Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok että hääpari/morsian päättää häävieraiden vaatetuksesta?

Vierailija
08.03.2024 |

Mut on kutsuttu häihin jossa on kiellettyä pitää mustaa, kuulemma pitäisi olla jotain värikästä häiden teeman mukaisesti (en viitsi kertoa teemaa, ettei tunnisteta)

Ärsyttää, sillä mulla vain mustia/tummia juhlavaatteita tyylini mukaisesti. En halua hankkia yhtä käyttökertaa varten jotain naurettavaa asua jossa tunnen itseni naurettavaksi ja jota en tule käyttämään koskaan tuon jälkeen, enkä menisi muutoin ollenkaan tämän ärsyttävän teeman vuoksi, mutta kyseessä avecini läheinen, joten hänen vuokseen olen miltei pakotettu osallistumaan.

Kysynkin että onko teidän mielestänne hyvän maun mukaista että hääpari määrittelee kaikkien osallistujien asuvalinnat ja mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Eli epäkunnioitanko hääparia pukeutumalla tyylilleni uskollisesti vai hankinko jonkun naurettavan rytkyn jotta kelpaan osallistua tilaisuuteen ja hääpari saa tahtonsa mukaisesti.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jos laittaisin kutsuun pukeutumistoiveen vieraille, se olisi nimenomaan toive. Ei vaatimus. Mutta mukavahan se on, jos sitä kunnioitetaan, varsinkin kun tässä tapauksessa sen toteuttaminen ei pitäisi olla mitenkään ylivoimaisen vaikeaa (sanoo nainen, joka pukeutuu pääosin mustaan itsekin).

Samanaikaisesti vieraana vastaavan toiveen saadessani haluaisin kyllä ilahduttaa hääparia noudattamalla sitä, jos suinkin vain pystyn. Ovathan he minulle tärkeitä ihmisiä, joiden suureen päivään pääsen osallistumaan. Vähemmän tärkeiden ihmisten juhliin voi sitten vain jättää menemättä, jolloin asutoiveistakaan ei tarvitse huolehtia.

Vierailija
42/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on provoilija, joka pistää tämän saman aloituksen hieman muunnellen. Yhtenä kertana morsiuspari halusi hillittyjä värejä, mutta AP räväkkänä oli laittamassa kirkkaan punaista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen mielestä on oikeasti kohtuutonta asettaa maltillisia toiveita omille häilleen? Sain käsityksen, että kutsutta ei vaadita ensinnäkään pukeutumaan tietyllä tavalla, vaan on esitetty toiven teemaan sopivasga pukeutumisesta minkä ohje on loppujen lopuksi varsin laaja "värikäs pukeutuminen". Ennen keltaisen frakin hankintaa on tietysti aina mahdollista kysyä hääparilta onko kutsua tulkinnut oikein😅 Ei-musta eikä valkoinen-mekko on pukeutumisohjeena helpoimmasta päästä ja näin yleisenä ohjenuorana häihin ei ole muutenkaan hyvänmaun mukaista pukeutua mustaan. 

Vierailija
44/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sen tumman mekon ja hankit vaikka värikkään huivin tai muut asusteet siihen. Eihän yksivärinen musta/tumma mekko muutenkaan ole oikein hääetiketin mukainen, ellei ole asustettu värikkäämmin. 

Vierailija
45/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vastaavanlaisissa juhlissa, joiss 3 vierasta ei noudattanut asutoivetta, joka todella oli tyyliin "ethän pukeudu mustaan tai harmaaseen". Jossain välissä ennen puheita kaaso otti mikrofonin ja pyysi näitä kolmea koko juhlaväen eteen kertomaan, onko heillä aina tapana toimia toiveiden vastaisesti vai oliko kyse erityisestä protestista. Sen jälkeen nämä häävieraat ymmärsivät poistua, koska jokainen oli todella päättänyt, että kiusallanikaan en tee sitä, mitä pyydetään. Siihen päättyi myös 3 ystävyyttä.

Huh huh, minä olisi lähtenyt noista häistä pois noiden kolmen lisäksi vaikka asuni olisi ollut sopiva. 

Vierailija
46/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sinun jäädä kotiin? Ei avec ole niin tärkeä, että olisi pakko mennä. Perusteluksi voi keksiä ihan mitä vain höpöhöpöä (pitkään suunniteltu reissu, pakollinen  koulutuspäivä tms.). Asenteesi on jo valmiiksi melko vihamielinen, niin ei taida olla kiva kenellekään, jos osallistut.

Jos itse järjestäisin tuollaisella pukukoodilla juhlat, niin olisin tärkeimmiltä läheisiltä jo kysynyt, että onko mahdollista noudattaa ja käykö heille. Kaikki vieraat toki tärkeitä, mutta avecit nyt ei useinkaan ole sillä tavoin tuttuja, että heidän puuttumisensa kovin kauaa surettaisi. 

En ymmärrä miksi nykyään kaikkea täytyy pitää Amerikasta pöllittynä hömpötyksenä, turhan tärkeänä kaakatuksena tai kyykytyksenä. Voisiko yrittää vain positiivisin mielin ajatella, että ihan kiva haaste ja noudattaa sitä tai vain todeta, että ei ole mun juttu ja jättää menemättä? Ei tarvisi käydä kauheita tunnemyrskyjä läpi tämmöisten asioiden takia

Vierailija
47/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti musta mekko käy. Eikös nykyisin ole trendi, että pukedutaan mustaan, jos kutsuja toivoo värikästä. Tuodaan lapset, jos kutsuja ilmoittaa, että on aikuisten juhlat. Tullaan arkivaatteissa, jos kutsuja ilmoittaa, että on naamiaiset. Tuodaan avec, jos kutsutaan vain ko. henkilö jne. Olet trendien huipulla, kun puet mustan mekon. Olet hassun hauska ja esikuva muille osallistujille, kun näytät vertauskuvallisesti keskaria toivojille.

Vierailija
48/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ollenkaan noita määräyksiä. Jätän menemättä jo periaatteesta, jos aletaan määräilemään värejä. Normi etiketti, ei valkoista häihin riittää. Sairasta kyykyttämistä, jos vieras tuntee olonsa mukavaksi harmaassa, ja pakotetaan jotain väriasioita pukemaan. Mikä idea? Itsekästä minä minä minä juttua. Hyvä juhlanjärjestäjä huomioi myös vieraat. 

Onko pukukoodi esitetty jotenkin kovin ehdottamasti? Meilläkin on kutsussa ilmoitettu pukukoodina värikäs, mutta en tietenkään ajattele, että kaikkien miesten tulisi ostaa nyt joku kanariankeltainen tai pinkki puku. Maalaisjärkeä saa käyttää. Vaikea uskoa, että joku voi vetää herneen nenäänsä tällaisestakin.

No, jos tuollaisen toiveen painaa kutsuun, taatusti tulee paineita asiasta.

Vierailija
49/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että mustaan mekkoon voi yhdistää vaikka värikkään huivin ja korvikset.

Vierailija
50/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kutsussa olevaa toivetta tulee kunnioittaa, JOS se ei ole aivan 'älytön".

Esim. vaikka häät, minusta olisi kohtuutonta vaatia esim. kaikille miehille kokovalkoista pukua, koska harva mies sellaisee  koskaan/missään muualla pukeutuisi. Mutta jos pyydetään laittamaan valkoinen paita, se ok, koska käyttöä on varmasti jatkossakin (menee muissakin juhlissa jne.)

Samoin noissa teemoissa: on eri asia pyytää suosimaan vaikka pinkkiä vaatetuksessa vs. pukeutumaan päästä varpaisiin pinkkiin. Ei ole kohtuuton pyyntö ostaa (vaikka H&M/kirppari) tai lainata juhliin jostain esim. pinkkiä kravattia/huivia/käsilaukkua/korua tmv. jolloin kunnioittaa kutsun toivetta, mutta ei joudu maksamaan kohtuuttomia summia.

Minusta on ihan kiva jos on joku "teema", olkoon nyt esimerkkinä vaikka "Hawaiji", äkkiä sitä hawaiji-meininkiä saa asuun, värikästä paitaa/ leit kaulaan/ kukka korvan taakse/ rottinkilaukku jne.

Vierailija
51/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukukoodia värikäs ei ole olemassa. Piste.

Vierailija
52/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ilmeisesti tietoinen siitä, että juhlavaatteita voi myös vuokrata? 

Jos juhlissa on joku tietty teema, on epäkunnioittavaa, että et aio noudattaa sitä; varsinkin, kun vaatimuksena värikäs pukeutuminen on todella vähän pyydetty vs pakollinen manikyyri, suihku rusketus yms...

Vierailija
53/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on liikaa, jos vieraita vaaditaan pukeutumaan johonkin tiettyyn väriin tai tietyntyyliseen asuun. Siis jos vaatimuksena olisi esimerkiksi violetti asu tai 50-luvun tyyli. Tai ainakin sen pitää olla vapaaehtoista. Jos halutaan alkaa lavastaa ja puvustaa tilaisuutta, ei voida olettaa, että vieraat käyttäisivät lahjan ja juhlatilaisuuteen saapumisen lisäksi resursseja myös teemaan sopivan asun hankkimiseen.

Yhden värin kieltäminen ei minusta ole vielä överiä, mutta on tietysti vähän hankalaa kun kyseessä on juuri musta. Onko toiveena siis myös se, että miehet eivät laittaisi mustaa pukua? Mikäli on näin, niin siinä menee jo vähän yli. Aika monella miehellä on vain yksi juhla-asu, ja se on musta puku. Tässä tilanteessa pitäisi olla OK, että mustan asun asustaa värikkäillä asusteilla.

Minusta nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että kenenkään ei pitäisi joutua ostamaan tilaisuutta varten sellaisia vaatteita joita ei muuten pitäisi. Ja huom. en tarkoita tällä sitä, että juhliin voi mennä farkuilla ja t-paidalla - kyllä jokaisella pitää olla jokin juhlaan sopiva asu. Mutta kuka alkaa hankkia vaikka punaista pukua tai 20-luvun mekkoa yhtä tilaisuutta varten? 

Vierailija
54/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollet voi kunnioittaa hääparin toivetta pukukoodista, niin jättäydy pois.

Vierailija
55/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni häät itsessään jo ovat ihan naurettavaa pelleilyä. 

Itse en omista kuin pelkästään mustia mekkoja. Täysmustia, ei mitään muuta väriä edes palleroina. Enkä tässä tapauksessa sitten menisi noihin häihin, eikä asia häiritsisi minua millään lailla eikä varmasti sitä hääpariakaan. 

Miten ihmeessä ihmiset jaksavat edes vaivata päätään tämmöisillä jutuilla. 

Vierailija
56/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin kerran mahtaviin  häihin joissa oli villinlännen teema (amerikkalainen sulhanen) ja jokaikinen vieras oli pukeutunut teeman mukaisesti. Tunnelma oli katossa, jengillä oli todella luovia ratkaisuja, stetsoneita oli kaikissa väreissä ja muodoissa ja useampikin vieras kantoi vyöllään viinalla täytettyä vesipyssyä :D miljöö oli kuin vanha saluuna ja kaikki vieraat heittäytyivät tunnelmaan kunnolla. Esiintymisnumeroina kaaso lassosi hevoseksi pukeutunutta bestmania ja loppuillasta kaikki veti rivitanssia kengät kopisten. Hääparin häätanssikin oli vauhdikas, kekseliäs ja sen katsominen oli yhdenlainen elämys!

Ikinä ei ole ollut niin hauskaa häissä!

Vierailija
57/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vielä se suruhuntu päähäsi niin saat latistettua muiden juhlapäivän oikein kunnolla. Pitäähän sinun saada huomioita jos kerran vsivaudut paikalle 

Vierailija
58/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukukoodia värikäs ei ole olemassa. Piste.

Ei todellakaan.

Vierailija
59/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok, heidän häänsä. Tarkoitus on ilahduttaa heitä. Mutta koska se on sinulle niin vaikeaa, uskon, että riittää pienikin yritys siihen suuntaan: värikkäät korvikset tai huivi tai esim. kaulakoru värikkäistä puuhelmistä tai mikä nyt valitsemasi asun kanssa sopiikin. Pääasia että kaikilla olisi mukavaa. Jos se tuntuu mahdottomalta, osallistuminen ei ole pakollista.

Vierailija
60/82 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko kutsussa, että mustan käyttäminen on kiellettyä? Ymmärtäisin tuohtumuksen, jos häihin pitäisi pukea joku keskiaikainen karnevaaliasu, mutta joku tavallinen värikäs mekko löytyy varmaan kaikilta. Ei ole kohtuuton vaatimus. Riittää, että asu on juhlava. Suuttuisitko siitäkin, että et saisi laittaa yllesi valkoista, koska pukeudut yleensä valkoiseen? Aika minimaaliselta vaatimukselta kuulostaa laittaa ylle jotain värikästä tai muuta tiettyä tyyliä.

Ei löydy minulta värikästä mekkoa, eikä tule koskaan löytymään. Enkä kenenkään häiden tai minkään muunkaan juhlan takia osta vaikka rahaa onkin. Minun osalta jää juhlat juhlimatta jos joku muu yrittää päättää vaatteistani. Minulla on hyvä maku, en ole mikään rääsyiita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi