Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tyhmä vai älykäs?

Vierailija
08.03.2024 |

Kirjoitin lukiosta C:n paperit ja keskiarvo oli jotain 7,6. Olen päässyt neljä kertaa yliopistoon, mutta yliopisto-opinnot eivät ole edenneet kovin hyvin. Minua on sanottu tyhmäksi useita kertoja elämäni aikana. Mielenterveysongelmia minulla on ollut yläasteikäisestä lähtien. Jouduin sitten älykkyystestiin psykiatrian poliklinikalla. Testi meni yllättäen todella hyvin, jopa niin hyvin että testin tehnyt psykologi katsoi minua kuin olisin tehnyt taikatempun ja sanoi että tämä on harvinainen tulos. Psykologi suositteli minulle yliopisto-opintoja. Kuitenkin tuntuu siltä että en jaksa yliopisto-opintoja. Koen olevani tyhmä. En oikein osaa puhua muille ihmisille ja olen sosiaalisesti töksähtelevä. Olen miettinyt että olisikohan minulla asperger. En ole elänyt normaalilla tavalla, minulla ei ole perhettä enkä ole juuri ollut työelämässä. Ystäviä on vain muutama enkä ole facebookissa. Minulla on ollut taipumusta erakoitumiseen. Ehkä jotain sosiaalisten kykyjen puutetta on mikä saattaa muille ihmisille antaa vaikutelman tyhmyydestä. Voiko psykologin tekemään älykkyystestiin luottaa vai luotanko siihen että minua on sanottu tyhmäksi ja koen itseni tyhmäksi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut, että tuon kirjoituksesi voi jakaa kappaleisiin? Lukematta jäi.

Vierailija
2/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kellään on niin älykkäitä tuttuja, että voivat arvioida ketään tyhmäksi. Nimittely on tyhmää ja kertoo enemmän sanojan tasosta kuin kohteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kukaan täällä voi sanoa, mene mensan viralliseen testiin niin saat jotain osviittaa. 

Vierailija
4/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä on ihan keskivertoja. Vähemmistössä ovat poikkeuksellisen älykkäät tai poikkeuksellisen tyhmät.

Vierailija
5/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet just sitä mitä itse päätät olla. Älä muodosta identiteettiäsi muiden mielipiteiden perusteella. Tyhmät yleensä tekee niin.

Vierailija
6/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka psykologi suositteli sinulle yliopisto-opintoja olet kokenut ne raaskaaksi. Tees sitä mikä sinua itseäsi kiinnostaa, ei ole pakko mennä suositusten mukaan jos ei tunnu sopivan itselle.

Vierailija
7/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet.

Vierailija
8/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olet älykäs, mutta ei sillä älykkyydellä kauheasti tee jos autisminkirjo estää työskentelyn. Fun fact: vain 20% autisteista on kokopäivätöissä. Epäilen sinulla vähintään adhd:ta, ellei jopa juuri mainitsemaasi aspergeria tai autismia.

Vierailija
9/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vallan hyvin olla älykäs ja psykologin tekemään testiin voi luottaa paremmin kuin mensan testiin. Ja ihmiset ovat sellaisia, että useimmst meistä tunnistavat muissa ihmisissä samankaltaisen ja samantasoisen älykkyyden kuin itsellä on, ja muita, itseään älykkäämpiäkin, he pitävät tyhminä. Toisin sanoen, moni tyhmempi luulee muiden ihmisten suurempaa älykkyyttä tyhmyydeksi.

MUTTA sillä on lopulta aika vähän väliä. Väliä on sillä, miten osaat käyttää älykkyyttäsi tai tyhmyyttäsi, kumpaa se nyt sitten onkaan. Kätttämättä jätetty älykkyys on ihan yhtä hyödytöntä kuin mikä tahansa muukin käyttämättä ja harjoittamatta jätetty. Sulla voi olla hienot toppahousut, mutta ei ne kaapissa lämmitä. Sama älyn kanssa.

toki se voi auttaa, että tiedät, että sulla olis se äly ja että voisit ottaa sen käyttöön jos jaksaisit ets itsellesi sopivan oppimistavan ja alan.

Vierailija
10/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin laiska? 

Vierailija
11/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin paljon autismilta ja siltä mitä ennen sanottiin aspergerin oireyhtymäksi. (tuo oireyhtymä on minusta outo sana tässä yhteydessä, sillä kyse on mielestäni vaan epätyypillisistä aivoista). Itse olen myös autismin "kirjolla" enkä kykene työhön. Jos olisin löytänyt oman polkuni minulle sopivaan työelämään, olisin tuottelias työntekijä nyt.

Mielestäni elämässä kuitenkaan ei ole tärkeää miten hyvin onnistuu menestyä, vaan tärkeää on se että ymmärtää elämän tarkoituksen, miksi olemme täällä, ja miten oppii kohtelemaan muita. Jotkut elää lyhyen ajan, vammaisina, kykenemättä hyvään uraan ja keräämään omaisuutta. Ovatko he yhtä arvokkaita ihmisiä kuin menestynyt ja rikas ihminen? Mielestäni vastaus on kyllä, 100% saman arvoisia.

Vierailija
12/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ja et ole tyhmä. Siitä olen ihan varma.

Vierailija
13/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ei tarkoita että ihminen on automaattisesti älykäs. 

Älykkyyttä voi tarkastella miljoonalla eri tavalla. 

Esim ihminen joka on hyvä matematiikassa, ei välttämättä osaa hahmottaa mitään muuta asiaa tästä maailmasta hyvin. Hän on vain hyvä siinä yhdessä asiassa. 

Tyhmä kuvittelee yleensä olevansa älykäs ja tietävänsä kaiken. 

Oikeasti älykäs ihminen näkee asiat isolla kuvalla, hän tietää että hän ei ymmärrä mistään mitään. Hän on valmis oppimaan kokoajan uutta omasta ympäristöstään. Tämä sama menee myös maailman havainnointiin. 

Te meette aina mönkään siinä että te kuvittelette älykkyyden olevan joku hemmetin paperi missä sanotaan että olet älykäs :D joku koulutodistus :D

Vierailija
14/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää olla ennemmin viisas kuin älkykäs. On tietysti hienoa kun meillä on myös älykkäitä ihmisiä ja hyviä matemaatikkoja. Auttaa paljon kaikessa rakentamisessa. On hyvä että on erilaisia ihmisiä. Pystytkö rakastamaan ihmistä jolla on alhainen älykkyysosamäärä vaikka sinulla on korkea? Jos pystys, hienoa. Monet älykkäät eivät kestä "tyhmiä" ja samoin monet kauniit ei kestä rumia. Se on mielestäni huono juttu.

Vierailija
15/15 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmä oot ku tollasii kyselet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän