Onko ok että hääpari/morsian päättää häävieraiden vaatetuksesta?
Mut on kutsuttu häihin jossa on kiellettyä pitää mustaa, kuulemma pitäisi olla jotain värikästä häiden teeman mukaisesti (en viitsi kertoa teemaa, ettei tunnisteta)
Ärsyttää, sillä mulla vain mustia/tummia juhlavaatteita tyylini mukaisesti. En halua hankkia yhtä käyttökertaa varten jotain naurettavaa asua jossa tunnen itseni naurettavaksi ja jota en tule käyttämään koskaan tuon jälkeen, enkä menisi muutoin ollenkaan tämän ärsyttävän teeman vuoksi, mutta kyseessä avecini läheinen, joten hänen vuokseen olen miltei pakotettu osallistumaan.
Kysynkin että onko teidän mielestänne hyvän maun mukaista että hääpari määrittelee kaikkien osallistujien asuvalinnat ja mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Eli epäkunnioitanko hääparia pukeutumalla tyylilleni uskollisesti vai hankinko jonkun naurettavan rytkyn jotta kelpaan osallistua tilaisuuteen ja hääpari saa tahtonsa mukaisesti.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vastaavanlaisissa juhlissa, joiss 3 vierasta ei noudattanut asutoivetta, joka todella oli tyyliin "ethän pukeudu mustaan tai harmaaseen". Jossain välissä ennen puheita kaaso otti mikrofonin ja pyysi näitä kolmea koko juhlaväen eteen kertomaan, onko heillä aina tapana toimia toiveiden vastaisesti vai oliko kyse erityisestä protestista. Sen jälkeen nämä häävieraat ymmärsivät poistua, koska jokainen oli todella päättänyt, että kiusallanikaan en tee sitä, mitä pyydetään. Siihen päättyi myös 3 ystävyyttä.
Mistä tiedät, että häävieraat olivat tehneet sen tahallaan? Jos minulla ei olisi muun väristä juhlamekkoa, yrittäisin käyttää vaikka värillisiä asusteita. Aina ei vaan voi ostella uusia juhlamekkoja. Toki tylsää jos hääpari määritellyt jonkin teeman. Mutta...mikään, siis ei mikään, oikeuta kaasoa tai ketään muutakaan käyttäytymään vieraita kohtaan noin. Jos ulkopuolisena seuraisin tuollaista tilannetta, lähtisin itse pois paikalta ja siihen päättyisi myös ystävyys minun osaltani, jos tuo olisi hääparin mielestä ok. Todella moukkamaista kaasolta, joka vaikuttaa vain täydeltä ääliöltä. Moukkamaista myös niiltä kolmelta, jos oli tahallista.
Jos eivät osta vieraiden vaatteita niin eivät päätäkään.
Luulen, että on ihan hääparinkin etujen mukaista, että jäät kotiin. Kukaan ei halua juhliinsa ihmistä, joka on jo puoli vuotta aiemmin juhlien takia naama norsunv***a. Mikä tossa on vaikeaa? H&Msta 30€,kun sesonki tuossa alkaa, värikäs sifonkimekko, myyt sen sitten juhlien jälkeen, tai viet kierrätyskeskukseen. Itse pidin äskettäin juhlat, jossa teema oli Coctail, eli pyysin vieraita saapumaan cocktail-asuissa. Paikalla oli myös toistakymmentä nuorta vierasta, lasten ystäviä, ja ihan jokaikinen heistäkin oli löytänyt päälleen tumman puvun, kauluspaidan ja solmion ja tytöillä tietenkin cocktail-mekon. Sain vielä kiitosta, että oli annettu syy pukeutua vähän tyylikkäämmin.
En ole koskaan ollut tuollaisissa häissä. Kaasoilla toki on joku teemaväri, mutta vierailla ei. Jäisi kyllä pinkit mekot hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Juhliin mennään kutsun edellyttämällä asulla tai sitten ei mennä ollenkaan. Piste.
Aivan. Mutta jos on kovin vaativa ja yksityiskohtainen kutsu, niin sitten ei saa ihmetellä, jos vieraita on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko kutsussa, että mustan käyttäminen on kiellettyä? Ymmärtäisin tuohtumuksen, jos häihin pitäisi pukea joku keskiaikainen karnevaaliasu, mutta joku tavallinen värikäs mekko löytyy varmaan kaikilta. Ei ole kohtuuton vaatimus. Riittää, että asu on juhlava. Suuttuisitko siitäkin, että et saisi laittaa yllesi valkoista, koska pukeudut yleensä valkoiseen? Aika minimaaliselta vaatimukselta kuulostaa laittaa ylle jotain värikästä tai muuta tiettyä tyyliä.
Ai löytyy? No ei löydy mekkoa eikä juuri värikästä. Lakkasin ostamasta muuta kuin mustaa jo 30 vuotta sitten, kun ne aina jäi käyttämättä. Kesän juhliin menen pellavaisessa jakkupuvussa (musta) ja toisessa värillisessä t-paidassani. Sitten jos ihan lähisuvun juhlia, niin voinen harkita ostavani jonkun epämieluisamman yhden-kerran-vaatteen. Toisaalta se ihan lähisuku tu
Eihän mua näihin häihin kutsuttukaan. Kommentoin tuolle, joka olettaa että kaikilla on värikäs mekko kaapissaan. Ei ole.
Kutsuja valitsee millaiset juhlat järjestää, kutsuttu valitsee osallistuuko kuvattuihin juhliin.
Voit yrittää piristää tummia asuja koruilla tai laukuilla, mutta ei se minusta iso virhe ole, jos on muuten siisti ja etiketin mukainen asu. Olet kuitenkin "vaan" avec.
Omissa häissänihän anoppi oli tuuliasussa. Olisi vissiin pitänyt kirjata kutsuun, että tulethan juhlavaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vastaavanlaisissa juhlissa, joiss 3 vierasta ei noudattanut asutoivetta, joka todella oli tyyliin "ethän pukeudu mustaan tai harmaaseen". Jossain välissä ennen puheita kaaso otti mikrofonin ja pyysi näitä kolmea koko juhlaväen eteen kertomaan, onko heillä aina tapana toimia toiveiden vastaisesti vai oliko kyse erityisestä protestista. Sen jälkeen nämä häävieraat ymmärsivät poistua, koska jokainen oli todella päättänyt, että kiusallanikaan en tee sitä, mitä pyydetään. Siihen päättyi myös 3 ystävyyttä.
Hyi hitto mitkä häät. :o Aivan törkeää kyykytystä kaasolta ja hääparilta. Olivatko edes tarjoutuneet maksamaan vieraiden asuja vai olisiko näiden pitänyt omasta pussista kustantaa uudet asut? Joka tapauksessa todella ala-arvoista käytöstä hääparin puolelta, etenkin tuo että nöyryytetään koko juhlaväen edessä, uskomatonta. Näiden vieraiden onni taisi olla se, että ystävyys päättyi. Tuollaisten lapsellisten vaatimusten kanssa en haluaisi olla missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ollenkaan noita määräyksiä. Jätän menemättä jo periaatteesta, jos aletaan määräilemään värejä. Normi etiketti, ei valkoista häihin riittää. Sairasta kyykyttämistä, jos vieras tuntee olonsa mukavaksi harmaassa, ja pakotetaan jotain väriasioita pukemaan. Mikä idea? Itsekästä minä minä minä juttua. Hyvä juhlanjärjestäjä huomioi myös vieraat.
Onko pukukoodi esitetty jotenkin kovin ehdottamasti? Meilläkin on kutsussa ilmoitettu pukukoodina värikäs, mutta en tietenkään ajattele, että kaikkien miesten tulisi ostaa nyt joku kanariankeltainen tai pinkki puku. Maalaisjärkeä saa käyttää. Vaikea uskoa, että joku voi vetää herneen nenäänsä tällaisestakin.
Pukukoodi värikäs? Mitä ihmettä se tarkoittaa? Keltainen puku miehillä? Havaijipaidalla höystettynä? Mutta ei kaikkien miesten vain osan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ollenkaan noita määräyksiä. Jätän menemättä jo periaatteesta, jos aletaan määräilemään värejä. Normi etiketti, ei valkoista häihin riittää. Sairasta kyykyttämistä, jos vieras tuntee olonsa mukavaksi harmaassa, ja pakotetaan jotain väriasioita pukemaan. Mikä idea? Itsekästä minä minä minä juttua. Hyvä juhlanjärjestäjä huomioi myös vieraat.
Onko pukukoodi esitetty jotenkin kovin ehdottamasti? Meilläkin on kutsussa ilmoitettu pukukoodina värikäs, mutta en tietenkään ajattele, että kaikkien miesten tulisi ostaa nyt joku kanariankeltainen tai pinkki puku. Maalaisjärkeä saa käyttää. Vaikea uskoa, että joku voi vetää herneen nenäänsä tällaisestakin.
Pukukoodi värikäs? Mitä ihmettä se tarkoittaa? Keltainen puku miehillä? Havaijipaidalla höystettynä? Mutta ei kaikki
Esim vaaleansininen solmio tai mekko. Ei ole ruudinkeksimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhliin mennään kutsun edellyttämällä asulla tai sitten ei mennä ollenkaan. Piste.
Aivan. Mutta jos on kovin vaativa ja yksityiskohtainen kutsu, niin sitten ei saa ihmetellä, jos vieraita on vähän.
Sitten kutsuja ehkä linjaa uudestaan tai hän tehnyt sen tietoisen valinnan, että yksityiskohtaisella koodistolla voi tulla pienet juhlat.
Värikäs ei ole pukukoodi, jos etiketti on hukassa, niin katsokaa vaikka täältä
https://www.morsiuspari.fi/index.php/fi/haaopas/haaeetiketti-ja-haatava…
Kyllä se on niin, että olet paikalla kutsun mukaan pukeutuneena tai jätät menemättä.
Miten avecisi voi olla hääparin läheinen? Etkö ole itse avec? Vai onko kyseessä molempien ystävien/sukulaisen häät, joihin sinut on kutsuttu nimellä?
Esimerkiksi serkkuni menee naimisiin ja minut on kutsuttu puolisoni kanssa, puolisoni on avec ja taas kun puolisoni veli menee naimisiin on puolisoni kutsuttu ja mä avec.
Älä tee tästä liian vaikeaa.
Asusta mekko teemaan sopivalla huivilla, laukulla ja koruilla tms. niin musta väri jää taka-alalle. Jos asusteille ei ole käyttöä häiden jälkeen, niin laita ne kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Osa morsiamista sekoaa häitä valmistellessaan. Onko yllä mainittu hääpari edelleen naimisissa. Jos olisin ollut sulhanen, niin ero olisi tullut ja pian. Vai oliko se vain kaaso, joka oli poikkeuksellisen sekaisin?
Jos tilaisuus tuntuu vastenmieliseltä, eikä halua noudattaa juhlan järjestäjän toiveita, ja muutenkin tuntuu että osallistumisesta on liikaa vaivaa, niin minkä ihmeen takia osallistuisit?
En usko että sinua kaivataan juhlassa. Hääpari on varmasti ajatellut järjestää onnelliset ja iloiset juhlat kaikille kutsumilleen. Jos ei voi iloita heidän kanssaan heidän laillaan, niin miksi ihmeessä menisit juhlaan?
Eikö se ole ihan pukukoodin mukaan että häihin ei pueta mustaa ja että valkoista käyttää vaan morsian, ellei muuta nimenomaan ole pyydetty.
Ei ole oikein. Vieraan pitää saada päättää mitä pukee päälle.