Lukiolainen sai korvauksia uskonnollisista aamunavauksista. Linkki. Omituiseksi on mennyt.
Huomaan kaipaavani yhtenäiskulttuurin aikaa.
Omana kouluaikanani jokainen aamunavaus oli uskonnollinen. Sen nimi oli päivänavaus. Laulettiin virsi ja oli uskonnollista sisältöä.
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä hakea korvauksia, kun luokassa oli perällä pari tyyppiä matollaan kyykkimässä tiettyyn suuntaan.
Kärsin tilanteesta kovin.
Miksi sinä kärsit jos joku toinen rukoilee?
Minun puolestani kaikki saavat rukoilla missä ja miten lystäävät, kunhan eivät pidä ääntä ja lapset ja nuoret saavat käydä koulunsa ilman uskonnontuputusta sen oppilaitoksen taholta jossa kulloinkin ollaan.
Aivan oikea ratkaisu! Vielä kun päästäisiin eroon suvivirrestä. Kyse on uskonnollisesta laulusta, eikä tätä uskonnollista elementtiä poista se, että suvivirsi on suomalainen perinne. Suvivirsi rikkoo sekä yhdenvertaisuutta että uskonnonvapautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä arvelette? Jos sota syttyy, kääntyykö kansa turvaamaan Jumalaan. Suomessa on aina tehty näin. Jo muinainen paavi (kun oltiin katolinen maa) ihmetteli, että suomalaiset on omituinen kansa. Maallistuvat hyvinä aikoina, mutta sodan aikaa uskonnollistuvat.
Ei käänny. Ei ole tehty.
Mielikuvitusolentoon turvaaminen on hölmöä.
Sodan aikaan oli kirkko täynnä väkeä joka päivä esim Mynämäellä (suuri kirkko) rukoilemassa pahimpien taisteluiden aikana.
Sotilaiden omaiset rukoili läheisensä ja Suomen puolesta. Siellä tosiaan järjestettiin rukoustilaisuud joka päivä.
Eikä se auttanut mitään. Nuoria miehiä kaatui, äidit jäivät leskiksi lapsilauman kanssa, hengissä selvinneet traumatisoituivat, alkoholisoituivat ja pieksivät perheensä. Aika sairas jumala meillä, kun tämä oli tulos jokapäiväisestä rukoilusta. Sodan traumat varjostavat monen elämää vielä tänäkin päivänä. Esim. oma äitini kärsi isänsä raivokohtauksista ja väkivallasta niin, että sairastui persoonallisuushäiriöihin, mikä taas on pilannut minun elämäni hänen lapsenaan. Ylistäkäämme herraa!
Ihmettelen. Miksi kirkot aina täyttyy kun jokin onnettomuus kohtaa. Pari nuorta kuolee törttöiltyään liikenteessä. Niin taas on kirkko täynnä ja nuoret hakevat lohtua
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku uskovainen vastata,
miksi niitä omia palvontamenoja, olivatpa ne millaisia tahansa, ei voida järjestää omissa palvontapaikoissa?
Kirkoissa, temppeleissä, seurakuntasalissa tai omassa kodissa?
Miksi ne, juuri omat palvontamenot, täytyy tuoda julkisiin paikkoihin, joissa on muihin lahkoihin kuuluvia tai uskonnottomia?
Eipä ole tullut vastauksia.
Minusta tämä oli hyvä ja positiivinen juttu. Uskonnollinen sisältö ei kuulu varhaiskasvatukseen, koululaitokseen, eikä muihinkaan julkisiin palveluihin. Sitä voi jokainen harjoittaa sitten omassa rauhassaan, tuputtamatta sitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen. Miksi kirkot aina täyttyy kun jokin onnettomuus kohtaa. Pari nuorta kuolee törttöiltyään liikenteessä. Niin taas on kirkko täynnä ja nuoret hakevat lohtua
Ettekö te uskikset aina perustele uskontoa sillä että se tuo lohtua? Eikö ole ihan loogista että sitä lohtua tarvitaan eniten kun tragedia osuu kohdalle?
Miksi nykyään on vallalla minäminäminä kulttuuri, kyllä nyt mieleni pahoitin, kun asiat ei mene kuten MINÄ haluan jne.
Itsekkyyden tilalle suvaitsemista. Kristitty, buddhalainen, muslimi, uskonnoton, jne. Ei kukaan ole toista huonompi. Kaikkea voisi olla aamunavauksissa ja ihmiset voisi suvaita erilaisia tapoja ajatella.
Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.
Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)
Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!
Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.
Jesaja 45:5-7
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka ole ihan ok, että joskus on myös seurakunnan työntekijä puhumassa kristillisiä. Eihän tuolla ollut uskonnollista avausta kuin harvoin.
Suurin osa suomalaisista kuuluu edelleen kristillisiin kirkkokuntiin. Suurin osa käy riparin. Monelle usko on myös lohdun ja turvan väline. Nuorena sitä ei niin ajattele, mutta kyllä se siellä taustalla monella on.
On kuitenkin ok jos seta menee kouluun irstailemaan.
Seta ei ole uskonto vaan vähemmistön oikeuksia ajava järjestö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka ole ihan ok, että joskus on myös seurakunnan työntekijä puhumassa kristillisiä. Eihän tuolla ollut uskonnollista avausta kuin harvoin.
Suurin osa suomalaisista kuuluu edelleen kristillisiin kirkkokuntiin. Suurin osa käy riparin. Monelle usko on myös lohdun ja turvan väline. Nuorena sitä ei niin ajattele, mutta kyllä se siellä taustalla monella on.
Seta ei ole uskonto vaan vähemmistön oikeuksia ajava järjestö.
Arvelitko oikeasti, että edellinen kommentoija on tuon kykenevä ymmärtämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika on muuttunut. Ei ole enää tavallista tai hyväksyttävää pakottaa lapsia uskonnon harjoittamiseen koulussa. Ei minkään uskonnon.
Ei edes ilmastouskonnon? ;)
Tiede ja sen todistamat faktat eivät ole uskontoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään on vallalla minäminäminä kulttuuri, kyllä nyt mieleni pahoitin, kun asiat ei mene kuten MINÄ haluan jne.
Itsekkyyden tilalle suvaitsemista. Kristitty, buddhalainen, muslimi, uskonnoton, jne. Ei kukaan ole toista huonompi. Kaikkea voisi olla aamunavauksissa ja ihmiset voisi suvaita erilaisia tapoja ajatella.
Tai sitten vaan unohdetaan ne uskonnot kouluista. Helpompaa kuin käydä läpi kaikki tarvittavat uskonnot ja elämänkatsomukset vain jotta päivä saadaan avattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te uskikset aina perustele uskontoa sillä että se tuo lohtua? Eikö ole ihan loogista että sitä lohtua tarvitaan eniten kun tragedia osuu kohdalle?
Kummasti ne suojelusenkelit myöhästyy kovin usein..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisten irstailu on sun mielestä ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ok, että joskus on kristillinen aamunavaus. Samoin joulukirkko on hyvä asia.
En ole kristitty. Perustele minulle, miksi uskonnottoman lapsen pitäisi olla pakolla mukana uskonnollisissa aamunavauksissa tai joulukirkossa? Tähän maahan mahtuu monta uskonnotonta tai eri uskontokuntiin kuuluvaa. Ei ole asiallista pakottaa ketään tunnustuksellisen uskon harjoittamiseen. Tunnustukseton opetus on toki asia erikseen, ja tämän voi perus
MKiksi sitten saa pakottaa tunnustuksellisen tunnuksettomaan? Miten lapsi voi oppia erilaisia näkemyksiä ihmisillä noiden silmälappujen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ok, että joskus on kristillinen aamunavaus. Samoin joulukirkko on hyvä asia.
En ole kristitty. Perustele minulle, miksi uskonnottoman lapsen pitäisi olla pakolla mukana uskonnollisissa aamunavauksissa tai joulukirkossa? Tähän maahan mahtuu monta uskonnotonta tai eri uskontokuntiin kuuluvaa. Ei ole asiallista pakottaa ketään tunnustuksellisen uskon harjoittamiseen. Tunnustukseto
Saat opettaa lapsellesi mitä tahansa tunnustuksellisesti. Kirkko osallistuu varmasti mielellään. Valtion kouluihin uskonto ei kuulu.
Erilaisia näkemyksiä voi opiskella myös tunnustuksettomasti.
Uskonto ei ole syyhypunkki. Ei se tartu tosta vain vaikka altistuu.
Mitä vähemmän kansalla on oikeuksia, vapauksia, tasapuolisemmin jakautunutta varallisuutta tai koulutusta, sitä vahvempi on uskonnon ote ihmisistä.