Kuinka moni miettii ulkomaille lähtöä?
Viime aikoina olen ajatellut, että pitää kohta alkaa katselemaan työpaikkoja esimerkiksi Saksassa tai Ruotsista.Pitääpä alkaa kieliä kertaamaan...
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne kannattaisi muuttaa jos kielitaitona pelkkä suomi ja englanti?
Riippuu koulutuksesta. Kansainvälisessä yrityksessä johtotehtävissä pärjäät varmaan englannilla. Suorittavissa tehtävissä et. EU:n alueella vaihtoehtoja on vähän: Irlanti, Malta. EU:n ulkopuolella hankalampaa saada työlupaa. Jos olet seikkailunhaluinen ja koulutettu, muuta Intiaan.
Tämä on muuten jotenkin hassua, että kielitaitoa tarvitsee nimenomaan duunarit ja englanti on sitten kauluspaitahommien kieli.
Suosittelen silti ihan kaikkia opiskelemaan sitä kohdemaan kieltä. Se on ensinnäkin kohteliasta ja aina siitä on etua, jos on vastakkain sitä kys. kieltä taitamattoman kanssa työtä hakiessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että nainen haluaa mennä polttamaan rahoja Keski-Eurooppaan kesällä, minä joudun jonottamaan uutta passia poliisiaseman oven edessä aamutuimaan. Onneksi tällä hetkellä vapaaherrana ehtii myös sinnekin odottelemaan ovien avausta.
Känslan är bekant då man förnyar passet i Finland. Helt stenålders fasoner i jämförelse med att förnya person-, kör- eller skepparkortet hemma.
Puhu Suomea Suomessa, möngerrä ulkomailla.
Suomi on kaksikielinen maa. Ruotsi on vanha sivistyneistön kieli Suomessa, jonka asemaa Venäjä aikanaan halusi heikentää vähentääkseen Ruotsin vaikutusvaltaa. Tämä selittää osittain suomalaisen kansallistunteen heräämistä 1800-luvun loppupuolella, tosin on vain o
Suomi ei ollut alun perin kaksikielinen maa ennen kuin tänne muutti ruotsalaista yläluokka "hallitsemaan" suomalaisia. Ruotsin vallan aikana, 1600-luvulla ei kouluissa saanut puhua suomea, vaan kaikkien piti puhua ruotsia ja pelkästään ruotsi oli hallintokieli, vaikka suurin osa ihmisistä ei sitä ymmärtänyt. Venäjän vallan aikana suomen kielen asema parani todella paljon, venäläiset ei koskaan mitään pakkovenäjää tänne tuoneet, vaan suomesta tuli toinen hallintokieli, ja tämäkös ruotsinkielisiä harmitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi kaikille innokkaille lähtemistä, aina kannattaa kokeilla. Itse lähdin opiskelemaan ulkomaille ja jäin sille tietylle, tänä vuonna tulee jo 30 vuotta täyteen.
Miksi kuitenkin edelleen roikut suomalaisella vauva palstalla?
Jos Suomesta lähtee ulkomaille, ei saa enää koskaan ylläpitää minkäänlaista yhteyttä Suomeen? :D Katkeraa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi kaikille innokkaille lähtemistä, aina kannattaa kokeilla. Itse lähdin opiskelemaan ulkomaille ja jäin sille tietylle, tänä vuonna tulee jo 30 vuotta täyteen.
Jos Suomesta lähtee ulkomaille, ei saa enää koskaan ylläpitää minkäänlaista yhteyttä Suomeen? :D Katkeraa...
Samaa ihmettelen, että miksi nyt ei voisi käydä suomalaisilla nettisivuilla, kun varmasti käy muidenkin maiden nettisivuilla. Jos Suomesta muutta pois, niin miksi ihmeessä ei voisi enää käydä suomalaisilla sivuilla? Netti ei tunne maanrajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä on tosi hyvä ja hauska palsta ja täällä keskustellaan kaikenlaisista asioista. Sano syy, miksi täällä ei kävisi?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa koko lössi! Miksi ette oikeasti koskaan kuitenkaan muuta pois vaan inisette täällä palstalla?
Ihanko todella jotkut kuvittelee, että kukaan ei muuta pois Suomesta? Johan niitä on muuttanut vaikka kuinka! Täysin normaalia.
Omassa tuttavapiirissä on kaksi alaa, joilta on lähdetty eniten ulkomaille; it-ala ja terveydenhuolto. Serkkuni ja kaverini ovat sairaanhoitajia. Toinen muutti Ruotsiin ja toinen Portugaliin. Toinen serkku on it-alalla ja muutti Puolaan. Kaksi kaveria muutti Irlantiin.
Nuokin olisivat valitettavasti elintärkeitä veronmaksajia Suomeen, jos tätä itsestäänselvyytenä pidettyä tukihässäkkää kuvitellaan voivan vielä ylläpitää. Valittajat eivät tajua, että tukien saajat ovat täysin riippuvaisia töissä käyvistä veronmaksajista. Ei ole mitään taikaseinää, valtion kassaa, printteriä, josta rahaa vain tulee. Ei. Se raha tulee kannattavasta bisneksestä ja siinä mukana olevien työntekijöiden maksamista veroista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta ja kaikki ovat lähteneet muualle jo opiskeluvaiheessa. Takaisin eivät tule. Suomi menettää kyvykkäitä, korkeakoulutettuja nuoria ulkomaille ja tuo tilalle sosiaalituella eläviä kulttuurinrikastajia. Ei kovinkaan hyvä yhtälö Suomelle pitkällä tähtäimellä.
Suomi tosiaan menettää. Koulutuksen sanotaan olevan välttämätöntä. Tavallaan se onkin, mutta se tulee järjettömän kalliiksi, jos emme saa näistä koulutetuista veronmaksajia Suomeen. Me käytännössä heitämme panostetut rahat hukkaan siinä vaiheessa, kun he lähtevät pysyvästi pois. Kaikista edullisinta olisi saada muualta maailmasta valmiiksi kalliilla koulutettuja osaajia suoraan tänne töihin. Heidän saamisensa on vain todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä on tosi hyvä ja hauska palsta ja täällä keskustellaan kaikenlaisista asioista. Sano syy, miksi täällä ei kävisi?
Eri
Ulkosuomalaisena minäkin roikun täällä palstalla. Viihdyttävää ja voi lukea asioista oman kuplan ulkopuolelta. Lisäksi olen täällä ulkomailla yksinäinen, niin illat sujuvat nopeammin kun luen palstaa ja joskus kommentoin. Muutaman vuoden kuluttua voin muuttaa takaisin Suomeen.
Maailman onnellisin maa vai tasapuolisen onneton kansa, ollaan yhtä surkeita kaikki, emme valita kun meitä viedään kuin litran mittaa.
Heti kun sijoitusten arvo on tarpeeksi korkealla, niin lähdetään.
En jaksa enää talvia, yleistä negatiivisuuden ilmapiiriä, golf virran heikkenemistä, auringon paisteen puuttumista.
Haluan iloa, valoa ja hauskuutta ympärilleni sekä edullista ja hyvää ravintolaruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Heti kun sijoitusten arvo on tarpeeksi korkealla, niin lähdetään.
En jaksa enää talvia, yleistä negatiivisuuden ilmapiiriä, golf virran heikkenemistä, auringon paisteen puuttumista.
Haluan iloa, valoa ja hauskuutta ympärilleni sekä edullista ja hyvää ravintolaruokaa.
Minne olette lähdössä? Oletteko jo opiskelleet kohdemaan kieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Sinullapa outo ajatusmaailma. Jos asuu suomalaisena ulkomailla kaksi tai 50 vuotta niin miksi ei kävisi vauvapalstalla? Miksei lukisi suomalaisia lehtiä? Miksei katselisi Yle arenaa tai miksei kävisi Suomessa silloin tällöin. Olet junttihoopo.
Ajattelin muuttaa Kanadaan. Siellä ainakin menee hyvin.
Toivottavasti kaikki rikkaat lähtee, bon voyage teitä ei kaivata
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki rikkaat lähtee, bon voyage teitä ei kaivata
Kyllä koulutetut ja varakkaat nyt poistuu Suomesta, kun hallitus on Kokoomusvetoinen. ;D Kokoomus on kuin Robin Hood, ryöstää rikkaat ja antaa köyhille, vai miten se oli? Minäkin lähden, myin juuri kartanoni pois ja pari sataa hehtaaria metsää. Olisin kyllä Suomessa tienannut puoli miljoonaa ekeä vuodessa, mutta ulkomailla saan verottomasti tuplat. Sain niin hyvän diilin, että etunani on yksityskone ja asunnoksi ilmainen vielä suurempi kartano, kuin täällä Suomessa. Palvelijoitakin saan ja autonkuljettajan. Ainoa asia millä minut voisi suostutella jäämään ja joita kaipaan on lakritsi ja ruisleipä...😉😉😉😄
P.s. Ja aurinkokin paistaa nätimmin ulkomailla. Nih!!
Vierailija kirjoitti:
Etköhän sinäkin ole saamapuolella. Harva oikeasti maksaa enemmän veroja kuin saa? Oletko maksanut yliopistokoulutuksesi esimerkiksi?
Olen eri, mutta kyllä. Olin maksanut koulutukseni jo moneen kertaan kun Suomesta lähdin. Ja kaiken muunkin saamani. En tunne huonoa omaatuntoa, olen Suomeen maksanut tosiaan moninkertaisesti sen mitä olen saanut, nyt on sitten hyvä aika panostaa itseeni ja perheeni hyvinvointiin alemmalla veroprosentilla ja reilusti suuremmalla palkalla.
Surullista Suomelle että maksajat kaikkoavat.