Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttava opiskeli VANKILASSA tutkinnon josta itse voin vain haaveilla rahatilanteeni takia. Mikä järki tuossa vankien hyysäämisessä on??

Vierailija
08.03.2024 |

Sai ilmaisen asunnon, ruoan ja opiskelun. Ei työtä edes. Olin kuin puulla päähän lyöty, kun kuulin miten kadehdittavan hyvin vangeilla on mahdollisuus opiskella vs. tällainen rehellinen pätkätyöläinen. :(

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään järkeä. Suomen oikeuslaitos on aivan paska.

Vierailija
122/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en palkkaisi vankilahemmoa, vaikka olisi viisi tutkintoa lusiessa pykännyt🤮🤮😳

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vankilassa olevat luuserit on yhteiskunnan pohjasakkaa ja tietävät sen itsekkin.

Olet oikeassa. Me tiedämme, emmekä tarvitse enää ketään sanomaan sitä mitä olemme kuulleet jo koko elämämme ajan. Mutta minä pystyn antamaan teille sen tunteen, että olette suhteessa meitä parempia ihmisiä. 

Pitäisikö sinua uhriutuja sääliä?

Minä olen uhri, mutta sääliä ei pidä. 

Vierailija
124/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen, että yhteiskunta on sen minulle velkaa. He eivät pystyneet suojelemaan minua minun lapsuudessa. Minua raahattiin 4  vuotiaasta lähtien paikasta toisteen, 12 vuotiaana löysin oman porukkani, jossa käytettiin päihteitä. 15 vuotiaana tapasin 30 vuotiaan miehen jolta kuulin ensimmäisen kerran että hän rakastaa. Hän ja hänen kaverit saisi minulta seksiä päihteitä vastaan. 

Sinä saat ilmaista terapiaa joko Kelan tukemana tai ev.lut.kirkon perheasiain neuvottelukeskuksesta. Sitten voit alkaa suunnitella opiskelemista ja saat opintotukea. Tai voit opiskella työn ohessakin, jos kerta vain pätkätöitä. Kaikkea hyvää sulle!

Ei ole kelaterapia ilmaista. Omavastuu voi olla jopa 180+e/kk, terapeuttien taksat on yleensä 80e/kerta vaihtelee 70-90e välillä ja kela korvaa 57e/käynti. 2 käyn

Terapian lisäksi tarvitaan myös omia tekoja ja valintoja. Tiedän omasta kokemuksesta (ei ole rikostaustaa, muuten vaan kamppaillut todella syvästä mielenterveyshelvetistä takaisin normaalin elämän pariin), että se on hankalaa ja traumataustalla siihen tarvitaan ihan spesifejä työkaluja. Ilmaista tietoa ja eri lähteitä vaikkapa CPTSD:n hoitamiseen löytyy netistä, enimmäkseen englanniksi. Suosittelen.

Vierailija
125/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koen, että yhteiskunta on sen minulle velkaa. He eivät pystyneet suojelemaan minua minun lapsuudessa. Minua raahattiin 4  vuotiaasta lähtien paikasta toisteen, 12 vuotiaana löysin oman porukkani, jossa käytettiin päihteitä. 15 vuotiaana tapasin 30 vuotiaan miehen jolta kuulin ensimmäisen kerran että hän rakastaa. Hän ja hänen kaverit saisi minulta seksiä päihteitä vastaan. 

Sinä saat ilmaista terapiaa joko Kelan tukemana tai ev.lut.kirkon perheasiain neuvottelukeskuksesta. Sitten voit alkaa suunnitella opiskelemista ja saat opintotukea. Tai voit opiskella työn ohessakin, jos kerta vain pätkätöitä. Kaikkea hyvää sulle!

Ei ole kelaterapia ilmaista. Omavastuu voi olla jopa 180+e/kk, terapeuttien taksat on yleensä 80e/kerta vaihtelee 70-90e välillä ja kela korvaa 57e/käynti. 2 käyn

Toimeentulotuessa lasketaan terveydenhoitomenoina, jos pienituloinen.

Vierailija
126/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

H-100.101 Huumekaupan perusteet

R-102.101 Rahanpesun peruskurssi

V-103.101 Joukkopahoinpitelyiden peruskurssi

Vierailija
127/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en palkkaisi vankilahemmoa, vaikka olisi viisi tutkintoa lusiessa pykännyt🤮🤮😳

Sä et sitä saa välttämättä tietää mistään, vaikka teettäisit turvallisuusselvityksen. Ei turvallisuusselvitykseen vaikuta riittävän vanhat tuomiot. (Riippuen toki työpaikan asemasta, tuomioiden ja rikosten laadusta)

Vierailija
128/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se opiskella mutta ei välttämättä saa mitään työtä menneiden rikosten takia 

Oma rekisterini on nyt puhdas ja olen töissä. 

Vierailija
129/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankeus on vapausrangaistus. 

Vierailija
130/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin nyt, kun aikuiskoulutustuki poistuu.

On se jännää, että meidän tulisi valita se lopuniän ammatti jo teininä, tai no aikuisena opiskellessa joudut siitä itse maksamaan. Ei ole ammatin vaihtaminen enää milläänlailla helppoa nykyään.

Sitten on niitä ikuisia opiskelijoita jotka haalii koulutuksen toisensa perään yhteiskunnan piikkiin, mutta eivät kuitenkaan työllisty yhteenkään opiskelemaansa "ammattiin". Aikuiskoulutustuesta ollaan luopumassa juurikin siksi, kun sen työllistämisvaikutus on surkea.

Mutta yritystukien työllistämisvaikutus on vielä vähäisempi, mutta kukaan ei puhu siitä. 

Vierailija
131/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kelaterapia ilmaista. Omavastuu voi olla jopa 180+e/kk, terapeuttien taksat on yleensä 80e/kerta vaihtelee

Toki toimeentulotukea saa mutta sitten täytyy olla täysin varaton. Jos on säästöjä tilillä niin sitte ei toimeentulotukea saa terapiaan. Tämä on vähän hankala tilanne sellaisen ihmisen kannalta jolla on tilillä esim 4000e säästöjä mutta nyt tippunut työkyvyttömäksi. Terapiaa tarvis mutta terapia ei kuitenkaan ole mikään 100% tae mistään paranemisesta, se on kahden ihmisen välinen ihmissuhde ja terapeuttikin on vain ihminen ja asiat on mitä on. Tuloton ja työkyvytön ihminen ei voi realistisesti kipata koko elämänsä säästöjä hoitoon josta ei kuitenkaan ole mitään taetta, eikä myödkään tulevaisuuden tuloista. Tavallaan se terapia olis maailman tärkein asia mutta pantiksi ei kuitenkasn voi koko omaisuutta laittaa. Etenkin jos tilanteen arvio on että terapian pitöisi jatkua esim 5vuotta. Ihminen voi tipahtaa tilanteeseen että kaikki säästöt meni kelaterapian omakustanteisiin ja sitten terapia jääkin katastrofalisella tavalla kesken, on psyykkisesti huonommasa kunnossa kuin koskaan ja tarvis jatkoa vielä useamman viuodek. Säästöt meni ja toimeentulotuki ei taas kata koko terapiakuluja seuraavaa kahta vuotta 80e/kerta että hoito voisi jatkua maaliin asti ja onnistua.

Vierailija
132/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt yhden murhaajan kanssa töitä muutaman vuoden ja huomasin olevani kateellinen hänelle.

Hän kävi ensin töissä nilkkapannan kanssa vankilasta, sittemmin tuomio muuttui koevapaudeksi. Ihan mukava ja ahkera työntekijä. Mutta ainoa, jolla vakiduuni. Me muut taistellaan vuosittain omasta paikastamme.

Kiva paikka olla töissä, ei liian rankka ja töitä riittää. Voittoa tavoittelematon hyväntekeväisyysjärjestö, joten vuosittain pitää katsoa kuinka monen palkkaan rahat riittävät. Loput sitten palkataan työkokeilun tai palkkatuen kautta. Murhaaja pysyy nyt vapauduttuaankin, kun palkka maksetaan jostain ex-vankien kuntoutus rahastosta.

Hänelle hyvä. Pysyy ruodussa ja on oikeasti luotettava työntekijä moneen palkkatukilaiseen verrattuna. Pieni paikkakunta, eikä duuneja joka oksalla.

Vierailija
133/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään järkeä. Suomen oikeuslaitos on aivan paska.

Ok. Mites tämä nyt vankien olosuhteisiin liittyy?

Vierailija
134/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kelaterapia ilmaista. Omavastuu voi olla jopa 180+e/kk,

Hyvin kirjoitettu. Monien työsuhteet päättyvät ja jos jotain esimerkiksi traumaattista taustalla, joka vaikuttaa elämään niin voi olla aika pahassa tilanteessa avun saamisen kannalta. Toki aluksi voi lähteä terveydenhuollon kautta selvittelemään asiaa, mikä ja mitä on mahdollista. Terapeutilla käynti on vaan todella kallista ja hiukan tulee aina itselle maksettavaa. Tietysti pieni hinta, jos saa asiat käsiteltyä ja elämän teloilleen ja mallilleen. Parhaimmillaan niin, että pääsee traumoista ylitse, riippuvuudesta tai mistä tahansa, joka on "ongelma tai asia" jota ratkotaan terapiassa. Terapeutitkin ovat korkeasti koulutettuja (silti heitä on moneen lähtöön, tietysikkin sillä he ovat ihmisiä persoonineen ja joskus menee niin, että on etsittävä hyvä ja kuunteleva, tukeva terapeutti) ja siksi heidän palkkansa ovat korkeita, lisänä verot tietysti. Työ on rankkaa ja heillä on vaitiolovelvollisuus.

Olemassa on erilaisia terapiamuotoja (yksi minusta on positiivinen ja ratkaisukeskeinen), riippuu aiheesta. Surullista on, että jotkut ihmiset pitävät terapiaa ajan hukkana ja eivät lähde auttamaan itseään, sillä pitävät terapeutteja "kallonkutistajina" ja eivät halua ratkaista asioitaan. Oikeasti terapia, jos se menee hyvin; auttaa ihmistä elämään niin hyvää elämää jatkossa, kun mahdollista. Syy voi olla trauma, menneisyys, jonkun poismeno, dysfuntkionaalinen parisuhde, väkivallan kokemukset, kiusaaminen tai loppuun palaminen. Ihan vaan esimerkiksi elämän teemoja. 

Kaikkien on hyvä itsensä takia pyrkiä ratkaisemaan elämänsä solmukohtia, jotta elämä voi olla terapian jälkeen hyvää. Asiat, jotka ovat ennen painaneet voivat hälventyä ja onni on mahdollista taas. Onneksi todella monet ihmiset ovat hakeutuneet terapiaan ja saaneet siitä avun, monilta on kuullut käymisestä ja se on kait enemmänkin "normaalia" nykyään. 

Vierailija
135/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä haluaisi työnhakijana laittaa omia rahoja terapiaan euroakaan. Kallista, raskasta, vaikka on hyötyäkin. Onneksi muutaman suvantovaiheen aikana on päässyt ilmaiseen terapia-jaksoon. Näiden (noin vuosi tai kymmenen kertaa) jälkeen en ole jatkanut, sillä raha on tullut vastaan, vaikka omat kokemukseni elämässä tarvitsisivat hiukan pidemmän terapian. Nämä ovat alkoholiperheessä kasvaminen yh-vanhemmalla ja tämän aiheuttamat traumat. Jouduin huolehtimaan lapsena jo aikuisesta vanhemmastani, joka oli muuten kyllä hyvä vanhempi. En syytä muita, mutta tämä vaikuttaa elämääni yhä: luottamuspulana jne. 

Vierailija
136/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viety vapaus, kai siinä on huhkittu rötöksiä urakalla jos vankilaan joutuu. 

Vierailija
137/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opiskella työn ohella, vaikka olisi vaikeaa. Työelämä tulee kestämään seitsemänkymppiseksi, joten nuoruuden ammatit eivät välttämättä pysyviä ratkaisuja.

Vaan sen takia, että joku hvetin tekoäly vie työpaikkasi. Pitäkää tunkkinne sanoisin siinä kohtaa. 

Vierailija
138/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä haluaisi työnhakijana laittaa omia rahoja terapiaan euroakaan. Kallista, raskasta, vaikka on hyötyäkin. Onneksi muutaman suvantovaiheen aikana on päässyt ilmaiseen terapia-jaksoon. Näiden (noin vuosi tai kymmenen kertaa) jälkeen en ole jatkanut, sillä raha on tullut vastaan, vaikka omat kokemukseni elämässä tarvitsisivat hiukan pidemmän terapian. Nämä ovat alkoholiperheessä kasvaminen yh-vanhemmalla ja tämän aiheuttamat traumat. Jouduin huolehtimaan lapsena jo aikuisesta vanhemmastani, joka oli muuten kyllä hyvä vanhempi. En syytä muita, mutta tämä vaikuttaa elämääni yhä: luottamuspulana jne. 

On myös vertaistukiryhmiä, kuten AAL ja Al-anon. Itselleni myös kirkko erilaisine ryhmineen on ollut tärkeä juurikin luottamuksen lisääntymisessä. Uudet hyvät ihmissuhteet tekevät hyvää.

Vierailija
139/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiestitkö, että vankilassa syödään lisäksi yhteiskunnan kalleimmat ateriat? Tästä oli kerran artikkeli yhdessä lehdessä, jossa vertailtiin koulujen jne vanhainkotien aterioita. Eli kyllä siitä huolehditaan, että kriminaalit saavat massunsa pullolleen. Onko tämä reilua?

Kuinka moni täällä on syönyt vankilan ruokia? Minä olen (työntekijönä). Se on ihan tavallista laitosruokaa, ei yhtään sen kummallisempaa kuin kouluissa tai vanhainkodeissa. Vankila ei muutenkaan ole mikään hotelli. Sellaista väittävät ne, joilla ei ole mitään kokemusta.

Vierailija
140/144 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa kuulemma jotkut vanhukset tekee rikoksia kun ovat yksinäisiä, vankilassa saa ylläpidon ja seuraa...