Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako soijarouheesta kelvollista tavallista "jauhelihakastiketta?

Vierailija
07.03.2024 |

Reseptejä löytyy sille tomaattipohjaiselle bologneselle soijarouheesta mutta entäs tavallinen "jauheliha'kastike jota syödään perunoiden kanssa? Kukaan kokeillut?

En ole vegaani eli reseptiin saa kuulua myös maitotuotteita tarvittaessa. Ostin soijarouhetta kun ei ole varaa lihaan ja tarvii proteiinia niin toi on halvempaa.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syö lihaa, niin käytän kasvisliemikuutiota soijarouheen maustamiseen. Mutta jos syö lihaa, niin luulis, että lihaliemikuutiolla siihen sais helposti lihaisaa makua. Hyviä mausteita on myös savupaprika tai poppamiehen pekonisuola. Balsamiviinietikka on kanssa ihan ehdoton soijarouheen maustamiseen. 

Vierailija
62/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos liotat sen rouheen lihaliemessä, saat vähän parempaa. Ohraryynikastike samalla tavalla on tosin parempaa ja tulee halvemmaksikin.

Juuri näin. Sille ympäristölle vahingolliselle ulkomaiselle soijalla on olemassa ihan suomalainen vaihtoehto. 

Ihmisravinnoksi tuotettu ulkomainen soija EI ole ympäristölle vahingollista. Ne sademetsien soijaviljelmät on eläinten rehuksi viljeltävää soijaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikkien kuuluisien ruokakulttuurien perusperiaate on Monimuotoiset ja tuoreet raaka-aineet ja niiden luonnollisen maun kunnioittaminen

Tätä eivät vegakit pysty kumitofuineen ja narskurouheineen ikinä ymmärtämään. 

Niin, minulle eläinten oikeudet ja ympäristöarvot ovat paljon tärkeämpiä kuin tuommoiset ruokakulttuurien periaatteet, tai edes ruoan maku. Mieluummin vaikka pahvinmakuista syöden ja hyvä omatunto, kuin herkutellen mutta tietäen että siellä niitä eläimiä kärsii minun ateriani takia ties missä tehokanaloissa ja parsinavetoissa ja hiilijalanjälkikin on iso.

Kai juot myös kahvisi mustana sillä sen eEttIsteN iHmistEn lifestyletuote iKaffen tuotannossa kuolee suuria määriä hyönteisiä ja pienjyrsijöitä?

Enemmän sitä kuolemaa ja kärsimystä kuitenkin tulee, jos se kaura viljellään eläinten rehuksi (eli täysin sama määrä hyönteisiä ja pienjyrsijöitä kuolee siinä kaurapellolla), ja sitten käytetään niiden eläinten maitoa ja lihaa. 

Vierailija
64/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee ihan jauhelihakastikkeen veroista - ja makuista.

Soijarouheen käyttö tosin vaatii kokemusta ja kokeiluja, mitään reseptejä en voi antaa, koska olen tehnyt omani itse eikä niitä ole kirjoitettu mihinkään. Itse pidän enemmän tummasta soijarouheesta ja koen, että se maistuu erilaiselta - vaikka tumma on vain värjättyä vaaleaa soijareouhetta, mutta ehkä sse väriaine tu sitten kuitenkin jotain erilaista rakenteeseen tai makuun, en tiedä. Soijarouhe imee helposti makuja itseensä

Kannattaa tehdä erilaisia kokeiluja ja jos kokee ettei osaa keksiä miten kaikilla eri tavoin sitä voi valmistaa (esim. keittää ensin minuutin, sitten maustaminen, jonka jälkeen ruskistus, vai ruskistaako ensin ja sitten maustaa, vai liottaako ns. raakana ja sitten maustaa ja sitten ruskistaa jne.. tapoja on monia:  mielikuvitus vain rajana ja sanoisin, että kannattaa ehdottomasit kokeilla eri tapoja valmistaa sitä), niin kokeilee vain netistä löytyviä erilaisia reseptejä, mutta tosiaan rakenteeltaan ja maultaan siitä saa aivan jauhelihan kaltaista.

Vierailija
65/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta on se että niitä ei kannata lähtee vertailemaan tai koittaa tehdä niistä jotain muuta. 

Monesti ihmiset sanoo samantien että soijarouhekkin on pahaa kun "ei se maistu jauhelihalle", no ei sen oo tarkotuskaan maistua, se ei ole jauhelihaa. 

Mä itse teen siitä ihan omia kastikkeita, paljon mausteita yms. 

Paljon mausteita? Samaa tekniikkaa käytetään kun tehdään pilaantuneista raaka-aineista. 

Sehän olikin joskus keskiajalla mausteiden päätehtävä.

Vierailija
66/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista pannulla öljyssä sipulia ja todella pieneksi kuutioituja säilykeherkkusieniä. Sitten tee normaali ruskeakastike ja lisää kasvisliemikuutio ja soijarouhetta. Lisää vettä riippuen kuinka paksun kastikkeen haluat. Ketsuppia voi myös lisätä jos tykkää. 

Maistuu hyvin perunamuusin kanssa. 

Vierailija
67/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, koska soija ei ole lihaa.

Soijakastiketta siitä kyllä saa. 

Jauheliha on jauhettua lihaa. 

Miten tyhmä oikeastaan olet? 

Vierailija
68/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa soijasta lihaa,Eikä kaurasta saa maitoa.

Vierailija
69/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen salilla käyvä äijä ja korvaan jauhelihan lähes aina soijarouheella.

Kevyempää, oikein maustettuna varsin hyvää. Suosittelen, munat eivät tipu, vaikka lautasella ei aina ole lihaa.

Minä olen salilla kovaa treenaava äijä enkä syö punaista lihaa mutta sen sijaan kalaa ja meijerituotteita sekä ennen kaikkea vihreitä kasviksia, ei kuivattuja prosessoituja soijatuotteita. 

Imethän meijerituotteet suoraan utareesta PROsessoimatta?

Järvikala onkin vähän hankala, jos syöt sen PROsessoimatta, voi tulla matoja.

Vierailija
70/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta on se että niitä ei kannata lähtee vertailemaan tai koittaa tehdä niistä jotain muuta. 

Monesti ihmiset sanoo samantien että soijarouhekkin on pahaa kun "ei se maistu jauhelihalle", no ei sen oo tarkotuskaan maistua, se ei ole jauhelihaa. 

Mä itse teen siitä ihan omia kastikkeita, paljon mausteita yms. 

Paljon mausteita? Samaa tekniikkaa käytetään kun tehdään pilaantuneista raaka-aineista. 

Sehän olikin joskus keskiajalla mausteiden päätehtävä.

Tää on aika yleinen harhaluulo, mutta tosiasiassa kukaan ei halunnut tuhlata kallisarvoisia mausteitaan pilaantuneeseen ruokaan. Päinvastoin, mausteita käytettiin vain ensiluokkaisiin raaka-aineisiin - tosin ehkä vähän eri tavalla kuin mitä nykyään.

Vierailija
71/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinperäisiä tuotteita ei voi syödä turvallisesti prosessoimatta, niistä voi saada loisia tai sairauksia (tämä hepatiitti E esimerkiksi), jos niitä ei prosessoi eli kypsennä. Kasviksia pystyy syömään turvallisin mielin ilman mitään prosessointia (hedelmät, marjat) tai vedellä pesemällä (juurekset, lehtivihannekset, muut vihannekset).

Vierailija
72/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteet olivat entisaikaan myös lääkinnällisiä ja ruokaan lisättiin niitä terveyden nimissä. Ja myös yrttejä siis pidettiin mausteina ja tiedettiin, miten monet niistä tuovat pääraaka-aineen maun paremmin esiin kuin esimerkiksi suola tuo. Nyt tätä perinnettä on taas alettu elvyttämääön kaikenlaisilla villiyrttikoulutuksilla ja retkillä.

Vierailija
73/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija on siitä kiitollinen raaka-aine, että sen kanssa taitaa sopia mauste kuin mauste, koska soija on aika neutraalin makuinen muuten.

Vierailija
74/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei soijasta lihaa tule vaikka kuin kuvittelet.

Vierailija
75/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä ohje: https://vegaani haaste.fi/reseptit/soijabolognese

Vierailija
76/76 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei soijasta lihaa tule vaikka kuin kuvittelet.

Ei soijarouhetta käyttävä kuvittele tekevänsä siitä lihaa, vaan ruokaa. Sinun päässäsi se ongelma on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi