Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako soijarouheesta kelvollista tavallista "jauhelihakastiketta?

Vierailija
07.03.2024 |

Reseptejä löytyy sille tomaattipohjaiselle bologneselle soijarouheesta mutta entäs tavallinen "jauheliha'kastike jota syödään perunoiden kanssa? Kukaan kokeillut?

En ole vegaani eli reseptiin saa kuulua myös maitotuotteita tarvittaessa. Ostin soijarouhetta kun ei ole varaa lihaan ja tarvii proteiinia niin toi on halvempaa.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos liotat sen rouheen lihaliemessä, saat vähän parempaa. Ohraryynikastike samalla tavalla on tosin parempaa ja tulee halvemmaksikin.

Juuri näin. Sille ympäristölle vahingolliselle ulkomaiselle soijalla on olemassa ihan suomalainen vaihtoehto. 

Vierailija
22/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://vegaaninruokavuosi.com/2023/03/12/taytelainen-soijabolognese-g/

toi on hyvää mutta en ole maistanut perunoilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta on se että niitä ei kannata lähtee vertailemaan tai koittaa tehdä niistä jotain muuta. 

Monesti ihmiset sanoo samantien että soijarouhekkin on pahaa kun "ei se maistu jauhelihalle", no ei sen oo tarkotuskaan maistua, se ei ole jauhelihaa. 

Mä itse teen siitä ihan omia kastikkeita, paljon mausteita yms. 

Paljon mausteita? Samaa tekniikkaa käytetään kun tehdään pilaantuneista raaka-aineista. 

Mitä sillä on väliä? Itse olen kasvissyöjä eettisistä syistä, ja olen oikein mielelläni valmis siihen, että proteiiniruokani ei maistu itsessään juuri miltään, kun siitä kuitenkin saa hyvää maustamalla ja eläimet säästyy tehotuotannolta.

Vierailija
24/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Like many other intensive farms, soy farms not only harm the environment but also have numerous social impacts, especially on rural communities. While soybean production can boost economic growth, it can also increase income inequality and affect human health via water pollution and occupational hazards.

Tämä siis koskee lähinnä eläinrehuksi köyhissä kehittyvissä maissa kasvatettavaa soijaa. Ihmisravinnoksi kasvatettavaa soijaa ei kasvateta jossain Etelä-Amerikassa sademetsää kaataen, se soija menee pääosin jenkkien eläinrehuksi. Aika iso osa Suomessa syötävästä soijasta on Euroopassa kasvatettua, eikä ole tuollaisia ongelmia.

Soijankasvatus on ongelma myös Euroopassa. 

European and other global soy traders are not doing enough to prevent the devastating impacts of soy production on forests and other crucial ecosystems, nor do they adequately tackle human rights abuses in soy supply chains, according to a Soy Traders Scorecard launched today by WWF in collaboration with Global Canopy.

https://www.wwf.eu/?3430916/European-and-global-soy-traders-fall-short-…

Vierailija
25/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos liotat sen rouheen lihaliemessä, saat vähän parempaa. Ohraryynikastike samalla tavalla on tosin parempaa ja tulee halvemmaksikin.

Juuri näin. Sille ympäristölle vahingolliselle ulkomaiselle soijalla on olemassa ihan suomalainen vaihtoehto. 

Mutku se ei treenaa Tiktokis. 

- ada24 vegan

Vierailija
26/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta on se että niitä ei kannata lähtee vertailemaan tai koittaa tehdä niistä jotain muuta. 

Monesti ihmiset sanoo samantien että soijarouhekkin on pahaa kun "ei se maistu jauhelihalle", no ei sen oo tarkotuskaan maistua, se ei ole jauhelihaa. 

Paljon mausteita? Samaa tekniikkaa käytetään kun tehdään pilaantuneista raaka-aineista. 

Mitä sillä on väliä? Itse olen kasvissyöjä eettisistä syistä, ja olen oikein mielelläni valmis siihen, että proteiiniruokani ei maistu itsessään juuri miltään, kun siitä kuitenkin saa hyvää maustamalla ja eläimet säästyy tehotuotannolta.

Kai juot myös kahvisi mustana sillä sen eEttIsteN iHmistEn lifestyletuote iKaffen tuotannossa kuolee suuria määriä hyönteisiä ja pienjyrsijöitä?

Vierailija
27/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikkien kuuluisien ruokakulttuurien perusperiaate on Monimuotoiset ja tuoreet raaka-aineet ja niiden luonnollisen maun kunnioittaminen

Tätä eivät vegakit pysty kumitofuineen ja narskurouheineen ikinä ymmärtämään. 

Niin, minulle eläinten oikeudet ja ympäristöarvot ovat paljon tärkeämpiä kuin tuommoiset ruokakulttuurien periaatteet, tai edes ruoan maku. Mieluummin vaikka pahvinmakuista syöden ja hyvä omatunto, kuin herkutellen mutta tietäen että siellä niitä eläimiä kärsii minun ateriani takia ties missä tehokanaloissa ja parsinavetoissa ja hiilijalanjälkikin on iso.

Vierailija
28/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa. Tein soijarouheesta jauhelihasoosia ja,en kertonut miehelleni mitä on. Mies,söi hyvällä ruokahalulla eikä huomannut mitään.

kysyin sitten ruokailun jälkeen oliko hyvää? Kerroin, että tein uudella reseptillä.Mies vastasi jotta oli hyvää.

en ole vegaani, mutta yrittänyt muuttaa ruokia kohta terveellisempää suuntaa kasviksia lisäten. 

Vierailija
29/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen salilla käyvä äijä ja korvaan jauhelihan lähes aina soijarouheella.

Kevyempää, oikein maustettuna varsin hyvää. Suosittelen, munat eivät tipu, vaikka lautasella ei aina ole lihaa.

Vierailija
30/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta esim keliaakikko voi syödä soijaa vaan ei ohraa.

Vierailija
31/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyempää, oikein maustettuna varsin hyvää. Suosittelen, munat eivät tipu, vaikka lautasella ei aina ole lihaa.

Lihan mukana tulee kreatiinia mutta tietysti vedät sen purkista.

Vierailija
32/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Like many other intensive farms, soy farms not only harm the environment but also have numerous social impacts, especially on rural communities. While soybean production can boost economic growth, it can also increase income inequality and affect human health via water pollution and occupational hazards.

Mitä sinä tahdot sanoa? Että osaat ilmaista itseäsi englanniksi mutta suomen kieli se ei sitten millään onnistu?

Ehkä mummo jonain päivänä oppii mitä on copypasteaminen. 

Vierailija
33/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta esim keliaakikko voi syödä soijaa vaan ei ohraa.

Keliaakikon ruokavalio on niin rajoitettu että eiköhän olisi paras pysyä ihan sekasyöjänä. 

Vierailija
34/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai juot myös kahvisi mustana sillä sen eEttIs

Juon kahvini mustana, mutta joskus kyllä muroihin iKaffeta käytän. On ne hyönteiset kuitenkin aika pieni ongelma verrattuna siihen, että älykkäitä ja monimutkaisia lajityypillisiä käyttäytymismalleja omaavia nisäkkäitä pidetään vangittuina karmivissa oloissa jotta saadaan lihaa ja maitotuotteita kustannustehokkaasti. Minusta siis suurin ongelma ei edes ole se teurastaminen ruoaksi, vaan se missä oloissa ne eläimet elävät elämänsä. Eikä kyse ole edes mistään kaupunkilaisen tietämättömyydestä, päädyin ajatuksiini jo lapsena kun vanhemmillani oli (ja on vieläkin) moderni sikatila.

Vierailija
35/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikkien kuuluisien ruokakulttuurien perusperiaate on Monimuotoiset ja tuoreet raaka-aineet ja niiden luonnollisen maun kunnioittaminen

Tätä eivät vegakit pysty kumitofuineen ja narskurouheineen ikinä ymmärtämään. 

Niin, minulle eläinten oikeudet ja ympäristöarvot ovat paljon tärkeämpiä kuin tuommoiset ruokakulttuurien periaatteet, tai edes ruoan maku. Mieluummin vaikka pahvinmakuista syöden ja hyvä omatunto, kuin herkutellen mutta tietäen että siellä niitä eläimiä kärsii minun ateriani takia ties missä tehokanaloissa ja parsinavetoissa ja hiilijalanjälkikin on iso.

Kai juot myös kahvisi mustana sillä sen eEttIsteN iHmistEn lifestyletuote iKaffen tuotannossa kuolee suuria määriä hyönteisiä ja pienjyrsijöitä?

Vierailija
36/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihan mukana tulee kreatiinia mutta tietysti vedät sen purkista.

Kuten kaikki muutkin hivenaineet joita saisi sekaruosta. 

Vierailija
37/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa.

Eikä omenoista saa mansikkahilloa.

Itse asiassa halvimmissa mansikkahilloissa saattaa olla puolet omenaa, joten ei ihan päde tämäkään.

Vierailija
38/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa reilummin suolaa, lihassa on makua jo itsessään. Jos edullista hakee niin varmaan kaupan oma ruokakerma käy vaaleaan soijarouhekastikkeeseen. Soijakastike ja raastetut juurekset tai suolakurkku tai punajuurikuutiot antaa myös makua. Tomaattista ei haettu mutta siihenkin kannattaa lisätä ainakin sipulia, vähän etikkaa tai sitruunamehua ja vähän sokeria ja hauduttaa joku 15 min niin maku tasoittuu. Minä käytän merisuolaa kaikkeen, pienellä määrällä saa hyvin makua eikä ole kallista. 

Vierailija
39/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen salilla kovaa treenaava äijä enkä syö punaista lihaa mutta sen sijaan kalaa ja meijerituotteita sekä ennen kaikkea vihreitä kasviksia, ei kuivattuja prosessoituja soijatuotteita. 

Vierailija
40/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi maku järkyttää ja siihen kestää tottua . Myös vatsa kipeytyy aluksi ja kaasua muodostuu enemmän kuin tarpeeksi . 

Soija ei kasva Suomessa , joten ei ole siksi ekologisin valinta . 

Suomessa kasvatetaan vaikka mitä millä voit korvata lihan proteiinit . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme