Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?
Ovatko suurin osa suomalaisista nykyään ateisteja?
kyllä on surkee tämä millenniaali ja z-sukupolvi
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen uskonnoton, en ateisti. Mua ei ole kastettu. En väitä että jumalaa ei ole.
Uskotko jumalan olevan olemassa?
Se on mahdollista. En usko ja en kiellä sitä.
Olet ateisti.
Olet typerä.
Jos et aktiivisesti usko jumalaan, olet ateisti. Mikä siinä sanassa on niin pelottavaa, että moni väistelee sitä viimeiseen asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Tuo kyllä kuulostaa agnostikolta.
Ateistit ovat yleensä agnostikkoja, kuten myös uskovaiset.
Vierailija kirjoitti:
Itse miellän ateismin sen verran vahvaksi vakaumukseksi, ettei voi olla ateisti, jos kuuluu johonkin uskontoon. Silloin on esim. tapakristitty, niitähän tässä maassa on suuri joukko. Ihan vain sivuhuomio, kun joku kertoi olevansa kristitty ateisti.
Ei sen tarvitse olla vakaumus, se on yleensä vain sitä että ei ole vakuuttunut asiasta eikä mieti sitä sen kummemmin. Ja miksei joku voisi olla kulttuurikristitty? On olemassa paljon kulttuurijuutalaisiakin. He pitävät kulttuurin perinteistä ja jatkuvuudesta, vaikka eivät uskokaan sen yliluonnollisiin piirteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Ateistit usein pakotetaan agnostikoiksi koska muut ihmiset ja ympäräivä yhteiskunta niin usein vaatii heitä jotenkin ottamaan kantaa jumalien olemassaoloon. Ja silloin on helpoin vain sanoa että ei tiedä/ole varma onko jumalia vai ei.
Mutta tämä on vain "ulkoisesti aiheutettua agnostismia". Jos ateisti saisi olla vain rauhassa uskomatta niin hän ei luultavasti ajattelisi edes koko asiaa eikä sitä mitä oikeastaan ajattelee jumalan olemassaolosta. Emmehän mieti sitäkään että uskommeko lohikäärmeisiin eikä meidän tarvitse sellaista koko ajan muille kertoa.
En ajattele olevani ateisti. En vaan halunnut kuulua kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä en näin uskonnottomana ei-konfirmoituna oikein ymmärrä mitä tämä kristillisyys ja jumalaan uskominen oikein teille merkitsee?
Kun katselee ja seuraa maailman menoa ihan vaikka Suomessa, niin aikamoisen jumalatonta menoa harrastaa ainakin 90 % ihmisistä.
Viina virtaa, tapellaan ja tapetaan. Ollaan uskottomia. Vihataan sinne ja tänne suuntaan, huudetaan vihaa ja haukkumisia. Kodit hajoaa, erotaan, tapellaan lapsista ja omaisuudesta.
Kateus on vallitseva tunne. Ei suotaisi toselle mitään, maksetaan 10 euroa siitä että tuo toinen ei saisi viittä.
Voisin luetella tätä vaikka miten pitkälle, mutta tässä hieman alkua.
Myös nämä ns. hurskaat uskovat, siellä sitä mennään joukossa mukana, turha muuta väittääkään!
Jos Suomessa olisi lähimmäisenrakkautta jota tekopyhinä julistatte edes nimeksi, olisi hyvin monella paljon parempi olla. Uskonnolla lyödään, pelotellaa
En ole eläissäni yhtään täysin raamatun tai jumalan ohjeiden mukaan elävää, aitoa kristittyä nähnyt. Siitä uskonnosta poimitaan vain ne rusinat, jotka sopivat valmiiksi omaan ajattelutapaan tai ne, joilla voi oikeuttaa eri tavalla ajattelevien sorsimista.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalsisista on menossa helvettiin
Ei mielikuvituspaikkaan voi kukaan mennä.
Luulevaiset kyllä epätoivoisesti haluavat, että helvetti olisi olemassa. Kertoo jotakin heidän lähimmäisenrakkaudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on, 66,6 % kuitenkin kuuluu edelleen kirkkoon.
Miten prosentit liittyy siihen. Moni on eronnut kirkosta muusta syystä esim. sen jälkeen kun kirkko alkoi vihkimään homoseksuaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ovat. Ateisti kieltää jumalan olemassa olon, en ymmärrä miksi yksikään ateisti kuuluisi mihinkään uskontokuntaan. Suurin osa taitaa olla agnostikkoja, jotka eivät ota kantaa jumalan olemassa oloon suuntaan tai toiseen.
Ei ateisti kiellä jumalan olemassaoloa. Ateisti vain ei usko väitettä jumalien olemassaolosta.
Mikä minä olen kun minusta olisi mahtavaa jos jumala olisi oikeasti olemassa, mutta tiedän ettei ole. Tiedän sen olevan ihmisten toiveajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Jos et aktiivisesti usko jumalaan, olet ateisti. Mikä siinä sanassa on niin pelottavaa, että moni väistelee sitä viimeiseen asti?
Koska olen USKONNOTON. Mua ei ole kastettu. En usko mutta en väitä että jumalaa ei ole olemassa. En väitä raamattua satukirjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ortodoksi, ja tälläkin hetkellä on menossa Pääsiäiseen valmistava Suuri Paasto. So no - osa meistä on patavanhoillisia änkyröitä 😅 I love it!
Jotenkin vaan tuntuu, että netin käyttö ei ole sopivaa patavanhoillisille. Täällä on liikaa pahoja viestejä ja kuvastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Jos on ateisti ei voi olla agnostikko ja jos on uskovainen ei myöskään olla agnostikko.
Vierailija kirjoitti:
""Jos ei usko väittämän "jokin jumala on olemassa" olevan totta niin tämä ihminen on ateisti."
Pohdinta jota en ole oikein koskaan missään nähnyt on se että mikä on sellainen ihminen joka kyllä uskoo jonkun jumalan olevan olemassa mutta vastustaan vakaasti tätä jumalaa eikä tahdo lainkaan häntä palvella? Aina oletetaan että jos uskoo jumalaan niin pitää tätä silloin hyvänä ja positiivisena ja haluaa tätä palvella ja palvoa. Mutta entä jos ei halua? Pitää tätä jumalaa julmana ja typeränä eikä halua ollenkaan että hänen tahtonsa tapahtuu. Mikä silloin on, uskova vai ateisti vai ei kumpikaan?
No uskovahan se silloin on. Mitä järkeä olisi kapinoida sitä vastaan, jonka ei usko edes olevan olemassa?
Mutta jonkinlaisessa kriisissähän tuollainen uskova on selvästi, vaikea kuvitella miten tuollaiseen asemaan päätyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Jos on ateisti ei voi olla agnostikko ja jos on uskovainen ei myöskään olla agnostikko.
Agnostismi on osoitus siitä, että omaa mielipiteen, jota ei kuitenkaan perusta tietoon. Agnostinen teisti uskoo jumalaan, mutta ei pidä sitä ehdottomana totuutena, kuten gnostinen teisti pitää. Samat eroavaisuudet pätevät ateistiin.
Vierailija kirjoitti:
On muitakin vaihtoehtoja kuin olla uskonnollinen tai ateisti. Meitä sielutietoisia, henkisen tien kulkijoita on yhä enemmän. Totuus ei lue yhdessäkään kirjassa eikä sitä saarnata kirkoissa.
Määritelmällisesti jos et ole noista yhtä, niin olet väistämättä sitä toista. Vaikka olisit sielutien kulkija, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Mihin puolueeseen kastaisitte tai opastaisitte lapsenne jos se olisi mahdollista määrätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ateisti.
Eli et siis ymmärrä, mitä agnostikko tarkoittaa. Mutta se on aika yleinen harhakäsitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ortodoksi, ja tälläkin hetkellä on menossa Pääsiäiseen valmistava Suuri Paasto. So no - osa meistä on patavanhoillisia änkyröitä 😅 I love it!
Jotenkin vaan tuntuu, että netin käyttö ei ole sopivaa patavanhoillisille. Täällä on liikaa pahoja viestejä ja kuvastoa.
Tunnet väärin. Myös itse elämä ja ihmisyys on täynnä pahuutta ja varjoisuutta. Kyse onkin kilvoittelusta monessa asiassa kaiken keskellä.
Luopuvansa pahasta? En kyllä muista mitään sellaista konfirmaatiosta. Tai raamatun teksteistä muutenkaan. Kunhan noudattaa jumalan sääntöjä, pahuudella ei ole niin väliä. Sen viestin sieltä voi lukea.