Saako soijarouheesta kelvollista tavallista "jauhelihakastiketta?
Reseptejä löytyy sille tomaattipohjaiselle bologneselle soijarouheesta mutta entäs tavallinen "jauheliha'kastike jota syödään perunoiden kanssa? Kukaan kokeillut?
En ole vegaani eli reseptiin saa kuulua myös maitotuotteita tarvittaessa. Ostin soijarouhetta kun ei ole varaa lihaan ja tarvii proteiinia niin toi on halvempaa.
Kommentit (76)
Olen joskus tehnyt ihan perusruskeankastikkeen soijarouheesta (minulla on aina sitä tummaa, sokerikulöörillä värjättyä rouhetta).
Sitä rouhetta ei kannata liottaa ensin! Itse olen tehnyt niin, että olen pannulle laittanut ensin reippaasti öljyä ja voita ja sitten siinä kuumalla pannulla paahtanut sen soijarouheen+mausteet; ruskeaan kastikkeeseen pippuria ja paprikajauhetta, ei sen eksoottisempaa. Jos käyttää sipulia, niin tässä vaiheessa se sipulikin siihen kuullottumaan ja ehkä vähän karamellisoitumaankin pienenä silppuna.Tarkoitus ei ole käräyttää sitä soijarouhetta, eikä sipuliakaan.
Lisätään rasvaa ja jauhot, ja ruskistetaan - jos epäilee, että ne sipulit ja soijat kärähtää tässä vaiheessa, ne voi ottaa ensin pannulta pois johonkin kippoon ja ruskistaa sitä jauho-rasvaseosta rauhassa. Sit kun jauhot on saaneet väriä, niin jos se soijarouhe+sipuli on otettu sivuun, lisätään se ja vesi, sekoitetaan tasaiseksi, maustetaan suolalla, tai jos käyttä liemikuutiota, niin se sekaan. Annetaan hiljalleen kiehua (kevyesti kuplien, ei mitään raivokuohumista).
Kun on ollut kypsymässä vähintään 10min (vehnäjauhot vaatii tuon ajan) niin tarkistetaan maku, onko suolaa, tarviiko jotain muuta (ihan oman maun mukaan:ketsuppia, sinappia, balsamicoa, soijakastiketta, kermaa... oma maku ratkaisee, ei vauvapalstan huutoraati).
Ei tuo ihan sama ole kuin jauhelihakastike, mutta ihan syömäkelpoista ja toimivaa. Perunamuusin ja maustekurkkujen ja ruisleivän kanssa on meillä syöty, joskus porkkanatikkuja tms. Kesällä vihersalaattia omasta kasvimaasta.
Kuten joku jo mainitsikin, niin tuon voi tehdä myös niin, että laittaa osan jauhelihaa ja osan soijarouhetta, olen tehnyt niinkin. Kunhan ei vaan liota sitä soijaa silloinkaan, vaan paahtaa sen vaikka siinä sikanautajauhelihan rasvassa.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi maku järkyttää ja siihen kestää tottua . Myös vatsa kipeytyy aluksi ja kaasua muodostuu enemmän kuin tarpeeksi .
Soija ei kasva Suomessa , joten ei ole siksi ekologisin valinta .
Suomessa kasvatetaan vaikka mitä millä voit korvata lihan proteiinit .
Ne ei ole trendikkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi maku järkyttää ja siihen kestää tottua . Myös vatsa kipeytyy aluksi ja kaasua muodostuu enemmän kuin tarpeeksi .
Suomessa kasvatetaan vaikka mitä millä voit korvata lihan proteiinit .
Itse asiassa tuo, kasvatetaanko Suomessa vai ei, vaikuttaa yllättävän vähän ekologisuuteen, varsinkin tällaisten tuotteiden kyseessä ollessa, joita kuljetetaan erityistä säilytyslämpötilaa tai nopeaa kuljetusta vaatimattomana perusrahtina.
Minun vinkit ovat seuraavanlaiset, pistä pannulle voita tai oivariinia, kuullota soijarouhe ja sipulikuutiot siinä, lisää lihaliemikuutioita ja vettä sekä jauhelihamaustetta. Keitä niin että neste haihtuu, maku imeytyy rouheeseen. Tämän jälkeen lisää vehnäjauhot ja paahda niihin väriä, lisää vesi ja keitä tavallisen jauhelihakastikkeen tavoin.
Tulepa kertomaan miltä maistui.
Saa. Mutta älä noudata pussin ohjetta, vaan pannulle rasvaa (öljyä, vegevoita tai voita), (sipulia tai sipulijauhetta jos tuoretta ei ole) ja runsaasti mausteita (soija imee enemmän mausteita kuin jauheliha, eli käytä reilummin jotta maistuvat), ja paistat ensin sitä kuivaa soijarouhetta, öljyä ja mausteita. Sitten lisäät pikkuhiljaa vettä pienissä erissä, niin että neste imeytyy heti (eli et keitä ruokaa vaan paistat sitä koko ajan). Älä lisää liikaa vettä, muuten sinulla on keittoa. Voit laittaa sekaan liemikuution ja soijakastiketta jos haluat. Sitten teet kastikkeen ihan normaalisti. Soijassa on proteiinia enemmän kuin jauhelihassa, mutta rasvaa ei juuri lainkaan, siksi sitä pitää lisätä (ja rasva nimenomaan antaa makua siihen lihaankin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Like many other intensive farms, soy farms not only harm the environment but also have numerous social impacts, especially on rural communities. While soybean production can boost economic growth, it can also increase income inequality and affect human health via water pollution and occupational hazards.
Tämä siis koskee lähinnä eläinrehuksi köyhissä kehittyvissä maissa kasvatettavaa soijaa. Ihmisravinnoksi kasvatettavaa soijaa ei kasvateta jossain Etelä-Amerikassa sademetsää kaataen, se soija menee pääosin jenkkien eläinrehuksi. Aika iso osa Suomessa syötävästä soijasta on Euroopassa kasvatettua, eikä ole tuollaisia ongelmia.
Soijankasvatus on ongelma myös Euroopassa.
European and other global soy traders are not doing enough to prevent the de
Tässä puhutaan soijan kaupasta, ei kasvatuksesta. 80% maailman soijasta kasvatetaan Etelä-Amerikassa ja Yhdysvalloissa, syötiin Suomessa mitä vain. Euroopassa kasvatettu soija ei aiheuta sademetsien katoa, päin vastoin se vähentää sitä, kun ei osteta esim. Brasilian soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkien kuuluisien ruokakulttuurien perusperiaate on Monimuotoiset ja tuoreet raaka-aineet ja niiden luonnollisen maun kunnioittaminen
Tätä eivät vegakit pysty kumitofuineen ja narskurouheineen ikinä ymmärtämään.
Rahat ei riitä hyvään ruokaan, niin minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkien kuuluisien ruokakulttuurien perusperiaate on Monimuotoiset ja tuoreet raaka-aineet ja niiden luonnollisen maun kunnioittaminen
Tätä eivät vegakit pysty kumitofuineen ja narskurouheineen ikinä ymmärtämään.
Rahat ei riitä hyvään ruokaan, niin minkäs teet.
Ei muutakuin onki käteen ja kalastamaan, melko halpaa touhua.
Pavuista saa parempaa, kunhan käyttää aikaa.
Paremman makuista ja todella halpaa saat korvaamalla soijarouheen pahvisilpulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen salilla käyvä äijä ja korvaan jauhelihan lähes aina soijarouheella.
Kevyempää, oikein maustettuna varsin hyvää. Suosittelen, munat eivät tipu, vaikka lautasella ei aina ole lihaa.
Lihan mukana tulee kreatiinia mutta tietysti vedät sen purkista.
Syön kynsiä.
Onko kukaan kokeillut tehdä tuota kastiketta jostain härkäpapuvalmisteesta (tuoreesta)? Tämä ei tosin ole lihaa halvempaa, mutta itsekin olen miettinyt juuri eläinten tuotanto-olo- ja terveyssyistä.
Nyt en syö jauheliharuokia olllenkaan, mutta jotain korviketta voisi kokeilla.
Itse kyllä tykkään soijarouhe kastikkeesta. Ensi viikolla teen taas neljäksi päiväksi ja syön makaroonin kanssa. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Saa kun korvaat sen soijarouheen jauhelihalla.
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät yksipuolisesti. Sekasyöjät ovat myös kasvissyöjiä.
Vähän pahaa on, jos lihaan on tottunut.Lapsi ei syönyt.Itse jatkan jauhelihaa soijarouheella (50-50) niin saa vähän kevennettyä. (Lapsi ei huomaa).
Jos voit käyttää maitotuotteita, niin kokeile tehdä soijarouheesta mesikämmenkastiketta eli lisäät kastikkeeseen sulatejuustoa.
Meidän ala-asteella 1980-luvulla oli silloin tällöin ruokana jauhelihakastiketta, jossa oli Mesikämmen-sulatejuustoa. Sitä kutsuttiin mesikämmenkastikkeeksi.
Mesikämmenkastike on hyvää sekä spagetin että perunoiden / perunamuusin kanssa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Soijarouheesta ei kyllä jauhelihakastiketta saa.
Saa tehtyä. Tärkeää on vaan saada siihen soijarouheeseen ensin kunnolla makua, eli umamia, rasvaa, suolaa ja hitunen happoa.
Eli paistetaan kuivaa soijarouhetta pannulla rasvassa sipulin kanssa, sitten vettä ja liemikuutiota ja tilkka balsamicoa (jos ei oo, niin jotain muuta etikkaa ja ripaus sokeria. Mutta balsamicossa on sitä kaivattua umamia) ja kiehautellaan kunnes vesi on kokonaan imeytynyt. Soijakastiketta voi myös laittaa siihen veteen vähän. Sitten mausteita ruokalajista riippuen. Esim. jauhelihamauste toiminee, jos on tekemässä ruskeaa kastiketta, tai sitten ihan vaan savupaprikaa, paprikaa, maustepippuria, muskottipähkinää... ketsuppiakin voi lisätä töräyksen.
Tuo soijarouheseos sitten vaan ruskean kastikkeen sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kasvatetaan vaikka mitä millä voit korvata lihan proteiinit .Ne ei ole trendikkäitä.
Eiköhän ne Suomessa kasvatettavat ole huomattavasti "trendikkäämpiä", kuin vanha kunnon superedullinen soijarouhe, jota on ollut saatavilla vuosikymmeniä.
Lainsäädäntö kyllä rajoittaa nimikkeen Mansikkahillo tuotantoa.