Lajitteletko jätteesi? Mikä on syynä, jos et?
Minä lajittelen lähes kaiken mitä vain voin. Tuttujen kanssa jutellessa olen kuullut, että jotkut eivät lajittele paljon mitään. Onko tämä yleistäkin?
Kommentit (62)
Joo, mulla on 9 erilaista astiaa erilaisille jätteille. Hyvä minä! Olen TODELLA ylpeä itsestäni!
viedä mitään mitä voisi vielä lajitella. Eikös niin?
Mutta emme lajittele ruoantähteitä, koska koulutuksemme takia tiedämme sen turhaksi. Toisinaan viemme myös lasipurkkeja tavallisiin jätteisiin (jos kiire tai väsy), mutta eipä muuta. Muuten noudatamme joissakin asioissa erittäin vihreitä arvoja kuten saastuttaminen, joka on maailman suurin ongelma. On osattava kohdistaa oikein toimintansa eikä hosuttava kuinheikkopäinen ilman vaikutusta.
kaupalle. Vaikka hän siis kantaa ison kasan ruokaa kaupasta kotiin pari kertaa viikossa. Ei ne pahvit paina edes sitä vertaa! Ja matka tietysti mennään vielä autolla.....
Kuinka ihmiset ovat järkyttävän itsekkäitä ja lyhytnäköisiä?
Parasta on tietenkin välttää jätettä, mutta eläessä sitä vähän tulee. Jos on lapsiakin, niin kai kiinnostaa kuinka puhdas maailma on & ilmastonmuutos jne.
Lajittelu on yksi tosi pieni ja helppo juttu ja siitä on oikeasti hyötyä.
kaatopaikkajätettä. En oikein tiedä onko järkevää kierrättää jugurttipurkkien kansia pienmetalliin? Parempi kai jättää kyseiset purkit ostamatta ja käyttää pahvisia. Jos sitä jugurttia pitää syödä.
ostamaan mitään pusseja erikseen sitä varten. Homma toimii ja ei tuo bioroskis todellakaan haise. Ainoastaan jos sinne laitetaan jotain kalanperkuujuttuja, niin kannattaa viedä äkkiä pihalle.
Nyt asutaan vuokralla kerrostalossa, jossa ei ole ku roskikset ja lehtikeräyspiste pihalla.
Kun päästään muuttamaan uuteen ok-taloon, niin siihen keittiöön olen ottanut kunnon lajittelusysteemin :)
-lasi
-metalli
-pahvit ja paperit
-nestekartongit
-vaatteet kirppikselle/kiertoon
-pullot/tölkit
Itse aloin kierrättää enemmän, kun lapsen vaippa-aikana tuli niin tolkuttomasti jätettä.
Ja oikealla asenteella lajittelu ei ole mikään ongelma. En osaisi heittää roskiin mitään mitä voisi kierrättää.
Ei kaikkea tarvitse aina saada uutena ja kertakäyttöisenä. Kuukupit ja kestovaipat kunniaan. :)
Bio, energia, paperi, pahvi, paristot lasi, metalli, kirkas muovi, kangas, kaatopaikkajäte puutarhajäte
Vierailija kirjoitti:
- paperi
-nestepakkaukset ja muu kartonki
-lasi
-metalli
-biojätevaatteita viedään etupäässä UFF:ille jos tutuista kukaan ei tarvitse. Ongelmajätteet tietysti omiin keräyksiinsä jne. En ymmärrä lajittelemattomia ihmisiä!
Sinulla on sitten ymmärryksessä vikaa.
Kierrättäminen ei todellakaan ole vaikeaa, mutta laiskat ja piittaamattomat nutipäät tekee siitä kallista taloyhtiöille.
Miettikääpä tätä... siksi ne vuokrat ja kiinteistökustannukset nousevat kun ette kierrätä.
Kusette omaan nilkkaanne.
Lajittelen, poislukien asiat jotka ovat liian työläitä tai rahaa vieviä. Lehtikeräys on omassa pihassa, samoin bio ja polttojäte. Alumiinivuokaa en laita metallinkeräykseen koska en ala pesemään roskia, ja se alkaa haista kun odottelee likaisena viemistä, samoin muut foliot, kuten jukurtin kannet. Litran purkki jukurttia menee tyhjetessään myös polttojätteeseen ,koska en ala pesemään roskia sillä se vie vettä, eli rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea tarvitse aina saada uutena ja kertakäyttöisenä. Kuukupit ja kestovaipat kunniaan. :)
Miten tämä liittyy roskien lajitteluun?
ajattelemaan ympäristöystävällisesti. Ehkä pitäisi ainakin vähän vihjailla muillekin.