Isä menehtyi alkoholin takia ja nyt äiti ryyppää taas kolmatta päivää ;(
Että kun ottaa taas tunteisiin. Olisi kai tuon jo pitänyt herätellä kun äiti näki kuinka isän menehtyminen tapahtui ja miten suuri suru luonnollisesti siitä seurasi.
Ei muuta tapojaan. Juo vaan ihan hirveästi ja pelkään koska hänkin tuosta sitten kuolee. On nyt 59v.
Eivät isäni kanssa enää olleet yhdessä mutta elämäntavat samat.
Soitti juuri kännissä ja halusi avautua tunteistaan, että hänestä tuntuu kuin lapsena etääntyisi hänestä entisestään. Sanoin, että lopettaisi juomisen, pelkään koska hänkin kuukahtaa ja raivosin, että taas pitää kolmatta päivää ryypätä ja huomenna hänellä työpäivä.
Sanoi vain, että "Just tätä mä tarkotin, te vaan..." ja löin luurin kiinni. En jaksa kuunnella kun mukamas oikeuttaa juomista syyttämällä muita. Niin paljon ollaan häntä tuettu ja autettu elämässä ja rakastettu, etten pysty venymään enempää. Pelkään vain, että kauan hänelläkään enää on aikaa.
Nyt tuli känniviestikin häneltä, että pyytää ehdotonta rakkautta ilman vaatimuksia mutta siihenkään me emme pysty..
Voi saatana sanon vaan. Mä vaan haluaisin olla äidin kanssa tekemisissä ja mennä kylään mutta kun alkoholin ehdoilla mennään enkä jaksa katsella häntä humalassa niin hankala suunnitella kyläilyä.
Kommentit (36)
Alkoholistit ovat maailman itsekkäimpiä ihmisiä. Syyttävät ihan kaikesta muita ja uhriutuvat omiin sotkuihinsa. Mitään syy seuraus suhteita eivät näe.
Alkoholisti rakastaa lähinnä alkoholia, ei läheisiään.
Lapseni sanoi, että olen ällöttävä kännissä. Enpä sen jälkeen ole koskaan tavannut häntä alkoholia ottaneena. Aikaa on mennyt 15 vuotta. Isänsä juopumus ei toisaalta ole koskaan haitannut. Omat dokaamiset liittyivät vaikeaan elämäntilanteeseen, mutta enpä ole sitä koskaan osannut keskustella läpi hänen kanssaan.
Alat sinäkin vaan ryyppmään. Helpottaa ja voitte vaikka ryypätä yhdessä äitisi kanssa.
Alkoholisti on itsekäs.Pitää sairaudestaan kynsin hampain kiinni.Hakee oikeutusta juoda ja ja sekin on jonkin muun syy.
Ei päänsilityksiä eikä mahdollistamista.
Alkoholistia ei saa saarnaamalla ja valittamalla lopettamaan juomista. Harvoin rakastamallakaan. Pitää itse haluta ja silti se on vaikeaa. Aine on viiden maailman kovinta riippuvuutta aiheuttavan listalla.
Oon itse kovanluokan deeku. Huomenna tulee täyteen kolmeviikkoa kokonaan ilman alkoholia. Tällanen näin pitkä KOKONAAN ilman on mulla viimeksi pari vuotta sitten.
Mua motivoi selvästi enemmän porkkana kuin keppi. Moitteet ynnä muu saa vaatituntemaan itsensä surkeaksi ja lääkitsen sen sitten sillä millä olen tottunut kaiken lääkitsemään.
Tälläkertaa sain motivaation siitä, kun läheiseni pyysi minua tulemaan selvinpäin erääseen tärkeään tilaisuuteen. Tarvitsin katkaisuhoitoa lopetukseen ja sitten otin antabusta. Tilaisuus meni hyvin. Kaksi viikkoa olin jo selvänä ennen sitä. Motivaatio ois jatkaa. Elämä on kivaa. Tiedän, että ahdistus tulee jossain vaiheessa. Koitan keksiä tässä jotain uutta selväpäisyyttä vaativaa tilaisuutta tai vaikka matkaa lähitulevaisuuteen jos sillä saisin ylläpidettyä motivaatiota.
Juomiseni on ihan hirveää, kun pääsen vauhtiin. Jo näin lyhyen selväpäisyyden aikana humalaiset ärsyttää yllättävän paljon.
Löydä rajasi ja pidä niistä kiinni. Ei ole pakko olla tekemisissä humalaisen kanssa. Voi pyytää ottamaan yhteyttä, kun on selvä ja muistuttaa, että jos ei ominvoimin kykene lopettamaan, niin terveydenhuollosta voi pyytää apua siihen.
Kurjaa, sinuakin varmaan hakattiin kättäpidemmällä yli 10 vuotta?
Mikä oikeus sinulla on vaatia äitiäsi lopettamaan ryyppääminen? Miksi hänen tapansa elää on mielestäsi väärin ja sinun oikein? Sitäpaitsi alkoholismi on sairaus. Pitää ymmärtää... Ihmiset pitää hyväksyä sellaisina kuin ne on. Tekemisissä ei tietenkään tarvitse olla just silloin kun toinen toikkaroi kännissä.
Onko alkoholisti itsekäs vai sinä kun vaadit häntä muuttumaan?
Minun isäni juo päivittäin ja tätä on jatkunut pitkään. Sinäänsä ihan hyvä jos äitisi ryyppäämiset ei kuitenkaan veny kovin pitkiksi.
Valitettavasti et voi äidillesi mitään. Omaa käyttäytymistä voit vaan muuttaa ja yrittää käsitellä asiaa. Lue alkoholismista, koska loppupeleissä niillä kaikilla on samat sairauden piirteet. Sen jälkeen ymmärrät äitisi käytöstä. Hyväksyä sitä ei tarvitse ja voit rajata kanssakäymisen halutessasi vain selviin päiviin. Toisille on helpompaa, kun ei olla tekemisissä ollenkaan. Alkoholisti sairastuttaa myös läheiset ns. läheisriippuvuuteen, jossa muut toimii kuin sätkynuket ryyppäämisaikataulun mukaisesti ja yrittää jotenkin hallita tilannetta, jota ei voi oikeasti hallita mitenkään ulkopuoliset.
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa, sinuakin varmaan hakattiin kättäpidemmällä yli 10 vuotta?
Onko jokin vitsin tynkä kyseessä? Mua hakattiin, kunnes annoin itse takaisin. Olen viettänyt hilpeitä aikoja teljettynä esimerkiksi omakotitalon pannuhuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oikeus sinulla on vaatia äitiäsi lopettamaan ryyppääminen? Miksi hänen tapansa elää on mielestäsi väärin ja sinun oikein? Sitäpaitsi alkoholismi on sairaus. Pitää ymmärtää... Ihmiset pitää hyväksyä sellaisina kuin ne on. Tekemisissä ei tietenkään tarvitse olla just silloin kun toinen toikkaroi kännissä.
Ei pidä ymmärtää yhtään. Alkoholismi on läheisten psyykkistä pahoinpitelyä, osalla myös fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Välit poikki vaan. Täysin. Alkoholistien kanssa ei tule olla missään tekemisissä.
Raukkamainen eli ämmämäinen asenne.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistia ei saa saarnaamalla ja valittamalla lopettamaan juomista. Harvoin rakastamallakaan. Pitää itse haluta ja silti se on vaikeaa. Aine on viiden maailman kovinta riippuvuutta aiheuttavan listalla.
Oon itse kovanluokan deeku. Huomenna tulee täyteen kolmeviikkoa kokonaan ilman alkoholia. Tällanen näin pitkä KOKONAAN ilman on mulla viimeksi pari vuotta sitten.
Mua motivoi selvästi enemmän porkkana kuin keppi. Moitteet ynnä muu saa vaatituntemaan itsensä surkeaksi ja lääkitsen sen sitten sillä millä olen tottunut kaiken lääkitsemään.
Tälläkertaa sain motivaation siitä, kun läheiseni pyysi minua tulemaan selvinpäin erääseen tärkeään tilaisuuteen. Tarvitsin katkaisuhoitoa lopetukseen ja sitten otin antabusta. Tilaisuus meni hyvin. Kaksi viikkoa olin jo selvänä ennen sitä. Motivaatio ois jatkaa. Elämä on kivaa. Tiedän, että ahdistus tulee jossain vaiheessa. Koitan keksiä tässä jotain uutta selväpäisyyttä vaativ
😊👍
Alkoholistiäidin tyttärenä on sanottava, että tärkein oivallus mulle on ollut, että päihteet on hänen elämässään aina ykkönen, teen mitä tahansa. Niinpä olen voinut lopettaa toivomisen ja yrittämisen - se on vapauttavaa!
Jos äitisi olisi ylipainoinen mohikaani, joka siitä huolimatta söisi holtittomasti sipsejä/suklaata vaikka sinä käskisit häntä lopettamaan, voisit hyljätä hänet? Koska pelkäät hänen kuolevan verenpainetauteihin? Hän kuolee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, pelkäät sitä tai et.
On päiviä kun hyväksyn asiat miten ne ovat. Yleisesti käsitykseni alkoholismista on todella hyvin ymmärryksessä ihan riippuvuuskäsityksenkin kannalta. Tiedän sairauden, mitä se on. Tiedän miltä alkoholisteista itsestään tuntuu ja miten vaikea asia se monessa mielessä on.
On kuitenkin päiviä kun se oma sisin ja suru tulee esiin. Se pieni lapsi minussa. Niitäkin päiviä joskus on. Tämän avauksen jälkeen itkin oikein kunnolla tätä kaikkea, piti vaan itkeä ja vieläkin kyyneleet nousee silmiin.
Ei tämä ole helppoa alkoholistille, läheisille tai ylipäätään mikään tässä kuviossa. Välien katkaiseminenkin olisi niin surullista.
Etäinen kyllä olen ja käyn siellä vain kun on selvänä. Pitkään olin mahdollistaja ja join äitini seurassa, minäkin olin oppinut turruttamaan tunteeni alkoholilla. Se kaikki oli niin normaalia minulle.
Lopetin sen kuitenkin enkä näe syytä juoda vaikka ymmärrän mikä siellä taustalla vaikuttaa ja miten helppoa se olisi olla vastuuton ja avata olut nyt, juoda itsensä hyvään humalaan ja sitten itkeä miten olen ansainnut päihtymykseni kun muut satuttavat.
Niin en kuitenkaan tee, sellaista en halua enää koskaan tehdä. En pysty enää olemaan näin lähellä alkoholia kuten joudun äitini kanssa olemaan esimerkiksi. Siksi on pakko olla koko ajan etäisempi vaikka sekin tietenkin surettaa mutta minkäs mahtaa.
Ap
Eli olet itse raitistunut alkoholisti ja nyt vaadit, että muut elävät samoin. Tekopyhää. Pahimpia saarnaajia on myös entiset tupakoijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ymmärtää yhtään. Alkoholismi on läheisten psyykkistä pahoinpitelyä, osalla myös fyysistä.
Onko sulla sama asenne vaikkapa anoreksiaan? Miksei?
Välit poikki vaan. Täysin. Alkoholistien kanssa ei tule olla missään tekemisissä.