Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL plus kertoo, millä diagnooseilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Mitkä ne ovat?

Vierailija
08.03.2024 |

?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi myös, vaikka vastaus lienee mt- ja tule- ongelmat.

Ei pääse. Mt-ongelmista ei ole päässyt yli kymmeneen vuoteen, ei vaikka olisi psykoottisia oireitakin. Samoin mistään tuki- ja liikuntaelinvammoista ei ole päässyt kymmeneen vuoteen. 

Vierailija
62/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee vai joutuu?

Itse koin ennen sairastumista, että olisi ollut joutumista, koska mieluitenhan sitä olisi terve ja työkykyinen. 

Sairastumisen jälkeen sitten ajatus on, että pääsee (tai että voi kun pääsisi). Voihan sitä sitten palata työelämään, jos paranee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia on aika varma ja aivoinfarti sekä neliraajahalvaus.. ALS ja MS ynnä muut edenneet rappeumasairaudet ja syövät. Kyllä nuo kannattaa hankkia, että välttää työn raskaan raadannan.

Miten nämä "hankitaan"?

Ja ovatko nämä mielestäsi sellaisia asioita, joista kannattaa vattuilla? Edes noin persuläpällä?

Ei mahu minun huumorintajuuni tuollainen paska.

Vierailija
64/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt-diagnoosilla ei tosiaan pääse kuin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle... Tyyliin vuodeksi tai kahdeksi. Sinä aikana on oikeutettu saamaan kuntoutusrahaa. 

No kaikki ei saa. Ite en ole saanut kuntoutusrahaa, vaikka olen ollut koko ajan kaikkien tapaamieni lääkärien mielestä kokonaan työkyvytön kaikkeen työhön. Viimeksi en saanut edes sairauspäivärahaa.

Oletko valittanut lääkärisi kanssa?

Missä on lääkäreitä, jotka osallistuvat jotenkin valituksiin?

Vierailija
65/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koin ennen sairastumista, että olisi ollut joutumista, koska mieluitenhan sitä olisi terve ja työkykyinen. 

Sairastumisen jälkeen sitten ajatus on, että pääsee (tai että voi kun pääsisi). Voihan sitä sitten palata työelämään, jos paranee. 

Työelämään palataan korkeintaan osa-aikatyöhön. Ei siitä kansalaispalkasta luovuta.

Vierailija
66/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt-diagnoosilla ei tosiaan pääse kuin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle... Tyyliin vuodeksi tai kahdeksi. Sinä aikana on oikeutettu saamaan kuntoutusrahaa. 

No kaikki ei saa. Ite en ole saanut kuntoutusrahaa, vaikka olen ollut koko ajan kaikkien tapaamieni lääkärien mielestä kokonaan työkyvytön kaikkeen työhön. Viimeksi en saanut edes sairauspäivärahaa.

Yksityisellä. Meni valitus läpi. 

Vierailija
67/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin mielivaltainen järjestelmä ilman selkeää kriteeristöä. Saat olla vaikka kuinka sairas mutta jos kykenet liikuttamaan raajojasi niin et ole sairas tai vaihtoehtoisesti jos päässä heittää niin ehkä pääset eläkkeelle....ehkä. Kukaan ei määrittele tarkasti mitkä ovat ne täsmälliset vaatimukset joilla voi päästä sairaseläkkeelle. 

Itse olen juuri mukana AKSE:ssa. Ammatillinen kuntoutusselvitys. Yksityisellä. Kela maksaa. Eikä ole halpaa lystiä.

Vakava sydänsairaus, diabetes ja muita vaivoja pitkä lista. Ikää 60v.

Niin Kela:n, tyovoimaviranomaisen kuin jokaisen täysijärkisen mielestä olisin kahdenkeskisissä keskusteluissa eläkekamaa ja työllisyysmahdollisuus on nolla ja alle. Lääkäriltä on B-lausunto.

Silti tuntuu, että systeemi vaatii tätä pyörittelyä erilaisissa selvityksissä ja kuntoituksissa ja kartoituksissa.

Näihin ollaan valmiita pistämään ihan mikä tahansa summa rahaa. Kunhan ei vaan päästetä helpolla eläkkeelle.

No leikitään sitten tällaisia leikkejä. 

Vierailija
68/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sekä vaikeat tule- että mt- ongelmat, enkä pääse. Niin kuka pääsee, ja millä diagnooseilla?

Minä pääsin kaksisuuntaisella.

Syövän takia sain 2 viikkoa sairaslomaa

Paraniko?

Vierailija
69/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä on eroa myös siinä, minkä eläkevakuutusyhtiön kanssa joutuu asioimaan. 

Vierailija
70/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisen lausunnot ei kelpaa Kelalle. Työeläkelaitoksille kyllä.

Vierailija
71/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisen lausunnot ei kelpaa Kelalle. Työeläkelaitoksille kyllä.

Miten niin ei kelpaa? Juuri olin KELA:n maksimin 300 pv sairauspäivärahalla yksityisen puolen B-lausunnoilla. 

Vierailija
72/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä on 95% pääpipejä. Oikeesti työkyvyttömät laitetaan työkyvyttömyyseläkkeelle ilman sen kummempaa jaagasmista.

Vierailija
73/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan päässyt eläkkeelle pelkällä vaikea masennus diagnoosilla? Onko ennen eläkettä ollut pakko suostua sähköhoitoon?

Vierailija
74/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollet ole aivan selvä tapaus, esim. syntymäsokea tai kehitysvammainen, niin mielenterveysongelmilla pääsee varmimmin. Päihdeongelmaa ei kannata olla. TK-asioita setvivät lääkärit vihaavat juoppoja ja narkkareita, eikä heidän hakemuksiaan usein hyväksytä, koska sen sun ongelman katsotaan johtuvan siitä päihteestä. Sun halutaan raitistuvan ensin. Sua tullaan lisäksi pitämään kuntoutustuella pitkään, prosessi on usein monta vuotta pitkä.

Vierailija
75/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oli, sitten oli tule-ongelmat mutta vain noin 36% pääsee. Eli jos ahdistaa hiukan pääset eläkkeelle, jos taas paikat hajoaa et välttämättä pääse, kuin hyvin harvoin 

Höpsis, mt-ongelmaisista lähinnä vain psykoosisairaat tai esim. vaikeasta dissosiatiivisesta identiteettihäiriöstä kärsivät päästetään lopulliselle eläkkeelle. Eli sellaiset joita ei enää edes yritetä kuntouttaa esim. terapialla, työkokeiluilla, yhtään millään. 

Autismikirjon häiriöt auttavat, koska niistä ei voi ensinnäkään parantua. Mutta niissä on sitten se vika, että autistiksi pääsee vain syntymällä sellaiseksi. Niitä oireita on mahdotonta normaalin feikata. Se esitys ei menisi läpi.

Vierailija
76/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttuhan menee niin että about 20-30v nuoret jätkät pääsee "masennuksella" eläkkeelle ja ruhnuiset 60+v koko ikänsä työtä tehneet joilla selkä/kädet yms. paskana ei pääse.

Vierailija
77/98 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkedinissä on eräs mies kertonut, että vaimonsa on ollut 7 vuotta pyörätuolissa ja tarvitsee 100h avustajaa viikossa, eikä saa sairaseläkettä, on kuulemma täysin työkykyinen. Kuinka monella täysin työkykyisellä on henkilökohtainen avustaja kotona kun ei saa itse sukkaa jalkaan? Ja kyseessä aika nuori nainen, vammautui synnytyksessä hoitovirheen takia, jota sitäkään ei ole korvattu, kun lääkäri oli selitellyt että teki parhaansa siinä tilanteessa. Eli sen naisen pitäisi nyt vaan saada työpaikka, johon mennä sitten avustajansa kanssa tekemään jotain mitä pyörätuolissa voi tehdä.

Kyllähän ihminen voi olla täysin henkisesti työkykyinen, jos on vaikka juristi, vaikka olisi liikuntakyvytön.

Vierailija
78/98 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Mt-ongelmista ei ole päässyt yli kymmeneen vuoteen, ei vaikka olisi psykoottisia oireitakin. Samoin mistään tuki- ja liikuntaelinvammoista ei ole päässyt kymmeneen vuoteen. 

Eikö masennus ja ahdistus ole mt ongelma? Ne ovat yleisimmät työkyvyttömyyseläkkeen syyt.

Vierailija
79/98 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan päässyt eläkkeelle pelkällä vaikea masennus diagnoosilla? Onko ennen eläkettä ollut pakko suostua sähköhoitoon?

Minä en ainakaan suostuisi mihinkään tuollaisiin radikaalihoitoihin vain sen takia, että minusta tulisi työkykyinen.

Vierailija
80/98 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken lukemani perusteella mt ongelmat jos jokin, on se, millä eläkkeelle mennään.