole paineita siitä ettei "tärppäisi". Lapsilla ansaitaan tukia joilla röökataan ja juhlitaan ja sikaillaan. Kuinka moni syrjäytynyt juoppo/narkki onkaan viime aikoina pistänyt omaisensa kylmäksi, kumpi onkaan uhri se ymmärtäjä vai toi luuseri.... Lapsia pitäisi tukea heittämään nämä juopot ulos elämästään.
Alkoholismi on krooninen sairaus, jossa mieli ja elimistö tulee riippuvaiseksi alkoholin juomisesta.
Alkoholismi hallitsee vahvasti ihmisen elämää. Alkoholisti ei pysty lopettamaan juopottelua, vaikka tietää tuhoavansa terveyttään ja aiheuttavansa läheisilleen kärsimystä.
Pakonomainen, jatkuva, addiktiivinen tai humalahakuinen alkoholin käyttö on vakava sairaustila.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oikeus sinulla on vaatia äitiäsi lopettamaan ryyppääminen? Miksi hänen tapansa elää on mielestäsi väärin ja sinun oikein? Sitäpaitsi alkoholismi on sairaus. Pitää ymmärtää... Ihmiset pitää hyväksyä sellaisina kuin ne on. Tekemisissä ei tietenkään tarvitse olla just silloin kun toinen toikkaroi kännissä.
Onko alkoholisti itsekäs vai sinä kun vaadit häntä muuttumaan?
Ai miksi on väärin? Siksi, että alkoholisti useimmiten aiheuttaa käytöksellään ja touhuillaan todella paljon haittaa läheisilleen eikä sen kanssa lopulta tee mieli olla missään tekemisissä, oli se selvinpäin tai ei.
Omaa hyvinvointiaan pitää jokaisen varjella, se on jokaisen omalla vastuulla.Kenenkään ei tarvitse uhrata itseään toisen aikuisen vuoksi.Jokaisella on oikeus pilata oma elämänsä, mutta toisille sitä ei saa tehdä Se oikea äitisi siellä alkoholismin takana ei halua, että hänen lapsensa kärsivät hänen vuokseen.Pysy siis hyvällä omatunnolla erossa juopuneesta äidistäsi.Se on vain viisautta ja aivan oikein tehty.Kukaan ei ole oikeutettu vaatimaan sinulta yhtään enempää uhrautumista äitisi eteen.
Saako kysyä, mikä oli se kuolinsyy, kun isäsi kuoli viinaan?
Mitään et voi käytännössä tehdä jotta äitisi lopettaisi juomisen.
Mutta ei sinun tarvitse olla äitisi kanssa tekemisissä silloin kun hän juo, ihan riippumatta siitä miltä äidistäsi tuntuu "etääntymisenne".
Entinen alkoholisti
Tuttavalla meni molemmat vanhemmat ja vielä velikin viinaan kolmen vuoden sisään. Nyt läheltä yhden muun alkoholistin toimintaa seuraan, ja sama kaava siinäkin näyttää olevan. Vika on aina muissa, ja jos jotain humalassa tekeekin väärin, niin sillä ei ole mitään merkitystä, koska vika on aina muissa. Sitäpaitsi kyllähän sitä nyt pitää saada viinaa juoda!
(näillä kaikilla on kuitenkin ollut "elämänhallinta" kunnossa eli töissä on käyty, rahat ovat riittäneet siihen viinaan ettei ole tarvinnut ruveta sen takia rettelöimään)
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistia ei saa saarnaamalla ja valittamalla lopettamaan juomista. Harvoin rakastamallakaan. Pitää itse haluta ja silti se on vaikeaa. Aine on viiden maailman kovinta riippuvuutta aiheuttavan listalla.
Oon itse kovanluokan deeku. Huomenna tulee täyteen kolmeviikkoa kokonaan ilman alkoholia. Tällanen näin pitkä KOKONAAN ilman on mulla viimeksi pari vuotta sitten.
Mua motivoi selvästi enemmän porkkana kuin keppi. Moitteet ynnä muu saa vaatituntemaan itsensä surkeaksi ja lääkitsen sen sitten sillä millä olen tottunut kaiken lääkitsemään.
Tälläkertaa sain motivaation siitä, kun läheiseni pyysi minua tulemaan selvinpäin erääseen tärkeään tilaisuuteen. Tarvitsin katkaisuhoitoa lopetukseen ja sitten otin antabusta. Tilaisuus meni hyvin. Kaksi viikkoa olin jo selvänä ennen sitä. Motivaatio ois jatkaa. Elämä on kivaa. Tiedän, että ahdistus tulee jossain vaiheessa. Koitan keksiä tässä jotain uutta selväpäisyyttä vaativ
Tuo on hieno oivallus. Sama pätee muihinkin asioihin, joihin liittyy addiktio tai selkeän päämäärän puute. Esim. rahan käyttö ja säästäminen. Pitää olla tavoite ja kannustin.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on elämäntapavalinta eikä mikään sairaus 💩 Heittäkää hyvät ihmiset nämä itsekkäät luuserit ulos omasta elämästänne. Lapsilla ei ole mitään velvollisuutta sietää näitä ääliöitä. Valitettavasti nämä luuserit ei koskaan ole hedelmättömiä, päinvastoin, lisäännytään hirveästi, koskaan ei ole paineita siitä ettei "tärppäisi". Lapsilla ansaitaan tukia joilla röökataan ja juhlitaan ja sikaillaan. Kuinka moni syrjäytynyt juoppo/narkki onkaan viime aikoina pistänyt omaisensa kylmäksi, kumpi onkaan uhri se ymmärtäjä vai toi luuseri.... Lapsia pitäisi tukea heittämään nämä juopot ulos elämästään.
Muuten samaa mieltä, mutta kyllä se on sairaus. Fyysinen ja psyykkinen riippuvuus, johon sisältyy usein erilaatuisia henkisiä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välit poikki vaan. Täysin. Alkoholistien kanssa ei tule olla missään tekemisissä.
Raukkamainen eli ämmämäinen asenne.
Alkoholisti itse ovat niitä "ämmiä", myös miehet. Muiden pitäisi siten muka ymmärtää heidän perseilyitään loputtomiin. Vähättelevät omia kännimokiaan.
Myös se että omaiset eivät välitä aiheuttaa alkoholismia. Voin kertoa sen koska olen sen kokenut. Äitini ei muuta kuin lässytä asioista, ei koskaan tarjoa apua mihinkään. Olen kärsinyt siitä jo vuosia. On jopa sanonut ettei mistään saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistia ei saa saarnaamalla ja valittamalla lopettamaan juomista. Harvoin rakastamallakaan. Pitää itse haluta ja silti se on vaikeaa. Aine on viiden maailman kovinta riippuvuutta aiheuttavan listalla.
Oon itse kovanluokan deeku. Huomenna tulee täyteen kolmeviikkoa kokonaan ilman alkoholia. Tällanen näin pitkä KOKONAAN ilman on mulla viimeksi pari vuotta sitten.
Mua motivoi selvästi enemmän porkkana kuin keppi. Moitteet ynnä muu saa vaatituntemaan itsensä surkeaksi ja lääkitsen sen sitten sillä millä olen tottunut kaiken lääkitsemään.
Tälläkertaa sain motivaation siitä, kun läheiseni pyysi minua tulemaan selvinpäin erääseen tärkeään tilaisuuteen. Tarvitsin katkaisuhoitoa lopetukseen ja sitten otin antabusta. Tilaisuus meni hyvin. Kaksi viikkoa olin jo selvänä ennen sitä. Motivaatio ois jatkaa. Elämä on kivaa. Tiedän, että ahdistus tulee jossain vaiheessa. Koitan keksiä tässä jotain uutta selväpäisyyttä vaativ
Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle!
Uskon että onnistut. Kehitä elämääsi mahdollisimman paljon tekemistä joka ei liity mitenkään alkoholiin!
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä, mikä oli se kuolinsyy, kun isäsi kuoli viinaan?
Kysyit jo.
Vierailija kirjoitti:
Hymiön paikka jos mikä!
Et ymmärrä hymiöiden merkitystä.
Onneksi ite vaan lopetin juomisen kun tajusin että alko ei tee kuin onnettomaksi. Ei se lopulta ollu sen kummempaa, lopetti vaan ja jatkoi elämää. Alkon kanssa lääräävät ovat todella itsekkäitä ihmisiä! Olkoot siellä yksin pullojensa kanssa.