Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurin osa suomalaisista on jo ylipainoisia.

Vierailija
07.03.2024 |

Kuinka kauan tällä linjalla aiotaan jatkaa tekemättä mitään? 

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010269978.html

"Lihavuus on Suomessa edelleen lisääntynyt. Keski-ikäisillä painoindeksi 30 ylittyy kolmasosalla. Ylipainoisia painoindeksi yli 25 on suurin osa suomalaisista.

Maailman väestöjen, suomalaistenkin, lihomisen syynä on epäterveellisten elintarvikkeiden jatkuvasti lisääntynyt markkinointi ja myynti. Lihavuutta ei saada vähenemään, ellei lainsäädännön avulla ryhdytä hillitsemään sokerijuomien, makeisten, sipsien, pikaruokien ynnä muun sellaisen kulutusta."

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee lähinnä Naisia. Suomalainen nainen on tottunut jo pienestä pitäen syömään yli oman tarpeen ja on elänyt aina yltäkylläisyyden keskellä saaden prinsessa kohtelua toisin kuin veljensä joka on joutunut tekemään kodin raskaimmatkin työt ja sen kyllä huomaa .

Mutta suomalaiset miehet ja pojat ovat vielä ylipainoisempia kuin naiset. Johtunee siitä ettei kodeissa ole niitä raskaita töitä.

Vierailija
122/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee lähinnä Naisia. Suomalainen nainen on tottunut jo pienestä pitäen syömään yli oman tarpeen ja on elänyt aina yltäkylläisyyden keskellä saaden prinsessa kohtelua toisin kuin veljensä joka on joutunut tekemään kodin raskaimmatkin työt ja sen kyllä huomaa .

Ei juma, mitä p*skaa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta suomalaiset miehet ja pojat ovat vielä ylipainoisempia kuin naiset. Johtunee siitä ettei kodeissa ole niitä raskaita töitä.

No eiku stressi ja kilppari vaivaa, ja ferritiinikin on alhaalla,hormoonit hyrrää tai ei hyrrää tarpeeksi..  Unettomuutta ja säästöliekillä oloa niin lihoo vaikkei syö .

Vierailija
124/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin oisin muutaman kilon ylipainoinen, kuin tämmönen melkein jo alipainoinen. Vaan kun ei kiloja tule, vaikka kuinka yrittää

Vierailija
125/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin, jos ylimääräisen raahaaminen ei tuntuisi missään. Valitettavasti jo normaalipainon sisällä tapahtuva painon nousu alkaa tuntua hyvin äkkiä, kun on perussairauksia, joten en voi syödä mitä haluaisin tai jos syön, pitää lisätä kulutusta. Tänään olen iloinen, koska voin vetää mitä haluan, koska kulutus on ollut tänään katossa. Huomenna onkin sitten ankeampaa menoa taas.

Vierailija
126/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut mut mut kun rasvainen liha on niin hyvää.

Eivät luonnolliset ruoka-ainekset ole haitallisia sopivasti annosteltuina ja kulutukseen suhteuttuna.

Prosessoitu ja käsitelty sonta taas on pelkästään haitallista.

Nyt on menossa tämä sairas "koska minä haluan-kulttuuri", jossa kaiken sonnan puputtamisesta on tehty muoti-ilmiö.

Juu mummojen reseptillä lihaa, perunoita, puuroa ja hiivaleipää on suolaa, on kuohukermaa, on voita on hyvvee. Sitten alkaa viiskymppisenä löytyä verenpainemittaria lipaston päältä useilla näin koko ikänsä syöneillä. Kerro ihmeessä miten esim. kalapuikkoja teen järvikalasta arkisin viidessätoista minuutissa? Ompa kiva ottaa pakatimesta valmiita. "Ennen" monet naiset eivät käyneet töissä vaan koti oli työpaikka. Se ruoka tuli siksi lautaselle p

Onko sinun tehtävä kalapuikkoja? Eikö niitä kaloja voi suoraan paistaa siinä pannulla tai uunissa? Ei graavikalaakaan tarvitse paneroida. Sen voi ihan siivuttaa siihen lautaselle ja syödä.

Ei kaikkea tarvitse valmistaa, pilkota, jauhaa, sotkea ja pinnoittaa. Kanaa voisi syödä aivan hyvin ilman kermakastiketta. Sen voi grillata. Ei perunoita tarvitse uppopaistaa ne voi keittää. Ei kastikkeiden tarvitse olla ihmeellisiä. Voit lusikoida vaikka suoraan purkista kreikkalaista jugurttia, lämmität tomaattimurskaa ja kaadat sitä ruuan päälle. Voit ostaa kirsikkatomaatteja. Riittää, ett peset ne. Mozarellan voi laittaa suoraan lautaselle, kun olet kaatanut ne vedet pois. Ei siitä ole pakko tehdä pizzaa. Sinä voit syödä superterveellisesti, vaikka sen lautasen täyttäminen ruualla kertaa minuutin. Ongelma on juuri tämä, että monen on saatav sitä prosessoitua ruokaa ja kun oma aika ei riitä prosessoimaan, se ostetaan kaupasta. 

Syö kalasi kalana, ilman kuorrutteita ja friteerauksia ja huomaat, että olet puolittanut kalorimäärän.

Vierailija
127/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiku stressi ja kilppari vaivaa, ja ferritiinikin on alhaalla,hormoonit hyrrää tai ei hyrrää tarpeeksi..  Unettomuutta ja säästöliekillä oloa niin lihoo vaikkei syö .

Ei kai nyt suomalaisilla miehillä niin kovin alhainen ferritiini ole, vaikka varmasti hormonit sekaisin ovatkin.

Vierailija
128/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cittarin loppuviikon tarjouksessa taas limuja isoissa pakkauksissa ja kaiken ikäisten kärryistä löytyy. Mihin ihminen tarvitsee näitä fanta ym. limuja?

Vierailija
129/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin oisin muutaman kilon ylipainoinen, kuin tämmönen melkein jo alipainoinen. Vaan kun ei kiloja tule, vaikka kuinka yrittää

Vaihdetaanko?Katson ruokaa ja kilot nousee. t. 10 vuotiaasta asti 80+ kiloinen.

Vierailija
130/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cittarin loppuviikon tarjouksessa taas limuja isoissa pakkauksissa ja kaiken ikäisten kärryistä löytyy. Mihin ihminen tarvitsee näitä fanta ym. limuja?

Pelkkä vesi pitemmän päälle tylsän makuista. Makua elämään.

Vierailija
131/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuossa kirjoituksessa annetaan ymmärtää, että vain limut, karkit ja sipsit on ylipainon syynä? Nykyäänhän on suorastaan muotia sairastaa jotain mielenterveysjuttua. Kenellä on masennus, kenellä paniikkihäiriö ja mitä lie. Eikös nuo mt-potilaiden lääkkeetkin monesti turvota? Itsellä ei kokemusta ole kun pääkoppa on terve, mutta näin olen ymmärtänyt. Että joku masennuslääkekin saattaa pompauttaa painoa jopa 20-30kg ylöspäin?? 

Ohhoh. Taisit juuri keksiä keinon nälänhätään! Nyt vain näitä ihmepillereitä toimittamaan Af rikkaan ja Ga zaan.

Eiku... 

Vierailija
132/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä vesi pitemmän päälle tylsän makuista. Makua elämään.

Miten olisi vaikka tee tai joku haudutettu juoma? Oletko kokeillut minttu tai vaikka pahkinäteetä? Jääkaappiin vaan, jos haluat juoda ne kylmänä. Niihin kun riittää ihan vaan yksi lusikallinen sokeria, aina ei tarvitse edes sitä. Sitä limsaakin voi laimentaa, jos makua haluaa siihen veteen, niin pieni tilkka mehua tai limsaa tuo jo maun veteen. Niin ja kuplat auttavat, jos hanavesi tuntuu tylsältä.

Vierailija
133/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuossa kirjoituksessa annetaan ymmärtää, että vain limut, karkit ja sipsit on ylipainon syynä? Nykyäänhän on suorastaan muotia sairastaa jotain mielenterveysjuttua. Kenellä on masennus, kenellä paniikkihäiriö ja mitä lie. Eikös nuo mt-potilaiden lääkkeetkin monesti turvota? Itsellä ei kokemusta ole kun pääkoppa on terve, mutta näin olen ymmärtänyt. Että joku masennuslääkekin saattaa pompauttaa painoa jopa 20-30kg ylöspäin?? 

Ohhoh. Taisit juuri keksiä keinon nälänhätään! Nyt vain näitä ihmepillereitä toimittamaan Af rikkaan ja Ga zaan.

Eiku... 

Tottakai lääkkeiden käyttö voi aiheuttaa painonnousua, siinä missä monia muitakin sivuvaikutuksia.

Elimistö käyttää energiaa monin eri tavoin. Toisinaan se ei saa imeydytettyä mitään. Vaan kaikki tulee ulos. Joskus se siirtää kaiken rasvaksi. Joskus se imee kaiken muun paitsi raudan. Joskus se aiheutta allergisen reaktion tai ripulin.

Lääkkeet voivat aiheuttaa hillitsemätöntä ruokahalua tai totaalista ruokahaluttomuutta. Ne voivat estää rasvan imeytymistä tai ne voivat edesauttaa sitä. Ne voivat nopeutta tai hidastuttaa aineenvaihduntaa.  Ajattele, on lääkkeitä, jotka aiheuttavat pelihimoa ja holtitonta seksuaalista käyttäytymistä. 

Lääkkeey eivät ole vain joku 1 kcal pilleri, vaan vaikutus elimistössä. 

Mistä tämä kuvitelma on tullut, ettei lääkkeillä voisi olla vaikutusta ihmisten painoon? Ne kun voivat aiheuttaa jopa suoranaisia kuolemantapauksia. Jos kerran sellainen pieni pilleri voi pysäyttää sydämen, niin miksei se saisi kerrytettyä myös rasvaa kehon eri osiin? Jos syöt 1500 kcalia, niin joku lääke saatta tehdä sen, että kaikki se energia varastuu rasvaksi ja joku toinen sen, että se ruoka tulee vartin päästä ulos lähes nesteenä ilman, että lähes mitään on imeytynyt.

Vierailija
134/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä on oikee luku? Mää oon indeksitaulukon mukaan normaalipainoinen mutta oikeesti oon läs ki. Kauhee maha mulla. Eli jos joku on indeksin mukaan ylipainoinen niin saattaakin olla oikeasti sairaalloisen ylipainoinen?

Mä olen ylipainoinen. Olen tasaisen paksu. Vatsaa on aika vähän. Multakin löytyy kavereita, jotka ovat muuten hoikkia ja indeksien mukaan normaalipainoisia, mutta vatsaa on paljon. Ihmiset ovat rakenteeltaan hyvin erilaisia. 

Vierailija
135/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voida nauraa enää läskeille amerikkalaisille. Ollaan läskejä itsekin.

Vierailija
136/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kyllä todella pistää silmään jo katukuvassakin. Siihen on jo tottunut, että vanhemmat ihmiset on lihavia, mutta kun nykyään alkaa teinitkin olla melkoisia possuja niin onhan se huolestuttavaa. 

Vierailija
137/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän näkee jo koululaisissakin. Omien peruskouluvuosieni aikaan koko koulussa oli yksi ylipainoinen lapsi, nykyään niitä riittää joka luokalle. Minkälainen pommi tästäkin on tulossa kun suuri osa näistä tuskin tulee edes jaksamaan työelämässä edes nuorena. 

Oletko itse jollakin täysin fyysisellä matalapalkka-alalla, vai mikä saa sinut ajattelemaan ettei ylipainoinen ihminen jaksaisi työelämässä edes nuorena?

Itse olen akateeminen tietotyöläinen, ja vaikka ylipaino onkin yleisempää matalasti koulutettujen keskuudessa, on myös minun työpaikallani useita erittäin älykkäitä ja ahkeria ylipainoisia työntekijöitä - pätevämpiä kuin me normaalipainoiset.

En yhtään väheksy ylipainon haittoja, mutta menee jo naurettavaksi väittää ettei ylipainoinen pystyisi edes töissä käymään.

Tekniikan tohtori olen, jos nyt tosiaan noin paljon kiinnostaa. Ylipainon myötä käytännössä jokaiselle tulee ennen pitkää erinäisiä jaksamisongelmia ja tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja, jotka vaikuttavat työtehoon. On ihan naurettavaa haihattelua uskotella, että mitään vaikutuksia ei olisi. 

Vierailija
138/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten osaattekin keksiä syitä sille tosi asialle,että syötte liikaa kulutukseenne nähden ?

De Facto 

Vierailija
139/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä on oikee luku? Mää oon indeksitaulukon mukaan normaalipainoinen mutta oikeesti oon läs ki. Kauhee maha mulla. Eli jos joku on indeksin mukaan ylipainoinen niin saattaakin olla oikeasti sairaalloisen ylipainoinen?

Mä olen ylipainoinen. Olen tasaisen paksu. Vatsaa on aika vähän. Multakin löytyy kavereita, jotka ovat muuten hoikkia ja indeksien mukaan normaalipainoisia, mutta vatsaa on paljon. Ihmiset ovat rakenteeltaan hyvin erilaisia. 

Niin, toiset syövät itsensä läskeiksi.

Yllättävä totuus piilee siinä, että kelan tukien varassa elävät ihmiset ovat pääsääntöisesti lihavempia kuin ne jotka elättävät itse itsensä. Tästä voimme päätellä tukien olevan ylisuuria koska ei edes työtätekevällä riitä tulotaso ylenpalttiseen mässäilyyn kuten kelan syöttöpossuilla.

Vierailija
140/152 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä herkuista luovu. Olisin varmasti hyvin ylipainoinen mutta pakotan itseni esim kuntopyöräilemään.