Aineenvaihdunnan hidastaminen lisää elinvuosia
Jokaisessa naistenlehdessä kehotetaan kiihdyttämään aineenvaihduntaa, vaikka se on tutkimusten mukaan epäterveellistä ja vain edistää ikääntymistä. Mitä mieltä olette tästä jutusta? Minusta se on ihan loogista, eliökunnan pitkäikäisimmillä on hidas aineenvaihdunta, kun taas lyhytikäisillä todella nopea.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-muutos-voi-pidentaa-elinikaa-v…
Tutkijoiden mukaan niukkakalorinen ruokavalio ei välttämättä teekään elimistölle hallaa, vaan päinvastoin johtaakin jopa terveempään elämään. Liian nopea aineenvaihdunta on brittitutkijoiden mukaan riski ennenaikaiseen kuolemaan.
Tutkijat nostavat esimerkiksi tietyt japanilaiskylät, joissa noudatetaan tiukkaa, vähäkalorista ruokavaliota. Heillä elinajanodote on huomattavasti korkeampi kuin "normaalia ruokavaliota" noudattavilla.
Ikääntyminen on loppujen lopuksi nopean aineenvaihdunnan lopputulos. Jos stressaat kehoa niukkakalorisella ruokavaliolla tai paastolla, keho sopeutuu muutokseen ja hidastaa aineenvaihduntaa. Tavallaan vanha sanonta siis pätee: se mikä ei tapa, se vahvistaa, BBC:n tiedeohjelman juontaja, tohtori Michael Mosleytoteaa Daily Mailille
Kommentit (37)
Monen aterian syöminen on myös iso rasite hampaille. Ihmisten hampaat alkoivat reikiintyä vasta maanviljelyksen myötä, kun ruokaa olikin jatkuvasti saatavilla.
Sardiniassa miehet elävät poikkeuksellisen pitkään, vaikka polttavat paljon tupakkaa, ja tupakointi tunnetusti kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Ihmettelen miksei ravitsemussuositusten tajuta olevan pielessä, jos kerran länsimaissakin suuri osa ihmisistä on ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Sardiniassa miehet elävät poikkeuksellisen pitkään, vaikka polttavat paljon tupakkaa, ja tupakointi tunnetusti kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Heillä lienee ruokavalio kohdillaan, kalaa ja kasviksia.
Hmmm ilmankos hampaissa ei ole ollut reikiä ja olen pysynut hoikkana ja nuorekkaana kun en tunge jatkuvasti ruokaa suuhun hmmm
Holkeri eli jäähai voi elää 300-400 vuotta. Otus on käytännössä sokea ja se elää koko elämänsä kylmissä, pimeissä vesissä. Sillä on mielenkiintoinen elämä. Myös kilpikonnat ovat pitkäikäisiä ja niilläkin on hauskaa mönkiessään kiireettömästi syötäviä kasveja hamuten.
Ravitsemussuositusten ongelma on, ettei sama kaava toimi kaikille. Ihmisten pitäisi oppia kuuntelemaan itseään, mutta asiaa sotkee sokeriset elintarvikkeet. Sokeri toimii huumeen lailla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksei ravitsemussuositusten tajuta olevan pielessä, jos kerran länsimaissakin suuri osa ihmisistä on ylipainoisia.
No kun niitä suosituksia ei noudateta. Hyvin pieni osa noudattaa niitä.
Hyvä tietää, koitan kiihdyttää sitä sit mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemussuositusten ongelma on, ettei sama kaava toimi kaikille. Ihmisten pitäisi oppia kuuntelemaan itseään, mutta asiaa sotkee sokeriset elintarvikkeet. Sokeri toimii huumeen lailla.
Ei vaan ongelma on se, että enintään 30% ihmisistä noudattaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Monen aterian syöminen on myös iso rasite hampaille. Ihmisten hampaat alkoivat reikiintyä vasta maanviljelyksen myötä, kun ruokaa olikin jatkuvasti saatavilla.
Oon ikäni syöny kolmesti päivässä ja reikiä on ny ollu 1 50v mennessä.
Voihan sitä happohyökkäystä ylläpitää kun puputtaa koko ajan jotain.
Itse syön niukasti, mutta herranjestas en mä halua pitkään elää 😳
Ja ymmärrän että varmaan useimmat ei tykkää elää aliravittuna.
Mulla onkin sitten vähintään 130v ikä odotettavissa kun jatkuva ummetus. Ei toimi aineenvaihdunta.
Minä olen vuosikymmeniä syönyt vain kerran päivässä ja paastoillutkin, mutta vähän muista syistä.
Nyt olen tarkoituksella lisännyt syöntikertojen määrää.
Mutta siis, syöminen ja juominen on niitä harvoja iloja elämässä, mitä iloa on vain kärvistellä pitkään...
Vierailija kirjoitti:
Mulla onkin sitten vähintään 130v ikä odotettavissa kun jatkuva ummetus. Ei toimi aineenvaihdunta.
Miten jatkuva ummetus vaikuttaa terveyteen?
Jokainen eläin tällä planeetalla syö nälkäänsä ja kasvattaakseen rasvavarastoja niukan ajan varalle, mutta syöminen tapahtuu, kun ruokaa on tarjolla ja sitä tekee mieli syödä. Ajatus säännöllisen ateriarytmin tarpeellisuudesta on ihan luonnonvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään että ihmisten hampaat kestävät 5 happohyökkäystä päivässä. Eli varsinaisten aterioiden ja esim. keksin nappaaminen ohilkulkiessaan aterioiden välissä ja muu mässyttäminen ja makeat juomat ja hedelmät pahentavat kariesta.
Yleensä riittää aamiainen, lounas, ja kahvipaussi ja iltapala vähän energiaa kuluttaville.
Puoli tuntia ennen ja jälkeen happohyökkäyksen ei saisi harjata hampaita.
Ehkä on loogista, että mittä kovempi aineenvaihdunta on, sitä enemmän se kuluttaa elimistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jatkuva ummetus vaikuttaa terveyteen?
Aineen vaihdunta ei toimi. Syö syö syö ja syö. Eikä tule mitään ulos.
Juttu jatkuu:
Mosleyn mukaan ihmisen ei tarvitsisi syödä kolmea ateriaa päivässä, sillä tämä on vain opittu tapa. Mosleyn mukaan jo epäsäännöllisellä paastoamisellakin pystyy vaikuttamaan IGF-1-hormonin toimintaan. Vaikka tämä hormoni suojaa ja korjaa kudoksia, aiheuttaa sen liialliset pitoisuudet ikääntymistä ja jopa syöpää.