Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok että hääpari/morsian päättää häävieraiden vaatetuksesta?

Vierailija
08.03.2024 |

Mut on kutsuttu häihin jossa on kiellettyä pitää mustaa, kuulemma pitäisi olla jotain värikästä häiden teeman mukaisesti (en viitsi kertoa teemaa, ettei tunnisteta)

Ärsyttää, sillä mulla vain mustia/tummia juhlavaatteita tyylini mukaisesti. En halua hankkia yhtä käyttökertaa varten jotain naurettavaa asua jossa tunnen itseni naurettavaksi ja jota en tule käyttämään koskaan tuon jälkeen, enkä menisi muutoin ollenkaan tämän ärsyttävän teeman vuoksi, mutta kyseessä avecini läheinen, joten hänen vuokseen olen miltei pakotettu osallistumaan.

Kysynkin että onko teidän mielestänne hyvän maun mukaista että hääpari määrittelee kaikkien osallistujien asuvalinnat ja mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Eli epäkunnioitanko hääparia pukeutumalla tyylilleni uskollisesti vai hankinko jonkun naurettavan rytkyn jotta kelpaan osallistua tilaisuuteen ja hääpari saa tahtonsa mukaisesti.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin kerran mahtaviin  häihin joissa oli villinlännen teema (amerikkalainen sulhanen) ja jokaikinen vieras oli pukeutunut teeman mukaisesti. Tunnelma oli katossa, jengillä oli todella luovia ratkaisuja, stetsoneita oli kaikissa väreissä ja muodoissa ja useampikin vieras kantoi vyöllään viinalla täytettyä vesipyssyä :D miljöö oli kuin vanha saluuna ja kaikki vieraat heittäytyivät tunnelmaan kunnolla. Esiintymisnumeroina kaaso lassosi hevoseksi pukeutunutta bestmania ja loppuillasta kaikki veti rivitanssia kengät kopisten. Hääparin häätanssikin oli vauhdikas, kekseliäs ja sen katsominen oli yhdenlainen elämys!

Ikinä ei ole ollut niin hauskaa häissä!

Roșkasakki ollut taatusti innoissaan. 

Vierailija
62/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että on ihan hääparinkin etujen mukaista, että jäät kotiin. Kukaan ei halua juhliinsa ihmistä, joka on jo puoli vuotta aiemmin juhlien takia naama norsunv***a. Mikä tossa on vaikeaa? H&Msta 30€,kun sesonki tuossa alkaa, värikäs sifonkimekko, myyt sen sitten juhlien jälkeen, tai viet kierrätyskeskukseen. Itse pidin äskettäin juhlat, jossa teema oli Coctail, eli pyysin vieraita saapumaan cocktail-asuissa. Paikalla oli myös toistakymmentä nuorta vierasta, lasten ystäviä, ja ihan jokaikinen heistäkin oli löytänyt päälleen tumman puvun, kauluspaidan ja solmion ja tytöillä tietenkin cocktail-mekon. Sain vielä kiitosta, että oli annettu syy pukeutua vähän tyylikkäämmin.

Mikä on cocktail-mekko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiden teema, voi perkeleenvittu näitä hömpötyksiä. 

Meillekin tuli toissa kesänä hiukan samantapainen kutsu, ilmoitin heti ettemme tule, kun ei uommoiset mukahauskat kotkotukset innosta lainkaan. Alkoi kauhea ulina, syitä tivattiin, kerroin vain rauhallisesti, että emme nyt pääse. Syykin tivaamiselle lopulta paljastui, oli meiltä kysymättä päätetty hääautoksi ottaa toinen meidän avoautoista, sellainen amerikanrauta. Olisipa se saattanut onnistuakin autonlaina jos morsiamen asenne olisi ollut häävieraitaan kunnioittava eikä sellainen minä, minun,minulle asenne. 

Vierailija
64/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ollenkaan noita määräyksiä. Jätän menemättä jo periaatteesta, jos aletaan määräilemään värejä. Normi etiketti, ei valkoista häihin riittää. Sairasta kyykyttämistä, jos vieras tuntee olonsa mukavaksi harmaassa, ja pakotetaan jotain väriasioita pukemaan. Mikä idea? Itsekästä minä minä minä juttua. Hyvä juhlanjärjestäjä huomioi myös vieraat. 

Onko pukukoodi esitetty jotenkin kovin ehdottamasti? Meilläkin on kutsussa ilmoitettu pukukoodina värikäs, mutta en tietenkään ajattele, että kaikkien miesten tulisi ostaa nyt joku kanariankeltainen tai pinkki puku. Maalaisjärkeä saa käyttää. Vaikea uskoa, että joku voi vetää herneen nenäänsä tällaisestakin.

Pukukoodi värikäs? Mitä ihmettä se tarkoittaa? Keltainen puku miehillä? Havaijipaidalla höystettynä? Mutta ei kaikki

Kesähäissä miehellä vaalea puku, vaaleanpunainen kauluspaita ja avecin asuun sopiva kravatti, huivi, taskuliina....miten tämä on niin vaikeaa. Talvella tummansininen puku jne.

Vierailija
65/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillekin tuli toissa kesänä hiukan samantapainen kutsu, ilmoitin heti ettemme tule, kun ei uommoiset mukahauskat kotkotukset innosta lainkaan. Alkoi kauhea ulina, syitä tivattiin, kerroin vain rauhallisesti, että emme nyt pääse. Syykin tivaamiselle lopulta paljastui, oli meiltä kysymättä päätetty hääautoksi ottaa toinen meidän avoautoista, sellainen amerikanrauta. Olisipa se saattanut onnistuakin autonlaina jos morsiamen asenne olisi ollut häävieraitaan kunnioittava eikä sellainen minä, minun,minulle asenne. 

Todellakin parempi että ette mene. Hirveä aggressiivinen asenne, olisitte pilanneet koko juhlan tavalla tai toisella.

Vierailija
66/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että on ihan hääparinkin etujen mukaista, että jäät kotiin. Kukaan ei halua juhliinsa ihmistä, joka on jo puoli vuotta aiemmin juhlien takia naama norsunv***a. Mikä tossa on vaikeaa? H&Msta 30€,kun sesonki tuossa alkaa, värikäs sifonkimekko, myyt sen sitten juhlien jälkeen, tai viet kierrätyskeskukseen. Itse pidin äskettäin juhlat, jossa teema oli Coctail, eli pyysin vieraita saapumaan cocktail-asuissa. Paikalla oli myös toistakymmentä nuorta vierasta, lasten ystäviä, ja ihan jokaikinen heistäkin oli löytänyt päälleen tumman puvun, kauluspaidan ja solmion ja tytöillä tietenkin cocktail-mekon. Sain vielä kiitosta, että oli annettu syy pukeutua vähän tyylikkäämmin.

Mikä on cocktail-mekko?

Googlaa ääliö. 

Vierailija
67/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin parempi että ette mene. Hirveä aggressiivinen asenne, olisitte pilanneet koko juhlan tavalla tai toisella.

Vaikka me ei menty, niin kaikki häissä olleet (n. 55 % kutsutuista otti kutsun vastaan, kertoi morspaikun isä häiden jälkeen)  kertoivat että oli hirveät häät, viimeiset vieraat (muut kuin perheenjäsenet) oli poistuneet ennen kakunleikkaamista. Morsmaikun nipotus oli ollut sitä luokkaa. Olisikohan häät jääneet pitämättä jos me olisimme menneet. 🤣

Vierailija
68/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko kutsussa, että mustan käyttäminen on kiellettyä? Ymmärtäisin tuohtumuksen, jos häihin pitäisi pukea joku keskiaikainen karnevaaliasu, mutta joku tavallinen värikäs mekko löytyy varmaan kaikilta. Ei ole kohtuuton vaatimus. Riittää, että asu on juhlava. Suuttuisitko siitäkin, että et saisi laittaa yllesi valkoista, koska pukeudut yleensä valkoiseen? Aika minimaaliselta vaatimukselta kuulostaa laittaa ylle jotain värikästä tai muuta tiettyä tyyliä.

Jospa avaaja on mies, niin ei ehkä halua pukeutua värikkääseen mekkoon?

Vierailija
69/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin nykyhäät kaikenlaisine typerine lisukkeineen, on just tuota kaikkien pitää pukeutua teeman mukaan ja tehdä sitä ja tätä. Kuka viitsii käyttää kesäisen viikonlopun (tai edes marraskuun ankeinta viikonloppua) jonkun morsmaiskun typeriä keksintöjä toteuttaen. Meiltä lähtee paluupostissa ilmoitus, ettei nyt sovi. 

Vierailija
70/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin nykyhäät kaikenlaisine typerine lisukkeineen, on just tuota kaikkien pitää pukeutua teeman mukaan ja tehdä sitä ja tätä. Kuka viitsii käyttää kesäisen viikonlopun (tai edes marraskuun ankeinta viikonloppua) jonkun morsmaiskun typeriä keksintöjä toteuttaen. M

Juu, mielummin menen puolison kanssa vaikka hotellilomalle kuin hyppimään jonkun typeryksen tahdon kukaan typeriin häihin. Tyylikkäät häät on sitten eri juttu. 

Vierailija
71/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin nykyhäät kaikenlaisine typerine lisukkeineen, on just tuota kaikkien pitää pukeutua teeman mukaan ja tehdä sitä ja tätä. Kuka viitsii käyttää kesäisen viikonlopun (tai edes marraskuun ankeinta viikonloppua) jo

Rosskasakin hommia noi teemahäät. 

Vierailija
72/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä tulossa ja hääkutsut saapuu ja sen mukana jokavuotinen valitus. Hääjuhla on iloinen tapahtuma jossa juhlistetaan rakkautta. On kunnianosoitus tulla kutsutuksi todistamaan kahden ihmisen avioitumista. Usein vielä päälle tulee täysi kestitys ja mahdollisuus sosiaaliseen keskusteluihin muiden vieraiden kanssa. Mikäli on tarvetta päivittää garderobia sitten tehdään niin, antaa mahdollisuuden päivittää tyyliä.  Kaikki nämä ovat positiivisia asioita elämässä, miten se niin monelle on ylitsepääsemätön hankalaa. En ymmärrä, ankeaa porukkaa, jääkää kotiin.

Vierailija
73/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin nykyhäät kaikenlaisine typerine lisukkeineen, on just tuota kaikkien pitää pukeutua teeman mukaan ja tehdä sitä ja tätä. Kuka viitsii käyttää kesäisen viikonlopun (tai edes marraskuun ankeinta viikonloppua) jonkun morsmaiskun typeriä keksintöjä toteuttaen. M

Minulla on lähipiirissä monia rakkaita ihmisiä, joiden vuoksi ottaisin luodin tai ryntäsin palavaan taloon. Heidän vuokseen pukeutuisin myös värikkääseen mekkoon tai käyttäisin koko kesäisen viikonlopun heidän häihinsä tai mitä he ikinä keksisivätkään. Ja tiedän myös heidän tekevän samoin minun puolesta. Olen pahoillani, ettei sinulla ole ketään rakasta elämässäsi.

Vierailija
74/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kaverilta värikäs mekko, eti kirpparilta muutamalla eurolla tai vuokraa vaatelainaamosta. 

Itse en kehtaisi mennä mustassa jos toive on ollut värikäs vaate. Mutta olenkin kiltti, miellyttämishaluinen ja konfliktin välttelijä. 

Vierailija
75/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin kerran mahtaviin  häihin joissa oli villinlännen teema (amerikkalainen sulhanen) ja jokaikinen vieras oli pukeutunut teeman mukaisesti. Tunnelma oli katossa, jengillä oli todella luovia ratkaisuja, stetsoneita oli kaikissa väreissä ja muodoissa ja useampikin vieras kantoi vyöllään viinalla täytettyä vesipyssyä :D miljöö oli kuin vanha saluuna ja kaikki vieraat heittäytyivät tunnelmaan kunnolla. Esiintymisnumeroina kaaso lassosi hevoseksi pukeutunutta bestmania ja loppuillasta kaikki veti rivitanssia kengät kopisten. Hääparin häätanssikin oli vauhdikas, kekseliäs ja sen katsominen oli yhdenlainen elämys!

Ikinä ei ole ollut niin hauskaa häissä!

Tällaiset juhlat olisivat varmasti aivan mahtava elämys.

Minusta asiaan vaikuttaa myös se, mikä on hääparin suhde häiden teemaan. Siis jos hääpari harrastaa vaikka rockabilly-kulttuuria tai larppausta, niin on ymmärrettävää, että he haluavat tärkeän asian näkyvän häissä. Ja voi myös olettaa vieraissa olevan paljon sellaisia, joilla on teemaan sopivaa vaatetta ja rekvisiittaa. Tässäkin tapauksessa olisi kuitenkin reilua tehdä niin, että ne vieraat joilla ei ole omasta takaa sopivia vaatteita, voisivat tulla muissa juhlavaatteissa. 

Mutta jos kyse ei ole mistään rakkaasta harrastuksesta, niin sitten moisen asian vaatiminen on minusta vähän turhamaista.

Jos Mirkku ja Make päättäisivät järjestää häät vaikka Disney-teemalla, pukukoodeineen ja kaikkineen, koska Mirkku pitää sitä ihanana ja erikoisena, niin minulle heräisi kysymys, voisiko tämän haaveen toteuttaa jossain muussa yhteydessä vai onko minun välttämättä käytettävä sata euroa vuokra-asuun osallistuakseni tähän hankkeeseen.

Vierailija
76/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ostat teeman mukaisen hatun? 

Tai eurokankaasta pätkän värikästä kangasta huiviksi?

Vierailija
77/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mennyt omituiseksi, että vieraiden vaatteista aletaan antaa määräyksiä! En kyllä yhtään kaipaa Suomeen tällaista kotkotusta. Onko häissä tarkoitus juhlia sukulaisten ja ystävien läsnäollessa avioliiton solmimista, vai pistää pystyyn joku kauhea show, jolla pääsee pätemään somessa?

Häistä tulee usein kuluja muutenkin, kun pitää matkustaa jonnekin kauas ja mahdollisesti yöpyä hotellissa. Lahjakin tuppaa olemaan usein arvokas. Kyllä nuo minusta pitää riittää, ei siinä ole enää asiallista ruveta orjuuttamaan vieraita joillain pukeutumismääräyksillä.

Vierailija
78/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on mennyt omituiseksi, että vieraiden vaatteista aletaan antaa määräyksiä! En kyllä yhtään kaipaa Suomeen tällaista kotkotusta. Onko häissä tarkoitus juhlia sukulaisten ja ystävien läsnäollessa avioliiton solmimista, vai pistää pystyyn joku kauhea show, jolla pääsee pätemään somessa?

Häistä tulee usein kuluja muutenkin, kun pitää matkustaa jonnekin kauas ja mahdollisesti yöpyä hotellissa. Lahjakin tuppaa olemaan usein arvokas. Kyllä nuo minusta pitää riittää, ei siinä ole enää asiallista ruveta orjuuttamaan vieraita joillain pukeutumismääräyksillä.

Näin on. Morsiammelle äidin vanha mekko ( ei korjailtu) ja sulhaselle rippipuku. Suu supussa oman kylän työväentalolla mansikkakakkua kahvitellen, rohkeammat omasta pullosta vaivihkaa jotain vahvempaa. Lopussa sukulaiset tappelee ja sulhanen sammuu, morsian itkee. Mutta eipä tarvinnut uutta asua hankkia, se sama venyttynyt ja haalentunut 90 luvulta mahtui vielä. Lahjaksi kelpasi pari pyyhettä. Hyvät oli häät, en valita en.

Vierailija
79/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ihan kohtuullinen pyyntö. Ja hääväki tekee parhaansa kunnioittaakseen toivetta.

Vierailija
80/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken ratkaisee kyllä kutsun sanamuoto. Sanamuotona esim "häissämme näkyy rockabilly jonka halukkaat voivat huomioida pukeutumisessan" on eri kuin "häidemme teema on kukat ja toivomme vieraiden noudattavan tätä pukeutumisessaan". Ensimmäistä noudattaisin ihan hyvällä mielellä, jälkimmäiset jättäisin väliin jos olisi joku vähänkään etäisempi henkilö. Toive vst. käsky. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän