Kuinka moni miettii ulkomaille lähtöä?
Viime aikoina olen ajatellut, että pitää kohta alkaa katselemaan työpaikkoja esimerkiksi Saksassa tai Ruotsista.Pitääpä alkaa kieliä kertaamaan...
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taalta ulkomailta on kivaa katsella kun suomi vajoo suohon. Onneksi muutin ulkomaille 14 vuotta sitten
Rätt tragiskt är det att följa med det. Man hoppas alltid på att Finland skulle bli en normal väster demokrati. Då man gissade att det inte kommer att hända, packade man ihop för 20 år sedan och på den vägen är det. Man kan gratulera sig till sina val men att se Finlands misär svider. Det kommer jag inte ifrån.
Nu, då Finland fick en chans att rucka sin kurs som var mot bottnen, såg det bra ut i en månad eller två. Sedan klev SAK/SDP med alla sina förmågor in på scenen och gjorde klart för alla, att deras plan är att dra ut bottenpluggen ur den gistna ekan som är Finlands stat idag.
Får se hur det slutar. Man håller tummarna upp och välkomnar alla duktiga landsmän och deras företag som flyttar hit under den tiden.
DENNA LANKA ÄR PÅ FINSKA OKEJ?
Etköhän sinäkin ole saamapuolella. Harva oikeasti maksaa enemmän veroja kuin saa? Oletko maksanut yliopistokoulutuksesi esimerkiksi?
Emme ole korkeakoulutettuja, muu koulutus ja perkeleesti töitä lähes 40v (minulla - minimiäitiyslomat).
Kovin on kivaa elättää oman perheen kustannuksella siipiveikkoja.
No me olemme jo puoliksi muuttaneita, koti ja työt 2 maassa
Itse tulin 5 vuotta sitten ulkomailta kymmenen vuoden jälkeen takaisin, koska oli koti-ikävä ja sairaita vanhempia ei oikein voinut jättää omilleen. Ihan kivaa oli, mutta paljon hyvää on Suomessakin. Elämässä on hyvät ja huonot puolensa joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaa pitää levittää nyt. Suomi ei enää ole pohjoismainen hyvinvointivaltio vaan oikeistodiktatuuri, jossa kansaa ajetaan asunnottomiksi ja jossa on epävakaa, sakset kädessä riehuva, imppaava ex-mäkkärinkassa ja nykyinen valtionvarainministeri määrää kaikesta ja on fantasioinut julkisesti kerjäläisten teloituksista, juna- ja kouluampumisista ja sanoutunut irti ilmasto- ja ihmisoikeussopimuksista.
Purra on kyllä sellainen käyntikortti, joka karkottaa kaikki investoijat, eivätkä mitkään lakot.
Purra itse ampumisfantasioineen ja kkk-lumiukkoineen on pahinta mainosta Suomelle. Kukaan ei halua investoida maahan, jonka valtiojohto on muuttunut natsimielisten mölyapinoiden oikeistodiktatuuriksi. Ja saavutukset puhuvat puolestaan: kuinka osaavissa ja vakaissa käsissä Suomi on, kun muutamassa kuukaudessa on romutettu edisty
Missä päin Ruotsia maksetaan hoitajalle 6000€/kk? Se tarkoittaisi noin 68 000kr/kk palkkaa ja täällä saa ehkä suuryritysten väliportaan johtajat tuollaista palkkaa. He, joilla on vähintään maisterin- ellei tohtorin tutkinto. Jos täällä maksetaan noin järkyttävän hyvää palkkaa hoitajalle niin miksi meillä on aivan valtava pula hoitajista? Miksi minun kaverit, jotka ovat laillistettuja sairaanhoitajia, savat kahdessa työssä käydessään noin 48 000kr/kk? Toinen työ on yleensä kokoaikainen ja toista tekevät kun ovat vapaalla.
Itse muutin juuri pois Suomesta Itävaltaan, olin valmistumassa yliopistosta työttömäksi ja toin sitten osaamiseni tänne missä tein vaihto-opintonikin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi kaikille innokkaille lähtemistä, aina kannattaa kokeilla. Itse lähdin opiskelemaan ulkomaille ja jäin sille tietylle, tänä vuonna tulee jo 30 vuotta täyteen.
Miksi kuitenkin edelleen roikut suomalaisella vauva palstalla?
En roiku, käyn tsekkaamassa mistä täällä puhutaan silloin kun on luppoaikaa. Mua kiinnostaa pysyä kärryillä myös Suomen asioista ja pitää kielitaitoa yllä.
Äänestän myös Suomen vaaleissa, seuraan uutisia suomalaisesta mediasta muutaman kerran viikossa ja luen jopa suomalaista kirjallisuutta, jopa lomailen Suomessa  oon 2 kertaa vuodessa. 
Ajatttale lapsillekin olen opettanut suomea! 

Mitä ihmeellistä tässä on? Kiva lepuuttaa aivoja välillä äidinkielellä kun elää arkensa pääasiassa muita kieliä puhuen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Meillä perheen tulot yli 350 000 euroa vuodessa, olemme sitä eniten veroja maksavaa viittä prosenttia kummatkin puolison kanssa. Olemme pysytelleet Suomessa ja yrittäneet uskoa parempaan huomiseen mutta tänään katkesi selkäranka. Nyt on varmaa että ulkomaiset sijoitukset kaikkoaa ja työttömien lauma kasvaa konkurssien myötä. Suomi ei tule pystytään lyhentämään velkaansa ruokkiessaan tämän hölmöilyn synnyttämää työttömien massaa. En jaksa enää maksaa veroja tänne. Onneksi työnantajalta järjestyy siirto toiseen maahan heti. Lapset joutuvat kärsimään asuinpaikan vaihdoksesta mutta eivätköhän hekin kiitä kun muutaman vuoden päästä katselevat etäältä synnyinmaan raunioita.
Nauttikaa duunarit niistä raunioista.
Suomihan on länsimaaksi säälittävän köyhä. Eli tuolla yhteenlasketulla 350000 vuositulolla olette kirkkaasti 1% eniten veroja maksavan joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi kaikille innokkaille lähtemistä, aina kannattaa kokeilla. Itse lähdin opiskelemaan ulkomaille ja jäin sille tietylle, tänä vuonna tulee jo 30 vuotta täyteen.
En ole kyseisen viestin kirjoittaja, mutta vastaan puolestani koska hyvin kauan ulkomailla asunut minäkin. "Notkun" Vauva-palstalla koska haluan seurata mistä Suomessa kulloinkin kohistaan.
Tottahan tiedän ettei näihin voi mitenkään luottaa eikä totuutta näistä voi lukea, mutta kansan pulssia voi hyvin koitella. Nyt juuri kiehuu oikein kunnolla.asiallisempaa tietoa
Varsinaiset uutiset on sitten sitä varten että sieltä haetaan asiallisempaa tietoa.
Itse asiassa odotan jonkinlaista kiunnollista reaktiota, jota tuskin kuitenkaan tulee. Kansa nöyrtyy ja nielee kaiken kuten tavallista. Itselläni ei ole siellä kuin vanhemman sisaren poika ja tytär, aikuisia molemmat. Toisella kaksi lasta toisella ei yhtään. Omat lapset luojankiitos muualla, tytär täällä missä minäkin, poika Norjassa.
Sisareni on kuollut neljä vuotta sitten. Muu suku jo niin kaukaista etten edes tunne.
Suosittelen minäkin lähtemään, varsinkin nuoret ja kielitaitoiset. Maailma on teille avoin, ei kannata jäädä kitumaan kun mahdollisuuksia on vaikka millä mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko sanaakaan mitä te vihervasemmistolaiset täällä mussutatte. Totuus on se että te ette ole ikinä mihinkään muuttaneet ettekä tule mihinkään muuttamaan. Inisette vain palstalla aamusta iltaan ja vaaditte että joku elättää teidät.
Se nyt on aika sama mitä sinä uskot tai et usko. Tällä hetkellä suurin osa lähtijöistä ei edes ole vihervasemmistoa vaan hyvätuloisia osaajia.
Vierailija kirjoitti:
140k kahden hengen tuloista ei kyllä puolia vielä veroihin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Minä olen asunut ulkomailla 20v ja seuraan suomen lehtiä yhä tarkasti. Osin koska kiinnostaa, ja osin siksi että se ylläpitää kielitaitoa. Ei se ulkomailla asuminen tarkoita sitä että kaikki siteet Suomeen katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa koko lössi! Miksi ette oikeasti koskaan kuitenkaan muuta pois vaan inisette täällä palstalla?
Ihanko todella jotkut kuvittelee, että kukaan ei muuta pois Suomesta? Johan niitä on muuttanut vaikka kuinka! Täysin normaalia.
Omassa tuttavapiirissä on kaksi alaa, joilta on lähdetty eniten ulkomaille; it-ala ja terveydenhuolto. Serkkuni ja kaverini ovat sairaanhoitajia. Toinen muutti Ruotsiin ja toinen Portugaliin. Toinen serkku on it-alalla ja muutti Puolaan. Kaksi kaveria muutti Irlantiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne kannattaisi muuttaa jos kielitaitona pelkkä suomi ja englanti?
Inom EU blir det Finland, Irland och Malta. Finska och engelska som modersmål inom EU är sammanlagt ovanligare än svenska idag.
Och finnar vägrar lära sig svenska ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että nainen haluaa mennä polttamaan rahoja Keski-Eurooppaan kesällä, minä joudun jonottamaan uutta passia poliisiaseman oven edessä aamutuimaan. Onneksi tällä hetkellä vapaaherrana ehtii myös sinnekin odottelemaan ovien avausta.
Känslan är bekant då man förnyar passet i Finland. Helt stenålders fasoner i jämförelse med att förnya person-, kör- eller skepparkortet hemma.
Puhu Suomea Suomessa, möngerrä ulkomailla.
Suomi on kaksikielinen maa. Ruotsi on vanha sivistyneistön kieli Suomessa, jonka asemaa Venäjä aikanaan halusi heikentää vähentääkseen Ruotsin vaikutusvaltaa. Tämä selittää osittain suomalaisen kansallistunteen heräämistä 1800-luvun loppupuolella, tosin on vain osa totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuen?
Tässä maassa ei ole töitä eikä makseta kunnollista palkkaa. Palvelut ei toimi, koulutus on paskaa ja kaikenlainen osaaminen ja erikoisliikeet ovat kadonneet. Ensi hallituksen aikaan Suomi romahtaa. Onneksi Venäjä sentään jauhaa Ukrainassa vielä 2030 asti ennenkuin siellä romahtaa.
Venäjältä loppuu aselajit, osaaminen ja kyky Ukrainassa 2026 aikana.
Ukrainalta loppuu miehet ennen sitä. Boots on the ground matter - Ukrainalla ei ole mitään mahdollisuuksia, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Minne kannattaisi muuttaa jos kielitaitona pelkkä suomi ja englanti?
Riippuu koulutuksesta. Kansainvälisessä yrityksessä johtotehtävissä pärjäät varmaan englannilla. Suorittavissa tehtävissä et. EU:n alueella vaihtoehtoja on vähän: Irlanti, Malta. EU:n ulkopuolella hankalampaa saada työlupaa. Jos olet seikkailunhaluinen ja koulutettu, muuta Intiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taalta ulkomailta on kivaa katsella kun suomi vajoo suohon. Onneksi muutin ulkomaille 14 vuotta sitten
Rätt tragiskt är det att följa med det. Man hoppas alltid på att Finland skulle bli en normal väster demokrati. Då man gissade att det inte kommer att hända, packade man ihop för 20 år sedan och på den vägen är det. Man kan gratulera sig till sina val men att se Finlands misär svider. Det kommer jag inte ifrån.
Nu, då Finland fick en chans att rucka sin kurs som var mot bottnen, såg det bra ut i en månad eller två. Sedan klev SAK/SDP med alla sina förmågor in på scenen och gjorde klart för alla, att deras plan är att dra ut bottenpluggen ur den gistna ekan som är Finlands stat idag.
Får se hur det slutar. Man håller tummarna upp och välkomnar alla duktiga landsmän och deras företag som flyttar hit under den tiden.
Jag befarar att de åtgärder som fackföreningsrörelsen vidtagit inte kommer att öka Finlands attraktivitet som handelspartner eller som investeringsdestination.
En mieti vaan olen cebussa ja klo 21.09 + 30 ulkona ja itse myös haluan tietää mistä puhutaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyseisen viestin kirjoittaja, mutta vastaan puolestani koska hyvin kauan ulkomailla asunut minäkin. "Notkun" Vauva-palstalla koska haluan seurata mistä Suomessa kulloinkin kohistaan.
Tottahan tiedän ettei näihin voi mitenkään luottaa eikä totuutta näistä voi lukea, mutta kansan pulssia voi hyvin koitella. Nyt juuri kiehuu oikein kunnolla.asiallisempaa tietoa
Varsinaiset uutiset on sitten sitä varten että sieltä haetaan asiallisempaa tietoa.
Itse asiassa odotan jonkinl
Minulla on kolme lasta ja kaikki ovat lähteneet muualle jo opiskeluvaiheessa. Takaisin eivät tule. Suomi menettää kyvykkäitä, korkeakoulutettuja nuoria ulkomaille ja tuo tilalle sosiaalituella eläviä kulttuurinrikastajia. Ei kovinkaan hyvä yhtälö Suomelle pitkällä tähtäimellä.