Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok että hääpari/morsian päättää häävieraiden vaatetuksesta?

Vierailija
08.03.2024 |

Mut on kutsuttu häihin jossa on kiellettyä pitää mustaa, kuulemma pitäisi olla jotain värikästä häiden teeman mukaisesti (en viitsi kertoa teemaa, ettei tunnisteta)

Ärsyttää, sillä mulla vain mustia/tummia juhlavaatteita tyylini mukaisesti. En halua hankkia yhtä käyttökertaa varten jotain naurettavaa asua jossa tunnen itseni naurettavaksi ja jota en tule käyttämään koskaan tuon jälkeen, enkä menisi muutoin ollenkaan tämän ärsyttävän teeman vuoksi, mutta kyseessä avecini läheinen, joten hänen vuokseen olen miltei pakotettu osallistumaan.

Kysynkin että onko teidän mielestänne hyvän maun mukaista että hääpari määrittelee kaikkien osallistujien asuvalinnat ja mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Eli epäkunnioitanko hääparia pukeutumalla tyylilleni uskollisesti vai hankinko jonkun naurettavan rytkyn jotta kelpaan osallistua tilaisuuteen ja hääpari saa tahtonsa mukaisesti.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin omana itsenäni ja jos siitä teemasta jotain vois hyödyntää, muuta kuin värin.

Vierailija
2/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko kutsussa, että mustan käyttäminen on kiellettyä? Ymmärtäisin tuohtumuksen, jos häihin pitäisi pukea joku keskiaikainen karnevaaliasu, mutta joku tavallinen värikäs mekko löytyy varmaan kaikilta. Ei ole kohtuuton vaatimus. Riittää, että asu on juhlava. Suuttuisitko siitäkin, että et saisi laittaa yllesi valkoista, koska pukeudut yleensä valkoiseen? Aika minimaaliselta vaatimukselta kuulostaa laittaa ylle jotain värikästä tai muuta tiettyä tyyliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuisin siihen mitä minulla on ja hääpari voi ajatella mitä halua teemoineen. Onko hääpari jotain lapsia? Vai kuka muka halua vieraiden pukeutuvan jonkun teeman mukaan. Tai sitten en menisi ollenkaan!

Vierailija
4/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä valitset, menetkö häihin vai et ja jos menet, niin kunnioitat kutsussa esitettyjä toiveita liittyivätpä ne juhlapukeutumiseen, juhlan alkamisaikaan, mahdollisiin lahjoihin tai mukanasi tuomiin kavereihin (jos kutsu ei ole avec, niin et tuo ketään!). On epäkunnioittavaa tulla paikalle hautajaisasussa, juuri kaltaisiasi varten ne pukukoodit joudutaan kutsuihin laittamaan!

Vierailija
5/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkityyöistä. Vähän nyt riippuu mikä väri kyseessä? Esim keltaiseen en satsaisi euroakaan, mutta vihreään/siniseen kyllä. Musta ei ole paras väri häihin mielestäni.

Vierailija
6/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko kutsussa, että mustan käyttäminen on kiellettyä? Ymmärtäisin tuohtumuksen, jos häihin pitäisi pukea joku keskiaikainen karnevaaliasu, mutta joku tavallinen värikäs mekko löytyy varmaan kaikilta. Ei ole kohtuuton vaatimus. Riittää, että asu on juhlava. Suuttuisitko siitäkin, että et saisi laittaa yllesi valkoista, koska pukeudut yleensä valkoiseen? Aika minimaaliselta vaatimukselta kuulostaa laittaa ylle jotain värikästä tai muuta tiettyä tyyliä.

Ei mulla ainakaan ole mitään värikästä mekkoa! On mekkoja, mustia, beigejä, harmaita, mutta ei mitään minkä voisi katsoa värikkääksi

Vierailija
7/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asenteesi on noin vihamielinen, miksi osallistut ollenkaan? En usko, että osallistumisesi on hääparille niin kallisarvoista kuin kuvittelet.

Vierailija
8/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistuisi tuollaisiin häihin. Mikä pakkomiellä määrätä miten häävieraat pukeutuu?! Ymmärrän ehkä jos on todella muodolliset ja prameat häät että silloin voi olla kaikenlaista etikettipelleilyä, mutta tällaisia tapauksia ei tuttavapiiriini kuulu.

Vierailija
9/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ostat teeman mukaisen hatun? 

Vierailija
10/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkkityyöistä. Vähän nyt riippuu mikä väri kyseessä? Esim keltaiseen en satsaisi euroakaan, mutta vihreään/siniseen kyllä. Musta ei ole paras väri häihin mielestäni.

No, mulla on kesän juhlamekkona musta pellavamekko ja mielestäni se on kesän juhliin oikein sopiva. 

Vierailija
11/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan ole mitään värikästä mekkoa! On mekkoja, mustia, beigejä, harmaita, mutta ei mitään minkä voisi katsoa värikkääksi

Älä osallistu. Win-win kaikille.

Vierailija
12/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavanlaisissa juhlissa, joiss 3 vierasta ei noudattanut asutoivetta, joka todella oli tyyliin "ethän pukeudu mustaan tai harmaaseen". Jossain välissä ennen puheita kaaso otti mikrofonin ja pyysi näitä kolmea koko juhlaväen eteen kertomaan, onko heillä aina tapana toimia toiveiden vastaisesti vai oliko kyse erityisestä protestista. Sen jälkeen nämä häävieraat ymmärsivät poistua, koska jokainen oli todella päättänyt, että kiusallanikaan en tee sitä, mitä pyydetään. Siihen päättyi myös 3 ystävyyttä.

Vierailija
13/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meno kuin jossain päiväkodissa, puolin ja toisin.

Vierailija
14/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai löytyy? No ei löydy mekkoa eikä juuri värikästä. Lakkasin ostamasta muuta kuin mustaa jo 30 vuotta sitten, kun ne aina jäi käyttämättä. Kesän juhliin menen pellavaisessa jakkupuvussa (musta) ja toisessa värillisessä t-paidassani. Sitten jos ihan lähisuvun juhlia, niin voinen harkita ostavani jonkun epämieluisamman yhden-kerran-vaatteen. Toisaalta se ihan lähisuku tuntee mut :)

Vierailija
15/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä valitset, menetkö häihin vai et ja jos menet, niin kunnioitat kutsussa esitettyjä toiveita liittyivätpä ne juhlapukeutumiseen, juhlan alkamisaikaan, mahdollisiin lahjoihin tai mukanasi tuomiin kavereihin (jos kutsu ei ole avec, niin et tuo ketään!). On epäkunnioittavaa tulla paikalle hautajaisasussa, juuri kaltaisiasi varten ne pukukoodit joudutaan kutsuihin laittamaan!

Musta tai tumma asu ei automaattisesti ole mikään hautajaisasu. ja toisaalta onhan miehilläkin usein häissä mustat puvut, ihan sulhasta myöten. Valkoisen välttelyn ymmärrän että on morsiammelle varattu, mutta mustan kotelomekon voi ihan hyvin laittaa häihin jos asustaa sen tilaisuuteen sopivaksi.

Vierailija
16/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliin mennään kutsun edellyttämällä asulla tai sitten ei mennä ollenkaan. Piste.

Vierailija
17/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai löytyy? No ei löydy mekkoa eikä juuri värikästä. Lakkasin ostamasta muuta kuin mustaa jo 30 vuotta sitten, kun ne aina jäi käyttämättä. Kesän juhliin menen pellavaisessa jakkupuvussa (musta) ja toisessa värillisessä t-paidassani. Sitten jos ihan lähisuvun juhlia, niin voinen harkita ostavani jonkun epämieluisamman yhden-kerran-vaatteen. Toisaalta se ihan lähisuku tuntee mut :)

Miksi haluat osallistua näihin juhliin, jos olet näin egosentrinen ihminen? Hääparilla varmaan tärkeämpääkin tekemistä kuin tehdä kognitiivista arviota sinun pukeutumiskäyttymisestäsi. Älä osallistu.

Vierailija
18/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan noita määräyksiä. Jätän menemättä jo periaatteesta, jos aletaan määräilemään värejä. Normi etiketti, ei valkoista häihin riittää. Sairasta kyykyttämistä, jos vieras tuntee olonsa mukavaksi harmaassa, ja pakotetaan jotain väriasioita pukemaan. Mikä idea? Itsekästä minä minä minä juttua. Hyvä juhlanjärjestäjä huomioi myös vieraat. 

Vierailija
19/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hääpari haluaa statisteille jotain tiettyä päälle, niin hääpari maksaa.

Vierailija
20/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut häissä mustapohjaisessa mekossa värikkäiden asusteiden kanssa, eikä ole todellakaan vaikuttanut hautajaisasulta. Uusi mekko voi olla kohtuuton menoerä, kun häät aiheuttavat vieraille kustannuksia muutenkin ja ainakin itselleni on hyvin hankalaa löytää jotain värikästä (tai varsinkaan jotain morsiamen määrittelemää väriä) joka sopii minulle ja jolla mieluiten olisi käyttöä joskus toistekin (kamala ajatus, että olisi jokin kertakäyttöinen vaate). Onko hääparille ulkoiset asiat noin tärkeitä, siis se, että vieraat sointuvat häiden väriteemaan ja instaan saadaan harmonisia kuvia, vai mieluummin se, että kaikki pääsevät juhlimaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä