Lajitteletko jätteesi? Mikä on syynä, jos et?
Minä lajittelen lähes kaiken mitä vain voin. Tuttujen kanssa jutellessa olen kuullut, että jotkut eivät lajittele paljon mitään. Onko tämä yleistäkin?
Kommentit (62)
Vaikka vaan jos maatumista ajattelee, se tapahtuu paljon hallitummin kun jätteet on eroteltu, ja syntyvä metaani voidaan helpommin ottaa talteen. Ja kyllä sitä kaatopaikkamultaa kuljetetaan muihinkin paikkoihin, vaikkei se ruuankasvatukseen niin puhdasta olisikaan. Sekajätteen maatuminen on paljon hankalampaa, jos sitä ei ole lajiteltu. Ja oma komposti omakotiasujilla ratkaisee tämän pulman. Olemme jo kauan itse lannoittaneet raparperimme ym omalla kompostimullallamme. Ja kurpitsatkin tykkäävät.
Just oli jossain puhe siitä, että ihmiset jaksaa kantaa kotiinsa vaikka minkämoista krääsää ja juosta kaupasta toiseen (ja esimerkiksi jouluna paketoida lahjat tosi huolellisesti) mutta se roskien asianmukainen käsittely tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä. Kannatan haittaveroa liiallisesti pakatuille tuotteille sekä niille taloyhtiöille tai yksityistalouksille, joista tarvittavia jätepömpeleitä ei löydy.
Biojätteen kompostoinnin idea ei niinkään ole tuottaa jätteestä jotain hyödyllistä, vaan estää pahan kasvihuonekaasun, metaanin muodostumista. Metaania syntyy, kun biojätettä menee mukaan sekajätteenkäsittelyyn. Sinäkin olet varmaan ihmetellyt tätä leutoa säätä tänä talvena, eikö niin. Eikö se ole jo hyöty, että kasvihuonekaasupäästöt vähän vähenisivät.
Anoppilassani ei lajitella mitään ja tuntuu niin kauhealta mättää kaikki jäte samaan pussiin. Mutta he ovat hyvin yksinkertaisia ja sivistymättömiä juntturoita.
Metalliroskaa meillä tulee niin harvoin, etten ole sitä vielä lajitellut. En edes tiedä missä lähin keräyspiste on.
Pullot tietenkin palautan, samoin tölkit, ja hyvät lasipurkit pesen ja säästän. Mutta esim. rikkoutuneen lautasen heitän sekajätteeseen. Tällaisia yksittäisiä kierrätettäviä jätteitä en siis ole vielä kierrättänyt. Jos niillekkin olisi keräyspiste omassa pihassa, kierrättäisin nekin.
sanomalehtipaperin ja suurimman osan lasista.
En lajittele biojätteitä, paristoja, elintarvikepakkauksia eikä muuta pikkusälää, kun en viitsi, eikä ole tiloja säilöä niitä kotona.
edes biojätettä. Olen siitä marissut, mutta muutosta ei ole tullut. Kotona olen todella tarkka, tietysti. Rasittavaa, kun jottkut oikein leuhkivat kun eivät lajittele mitään. Nämä ovat yleensä niitä, jotka eniten kantavat sitä krääsää kaupoista kotiinsa.... Kuinka se pois vienti voi olla niin hankalaa?
- biojäte omaan kompostiin
- jätepaperi, pienmetalli, lasi, pahvi, jne. kunnalliseen jätepisteeseen
- takan sytykkeeksi sopiva poltettava paperi/pahvi takkaan
- palautuspullot kauppaan
- vaatteet kirppis/UFF / kierrätyskeskus
- muu tavara kirppis/ kierrätyskeskus
- ostetaan paljon käytettynä (huonekalut jne.)
- yritetään kierrättää olemassa olevia tavaroita ja olla hankkimatta uusia
Jokaisen teko merkitsee, vaikka aina ei siltä tuntuisikaan. Te teette kaupassa jatkuvasti valintoja millaisen maailman tulevaisuudessa haluatte. Ostatko esim. iltapäivälehtiä vai koetko että puulla olisi parempaakin käyttöä jne.
Toimikaa hyvät ihmiset ja ajatelkaa myös!
Itse olen patistanut tuttavapiiriäni lajittelemaan, kolmeen talouteen olen ostanut biojäteastian, ja pienet astiat metallille ja lasille. Nykyään kierrättävät kyllä, kun on mahdollisuus :) Sydämestä ottaa välillä, kun näkee, miten ihmiset tunkevat kaikki jätteet samaan pussiin.. Olen ollut jätehuoltopuolella töissä, ja siellä todellakin nähnyt sen, että jo muutamankin ihmisen kierrätyspanoksella on väliä!
vaiva ja siitä tulee hyvä mieli. Ja varmasti siitä on myös oikeaa hyötyä.
En vaan halua kasata kaatopaikalle lisää kamaa jatkuvasti.... Elämä saastuttaa, mutta voi sitä edes hieman rajoittaa. Kestotuotteet on tietysti käytössä: mm. kassit, kuukupit jne. Ei tulee niin paljon roskaakaan silloin. :)
Kaikki muu menee samaan roskikseen. Koen sen kaiken muun lisäksi erittäin hankalaksi. Olen kokeillut lajittelua ruoantähteistä ja jo toisen päivän aikana asunto alkoi haisemaan niin pahalle että ei siinä ole kiva sitten asua. Meillä biojätepussin tyhjennys tapahtuisi noin kolmen päivän välein jotta pussi olisi täynnä. Toinen iso syy on tilanpuute. En halua asua " itse" roskiksessa jossa kaikki paikat sitten pursuaa tavaroita mitkä pitää viedä ties kuinka kauas. meillä oli tuossa kulman takana lasinkeräys jonka kaupunki siirsi niin kauas että autolla pitäisi sinne mennä. Eli en ala varastoimaan lasitavaraa kotiini. Siinä syitä!
Eli paperit jotka voi polttaa keräämme appiukolle. Vaatteita nyt ei heitetä roskiin vaan myydään taikka lahjoitetaan. Tai huonoimmista tehdään tallirasseleita. Itse käyn paljon kirppiksillä ja ostan käytettyä.
Kaikki muu kun nuo lehdet laitetaan samaan roskikseen. Eli myös lasit ja biojätteet, paristot ym. Lähimpään keräyslootaan on kilometrien matka. Biojätettä aletaan kyllä keräämään kunhan saadaan komposti toimintaan kesällä.
ettekä välitä yhtään kierrättämisestä? Siis te joita se ei kiinnosta. Eikö lastenne tulevaisuus kiinnosta yhtään?
Se on yks ja hailee mitä yksittäinen ihminen tekee. Teollisuus kun kerran yskähtää niin se on siinä.
ps. minä kierrätän biojätteen....ihan huvikseni vain, mutta ei sillä mitään maailmaa pelasteta.
ei varmaankaan yhden ihmisen panos yksinään, mutta kaikkien yhdessä! Ja eikö tuottajilla ole velvollisuus huolehtia jätteestään asianmukaisella tavalla.
Olen vähentänyt muutenkin uuden ja pakattujen tuotteiden ostamista - eikä ole mielestäni edes suuri vaiva miettiä hieman mitä ostaa.
Ja tuli tästä ketjusta mieleeni, vinkiksi kaikille - käykääpä tekemässä testi omasta ekologisesta jalanjäljestänne (eli paljon itse kuormitatte maapalloa) esimerkiksi ekotallaajat - nettisivulla. Itseni herätti todellisuuteen, kun en aiemmin juurikaan miettinyt ympäristöasioita!