Kuinka yleistä on, että alussa kivalta vaikuttava kumppaniehdokas myöhemmin osoittautuu pahaluonteiseksi kieroilijaksi?
Kommentit (36)
Sanotaan nyt vaikka, että 6,7 % osoittautuu sellaisiksi. Onko hyvä vastaus?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kun todellinen osuus on luokkaa 67 %.
En tiedä onko yleistä, mutta mahdollista kyllä on. Ei kai kukaan ryhtyisi kenenkään sellaisen kanssa seurustelemaan, jos se koopää olisi heti ensimmäisestä päivästä kiero ja varastelija ja kaikkea mitä kirjoitit.
Eikö ne kaikki vaikuta aina alussa mukavilta? Ei kai kukaan ikävän ihmisen kanssa suhteeseen alkaisi.
Alussa empaattinen, hyvä kuuntelija ja rakentava keskustelija. 3kk:n päästä pettävä, manipuloiva ja väkivaltainen. Tietyt persoonallisuuden piirteet omaavat henkilöt jaksavat olla mukavia sen 2-3kk. Jos tapaatte harvakseltaan, ristiriitaisuuksien huomaamiseen voi mennä pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin silloin kun mennään suhteeseen ku.lli edellä. Tutustukaa rauhassa ennen petipuuhia jolloin homma muuttuu vaikeaksi
Kyllä kieroilu on valitettavan yleistä. Laskee intoa treffailuun.
No sattuuhan sitä. Ei ikinä uskoisi mitä sieltä niin kivan ja kaikille ystävällisen ulkokuoren alta saattaa paljastua ihan tosiaan jo muutaman kuukauden päästä.
Sitä kun kuvittelisi että kaikille kiva olisi sitä myös kumppanilleen...
Mä yritän näyttää surkeuteni heti alkuun, että mut jätettäisiin. Olen oikeasti hyvä tyyppi, jos toinen jaksaa alun hankaluuden. Ei ole luurankoja kaapissa. Reilu kaikin puolin. Annan enemmän kuin otan.
Ei ole yleistä. Tai sitten ihminen on todella sokea toisen käytökselle.
Tuota noin. Näitä on, joiden todellinen luonne paljastuu ajan kuluessa. Varsinkin, kun alussa ne tapaamiset ovat luokkaa kaksi kertaa viikonlopussa. Mulle idiootille paljastui tapaamismiehen alkoholismi ja aggressiivisuus myöhään, koska asuimme eri paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Yleistä se on. Ehdokas jaksoi pari kuukautta esittää tervepäistä. Sitten alkoi varastelu lompakosta, varastelu kotonani, puhelimen tutkiminen, puhelinnumeroiden ylöskirjaaminen, kerjääminen ja pahoinpitelyt -> häiriköinti -> lähestymiskielto ja tuomio pahoinpitelystä.
Ja tällainen kumppani on tullut vastaan useaan kertaan? Oletko käynyt terapiassa pohtimassa omia kumppanin valintakriteereitäsi?
Varmaan ei hirveän yleistä, mutta jotkut haluavat valehdella jos 'oma lehmä ojassa'
Parisuhteessa on eri vaiheita, kaikki eivät kestä itsenäistymisvaihetta...
https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/ihmissuhteet-ja-vuorovaikut…
Mun miesystävä alkoi heti alussa arvostelemaan, ettei olisi huomannut minua lainkaan, ellei ravintolassa olisi ollut täyttä? Ja sanoi, että ei kehu enempää ettei minusta vain tule liian itserakasta? Mutta itseään kehui koko ajan? Tanssi muiden miesten vaimojen kanssa, ja sanoi minulle, etten osaa tanssia lainkaan? Aina haukkui minua, että en osaa pukeutua hyvin, minun ammatti ei ole tärkeä, en osaa puhua hänen ystävilleen oikein ym. En ymmärtänyt aikoinaan, että tapasin täysin kylmän ihmisen, että hän ei välitä lainkaan toisten tunteista. Niin jos häntä satutetaan, niin suuttuu suunnattomasti? Siis täysin narskun piirteet, mutta kun sen huomasin, niin jätin hänet. Toki on totta, että näille narskuille kelpaa ihmiset, joita on kohdeltu aikaisemmin huonosti ja sama meno jatkuu tämän kaltaisten ihmisten kanssa, jotka tuhoavat toisen täysin. Mutta lakkasin olemasta uhri, ei enää kelpaa minulle tämän kaltainen mies. Saa olla ihan täysin yksin, kun huomasin jo aikoinaan, että ei hänen ystävät myöskään välitä hänestä, ei työkaverit ym.
Vierailija kirjoitti:
Alussa empaattinen, hyvä kuuntelija ja rakentava keskustelija. 3kk:n päästä pettävä, manipuloiva ja väkivaltainen. Tietyt persoonallisuuden piirteet omaavat henkilöt jaksavat olla mukavia sen 2-3kk. Jos tapaatte harvakseltaan, ristiriitaisuuksien huomaamiseen voi mennä pitempään.
Juuri näin. Mies jaksoi esittää maailman parasta miestä juurikin ne ensimmäiset 3 kk, sitten muuttui. Valehtelua, pettämistä, jatkuvaa piikittelyä. Talouskin oli hänellä kuralla ja maksuhäiriömerkintä. Suuttui ja raivosi kun en suostunut antamaan hänelle rahaa/maksamaan laskujaan. Mielialat seilasi päivästä toiseen. Lopulta tajusin että hänellä on epävakaa persoonallisuushäiriö ja otin jalat alleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin käy niin usein, niin on itse henkisesti tasapainoton ja on taipumus hakeutua psykopaattien ja narsistien seuraan.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että muutaman kuukauden ajan uusi kumppani saattaa vaikuttaa mukavalta, mutta red flagit alkavat yleensä näkyä parin kuukauden jälkeen, kun tutustutaan paremmin. Kumppanin todellisen luonteen näkee parhaiten siitä, miten hän käyttäytyy silloin, kun hän on stressin alla, kun jokin menee pieleen tai kun teillä on erimielisyyksiä. Pysyykö hän edelleen rauhallisena vai alkavatko ikävät piirteet nousta esiin.
Maailmaan mahtuu jos jonkinlaista ihmistä, laidasta laitaan. Jos omat kokemukset kuitenkin toistuvasti on ne, että kumppaniehdokas toisen jälkeen tuntuu noudattavan yhtä tiettyä mallia, olisi kyllä tärkeää pysähtyä ja miettiä miksi itse aina vetää juuri sen kyseisen, kapean muotin ihmisiä puoleensa, ja jatkaa niiden kanssa tutustumista? Ihan oikeasti, se että sinulla on taipumusta valita kumppanit kapeasta segmentistä ei tarkoita etteikö maailmassa olisi vaikka kuinka paljon muunlaisiakin ihmisiä.
Yleistä se on. Ehdokas jaksoi pari kuukautta esittää tervepäistä. Sitten alkoi varastelu lompakosta, varastelu kotonani, puhelimen tutkiminen, puhelinnumeroiden ylöskirjaaminen, kerjääminen ja pahoinpitelyt -> häiriköinti -> lähestymiskielto ja tuomio pahoinpitelystä.